Historisch Archief 1877-1940
ZIJN WERK
GING VÓÓR MU
?s®,
Karel kwam, altijd,
laat thuis van kantoor.
Ik voelde, dat ons huiselijk
leven een mislukking mra.
? Karel ging weer meer
notitie van me nemen... Nu
vindt hij niets prettigers dan een
hele avond thuis te zijn bij zijn,
^ aantrekkelijk vrouwtje ?
Geen enkele man voelt zich aangetrokken tot een vrouw met een
vermoeide huid". Toch is een verwaarloosde teint gemakkelijk te
verbeteren door het dagelijks gebruik van Lux Toilet Zeep. Het
zachte, blanke schuim dringt diep in de poriën van de huid en
verwijdert alle onzuivere bestanddelen. '
Toen zei Bep, dat ik
f mijn teint verwaarloosde.
'Je hebt onvermoeide huid," |
zei ze, "en daarom moetje J
LUX TOILET ZEEP gaan M
gebruiken"
LUX
tegen .VERMEIDEHUID
TOILET ZEEP
LTS 172 014)
Edelmetaalbewerking
J. C. W^ieneckc Vermeerlaan 33 ??Bilthoven
Ontwerpt gedenkplaten, medaille*» en jtctnpeU
F. ZWOLLO SR., de Carpentierstraat 150, Den Haag. Atelier van Edelsmeedwerk.
Lijfsieraden. ]ubileumstukken in handgedreven Goud, Zilver en Brons. Telef- 771454
F. ZWOLLO JR-, CRONJÉWEG 9, OOSTERBEEK. Tel. 5550. Gedreven Plaquetten
en Zilverwerk. Sieraden. Vervaardiging van religieuse voorstellingen in email.
W. MARCHAL - CROESESTRAAT 561>i» . UTRECHT
EDELSMEEDWERK - SIERADEN IN GOUD EN ZILVER -
VERBRUIKSVOORWERPEN IN ALLE METALEN - KERKSIERADEN
Ceramiek
LUIGI EN SOFIA DE LERMA-VAN DER DOES DE WILLEBOIS
KASTANJELAAN 4, GROENEKAN BIJ UTRECHT
ITALIAANSCH-HOLLANDSCHE CERAMIEK. PERMANENTE EXPOSITIE
Gerrit de Blanken - Leiderdorp - Hooge Rijndijk 149
PERMANENTE EXPOSITIE VAN CERAMIEK
Binnenhuis-architectuur
Paul Bromberg - Botticellistraat 5 - Amsterdam
TEL. 24919 - BINNENHUIS-ARCHITECT
deze week in de uitkijk":
toegang
boven
18 jaar
voor de 7e maal geprolongeerd :
jean g a b i n in
madeleine"
(gueule d'amour)
Vktoriafilm)
UITHUIZIGHEDEN
Stadsinventaris
Amsterdamsche Schouwburgen
DE Amsterdamsche schouwburgen
kan men verdeelen in afgebrande
en nog niet afgebrande schouwburgen.
In de afgebrande wordt tenminste geen
geld verloren. In de andere wordt nu
en dan gespeeld. Zij liggen op merk
waardige wijze door de stad verspreid:
steeds twee aan twee; twee aan het
Leidscheplein, twee in de Amstelstraat,
twee in de Plantage Middenlaan. Wat
er verder nog is, kan verwaarloosd
worden.
Er zijn dus te weinig schouwburgen
voor het Amsterdamsche publiek en
ook voor het aantal gezelschappen.
Maar veel merkwaardiger is nog, dat
er voor de schouwburgen te weinig
publiek en te weinig gezelschappen
zijn. Het gevolg is, dat het publiek
klaagt, dat ze te weinig tooneel te zien
krijgen en dat het tooneel klaagt, dat
het te weinig publiek te zien krijgt. En
re hebben allemaal gelijk. Hoewel de
klacht ook gegrond is, dat ze elkaar
al veel te veel zien. Deze samengestelde
paradox heet: het tooneelvraagstuk.
De schouwburgen zelf kunnen er
echter weinig aan doen.
Zij zijn van rood pluche en hebben
goedige klapfauteuils. Hun garderobes
rooven tijd en hun koffie in de pauze
is slap. Zij staan er al langer dan van
daag en verbazen zich over weinig
meer. Als ze vol zijn, zijn ze gezellig
en tevreden. En anders zijn ze onge
zellig; maar veel kan het ze niet
schelen. Want gezelschappen gaan
failliet, directeuren verarmen, acteurs
gaan dood. Succes en wansucces
verklinkt. Maar de schouwburg blijft
bestaan, leeg of vol, arm of rijk. De
sterfte is niet groot onder hen en de
geboorte nihil. Onaangedaan temidden
van veel aandoening, de Amsterdam
sche schouwburgen.
