Historisch Archief 1877-1940
Letterkundig leven
?
\7 eeuwige mythe
Albert Heiman
Film
ER zijn schrijvers met een diepe, alles beheer
sende neiging tot het verdromen van al hun
denkbeelden, tot het oplossen van al hun gevoelens
in vage en onvatbare vormen en gestalten. En er
zijn andere schrijvers met een onweerstaanbare wil
tot precieseren, met een harde discipline om het oog
gevestigd te houden op slechts n ding, totdat het
zo duidelijk-zichtbaar geworden is, dat uitsluitend
dit ene het ganse blikveld beslaat.
Een man als Denis de Rougemont behoort tot de
lieden, die telkens van het poëtische deserteren, om
in het bijna-wetenschappelijke,
nauwkeurig-geformuleerde over te stappen; voor wie een roman een
verantwoording", een reisbeschrijving (ik denk
aan zijn Journal d'Aüemagne van het vorige jaar)
een filosoferende geloofsbelijdenis is. Thans heeft
hij ons een boek gebracht, dat vol dichterlijke ge
dachten staat, en toch slingert tussen de uitersten
van een wetenschappelijke verhandeling en een
moraliserende hymne a la Prudentius. Het bevat
de grondstof voor een of vele prachtige romans,
door precieseringsdrang uiteengehakt en
omgerangschikt tot een stevige, boeiende verhandeling.
L'Amour et l'Occident" l) is een uitvoerig en
scherpzinnig essay, dat tot punt van uitgang het
verhaal van Tristan en Isolde neemt, hetwelk door
den schrijver als een mythe", beschouwd wordt.
En een mythe is voor hem datgene, waardoor men
met een enkele oogopslag zekere typen van con
stante verhoudingen los van hun alledaagse ver
schijningsvorm kan leren kennen". Zij geven de
gedragslijnen van een sociale of religieuse groep
weer. Het Tristan-verhaaJ is dan de mythe van de
fatale liefde, van passie en ontrouw, en van een
hele reeks symptomen, die kenmerkend zijn voor de
liefde" in ons westers beschavingsgebied. Want,
naar onze literaturen te oordelen, zegt De Rouge
mont, is echtbreuk een van de merkwaardigste be
zigheden waaraan Westerlingen zich overgeven. En
hij wenst te constateren, dat genoemde Westerling
minstens evenzeer houdt van datgene wat het
geluk der echtelieden" verwoest, als van datgene
wat het veilig stelt. In deze trant gaat hij door, om
na een zorgvuldige analyse van het Tristan-verhaal,
een hoogst instructieve beschouwing ovei de reli
gieuze, manicheïsche oorsprong ervan, rake waar
nemingen omtrent de passie der mystiek, de lotge
vallen van de mythe in de literatuur, en een actuele
verhandeling over de ondergang der oude ridder
idealen in onze eigen tijd (L'Amour et la Guerre),
eindelijk te komen tot de tamelijk venassende wen
ding en conclusie: onze beschaving gaat haar onder
gang tegemoet, tenzij Eros gered wordt door Agape,
door de charitatieve liefde welke zich openbaart in
het monogame huwelijk.
Hij voert zijn bewijs door een merkwaardige
draai" te nemen, en een van die tegenstellingen
tussen Oost" en West" te construeren, waarbij
het al aan de premissen te zien valt, hoe bekaaid
Oost" er van af moet komen. In de willekeur der
definities ligt al de willekeur der conclusies opge
sloten. Maar de verdere bewijsvoering is brillant, en
vooral de ontleding, die de Rougemont van ver
schillende cultuur-uitingen der liefde geeft, is uiter
mate interessant. Het zijn boeiende boeken, die
welke een even groot boek vragen om ze met volle
digheid en klem van argumenten te critiseren. En
dan.... heeft niet een ander frans schrijver zijn
boek over de liefde met veel meer omzichtigheid
genoemd: Amour, terre inconnue...."?
IK voor mij geloof, dat maat zeer weinig bevoor
rechten in dit ondermaanse ingewijd zijn in
liefde's diepste geheimen, en dat de Tristan van
Wagner gelijk gehad heeft .met de bekentenis van zijn
onmacht om iets te openbaren van haar mysterie.
Of zoals onze eigen anonyme dichteres het zei:
Dat wetti wel
Ghi die oec daer syt."
Wie zal overigens nog uitmaken welke de we
tenden" zijn? Droom en vervaging geven soms een
schijn van weten, vooral wanneer het uitgangspunt
ervan een soort van exacte wetenschap is, gelijk bij
Mary C. Stopes, die zeker tot verbazing van velen
die haar populair-wetenschappelijke en gemakkelijk
aanvechtbare boekjes over ,,de" liefde en haar
ritueel kennen, thans haar intrede doet in de litera
tuurrubriek, waar haar aanwezigheid tot nu toe
Bij Examens
blijft men kalm en helder, indien men vooraf
Mijnhardt's Zenuwtabletten gebruikt.
Koker 75 et. Bij Apothekers en Drogisten.
allerminst gewenst was, daar kunst en schoonheid
nu eenmaal moeilijk samengaan met ogineren en
stopen en knausen, of dergelijke on-ovidiaanse
artes amandi meer. Doctor mevrouw Stopes maakt
echter haar literaire entree onder het patronaat van
eminente poëziekenners gelijk G. B. Shaw en John
Masefield, en heeft dus het pleit schijnbaar al op de
voorhand gewonnen. Want, zal men zeggen, als zulk
een deskundige die aan het einde van haar levens
taak nog onverwacht met Love songs for Yoang
Lovers" 2) op de proppen komt, nog niet weet
waar ze het over heeft, wie zal het dan wel weten ?
Zouden wij met een Mathilde-cyclus van dokter
van der Velde-van-het-Volkomen-Huwelijk, aan
bevolen door Boutens en bewonderd door Vestdijk,
niet even geintrigeerd als voorzichtig zijn?
En met verwonderlijke ingenuïteit, en meer we
tenschappelijke dan poëtische oprechtheid, slaat
dr. Stopes haar critici scalpel en sonde uit de handen,
door aan het einde van haar kleine zestig gedichten
nauwkeurig te vertellen dat het alles niet zo erg is
als 't daarin wel lijkt, en dat de meeste bezongen
avonturen haar eigen koude kleren niet raken. Die
lange slotaantekening is veruit het interessantste,
en in hoge mate leerzaam voor die Jonge Minnenden
welke haar voorbeeld zouden willen volgen, en zich
in kalmere nadagen te buiten zouden willen gaan
aan min of meer opwekkende" poëzie. De vervul
ling van mijn gelofte om twintig jaren van mijn leven
te wijden aan ingespannen openbare dienst, nam ik
op mij in 1918; en gedurende deze net afgelopen
twintig jaren, heb ik het te druk gehad om poëzie
te produceren." Zo mag men het horen ! Werken
is werken en dichten is een schoon vermaak. Maar
we hebben de eerste helft van '39 nog niet eens
achter ons, of daar ligt reeds bundel no. i van Marie
Stopes met allemaal liefdesverzen op de tafel, van
beroemde aanbevelingsbrieven voorzien, en met een
aparte belofte voor nog meer, eis en weder dienende.
Ons wordt ook precies meegedeeld hoe de verzen
ontstonden, tot geruststelling van mr. Masefield,
die het meer met de resultaten dan met het procéd
eens blijkt. De dichteres wordt plotseling wakker
uit diepe, droomloze slaap, als medica analyseert
zij zulke toestanden heel scherp, opgeschrikt
door een eerste regel" die het begin vormt van
that penetrating, thrilling excitement which nearly
doubles my normal pulse rate." Het zal je dan ook
gebeuren. Maar dr. Stopes laat zich door de eigen
koortstoestand niet afschrikken; snel dicht zij naar
behoren voort op de eerste door de Goden geschon
ken regel. De rest is mensenwerk, en kan met rede
lijkheid en verstand lang worden voortgezet. Als
ze dan in koelen bloede herlezen worden," vervolgt
de dichteres, ,,is het soms duidelijk dat regels of
woorden misplaatst zijn, ofwel ontbreken. Dan
worden zij koel en intellectueel gecorrigeerd, en
zie, somtijds blijkt er zelfs een sonnet" iets heel
moeilijks, werd ons op school verteld, ontstaan
te zijn". Een wonder van de diepe zielekietel,
waaruit in lief gewriemel mystisch de Petrarkiaanse
vorm te voorschijn kriebelt! Maar het ,,ik" is dan
ook niet ikzelf" in de verzen, krijgen wij als
waaischuwing mee. Want mr. Masefield, twijfelaar
tegenover den geëxalteerden Shaw, heeft ook ge
meend dat de gedichten een ietsje te
intiem-persoonlijk waren om onder nette en welopgevoede mensen
te circuleeren. En eerlijk gezegd bereidt de naam
van dr. Stopes ook wel voor op iets onalledaags, om
niet te zeggen pikants. Voor Engeland dan....
Gelukkig is zijzelf niet zo stout.
