Historisch Archief 1877-1940
Toerisme
lic Eiffcltorcn voor zijn geboorte
PARIJS zonder Eiffeltoren is als
een wiel zonder as. We kunnen
ons de stad nauwelijks voorstellen zon
der dien toren. 50 jaar geleden was de
reuzentoren van den heer Eiffel d
attractie van de wereldtentoonstelling.
Het liep storm, de bezoekers verwon
derden zich en lieten zich met hun
verbazing stijgen. Hier en daar waren
sceptici die er niet aan geloofden, ze
voorspelden dat de toren om zou vallen
maar ze kregen gelukkig geen gelijk.
Nu, na vijftig jaar, is de Eiffeltoren
nog steeds een der aantrekkingskrach
ten van Parijs, en dit is opzichzelf al
verwonderlijk, in dezen tijd waarin we
de wetenschap en de techniek van een
halve eeuw geleden identificeeren met
,,de kinderschoenen".
Niet alleen voor den toerist is de
toren van belang. Sinds 1910 herbergt
deze een zender voor draadlooze tele
grafie, en nu nog is de toren de sterkste
radiozender van Frankrijk. Boven in
de koepel is een meteorologisch obser
vatorium gevestigd. Ook bleek de
toren zeer bruikbaar om er licht
reclames op aan te brengen. Toen die
reclames er kwamen concludeerden de
Duitschers, wien de toren steeds een
doorn in het oog was, dat deze de
onderhoudskosten moesten goedmaken,
en dat de toren ook wel gauw afge
broken zou worden. Vele malen deden
dergelijke afbraakgeruchten de ronde,
maar de toren staat er nog steeds en
niemand zou hem willen missen. Er
zijn natuurlijk menschen die den toren
met kunstwaarde meten en hem leelijk
vinden. Zij zijn in de minderheid, en
de waarheid ligt in het midden: de
toren is niet mooi, niet leelijk, maar
logisch. Volgens onze begrippen is er
geen reden waarom hij het stadsbeeld
zou kunnen bederven. Maar de smaak
verandert met den tijd, en toen de
Eiffeltoren gebouwd zou worden, waren
er, die er anders over dachten. Het
waren o.m. Meissonier, Gounod, Charles
Garnier, Sardou, Pailleron, Bonnat,
Bouguereau, Albert Wolff, Alexandre
Dumas, Coppée, Leconte de Lisle,
Sully Prudhomme, Guy de Maupasant,
Grandmougin, Mercié, Jullien.
Zij waren de onderteekenaars van
een brief welke gericht was aan den
directeur van de toenmalige
tentoonstellingswerken, den heer Alphand.
Deze brief werd afgedrukt in De
Groene Amsterdammer van 20 Februari
1887, en luidde:
Mijnheer en waarde landgenoot!
Wij, schrijvers, schilders, beeldhou
wers, bouwmeesters, allen hartstoch
telijk de tot heden ongeschonden
schoonheid van Parijs beminnend, ko
men met al onze kracht, met al onze
verontwaardiging, uit naam van den
Blondonal
voor blond haar
De alkali-vrije haarwasmiddclen
voor volmaakte haarverzorging.
Na het wassen droogt het haar
verrassend snel. Verzorg Uw \
haar op de juiste wi/ze.
Brunetta
De Eiffeltoren, gezien u/t het Trocadero
van de bedreigde Fransche kunst en
geschiedenis protesteeren tegen de
oprichting in het hart onzer hoofdstad,
van den nutteloozen en
monsterachtigen toren van Eiffel, dien de spotlust
van het publiek, dikwijls gestempeld
door gezond verstand en billijkheid,
reeds met den naam van toren van
Babel" heeft gedoopt.
Zonder in de overdrijving van het
chauvinisme te vervallen, hebben wij
het recht luide te verklaren, dat Parijs
de schoonste stad ter wereld is. Boven
zijne straten, zijne breede boulevards,
langs zijn wonderschoone kaden, te
midden zijner heerlijke wandelplaatsen,
verrijzen de edelste monumenten, die
de menschelijke geest heeft voortge
bracht. De ziel van Frankrijk, die al
die meesterwerken geschapen heeft,
glanst te midden van dien grootschen
steenen bloemhof. Italië, Duitschland,
Vlaanderen, zoo terecht trotsch op hun
artistiek erfgoed, bezitten niets wat
met het onze te vergelijken is en van
alle hoeken der wereld lokt Parijs de
nieuwsgierigen en de bewonderaars.