Film
Ouverture ( Tuschinski)
EEN film met de Parijsche
tooneelschool als centraal punt. Zij
begint met een toelatingsexamen en
besluit met een gecompliceerd eind
examen, waarop een zelfmoord plaats
vindt. Want de tooneelminnende jeugd
heeft niet alleen op het tooneel, maar
ook in haar vrijen tijd comedie
geDirecteur en leerlinge
speeld en het is een treurspel van
liefde, jaloezie en moord geworden.
Door steeds tooneel te spelen, gaat
men het leven als een tooneelstuk
zien", excuseert zich een der leer
lingen, maar hun wijze leeraar, een
creatie van Louis Jouvet, geeft het
wijze antwoord: tracht het leven te
laten voortduren nadat het scherm
gevallen is". Een brillante film met
naast Jouvet de jongere generatie,
even voortreffelijk en ontroerend als
haar groote leermeester.
Die ondeugende Lady X.
(City Theater)
DIT is een prachtig tooneelstuk.
Het is, zooals alle
tooneelstukken, in natuurlijke kleuren te zien en
zou, op het tooneel, furore maken. Als
film is het minder meesleepend. Het
is een kwestie van persoonsverwikke
ling, omdat de jonge advocaat meent,
dat de jonge vrouw, die hij in een
hotel ontmoet, identiek is met de
ondeugende echtgenoote van een zijner
adellijke cliënten. En dus betrekt hij
alle schokkende en verdorven bijzon
derheden die hij over de ontrouwe
onbekende vrouw hoort, op het on
schuldige meiske, dat voor verdorven
en vier a zes maal getrouwd poseert.
Merle Oberon poseert en de advo
caat is Laurence Oliver.
"" immimilmi nul iimimimi ntmiml imimimimimmmiiiiiii iiiilimmimimiiimiiiiiiiimii'.
MIJN VRIEND, DE THUISZITTER j
over: DE EENZAAMHEID !
IK wil", aldus mijn vriend de Thuiszitter en hij schonk ijskoud soda- |
water in zijn glas landwijn, heelemaal niet onaardig tegen jou |
zijn. Maar de eenzaamheid gaat mij bovenal. Als je alleen bent, zijn er |
weliswaar geen intelligente en verstandige menschen om tegen te praten, |
maar er zijn tenminste ook geen stomme. Als iemand hersens heeft, en l
zelf ideeën, hoeft hij de eenzaamheid nooit te vreezen. Jij bent niet graag l
alleen, is het niet? En zoo gaat het met de meeste menschen. Daarom jj
wonen de menschen op elkaar gepakt als bijen in een korf of als mieren l
op een hoop. En eiken mier en elke bij op zich zelf is nog veel eenzamer, |
dan wanneer hij alleen gebleven was. l
Als er nu nog een voordeel aan verbonden was, aan dat op elkaar l
hokken, zou ik er vrede mee kunnen hebben. Maar zooals we allen weten, l
krijgt de mensch in de massa nog slechtere eigenschappen dan hij alleen
al heeft en dan zeg ik maar: liever alleen en behoorlijk dan met z'n allen
en slecht!"
Nu weet ik", aldus mijn vriend en hij nam een koelen dronk, nu weet
ik wel dat jij en iedereen spreekt van gemeenschapsgevoel", van maat
schappelijke orde", van collectiviteit". Maar dat is niets anders dan
jullie angst om alleen te zijn. En voor angst heb ik geen eerbied."
Ik keek mijn vriend peinzend aan. Er zat wel iets waars in wat hij zei.
Maar", zei ik, hoe zou je dat klaar spelen, alles alleen? Zonder bakker,
zonder melkboer, zonder dienstmeisje en zonder wijnboeren?"
Je zou gelijk hebben met dit argument", aldus mijn vriend, als je
n ding niet vergat. De menschen kunnen wel samenwerken, als ze zich
maar niet met elkaar bemoeien. Van den melkboer wil ik melk en niet
een opinie over het weer. Het dienstmeisje moet opruimen en niet aan
merkingen maken op de sigarenasch op het kleed.
En daarom zal ik je wat zeggen: de menschen moeten niet meer met
elkaar praten. Dan werd er niet zooveel onzinnigs gezegd. De menschen
moesten zich niet met elkaar bemoeien. Dan was er niet zooveel ruzie.
Ze moesten hun gedachten voorzich zelf houden. Want veel bijzonders is
het toch niet. Laat dat je voor gezegd zijn.
Ik stel voor: een wereld voor de eenzamen. Als in een straf gevangenis:
allemaal samen en toch cellulair. Het is maar een eenvoudige idee; maar
jij was er toch maar nooit opgekomen."
rmiii
imiiim ............ iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ..... mm ....... n ...... miniiiiiiiiiiimimi .......... imimmiiiimi
..... iiiiiiiimiiimmmi
imii£
PAG. 14 DE GROENE No. 3133