VOOR ons, door alle P.C.'s, van Hooft tot Bou
tens, in zulke dingen opgevoed publiek, zijn
deze verzen voor Jonge Minnenden
huiskamerproef" (de kinderen beginnen al zo vroeg met
Engels, nietwaar ?) en soms zelfs
bruikbaar-instructief op het gebied van hoe zeg ik het den kinderen
met bloemen en zo." Want in het gedicht We
Burn", waarin men zou kunnen denken dat het
nogal warmpjes toegaat, is de dichteres zo verstan
dig alle eventuele verkeerde beïnvloeding te neu
traliseren door de aantekening: het is gebaseerd
op het bewezen feit dat onze levens en onze
lichaamswarmte afhangen van de verbranding van koolstof
door zuurstof in onze weefsels. De keten waarover
gesproken wordt in het gedicht, is de schakeling
van het vierwaardig koolstof-atoom in ketting
reeksen met andere molecules, sommige twee
waardig en sommige...."
U ziet: Du sublime au ridicule, il n'y a qu'un pas.
Le pas de Calais, zei eens een beroemd staatsman.
JJe Amenkaanscn<
C. Boost
DE Amerikaansche filmindustrie maakt op het
oogenblik een crisis door, die wellicht een
grootere omvang zal gaan aannemen dan eenige
vorige crisis ooit gehad heeft. Want thans wordt
van twee kanten een aanval ondernomen op
Hollywood's onaantastbare positie, en wel een aanval
van binnen uit door onafhankelijke producers,
regisseurs en acteurs, die zich richt tegen de
trustpositie der acht machthebbende filmmaatschappijen
en een indirecte aanval van buitenaf door het
bioscooppubliek, dat voor de zooveelste maal lijdt
aan filmmoeheid, een ziekte, die in Hollywood
gevreesd wordt als de pest.
Van deze gelijktijdige, maar onafhankelijke
acties is de laatste ongetwijfeld het meest direct
voelbaar en zij werd daarom dezen winter van
Hollywood uit met groote energie bestreden door
middel van een omvangrijke propaganda-actie
in de bioscopen, met als leidende gedachte de slag
zin: Movies are your best entertainment". Alles
liep goed tot een grappenmaker ontdekte, dat de
beginletters der gebruikte woorden tezamen de uit
drukking May be" vormden, een ontdekking, die
de actie niet ten goede kwam. Trouwens, filmmoeheid
wordt niet door propaganda-acties genezen; zij is
een verzadigingsverschijnsel en het eenige genees
middel is verandering van spijs, dat beteekent in dit
geval een verandering van het geijkte filmgenre,
waarop het publiek, blijkens zijn wegblijven, uit
gekeken is. Nu kan, nieuwe belangstelling gestimu
leerd worden door een technische nieuwigheid, zoo
als in '29 door het overhaast lanceeren van de
geluidsfilm, maar een wezenlijke oplossing van het
probleem beteekent dit niet. Hollywood heeft zich
in den loop der jaren uitgeleverd aan twee even
wispelturige als dictatoriale machten, aan de
publieke gunst en aan de bankiers van Wallstreet
en hiermee heeft zij alle macht uit handen gegeven
en wordt haar lot door buiten haar liggende factoren
bepaald.
HOE deze situatie ontstaan is, leert men het
beste door een vluchtigen blik te slaan op de
historie der Amerikaansche filmontwikkeling. Geen
enkele geschiedenis, welke ooit voor de film ge
schreven is, is zóó dramatisch als de geschiedenis
van de film zelf", heeft eens een der gebroeders
Warner gezegd en hij had gelijk, want deze geschie
denis is spannend als een goedgeschreven avon
turenroman. Na ongeveer gelijkloopende experi
menten in de Oude en Nieuwe Wereld om te komen
tot de bewegende fotografie, brengt Edison in 1889
de kinetescope op de markt. Dit is een handelbaar
instrument, dat na het ingooien van een geldstuk
automatisch een filmpje afdraait voor een kijkgat
en deze automaat roept de Penny-arcades en de
Nickel-Odeons in het leven, openbare gelegenheden,
waar eenige kinetescopen geplaats zijn en het
Amerikaansche publiek vertrouwd kan worden met
de bewegende beelden, met de movies".
De zaken gaan goed, de peep-shows" worden
bescheiden projectie-zaaltjes en de korte filmpjes,
waarop een niezende man, een hooi-etend paard of
een dansend meisje voorkomen, worden langer,
krijgen een simpele intrigue, waarbij actie, snelheid
en een achtervolging de voornaamste ingrediënten
vormen. In '98 wordt het eerste, zij het ook getra
ceerde journaal vertoond en wel van den
SpaanschAmerikaanschen oorlog, waarvan de aankondiging
OUDE EN NIEUWE KUNST
(Adv.)
i) Uitgave Pion, Paris 1939.
2) Uitgave W. Heinemann, Londen 1939.
PAG. 10 DE GROENE No. 3137
Tl KOT l N
DEN HAAG - N ASS A U PLE l N 6
EASTERN ART
D. A. Hoogendijk & Co.
Keizersgracht 640
b ij de V ij 2 e l s t r a a t
AMSTERDAM
OUDE SCHILDERIJEN