Zullen wij dan dat alles laten ontwij
den? Zal de stad Parijs zich dan nog
langer aansluiten bij de barokke,
koopmansachtige uitvindsels van een ma
chinefabrikant, om onherstelbaar lee
lijk en onteerd te worden? Want de
toren van Eiffel, voor welke het han
delend Amerika geen plaats zou willen
inruimen, is, twijfel er niet aan, de
schande van Parijs. Ieder gevoelt het,
ieder zegt het, ieder bedroeft er zich ten
diepste over; en wij zijn slechts een
flauwe echo van de algemeene opinie,
die terecht ontroerd is. Wanneer dan
de vreemdelingen onze tentoonstelling
komen zien, zullen zij verwonderd uit
roepen: Wat! dit afschuwelijk voor
werp hebben de Franschen uitgevon
den om ons een denkbeeld te geven van
hun hooggeroemden smaak?" En zij
zullen gelijk hebben, als zij ons bespot
ten, want het Parijs der verheven
Gothieken, het Parijs van Jean Goujon
en Germain Pilon, van Rude, Barye,
enz. zal het Parijs van Mijnheer Eiffel
geworden zijn.
Om zich rekenschap te geven van
wat wij beweren, zal het trouwens vol
doende zijn, zich een oogenblik dien
toren van duizelingwekkende belache
lijkheid voor te stellen, Parijs
beheerschend als een reusachtige zwarte
fabriekschoorsteen, met zijn
barbaarsche massa Notre-Dame verpletterend,
en al onze monumenten vernederd,
alles verdwenen in dien ontzettenden
droom. En gedurende twintig jaren
zullen wij over de geheele stad, nog
trillende van het genie van zooveel
eeuwen, zich als een inktvlak de scha
duw van de gehate kolom van gesmeed
ijzer zien uitstrekken.
Aan u, mijnheer en waarde landge
noot, die zooveel van Parijs houdt, die
het zoo verfraaid hebt, en het be
schermd hebt tegen de administratieve
vernielingen en het vandalisme der
industrie le ondernemingen, aan u
komt de eer toe het nogmaals te verde
digen. Wij vertrouwen u de zorg toe,
de zaak van Parijs te bepleiten, wetende
dat gij er al de energie, al de welspre
kendheid voor zult besteden, die een
kunstenaar als u moeten ingeboezemd
worden door de liefde voor wat schoon
wat grootsch, wat rechtvaardig is. En
als onze alarmkreet niet gehoord
wordt, als uwe redenen niet worden
aangehoord, als Parijs blijft bij het
denkbeeld Parijs te onteeren, zullen wij
tenminste, gij en wij, een protest heb
ben J doen hooren, dat ons tot eer
strekt."
Wij trekken er de volgende con
clusie uit: als er toen een schoon
heidscommissie had bestaan, dan was
de Eiffeltoren op papier gebleven....
En zoo zien we dat mannen met groote
namen, beroemde kunstenaars, zich
kunnen vergissen. Ongetwijfeld waren
zij tot oordeelen bevoegd, maar alle
oordeelen zijn betrekkelijk en wijzigen
zich in de loop der jaren. Hoe het ook
zij, op de Parijsche wereldtentoonstel
ling van 1937, de bezoekers zullen het
zich herinneren, was n ding dat aller
aandacht trok, dat het meest indruk
wekkend was: dat was de Eif fei
toren l
De Eiffeltoren
viert feest
De Eiffeltoren is vijftig jaar. Pa
rijs zal den verjaardag van dezen
grooten jubilaris terdege vieren.
Het programma van de feestelijk
heden is als volgt:
7 Juni: Aanvang van den etalage
wedstrijd.
9 Juni: Radiouitzending: Over
zicht van de tentoonstelling.
i o Juni: Opening van de Eif f
eltorententoonstelling in het Palais
de Chaillot.
16 Juni: Trekking van de Natio
nale Loterij.
22 Juni: Draadlooze groet aan
Amerika, ter gelegenheid van de
Wereldtentoonstelling. Dialoog
tusschen de Eiffeltoren en het Vrij
heidsbeeld. Opening van de
algemeene feestelijkheden.
23 Juni: Concours d'élégaice
voor automobielen; 's avonds
ga'.aontvangst op de eerste etage van
den toren.
25 Juni: Radiouitzending: Hoe
de toren geboren werd.
9 Juli: Einde va. n het feest. Bal
der metaalindustrie.
10 Juli: Sluiting van de tentoon
stelling.
PAG. 17 DE GROENE No. 3235