Historisch Archief 1877-1940
U'ITHUmGHEDEN
Stadsinventaris
Wandelen
ALS de Amsterdammer wil wande
len. . .. Als een krokod l wil
vli;gen-- ?? Ze kunnen het niet. Andere
-wereldsteden hebben Walder, Bois of
trams, die ze voor weinig geld in een
oogenblik aan zee of in het vrije veld
brengen. De Amsterdammer heeft geen
bosch doch slechts plannen, geen zee
en geen vrij veld. Dichtbij om te wan
delen is er slechts, naar de naam reeds
zegt, de Zuidelijke Wandelweg, die
een, niet bestaande, Noordelijke dito
zou doen vermoeden, er is het Kalfje,
Ouderkerk, Zeeburg, Schellingwoude
en nog eenige weinige andere bede
vaartoorden. Zij zijn zoo vol als de
Kalverstraat op 4 December 's avonds
om 6 uur. Dat is wandelen in de hoofd
stad. Het Vondelpark, de Apollolaan
en nog zulk een weg en het is
afgeloopen met de wandeling van den Amster
dammer. Al lokt buiten de zon, al
straalt een blauwe hemel, al zweven
zoete geuren langs zijn raam, hij wan
delt niet, bij gebrek aan weg.
Natuurlijk kan hij het verderop
zoeken. Treinen en trams, overblijfse
len van bussen, fietsen, auto's en boo
ten brengen hem plattelandwaarts.
Maar het spontane wandelen, zoo maar
omdat hij er zin in heeft, zonder plan
van dagen, zonder zorgvuldige voor
bereidingen van tram- en treinverbin
dingen, dat is hem nauwelijks vergund.
Elke stad heeft zijn voor en tegen.
Parijs heeft zijn stakingen, Londen
heeft Chamberlain, Berlijn heeft geen
koffie, Weenen heeft geen land meer.
Maar elk van die steden heeft een heer
lijke omgeving. Alleen de Amsterdam
mer, die een goede stad heeft, moet
het stellen zonder wandelen.
Tooneel
Abie's Rose Mary
(Centraal Theater)
DUIZENDEN New Yorkers hebben
indertijd avond aan avond en dat
vele jaren lang, gelachen, gehuild om
dit stuk. Er zijn vrijwel geen redenen
te bedenken, waarom honderden Am
sterdammers niet hetzelfde zouden
doen. Er is een reden: het stuk vertelt
van de liefde van een jongen uit een
Joodsch gezin voor een meisje uit een
lersche familie. De beide vaders, de
Jood en de Ier, zouden zulk een ver
binding ten strengste afkeuren, als ze
het wisten. Maar het jonge paar durft
geen van beiden vaders de afstamming
van de aanstaande schoondochter en
-zoon te bekennen, en zoo verkeert de
vrome Joodsche vader in den waan,
dat zijn schoondochter het zoo begeer
de Joodsche meisje is. Een groote rol,
die Jiddische vader, met zijn humor en
overstroomende gevoeligheid, met zijn
warm vader- en familiegevoel, met
zijn kinderachtige rassetrots en zijn
even kinderachtigen afkeer van alles
wat niet tot zijn wereld behoort. Een
'groote rol, zooals dit een groot blijspel
genoemd kan worden, mits alles
gespeeld wordt met fijne accenten, alles
zuiver en beheerscht gebracht wordt.
De rol van Saalborn, die den ouden
vader speelde, was hoewel zij ver
makelijk was te uitbundig, te zeer
gespeeld op uiterlijk effect, niet ont
roerend, niet verteederend. Het jonge
meisje, dat Carla de Raet speelde, was
klaar en overtuigend. Leo de Hartogh
was een aardige Abie. En Julia Cuypers
een goedige burgerlijke Mrs. Cohen.
Maar verder werd er zwaar gezondigd
tegen Joodschen humor, Joodsche ma
nieren, Joodsche uitspraak. En toe
spelingen op dingen die op het oogen
blik den Joden aangedaan worden,
kennelijk zoo ver staande buiten de
gemoedelijke sfeer van dit stuk, werken
tactloos en smakeloos. De uiterste zelf
beperking zou bij de regie geboden zijn
geweest. En de vraag is, of dit regisseur
Saalborns sterkste zijde is. En dat is
de reden, die ik boven bedoelde.
Film
Jaloezie (City Theater)
EEN drame de jalousie" in het
keizerlijk Rusland van voor den
oorlog, in den tijd van hijgende boezems
waaiers, Salon-Löwen" en elegante
boudoirrevolvertjes. Bovendien een
film met een moraal, wat lang niet
van alle films gezegd kan worden. De
bon-vivant uit het eerste gedeelte, die
geen vrouw ongemoeid laat, trouwt
een jonge vrouw en maakt alle smar
ten der jalouzie door, wanneer zijn
vrouw attenties ontvangt van een
don-Juan achtigen violist. Het eindigt
met een schietpartij en de late erken
ning van den man, dat hij abuis was,
maar hij heeft dan zijn lesje gehad en
in een soort droombeeld zien wij, dat
er nog een gulden toekomst voor het
echtpaar is weggelegd. Het klinkt als
een sprookje, maar het gebeurde
dan ook in het keizerlijk Rusland van
voor den oorlog.
