De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 3 juni pagina 5

3 juni 1939 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

i lucht tienhonderd moderne toestellen. De productie be draagt honderd per maand, maar zal binnenkort tweehonderd bedragen. Vooral de jagers hebben uitmuntende hoedanigheden. Frankrijk heeft voorts groote orders geplaatst in de Vereenigde Staten. ? Italiëheeft, wat de productie betreft, volgens velen het toppunt bereikt, te weten driehonderd toestellen per maand. Het worstelt met dezelfde grondstoffen-problemen als Duitschland. De Vereenigde Staten zullen over twee jaar een luchtvloot hebben van de kracht van de huidige Duitsche. Het is echter waarschijnlijk dat de plannen veranderd worden en de vloot sneller zal groeien. Over de Sowjet-Unie tenslotte, is weinig bekend. Het eenige cijfer dat ooit in de Russische pers aan gehaald werd, vermeldde een totaal van 9000 vlieg tuigen. Men weet echter, dat de productie sterk stijgt en dat de qualiteit der toestellen goed is, maar dat er een tekort bestaat aan geschoolde arbeiders. Telt men de krachten van Italiëen Duitschland aan den eenen kant, en van de Sowjet-Unie, Frankrijk en Engeland aan den anderen kant bij elkaar op, dan zal de balans op het oogenblik onge veer in evenwicht zijn. Echter ligt de oorlogs industrie des as-mogendheden uiterst kwetsbaar en is hun grondstoffen-voorziening zér moeilijk, terwijl de Sowjet-Unie en Engeland met behulp van Amerika over onbegrensde hoeveelheden zouden beschikken. Met het oog op de enorme ver liezen aan materiaal die de luchtoorlog' met zich brengt om 3500 eerste-linie-vliegtuigen in de lucht te hebben moet men per jaar 50.000 bouwen! is dat feit van groote beteekenis. Immers, wanneer slechts de grondstof voor n essentieel onderdeel ontbreekt, zou de productie stokken. In de Ver eenigde Staten is tijdens den Wereldoorlog een catastrofale opstopping van half-klare machines otnstaan, doordat de voorraad linnen (dat toen nog veel gebruikt werd) uitgeput was.... Sempre crescendo"? Hoewel de tegenstanders van Duitschland lang zamerhand hun achterstand inhalen, zijn er nog enkele punten waarop zij iets van het Derde Rijk kunnen leeren. Vooral de scheiding die er tusschen den bouw van nieuwe type's en den serie-bouw bestaat, verdient de aandacht. Heinkel heeft bij voorbeeld in Rostock en Warnemünde twee fa brieken waar uitsluitend nieuwe modellen gecon strueerd worden; alle andere fabrieken dienen voor de productie-in-serie van de beste type's. Deze scheiding voldoet voortreffelijk. Zij is van te meer belang omdat in de vliegtuigproductie de technische ontwikkeling en daardoor de snelheid waarmee de type's elkaar afwisselen, bijzonder groot is. De mogendheden jagen elkaar op. De Sowjet-Unie had parachute-corpsen, Duitschland heeft ze nu ook. Duitschland bouwt speciaal bommenwerpers die in duikvlucht hun last afwerpen waarbij door de ontzettende snelheden bij het optrekken" enorme spanningen ontstaan die de hoogste eischen aan het materiaal stellen , nu heeft Engeland zich sinds kort ook op deze productie toegelegd. In het alge meen zijn de bestaande type's in vier jaar tijds ver ouderd, en daar er ongeveer anderhalf jaar verloopt voor men een nieuw ontworpen type in serie kan produceeren daarvoor moeten vaak eerst geheel nieuwe machines geconstrueerd worden , dient men ruim twee jaar nadat men het eene model is gaan vervaardigen, het andere model al weer klaar te hebben. Zal de snelheid waarmee zich deze typen af wisselen, gehandhaafd blijven? Voorloopig waar schijnlijk wel. Op den langeren duur zal de ont wikkeling mogelijkerwijs eenigszins tot rust komen. Hoe meer kapitaal in deze industrie belegd wordt, des te zwakker zal de neiging worden om door in grijpende veranderingen een groot deel daarvan waardeloos te maken. Bovendien is ieder nieuw wapen na een roerige beginperiode eenigermate tot rust" gekomen. De afstand tusschen nieuw" en oud" is dan niet zoo groot meer. Frankrijk heeft bij voorbeeld in den wereldoorlog met succes ka nonnen gebruikt die uit 1877 dateerden. Intusschen zal deze bewapenings-wedstrijd voorloopig nog wel onverminderd voortduren. En wat deze vernietigings-industrie in een nieuwen oorlog zou eischen, laat zich nauwelijks aanzien. Zoomin als men in Engeland, dat in 1915 2500 vliegtuigen bouwde, wist dat men er in 1918 meer dan 30.000 zou produceeren.... L. DE JONG Rechts boven: De nieuwste Duitsche Dornier-bommenwerpers. Rechts onder: Amerikaansche bommenwerpers laten hun doodelijke last vallen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl