Historisch Archief 1877-1940
'rouwen en vrouwenleven
Een modern tapijt uit 1799!
De ontwikkelingsgang van een -Nederlandsene industrie
IIMIIIIIIIIIinilllllltllllllllllllllllllllllllMIIMIIIIIIMIUIIMIIinillUUnillHIIHIIIIIIIIIIIIIIIIflIIIIIIIIIII
,,Burgemeesteren, Schepenen en Raaden der Stad DEVEN
TER, belooven een Premie van twee-honderd-en-vijftig Caroli
Guldens, aan degene, welke voor den eersten Augustus, deezes
Jaar 1776 ter Secretarye derzelve Stad het beste Plan van een
FABRIEK van W olie Stoffen of anderen aard, overleevere,
waardoor Arme Luiden en Kinderen aan den Arbeid kunnen
geholpen worden, mits hetzelve, met gegronde hoope van goed
succes kan werkstellig gemaakt worden: zullende Schepenen
en Raad een bekwaame Werkplaats aanwijzen en alles wat
tot voortzetting van dezelfde strekken kan zoeken toe te brengen.
De Schrijvers worden verzogt, hunne Naamen en Woonplaatsen
in een verzegeld, Briefje te melden, tot Opschrift hebbende de
Zinspreuk, waarmede hun Plan onderteekend is: zullende
dezelve alle, uitgenomen hetgeen den Prijs behaald, ongeopend
verbrand worden".
iiniitiiiiiii tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHniitiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiimiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
f
DIT oude initiatief van werkver
schaffing heeft aan een der groote
Nederlandsche industrieën het aanzien
geschonken. Want het bekroonde ont
werp stichtte een fabriek van wollen
en katoenen stoffen, die zich o.a. toe
legde op de vervaardiging van geweven
dweilen. Veel van de productie zal
huisindustrie geweest zijn, doch het
staat vast, dat in het jaar 1797 de
Deventer Tapijtfabriek werd opgericht.
Hier werden de kleeden nog geweven
Maar de fabriek had reeds spoedig een
goeden naam, zoodat de
raadspensionaris Schimmelpenninck die een ge
knoopt tapijt uit Smyrna had, waarin
een groot gat gebrand was, de Deventer
Fabriek liet vragen, of zij ook ge
knoopte tapijten konden repareeren.
De directeur, Gerhart David Birnie,
durfde het wel aan en kreeg het fraaie
stuk toegestuurd. En dat bracht hem
op een idee. Hij keek nauwkeurig de
knooptechniek van het Perzische stuk
af, hij noteerde de oude Perzische mo
tieven en begon die te styleeren. Hij
construeerde een getouw om het be
schadigde stuk te repareeren, deed dat
op voortreffelijke wijze en was toen
gereed om hier in Holland het eerste
handgeknoopte tapijt te laten vervaar
digen. Dat was 1799.
NU, honderdveertig jaar later,
is de techniek van het knoopen
zoo goed als niet veranderd. Het ge
touw, schering en inslag, de motieven,
de gebruikte wol, de techniek, de toe
wijding en kunstzinnigheid bleven
gelijk. Hieruit blijkt wel, dat Birnie
een knap technicus en kunstenaar was.
Zijn ontwerpen zijn nu nog voorbeelden
van tapijtkunst en de tapijten die in die
dagen geknoopt zijn, vallen op door
hun sierlijke teekening, zinvolle mo
tieven en warme kleuren. Zulk een
groot tapijt uit 1800 hangt in de
groote toonhal van de Rotterdamsche
tapijtfabriek van het tegenwoordige
concern, de Koninklijke Vereenigde
Tapijtfabrieken, waartoe zich de De
venter, de Rotterdamsche en een
Haagsche tapijtfabriek in 1918 samen
voegden.
Die oude tapijten lijken nog vrijwel
ongebruikt. Hun kleuren zijn frisch,
hun wol veerkrachtig en levend. Want
de vroeger gebruikte wol van
Hollandsche schapen is evenals de
tegenwoordig toegepaste van de Au
stralische dieren sterk en
onverslijtbaar.
Er zijn dus nog vele tapijten over,
uit elke periode van de werkzaamheid
der fabrieken. En als men die beziet,
valt de continuïteit der motieven op.
Er is dus een Deventer handgeknoopt
tapijt, met een soort gestyleerd Perzisch
motief, dat honderden jaren getrotseerd
heeft. Nu, als toen, wordt het met de
hand vervaardigd. Aan de groote ge
touwen zitten tientallen meisjes. Knoop
voor knoop wordt gelegd, getrouw
volgens de werkteekening, waarop in
kleur elke knoop aangegeven is. Na
elke rij gaat de inslag er tweemaal
doorheen, de rij wordt aangeklopt en
een nieuwe rij knoopen wordt ge
legd.