Boeken
Veiling van boeken en platen
VAN 3 tot en met 6 Juni is er aan
de Keizersgracht wat te zien:
Een groote voorraad prachtig bewaard
gebleven boeken en platen. Er zijn oude
incunabels, een Jacob Cats-uitgave uit
1726, kostbare oude reproducties van
portretten van Holbein, een brief van
Johan de Witt aan de Ruijter. Men
vindt er de oude Dickens met illustra
ties van Cruikshank, een verzameling
boeken welke door Masereel geïllus
treerd zijn, de Schatkamer der
Nederlandsche oudheden van L. Smids, een
collectie Japansche prenten en verder
een onnoembare hoeveelheid papieren
en perkamenten kostbaarheden.
Op 7 en 9 Juni wordt dit alles bij
Hertzberger in veiling gebracht. Daarna
kunt u het niet meer zien, tenzij....;
G root-stede l ij khei d
Cafésluiting
BURGEMEESTER en Wethouders,
in uithuizige goedertierenheid
hebben bepaald, dat eenige der
Amsterdamsche café's in den vervolge op den
Zaterdag- en den Donderdagavond tot
twee uur in den nacht geopend mogen
blijven. De Zaterdag is zonder meer
duidelijk: het is vanouds de nacht van
vertier en van zich uitlevende burgers.
Maar de Donderdag? Wat maakt ons
op Donderdag in den avond zoo dorstig,
dat wij recht hebben op n uur meer
drinken? Dat is de muziek van het
Concertgebouworkest. En het is be
grijpelijk. Als de Amsterdammer dan al
zijn smoking aantrekt, dan wil hij hem
ook niet na een uur of vier weer uit
trekken. Dan wil hij eer van zijn werk.
Dan wil hij tot twee uur in den nacht
door zijn goede pak dragen. Dat komt
nu. Wij trekken den nacht in.
Echter niet alle cafés en bars genieten
deze uitbreiding van hun bevoegdheden.
Slechts bepaalde, grillig gekozenen.
Maar wij zijn dankbaar. Want het ge
voel, dat je zelfs tot twee uur zou kun
nen blijven zitten, geeft om elf uur al
slaap en verlangen, het goede bed op
te zoeken. De verlate sluitingstijd be
hoedt ons voor het wachten tot i uur:
de allerhoogste tijd, heeren" en
schenkt ons langdurige en vroeg be
ginnende nachtrust. De vaderen van
deze stad zijn waarlijk vroed.
Kleine perikelen
HET is zonderling, doch de
Pinksterdagen brachten ons
in nauwer geestelijk contact met
den Canadeeschen vijfling, het
rijkste gewas der aarde, vereerd
met koninklijke belangstelling en
de bijzondere bescherming van
den Staat. Er is iets paradoxaals
in gelegen, dat er vele tientallen
millioenen werkloozen zijn, die
men gaarne op de een of andere
fatsoenlijke manier kwijt zou
willen, en dat men aan den
anderen kant een bijna onfat
soenlijke belangstelling heeft voor
een vijfling, het spaarbankboekje
van de lievelingen tot berstens
toe vult en aan hen zooveel zorg
besteedt als aan een ziekenhuis
van een middelmatige groote
stad. Doch het was niet om deze
reden dat wij aan den vijfling
dachten en juist op Pinksteren,
doch aangezien de meid den
eersten Pinksterdag vrij had en
de juf den tweeden, waren wij
twee dagen bezig met onze eigen
lievelingen en hadden dus gén
vrij, wat heel gewoon is, omdat
wij ten slotte gewone bourgeois
zijn....
Stel je voor dat het een vijf
ling was", zei Gisse.
De jongste had zich in zijn box
in een onbewaakt oogenblik uit
gekleed en alle kleedingstukken
dwars door de kamer gezeild.
Wij waren verschrikkelijk bang
dat de jonge sans-culotte zich
een kou op het lijf had gehaald
en bovendien misten wij een
veiligheidsspeld....
Zeg eris a!" zei Gisse, die
vermoedde dat het wurm het
ding in zijn mond had, of inge
slikt. In zoo'n geval schijnt
snijkoek goed te werken, mits de
speld gesloten is geweest. In het
andere geval doe je het beste
een Röntgenopname te maken
en te opereeren natuurlijk
niet zelf.
Bébézag het alarm in onze
zielen en onze oogen en besloot
er een dag van te maken. Op
die manier kreeg hij tenminste
iets van het eeuwigdurende gevit
en de standjes terug. Hij weigerde
en bleef weigeren, zelfs toen ik
met een stuk banaan voor zijn
gezicht heen en weer zwaaide.
