Historisch Archief 1877-1940
UITHUIZIGHEDEN
Stadsinventaris
De Overtoom
VROEGER was het een idyllische
trekvaart, met lage
visschershuisjes en vriendelijke scheepjes. Toen hij
gedempt en volgebouwd is, heeft men
zichzelf heel flink en vooruitstrevend
gevoeld. Zoo streefde de Overtoom voor
uit en van flinkheid is hij weinig vreug
devol. Als menschen zoo van hun eigen
moderniteit en flinkheid overtuigd zijn,
komt er nooit veel prettigs van af, en
de Overtoom kan het mij niet kwalijk
nemen, als ik hier zoo onvriendelijk
over hem spreek. Het beste er aan zijn
de lage, oude huisjes, die tusschen alle
flinke nieuwigheid van tientallen jaren
geleden gewoon vergeten zijn. Zij
droomen nog van de goede tijden, van
water en scheepjes en witte wolken en
probeeren niet te letten op de trams,
die met geschok en gehos
voorbijschieten. Er wonen veel menschen aan en
om de Overtoom. Dat is een wonder,
want het verkeer schijnt mij steeds
levensgevaarlijk. Auto's razen voorbij;
en zoo men auto's beschouwt als de
granaten voor de voorbijgangers, dan
zijn de fietsers de kogels uit de mitrail
leurs. De tram.... De tram hoor je
tenminste aankomen.
Er woont een goedmoedig en vrien
delijk slag menschen aan de Overtoom,
Hij die eiken dag zijn leven waagt
krijgt iets wijs en vermoeids. Er zijn
vele winkels, waar men alles kan krij
gen. Er zijn garages, ziekenhuizen,
politiebureaux en kapperswinkels. Men
kan er dus van alles doen. Vroeger
leidde de Overtoom naar buiten, maar
tegenwoordig doet hij ook dat niet
meer. We zouden de Overtoom, dan ook
eigenlijk wel af kunnen schaffen. Het
eenige bezwaar is slechts, dat de Over
toom nu eenmaal bestaat.
Fïlm
Een Dansfilm (Tuschinski)
VAN het begin tot het eind heeft de
producent van deze film, de groote
Pandro S. Berman, precies geweten
op welke oogenblikken de toeschouwers
bepaalde gevoelens moesten koesteren.
Je lacht, als je lachen moet; je houdt
je hart vast, als hij wil, dat je het vast
houdt; je zucht verlicht als dat mag;
je voelt met de helden mee als dat
geeischt wordt. Als men er niet van houdt,
zich zijn reacties door den heer Ber
man en den regisseur Potter te laten
voorschrijven, moet men de film niet
gaan zien. Maar dan kan men geen
film en geen theater bezoeken. De
Ginger Rogers
Fred Asto/re
ideale danser Fred Astaire en de voor
treffelijke comédienne en danseres
Ginger Rogers spelen en dansen den
boeienden levensloop van een beroemd
-Kunstzaal v an Lier
ROKIN 126
AMSTERDAM
Doorloopend Tentoonstellingen
danspaar van vlak voor den oorlog.
Deze werkelijke historie schonk de ge
legenheid om op natuurlijke wijze een
mengsel van verhaal" en dans te
krijgen. Zoo werd het zwakke punt
in menige dansfilm omzeild. Zoover
ik mij herinner is dit de beste film die
ik met deze beiden zag.