Maar in den tijd van de mecha
nisatie der arbeidsprocessen is ook voor
dit ingewikkelde handknoopen een
machine uitgevonden. Van staal zijn
hier de vingers", tandraderen en
radertjes, hef boompjes en mesjes ver
vangen hier de bewegingen van meisjes
handen. Hier worden dus de
machinaalgeknoopte tapijten vervaardigd en het is
zeer moeilijk, het verschil met de hand
geknoopte te ontdekken.
HET spreekt van zelf, dat de
machinaal geknoopte tapijten in
serie gemaakt worden, in n kwaliteit,
met een beperkt aantal modellen. Bij
handgeknoopte tapijten zijn er wel elf
kwaliteiten. Die kwaliteit is dan afhan
kelijk van de dichtheid ,van het aantal
knoopen per vierkanten meter. Dit
loopt van 16.000 tot 60.000 en in
enkele bijzondere gevallen tot 200.000
knoopen per vierkanten meter. Het
is begrijpelijk dat hieruit, door ver
meerderd arbeidsloon en grooter
wolverbruik veel hoogere kosten voort
spruiten. Maar hiertegenover staan de
Deventer handgeknoopt tapijt in de Social Hall van het M.S. Ruys van de K.P.M.
grootere schoonheid en langere levens
duur van het handgeknoopte tapijt.
Het zou echter onjuist zijn, te
meenen, dat de genoemde fabrieken
alleen kleeden met de oudere Perzische
motieven vervaardigen. Een groot
gedeelte van de productie bestaat uit
de moderne tapijten. Geheel effen
kleeden of zeer eenvoudige motieven
worden thans machinaal in vele
kleuren geknoopt en geweven. Op die
wijze ontstaan goedkoope moderne
tapijten. Het begrip machinaal" is
hier dus geenszins identiek met geest
loos" of massaproduct". Want de
zorgvuldigste en kunstzinnigste ont
werpen worden er voor gereserveerd.
Eenerzijds, omdat het publiek dit
reeds vraagt; dat is dus zuiver commer
cieel. Anderzijds om het publiek in die
richting op te voeden; dat is dus wel
degelijk idealistisch.
IN vele gevallen dekt echter een
machinaal geknoopt tapijt de
behoefte niet. Dat geldt voor een
ruimte, waar een ontwerper het kleed
in directen samenhang met de rest van
de inrichting wil brengen en voor die
ruimten en trappenhuizen, waar ge
compliceerde hoeken en grillig verloop
van muur en trappen een speciaal ge
knoopt tapijt eischen. Heel groote
zalen, paleizen der Koninklijke familie,
bijzondere gevormde ruimten in bank
gebouwen, trappenhuizen in modema
gazijnen, en niet te vergeten het
overgroote deel der mailbooten, die om hun
zorgvuldige inrichting terecht ver
maard zijn, hebben zulke tapijten.
Hier kan dus de architect met nauw
keurig omschreven eischen komen. De
grillige vloer wordt gemeten en
geteekend, en met den architect gaan de
vaste ontwerpers der fabrieken aan den
arbeid. Frissche ideeën en diepe
kennis van wol en knooptechniek
paren zich hier. De resultaten zijn
overal, waar veel menschen komen,
te bewonderen. Schouwburgen, bios
copen, stadhuizen, ministeries. Waar
men ook komt, overal bewijst het
product van de vereenigde
tapijtfabrieken zijn materieelen en
aesthetischen levensduur. De mogelijkheden
voor de kleeden zijn dan ook groot.
In meer dan drie duizend kleuren
hangen de strengen wol in de voor
raadzolders. Het product wordt in
eigen fabrieken geverfd, dus zijn er
nog meer mogelijkheden voor kleuren
combinaties. Dagelijks wordt er ge
xperimenteerd met nieuwe materia
len, met nieuwe materiaalcombinaties.
Cocos met sisal voor goedkoope en
sterke moderne vloerbedekking, nieuwe
en zeer fraaie soorten moquette,
boucléin moderne kleuren, speciale
tapijten met combinatie van wol in
verschillende dikten, nieuwe motieven
en nieuwe kleuren.
Zoo ontstond in den loop der jaren
een technisch en artistiek zeer vol
maakt product, zooals dat bijvoorbeeld
te bewonderen valt in het thans onder
handen handgeknoopte tapijt voor de
nieuwe Oranje". Niet meer de strenge
motieven maar vroolijke randen van
teere bloemen slingeren zich rondom
het helder en juist gekleurde wapen
schild, dat het centrum van het groote
tapijt uitmaakt. Een zacht beige
fond, met het geel, roze, groen en
vieux rose van de bloemen maken een
verrukkend geheel. En ook hier weer
een overwinning in de rust der motieven
van den grilligen vorm van de te
beleggen ruimte.
Dit is een der perfecte uitingen van
deze machtige industrie. Het is een
bijzonder stuk, dat echter in zijn bij
zonderheid de veelzijdigheid en doel
matigheid van het heele product, be
stemd voor alle behoeften, demon
streert.
PAG. 12 DE GROENE No 3234