Op hetzelfde oogenblik vond de
oudste de veiligheidsspeld in een
plooi van de luier en Bébéhapte
naar de banaan. Het was te laat.
Hij huilde, maar omdat wij wisten
dat het niet meer van de veilig
heidsspeld kon zijn, lieten wij
hem huilen. Dat was de eerste
Pinksterdag.
Op den tweeden dag beet hij
de hond in zijn staart en het arme
dier vloog door de kamer wij
wisten niet direct of het niet
andersom was maar de hond
was zichtbaar onschuldig. Wat
moet er van ons geslacht terecht
komen, wanneer kinderen honden
gaan bijten! Wij kregen gasten
die Bordeaux tegen mijn Bour
gogne zeiden de jongste snikte
in bed omdat hij zijn auto niet
mee mocht nemen en de twee
oudsten gedroegen zich aan tafel
als onderdrukte minoriteit, met
een oproep aan het broedervolk
in den zak. Zij kregen niet van de
toe" omdat er likeur in zat en
ik schaamde mij voor de commen
taren. Toen ze naar bed waren
en de gasten weg ik zie niet
in waarom die treinen nog zoo
laat gaan zei Gisse dat er altijd
een zonnige kant is aan alles.
Aan welken kant zit die dan ?"
vroeg ik, want ik was juist bezig
mij op de zijde te draaien, waarop
ik bij voorkeur in slaap de aarde
omwentelingen volg de rechter.
Als wij een vijfling hadden,
zou je vijf maal vijf malen....
denk eens aan de luiers, aan de
veiligheidsspelden .... aan de pap
jes .... aan de buikpijnen....
aan den dokter....
Als wij een vijfling hadden,
zou er aan den vader gedacht
worden", zei ik norsch.
Heb je gelezen wat die man
verdient?"
Die man verdient het mis
schien", zei Gisse enigmatisch.
En ik kon den slaap niet vatten,
peinzend over de bedoeling van
die woorden.
J. VAN HOORN
iiiiimiitiiifiiiiiiiiiiiitiimiiiriiimiiiiiimiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiii
iiimiiiiiiiiiiiiimifc
E
VRIEND, DE THUISZITTER
over: ETEN
ETEN", aldus mijn vriend, de Thuiszitter, en hij nam het eenige stuk
Moccataart, eten is een van de nuttigste en aangenaamste bezig
heden, die de mensch kan doen. Ik geloof, dat een van de belangrijkste
redenen van jouw slechte humeur is, dat je doet alsof je niet van taart
houdt. Spreek me niet tegen", zei hij, met vollen mond, aangezien het
werkelijk een heel groot stuk was, spreek me niet tegen. En zoo zijn
er veel menschen: zij doen, alsof ze niet van eten houden, om later des
te harder te schreeuwen, als een ander wél met smaak eet. Dat noemen
ze idealisme. Maar met smaak en plezier iets verorberen en je er niet voor
schamen betitelen ze met: materialisme. Het eten een ander wegnemen
of toestaan, dat een ander jouw eten neemt, dat is realisme. En honger
hebben, dat is .... wel, dat is . . .., tja, dat.... is ....
Enfin", aldus mijn vriend en hij pikte met zijn vingers de laatste
kruimeltjes van de schaal, enfin, het blijkt dus wel, welk een belangrijke
plaats het eten in de samenleving inneemt. Alleen kan ik niet begrijpen,
waarom de menschen niet alles thuis eten. Als ik niet in een duur restau
rant ga dineeren, kunnen er geen demonstraties van werkloozen komen,
als in Londen. Als ik niet 's avonds, omdat het zulk mooi weer is en ik
den heelen dag hard gewerkt heb, om even uit te blazen met mijn vrouw
een ijsje ga eten, kunnen er geen vieze knapen komen wien alles gehaat is,
wat rustig, vredig en onschuldig is. Als ik niet in het openbaar laat zien, dat ik
koffie en slagroom heb, kunnen geen landen naast mij slordig en hongerig
schreeuwen van grondstoffen en levensruimte.
En daarom", aldus mijn vriend en hij veegde zijn mond af, en daarom
moeten de menschen thuis goed en veel eten.
En omdat dat niet zoo makkelijk gaat, heb ik een plan: alle menschen
moeten hun eten met elkaar deelen. Als jij wat hebt, krijg ik de helft,
zoodat alle menschen tevreden en gelukkig worden. Er is geen revolutie
meer, geen oorlog, geen naijver en bitterheid. En waardoor: door mijn idee.
Toch wel weer jammer, dat jij, die zooveel meer reden hebt, goed voor de
menschen te zijn, dat jij nu maar weer niet op die idee gekomen bent!"
.'llllllllllllllllllllllllllINNIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllN
III1I11IIIIIIIIIIIIIII7
PAG. 14 DE GROENE No. 3235