Algiers (City Theater)
TWEE jaren geleden werd in de
Parijsche studio's PépéIe Moko"
vervaardigd en bij gebrek aan origi
naliteit kocht Hollywood het draaiboek
op en maakte er een gangster-film van,
die nu eens niet in Chicago of
NewYork speelt, maar in Algiers. Charles
Boyer is er het eenige Fransche element
in, maar hij moet, zoo slecht als hij kan
Amerikaansch praten; hij zegt
,,subParijs - Hollywood - Algiers
way" als hij de metro" bedoelt en hij
mag niet eens zijn eigen naam goed
uitspreken. De rest van de cast" zijn
volbloed Amerikanen en zij steken dat
niet onder stoelen of banken, met uit
zondering van Hedy Lamarr, die als
Heddy Kiessler in de Tsjechische film
Extase" overtuigender de fatale vrouw
was, maar nu door het Hays-office
meer aangepast is aan de
Amerikaansche moralitiet. Algiers" kostte 15
maal zooveel als PépéIe Moko", maar
zelfs in de filmindustrie is niet alles met
geld te koop.
Tooneel
De Ijzeren Jonkvrouw
(Beatrix Theater)
HET Beatrix Theater is het Rika
Hoppertheater. De Ijzeren Jonk
vrouw is een brandkast, waaromheen
zich veel deugd en ondeugd, schijn en
werkelijkheid afspeelt. Lau Ezerman
speelt hier met een troep jongeren een
oude Duitsche klucht. En het is wel
vermakelijk. Een grap is gauw ge
maakt, een kluchtige situatie gauw
geschapen. En, hoe wonderlijk het
schijnt, na het kopje koffie van de
pauze komt de heele warboel altijd
weer terecht. Verdachte portretten
van geheimzinnige vrouwspersonen in
tricot welke verleidelijke vrouw
draagt tegenwoordig nog tricot?
stotterende kassiers, snibbige
echtgenooten, een beminde jonge dochter,
een hupsche vrijer die eigenlijk inspec
teur van politie is en zich vermomt als
bediende in de huize van zijn
toekomstigen schoonvader, een handige
inbreker met een rijke fantasie, en de
zomeravond is al weer op zijn eind.
Cabaret
De Prominenten
(Lutine Palace)
HET is vlak tegen den zomer aan
en het seizoen verplaatst zich
naar het Westen, naar zee en strand.
Hemelvaartsdag zag al de première
van het jaarlijksche cabaret van Willy
Rosen in het zaaltje vlak aan zee van
het Lutine Palace. Nieuwe gezichten
op het tooneel: een ideale soubrette:
Rosy Barsony; een goede zangeres:
Rita Georg, een voortreffelijke komiek
en conférencier Max Ehrlich, de ope
rette-ster en komiek Oscar Denes, en
Stadsschouwburg
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor van der Lugt Mel.ert
DE THOMPSON BROTHERS
pel uit Het circusleven door Serck Roggers
Zaterdagavond 27 Mei 8.15 uur
pr. van Fl. 2.06 - Fl. 0.46
Ie Pinksterdag 28 Mei 2 uur
2e Pinkaterdag 29 Mei 2 uur
Ie Pinksterdag 28 Me! 8.15
2e P.nksterdag 29 Mei 8 15 uur
MENSCHEN VAN ONZEN STAND
b n ei en tl en amusant tooneel
HET CHINKKSCHE LAN'DHUIS
BOEFJE
pr. van Fl. 1.76 - Fl. 0.46 a..
PEREZ
9 AMSTERDAM SINGEL 480 bij Konincjsplein
H UOTTEIIDAM - 's-GHAVENHAGE - UTRECHT
Tot een goed milieu behoort
een echt Perzisch Tapijt.
Verkrijgbaar in alle maten.
Als U geregeld losse
nummers koopt....
hebt U kans dat juist het nummer dat U speciaal
interesseert U door een of andere oorzaak ontgaat.
Neem liever 'n abonnement!
verder de bekenden van het vorige
jaar: geroutineerde en begaafde klein
kunstenaars. De stijl van Willy Rosen
is het elegante, probleemlooze cabaret,
een aaneenschakeling van nummers,
grappig, kleurig, vroolijk en vlot. Zijn
muziek en zijn teksten liggen in het
gehoor en bieden den toehoorders veel
ontspanning in ruil voor weinig in
spanning; dus ideaal
zomeramusement. Daarbij is Rosy Barsony een
allereerste kracht, met zeer veel tem
perament, zuiver en trefzeker in haar
middelen, beschaafd, tintelend, geestig,
sprankelend. Max Ehrlich, komiek,
vol humor, uitbundig en tegelijk
beheerscht, als een opgewonden maar
goed opgevoed kind. Denes, vermake
lijk, de komiek Engel, zeer grappig, en
de verdere leden, of zij minder of meer
naar voren kwamen, goed, toegewijd
en charmant.
