De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 27 mei pagina 14

27 mei 1939 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

UITHUIZIGHEDEN Stadsinventaris De Overtoom VROEGER was het een idyllische trekvaart, met lage visschershuisjes en vriendelijke scheepjes. Toen hij gedempt en volgebouwd is, heeft men zichzelf heel flink en vooruitstrevend gevoeld. Zoo streefde de Overtoom voor uit en van flinkheid is hij weinig vreug devol. Als menschen zoo van hun eigen moderniteit en flinkheid overtuigd zijn, komt er nooit veel prettigs van af, en de Overtoom kan het mij niet kwalijk nemen, als ik hier zoo onvriendelijk over hem spreek. Het beste er aan zijn de lage, oude huisjes, die tusschen alle flinke nieuwigheid van tientallen jaren geleden gewoon vergeten zijn. Zij droomen nog van de goede tijden, van water en scheepjes en witte wolken en probeeren niet te letten op de trams, die met geschok en gehos voorbijschieten. Er wonen veel menschen aan en om de Overtoom. Dat is een wonder, want het verkeer schijnt mij steeds levensgevaarlijk. Auto's razen voorbij; en zoo men auto's beschouwt als de granaten voor de voorbijgangers, dan zijn de fietsers de kogels uit de mitrail leurs. De tram.... De tram hoor je tenminste aankomen. Er woont een goedmoedig en vrien delijk slag menschen aan de Overtoom, Hij die eiken dag zijn leven waagt krijgt iets wijs en vermoeids. Er zijn vele winkels, waar men alles kan krij gen. Er zijn garages, ziekenhuizen, politiebureaux en kapperswinkels. Men kan er dus van alles doen. Vroeger leidde de Overtoom naar buiten, maar tegenwoordig doet hij ook dat niet meer. We zouden de Overtoom, dan ook eigenlijk wel af kunnen schaffen. Het eenige bezwaar is slechts, dat de Over toom nu eenmaal bestaat. Fïlm Een Dansfilm (Tuschinski) VAN het begin tot het eind heeft de producent van deze film, de groote Pandro S. Berman, precies geweten op welke oogenblikken de toeschouwers bepaalde gevoelens moesten koesteren. Je lacht, als je lachen moet; je houdt je hart vast, als hij wil, dat je het vast houdt; je zucht verlicht als dat mag; je voelt met de helden mee als dat geeischt wordt. Als men er niet van houdt, zich zijn reacties door den heer Ber man en den regisseur Potter te laten voorschrijven, moet men de film niet gaan zien. Maar dan kan men geen film en geen theater bezoeken. De Ginger Rogers Fred Asto/re ideale danser Fred Astaire en de voor treffelijke comédienne en danseres Ginger Rogers spelen en dansen den boeienden levensloop van een beroemd -Kunstzaal v an Lier ROKIN 126 AMSTERDAM Doorloopend Tentoonstellingen danspaar van vlak voor den oorlog. Deze werkelijke historie schonk de ge legenheid om op natuurlijke wijze een mengsel van verhaal" en dans te krijgen. Zoo werd het zwakke punt in menige dansfilm omzeild. Zoover ik mij herinner is dit de beste film die ik met deze beiden zag. Algiers (City Theater) TWEE jaren geleden werd in de Parijsche studio's PépéIe Moko" vervaardigd en bij gebrek aan origi naliteit kocht Hollywood het draaiboek op en maakte er een gangster-film van, die nu eens niet in Chicago of NewYork speelt, maar in Algiers. Charles Boyer is er het eenige Fransche element in, maar hij moet, zoo slecht als hij kan Amerikaansch praten; hij zegt ,,subParijs - Hollywood - Algiers way" als hij de metro" bedoelt en hij mag niet eens zijn eigen naam goed uitspreken. De rest van de cast" zijn volbloed Amerikanen en zij steken dat niet onder stoelen of banken, met uit zondering van Hedy Lamarr, die als Heddy Kiessler in de Tsjechische film Extase" overtuigender de fatale vrouw was, maar nu door het Hays-office meer aangepast is aan de Amerikaansche moralitiet. Algiers" kostte 15 maal zooveel als PépéIe Moko", maar zelfs in de filmindustrie is niet alles met geld te koop. Tooneel De Ijzeren Jonkvrouw (Beatrix Theater) HET Beatrix Theater is het Rika Hoppertheater. De Ijzeren Jonk vrouw is een brandkast, waaromheen zich veel deugd en ondeugd, schijn en werkelijkheid afspeelt. Lau Ezerman speelt hier met een troep jongeren een oude Duitsche klucht. En het is wel vermakelijk. Een grap is gauw ge maakt, een kluchtige situatie gauw geschapen. En, hoe wonderlijk het schijnt, na het kopje koffie van de pauze komt de heele warboel altijd weer terecht. Verdachte portretten van geheimzinnige vrouwspersonen in tricot welke verleidelijke vrouw draagt tegenwoordig nog tricot? stotterende kassiers, snibbige echtgenooten, een beminde jonge dochter, een hupsche vrijer die eigenlijk inspec teur van politie is en zich vermomt als bediende in de huize van zijn toekomstigen schoonvader, een handige inbreker met een rijke fantasie, en de zomeravond is al weer op zijn eind. Cabaret De Prominenten (Lutine Palace) HET is vlak tegen den zomer aan en het seizoen verplaatst zich naar het Westen, naar zee en strand. Hemelvaartsdag zag al de première van het jaarlijksche cabaret van