Historisch Archief 1877-1940
i
lucht
tienhonderd moderne toestellen. De productie be
draagt honderd per maand, maar zal binnenkort
tweehonderd bedragen. Vooral de jagers hebben
uitmuntende hoedanigheden. Frankrijk heeft voorts
groote orders geplaatst in de Vereenigde Staten. ?
Italiëheeft, wat de productie betreft, volgens
velen het toppunt bereikt, te weten driehonderd
toestellen per maand. Het worstelt met dezelfde
grondstoffen-problemen als Duitschland.
De Vereenigde Staten zullen over twee jaar een
luchtvloot hebben van de kracht van de huidige
Duitsche. Het is echter waarschijnlijk dat de plannen
veranderd worden en de vloot sneller zal groeien.
Over de Sowjet-Unie tenslotte, is weinig bekend.
Het eenige cijfer dat ooit in de Russische pers aan
gehaald werd, vermeldde een totaal van 9000 vlieg
tuigen. Men weet echter, dat de productie sterk
stijgt en dat de qualiteit der toestellen goed is, maar
dat er een tekort bestaat aan geschoolde arbeiders.
Telt men de krachten van Italiëen Duitschland
aan den eenen kant, en van de Sowjet-Unie,
Frankrijk en Engeland aan den anderen kant bij
elkaar op, dan zal de balans op het oogenblik onge
veer in evenwicht zijn. Echter ligt de oorlogs
industrie des as-mogendheden uiterst kwetsbaar
en is hun grondstoffen-voorziening zér moeilijk,
terwijl de Sowjet-Unie en Engeland met behulp
van Amerika over onbegrensde hoeveelheden
zouden beschikken. Met het oog op de enorme ver
liezen aan materiaal die de luchtoorlog' met zich
brengt om 3500 eerste-linie-vliegtuigen in de
lucht te hebben moet men per jaar 50.000 bouwen!
is dat feit van groote beteekenis. Immers, wanneer
slechts de grondstof voor n essentieel onderdeel
ontbreekt, zou de productie stokken. In de Ver
eenigde Staten is tijdens den Wereldoorlog een
catastrofale opstopping van half-klare machines
otnstaan, doordat de voorraad linnen (dat toen
nog veel gebruikt werd) uitgeput was....
Sempre crescendo"?
Hoewel de tegenstanders van Duitschland lang
zamerhand hun achterstand inhalen, zijn er nog
enkele punten waarop zij iets van het Derde Rijk
kunnen leeren. Vooral de scheiding die er tusschen
den bouw van nieuwe type's en den serie-bouw
bestaat, verdient de aandacht. Heinkel heeft bij
voorbeeld in Rostock en Warnemünde twee fa
brieken waar uitsluitend nieuwe modellen gecon
strueerd worden; alle andere fabrieken dienen voor
de productie-in-serie van de beste type's. Deze
scheiding voldoet voortreffelijk. Zij is van te meer
belang omdat in de vliegtuigproductie de technische
ontwikkeling en daardoor de snelheid waarmee de
type's elkaar afwisselen, bijzonder groot is. De
mogendheden jagen elkaar op. De Sowjet-Unie had
parachute-corpsen, Duitschland heeft ze nu ook.
Duitschland bouwt speciaal bommenwerpers die in
duikvlucht hun last afwerpen waarbij door de
ontzettende snelheden bij het optrekken" enorme
spanningen ontstaan die de hoogste eischen aan het
materiaal stellen , nu heeft Engeland zich sinds
kort ook op deze productie toegelegd. In het alge
meen zijn de bestaande type's in vier jaar tijds ver
ouderd, en daar er ongeveer anderhalf jaar verloopt
voor men een nieuw ontworpen type in serie kan
produceeren daarvoor moeten vaak eerst geheel
nieuwe machines geconstrueerd worden , dient
men ruim twee jaar nadat men het eene model is
gaan vervaardigen, het andere model al weer klaar
te hebben.
Zal de snelheid waarmee zich deze typen af
wisselen, gehandhaafd blijven? Voorloopig waar
schijnlijk wel. Op den langeren duur zal de ont
wikkeling mogelijkerwijs eenigszins tot rust komen.
Hoe meer kapitaal in deze industrie belegd wordt,
des te zwakker zal de neiging worden om door in
grijpende veranderingen een groot deel daarvan
waardeloos te maken. Bovendien is ieder nieuw
wapen na een roerige beginperiode eenigermate tot
rust" gekomen. De afstand tusschen nieuw" en
oud" is dan niet zoo groot meer. Frankrijk heeft
bij voorbeeld in den wereldoorlog met succes ka
nonnen gebruikt die uit 1877 dateerden.
Intusschen zal deze bewapenings-wedstrijd
voorloopig nog wel onverminderd voortduren. En wat
deze vernietigings-industrie in een nieuwen oorlog
zou eischen, laat zich nauwelijks aanzien. Zoomin
als men in Engeland, dat in 1915 2500 vliegtuigen
bouwde, wist dat men er in 1918 meer dan 30.000
zou produceeren....
L. DE JONG
Rechts boven: De nieuwste Duitsche
Dornier-bommenwerpers.
Rechts onder: Amerikaansche bommenwerpers laten hun
doodelijke last vallen.