Het programma zat stevig in elkaar,
snelle opeenvolging van verschillende
nummers, niet-origineele maar perfect
gespeelde sketches, niet-origineele maar
perfect-gezongen chansons, inslaande
muziek van Rosen en. ... werkelijke
stemming ontstaan uit blijheid van
spelen eener- en blijheid van luisteren
en zien anderzijds. Een goed begin is
het halve seizoen !
lliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllmlIlllllllllllllllllmlIIIIIIIIIIIIIII'.
j MIJN VRIEND, DE THUISZITTER
over: DE MODERNE JEUGD
JIJ bent", aldus mijn vriend de Thuiszitter, en hij gooide een klont
ijs in zijn frambozenlimonade, jij bent nu toch waarachtig zoo jong
niet meer, beste kerel, en toch reken jij je nog altijd tot de jeugd. En dat
is te begrijpen. In dezen tijd heeft de jeugd privileges, die de volwassenen
haar afgunstig benijden. Is het wonder, dat iedereen zoo lang mogelijk
probeert tot de jongeren te behooren? Tenslotte, zou je zoo zeggen, is het
geen verdienste jong te zijn, net zoo als het geen verdienste is, bejaard
en grijs te zijn. Maar zoolang ze de menschen beloonen omdat ze meer
dan vijftig of vijfenzeventig jaar bestaan, zoolang zullen ze ook door
moeten gaan, premies toe te kennen aan hen, die jonger zijn dan twintig,
dertig en veertig jaar. En dan houd ik het nog liever met de premies voor
jongeren. Die hebben het recht als eerste in den oorlog te vallen, het
recht om zich door hun hartstochten te laten meeslepen, het recht om
andere menschen voorbij te dringen en het recht om op iedereen en alles
critiek te hebben. De ouderdom daarentegen heeft den duren plicht wijs
en bezadigd te zijn. Dus daarom is de jeugd al te verkiezen.
Nu ben jij heelemaal niet zoo jong meer. Je hebt al wat grijze ha.artjes
en je kunt niet meer zonder aanloop op die stoel springen, is het niet?"
Ik knikte beschaamd. Dat dacht ik wel", zei mijn vriend en roerde
het ijs door de limonade. En toch wil jij nog tot de jeugd behooren.
En niet alleen jij: tegenwoordig wil iedereen dat. De ouderdom is in
discrediet geraakt. Vijftigjarige dictatoren doen alsof ze kwajongens zijn,
zeventigjarige staastlieden handelen alsof ze minderjarig zijn, mülioenen
menschen laten met zich sullen alsof zij onmondig zijn. En daarom zal
ik je wat zeggen: als de oudere menschen doen, alsof ze jong zijn, laat
dan de jeugd tenminste handelen, alsof ze volwassen is. Geen staats
lieden boven twintig jaar, geen ministers ouder dan twee kruisjes en
regeeringschefs zoo oud als het bellekind ! En omdat er over een paar
weken verkiezingen voor den gemeenteraad zijn, kunnen wij er hier al
vast mee beginnen. Inplaats van d; candidaten kiezen wij hun kinderen.
Als dit al de tijd van het kind is, dan ook maar in eens heelemaal. Gek,
jij die altijd zoo jeugdig doet, jij bent er toch maar weer niet opgekomen.
Dat ik die goede idee nu weer moest hebben !"
IÏUIII
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUtllllllllllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllk^
PAG. 14 DE GROENE No. 3234