Willy Rosen in het zaaltje vlak aan zee van het Lutine Palace. Nieuwe gezichten op het tooneel: een ideale soubrette: Rosy Barsony; een goede zangeres: Rita Georg, een voortreffelijke komiek en conférencier Max Ehrlich, de ope rette-ster en komiek Oscar Denes, en Stadsschouwburg N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor van der Lugt Mel.ert DE THOMPSON BROTHERS pel uit Het circusleven door Serck Roggers Zaterdagavond 27 Mei 8.15 uur pr. van Fl. 2.06 - Fl. 0.46 Ie Pinksterdag 28 Mei 2 uur 2e Pinkaterdag 29 Mei 2 uur Ie Pinksterdag 28 Me! 8.15 2e P.nksterdag 29 Mei 8 15 uur MENSCHEN VAN ONZEN STAND b n ei en tl en amusant tooneel HET CHINKKSCHE LAN'DHUIS BOEFJE pr. van Fl. 1.76 - Fl. 0.46 a.. PEREZ 9 AMSTERDAM SINGEL 480 bij Konincjsplein H UOTTEIIDAM - 's-GHAVENHAGE - UTRECHT Tot een goed milieu behoort een echt Perzisch Tapijt. Verkrijgbaar in alle maten. Als U geregeld losse nummers koopt.... hebt U kans dat juist het nummer dat U speciaal interesseert U door een of andere oorzaak ontgaat. Neem liever 'n abonnement! verder de bekenden van het vorige jaar: geroutineerde en begaafde klein kunstenaars. De stijl van Willy Rosen is het elegante, probleemlooze cabaret, een aaneenschakeling van nummers, grappig, kleurig, vroolijk en vlot. Zijn muziek en zijn teksten liggen in het gehoor en bieden den toehoorders veel ontspanning in ruil voor weinig in spanning; dus ideaal zomeramusement. Daarbij is Rosy Barsony een allereerste kracht, met zeer veel tem perament, zuiver en trefzeker in haar middelen, beschaafd, tintelend, geestig, sprankelend. Max Ehrlich, komiek, vol humor, uitbundig en tegelijk beheerscht, als een opgewonden maar goed opgevoed kind. Denes, vermake lijk, de komiek Engel, zeer grappig, en de verdere leden, of zij minder of meer naar voren kwamen, goed, toegewijd en charmant. Het programma zat stevig in elkaar, snelle opeenvolging van verschillende nummers, niet-origineele maar perfect gespeelde sketches, niet-origineele maar perfect-gezongen chansons, inslaande muziek van Rosen en. ... werkelijke stemming ontstaan uit blijheid van spelen eener- en blijheid van luisteren en zien anderzijds. Een goed begin is het halve seizoen ! lliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllmlIlllllllllllllllllmlIIIIIIIIIIIIIII'. j MIJN VRIEND, DE THUISZITTER over: DE MODERNE JEUGD JIJ bent", aldus mijn vriend de Thuiszitter, en hij gooide een klont ijs in zijn frambozenlimonade, jij bent nu toch waarachtig zoo jong niet meer, beste kerel, en toch reken jij je nog altijd tot de jeugd. En dat is te begrijpen. In dezen tijd heeft de jeugd privileges, die de volwassenen haar afgunstig benijden. Is het wonder, dat iedereen zoo lang mogelijk probeert tot de jongeren te behooren? Tenslotte, zou je zoo zeggen, is het geen verdienste jong te zijn, net zoo als het geen verdienste is, bejaard en grijs te zijn. Maar zoolang ze de menschen beloonen omdat ze meer dan vijftig of vijfenzeventig jaar bestaan, zoolang zullen ze ook door moeten gaan, premies toe te kennen aan hen, die jonger zijn dan twintig, dertig en veertig jaar. En dan houd ik het nog liever met de premies voor jongeren. Die hebben het recht als eerste in den oorlog te vallen, het recht om zich door hun hartstochten te laten meeslepen, het recht om andere menschen voorbij te dringen en het recht om op iedereen en alles critiek te hebben. De ouderdom daarentegen heeft den duren plicht wijs en bezadigd te zijn. Dus daarom is de jeugd al te verkiezen. Nu ben jij heelemaal niet zoo jong meer. Je hebt al wat grijze ha.artjes en je kunt niet meer zonder aanloop op die stoel springen, is het niet?" Ik knikte beschaamd. Dat dacht ik wel", zei mijn vriend en roerde het ijs door de limonade. En toch wil jij nog tot de jeugd behooren. En niet alleen jij: tegenwoordig wil iedereen dat. De ouderdom is in discrediet geraakt. Vijftigjarige dictatoren doen alsof ze kwajongens zijn, zeventigjarige staastlieden handelen alsof ze minderjarig zijn, mülioenen menschen laten met zich sullen alsof zij onmondig zijn. En daarom zal ik je wat zeggen: als de oudere menschen doen, alsof ze jong zijn, laat dan de jeugd tenminste handelen, alsof ze volwassen is. Geen staats lieden boven twintig jaar, geen ministers ouder dan twee kruisjes en regeeringschefs zoo oud als het bellekind ! En omdat er over een paar weken verkiezingen voor den gemeenteraad zijn, kunnen wij er hier al vast mee beginnen. Inplaats van d; candidaten kiezen wij hun kinderen. Als dit al de tijd van het kind is, dan ook maar in eens heelemaal. Gek, jij die altijd zoo jeugdig doet, jij bent er toch maar weer niet opgekomen. Dat ik die goede idee nu weer moest hebben !" IÏUIII llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUtllllllllllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllk^ PAG. 14 DE GROENE No. 3234

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl