Historisch Archief 1877-1940
1939
Tooneel en Muziek
Decor-ontwerp vo/i Roelofsz voor het tweede bedrijf van A/os"
.Maneto
Lou Lichtveld
maar
noe aan f
DE Manifestatie van de Nederlandse Toonkunst
in 1939 grijpt merkwaardig genoeg een heel
stuk terug in het verleden, heeft zeer weinig ge
bracht dat eerst kortgeleden gecomponeerd werd,
en juist dit weinige is van zin en bewerking het
minst geavanceerde. Dit alles vormt een zonderling
tijdsverschijnsel, dat als gebrek aan algemeen lan
geformuleerd zou kunnen worden, als het niet was
dat dit gebrek aan scheppings-energie meer dan
voldoende geëxcuseerd werd door onze a-musische
tijd en het publiek van snobs waarop de manifestan
ten grotendeels aangewezen zijn. Want al zingt
De Stem des Volks" ook mee, de oren des volks
worden daarom nog niet bereikt. En toch is de
bedoeling van iedere manifestatie: de propaganda
voor een idee; in dit geval voor de uitsluitende idee
der muziek, te klinken l Of zoals Matthijs Vermeulen
het in zijn toelichting bij zijn Derde Symphonie
uitdrukte: een uitzending van energieën.
Deze formulering is een verklaring en een scherpe
zelfkritiek tegelijk. Als onwelluidendheid en con
structivisme gelijk zouden staan met vooruitstre
vendheid", dan wint Vermeulen's werk dat al in '22
begonnen werd, het in geavanceerdheid veruit van
alle andere uitgevoerde werken ,de Aias" van Van
Lier incluis. De energieën, afgewogen en afgewisseld,
zorgvuldig aaneen en dooreen geweven, met bijna
chemische nauwkeurigheid gedoseerd, waren er.
Maar deze energieën" die in energetisch wezen
niet verschillen van die welke uitgaan van kreten,
zweepslagen, machinegedreun, en wat al niet meer,
hebben nu eenmaal een aesthetische censuur 'te
passeren voordat wij ze als muziek" percipiëren.
En deze censuur is weliswaar niet aan vaste wetten,
maar zeker aan de conventionalismen van onze
cultuur en het muzikaal-auditieve bevattings
vermogen van onze beschavingsgroep gebonden.
Hierdoor wordt het begrip welluidendheid" be
paald, dat natuurlijk zeer wijd is, zodat het zelfs het
onwelluidende toelaat, mits dit als contrast of bij
drage dient voor het aangename, meeslepende,
overweldigende, voor een of meer van die vele
fasen van de kathartische werking der muziek.
Vermeulen is in vele opzichten in ons land een
baanbreker geweest.
Hij heeft zuiverend gewerkt op het muzikale begrip
in ons land, en gevochten tegen de ergerlijke een
zijdigheid die heerschte in onze officiële
muziekinstellingen. Hij weet als weinigen wat muziek is,
en hóe ze moet zijn. Maar deze kennis stelt nog niet
in staat tot de kinderlijke kunst der goden, die vaker
de zotten dan de wijzen ten deel valt, en in haar
meest sublieme vorm de waanzin die van de
Muzen komt" genoemd werd.... Eerst een geïnspi
reerde, een irrationeel-welluidende dosering van
Vermeulen's energieën geeft ons de muziek die
zowel het oor als de metende ziel ontvangen wil.
Henk Andriessen is wat deze dingen betreft, de
volstrekte antipode van Vermeulen. Zijn werk is
zuiver emotioneel, alle rationalisme is eraan vreemd,
en daarom is hij bij uitstek de componist van
religieuze muziek, in de geest zij het geenszins
in de stijl van Franck. Hij is daarin oprecht,
zuiver, eenvoudig, met een zeer beperkte scala van
spanningen en ontspanningen (bij hem nog echte
cadenzen) maar met veel verfijning in de uitdruk
king van dat wat hem eigen is. Een Nederlandse
Caplet, met iets meer nederlandse loomheid en
vroomheid, die vol juist inzicht een paar prachtige
teksten van Thomas a Kempis uitkoos voor zijn
twee liederen voor sopraan en orkest die Jo Vincent
uitstekend vertolkte. Hijzelf is een
duidelijkomlijnde figuur, wiens werk in zijn speciale stijl
tienmaal verdienstelijker is dan dat van Marius
Flothuis, den Benjamin onder de manifestanten,
die echter nog lang niet van Manier gespeend blijkt.
Nu is Mahler-melk weliswaar een gezonde voeding,
maar toch alleen als er enkele vitaminen der origina
liteit aan toegevoegd worden.
Meer emotionaliteit en expressie, maar minder
concentratie-in-vroomheid en stijlzuiverheid dan
Andriessen, vertoonde het Requiem in memoriam
Uxoris" van LandréSenior. Boeiende muziek, met
hier en daar zelfs pakkende effecten. Maar het
blijft een bezwaar deze middeleeuwse teksten,
vooral waar zij gelijk in de sequens Dies irae" tot
voorname en zeer bizondere poëzie gekristalliseerd
zijn, te verbinden aan een hedendaagse, romantische,
maar volstrekt onromaanse muziek. Het is natuur
lijk een bezwaar dat voor de meeste Requiems,
sedert Mozart geldt. Maar ik zie niet in waarom
wij uit conventie zulke stijl-monstruositeiten zou
den bestendigen. Het geleek op een van die oude
romaanse kerken volgestopt met moderne, bonte
altaren.... Afgezien hiervan was het een mani
festatie van de oudere generatie, die stellig niet
onvoordelig afstak bij die van de jongere. Meer
en meer blijkt, dat het verschil tussen de respectieve
jaargangen meer in de expressiemiddelen dan in het
uitgedrukte schuilt. De muzikale mentaliteit is niet
veranderd bij de meesten.
Zij was dit ook nog niet in de muziek die Bertus
van Lier zeven jaar geleden voor de Aias" van
Sofokles schreef. Een dienende, bescheiden muziek
waarin alleen de piano somtijds misklinkt en
onstylistisch werkt. Waarin ook enkele infantiele
natuurimitaties als vogelgetjilp en trompetstoten
bij het begrip moord" hinderlijker zijn dan hvs
masters voice". Trouwens, in de koren schijnen
veel verzen al te stug gescandeerd, en van Pijper
den leermeester, kent men zeer veel meer
gedifferentciëerde rhythmische interpretaties van derge
lijke koren. Het is voor van Lier zelf niet helemaal
rechtvaardig dat hij bij zijn manifestatie naar dingen
van zeven jaar terug moest grijpen, terwijl hij
inmiddels toch al heel andere wegen opgegaan is.
Last van Uw zenuwen?
Spoedig weer opgewekt en gekalmeerd met
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten.
PAG. II DE GROENE Ne. 3234