Historisch Archief 1877-1940
dat dit ook op de meeste andere
scholen het geval is.
WAT het andere tekort, door den
directeur gesignaleerd betreft,
het tekort aan wetenschappelijk den
ken", daar over nog een enkel woord.
De directeur schrijft, dat onze
geestelijke en psychische cultuur zou
achter blijven bij de technische" en
dat we de onmacht van onze
intellektuele en psychische vermogens niet
opheffen."
Hoe kan men geestelijke cultuur
vergelijken met technische vondsten?
En in hoeverre zijn centrale ver
warming, electrische scheerapparaten
en bommenwerpers bewijzen, dat ons
geestelijk leven achterlijk is?
Ik kan den heer directeur verzekeren,
dat ik wenste, dat radio en
vliegmachine nooit waren uitgevonden. Maar
tevens dat ik overtuigd ben, dat het
des al niettemin met de geestelijke be
schaving in Nederland volstrekt niet
zo slecht gesteld is.
Integendeel!
Evenmin geloof ik aan de onmacht
onzer intellektuele vermogens.
En ten slotte heb ik wel zoveel
vertrouwen in onze jeugd, dat ik
zonder hen tot ongekroonde en
verwekelijkte koninkjes van ons leven
te maken, weet, dat ze door in hun
schooljaren stevig aan te pakken,
later zullen willen strijden en werken,
voor een betere samenleving dan wij
hebben tot stand gebracht.
HET gaat niet om het grote woord
liefde, maar om het vertrouwen
in de geestelijke gezondheid onzer
kinderen.
Al heb ik talloze malen in woord en
geschrift geageerd tegen uitwassen als
jazz-band-betovering, vliegtuig-aanbid
ding, en Dinsdagavond-treinen-smaak
bedervend radio-gezwets, de kern
van de jeugd is goed. Zij wordt niet
alleen niet bedorven door ons school
systeem, maar integendeel juist daar
door opgevoed tot denkende, zelf
standig-handelende en actieve,
werkgrage mensen.
Reeds sedert eeuwen heeft de Hol
lander bewezen een alleszins bruik
baar scheppend mens te zijn.
Wanneer wij met ons zeven millioen
Nederlanders op scheepvaartkundig,
aëronautisch, wetenschappelijk, kolo
niaal, kunstzinnig gebied blijken naar
verhouding minstens evenveel, zo niet
meer, te presteren dan volkeren met
veertig en meer millioen koppen, dan
kan men waarlijk niet volhouden dat
ons onderwijs achterlijk is, en dan kan
men dat eeuwige gehak op ons onder
wijs alleen goedpraten met de over
weging, dat we zeer critisch zijn en
altijd naar beter uitzien.
DR. ARN. SAALBORN
van dee aankl
laatste n een zekere twijfel n een
poging om zijn uitspraken met be
wijzen te staven, zijn kenmerken van
wetenschappelijkheid, die ik bij Dr.
Saalborn met zekere voldoening mis....,
omdat het voor een gedeelte van mijn
aantijgingen een krachtig argument
levert. Immers Dr. Saalborn is natuur
lijk wetenschappelijk denker in zijn
boeken (b.v. zijn Ontwaken van het
sociale bewustzijn in de literatuur")
maar als zijn gevoelens hem de baas
worden, is hij dat plotseling niet meer.
Hij vraagt mij in plaats van zich
zelf! hoe men geestelijke cultuur
vergelijken kan met technische vond
sten (waaronder hij radio en vliegtuig
b.v. verstaat). Hij zou wenschen dat
deze zaken nooit uitgevonden waren !
Maar dan toch zeker alleen, omdat ze
door den mensch verkeerd gebruikt
worden, of zooals ik het uitdrukte
omdat onze geestelijke en psychische
cultuur zoover achterblijven bij de
technische, dat ze haar tot vernieti
ging, verminking en ontmensching
van de menschen vrij spel laten.
Van een tekort aan liefde is geen
sprake. Omgekeerd maakt men door
een teveel aan liefde" aanmatigende,
gemakzuchtige en eigengereide klan
ten", snauwt Dr. Saalborn. Dit om
gekeerd" is taalpsychologisch wel
kostelijk; en bovendien hoort men hier
zoo duidelijk wat het conflict is bij
deze liefdeloozen" en
onwetenschappelijken": zij maken eerst de kinderen
door hun dwang tot wat ze zijn, en
schelden hen dan uit op den koop toe.
Maar later zegt hij dat ons schoolsys
teem dat volgens hem dus weinig
of precies genoeg liefde" aanwendt
de jeugd niet bederft, maar opvoedt
tot denkende, zelfstandig handelende
en actieve, werkgrage menschen. Zijn
generatie die precies de mijne is,
daar ik 24 jaar leeraar ben heeft
dit bereikt! En toch richtte men nog
in 1939 een tijdschrift Vernieuwing
van opvoeding en onderwijs" op, om
dit schoolsysteem te verbeteren ! Neen,
zegt Dr. Saalborn, op den duur (sic 1)
zal de Hollander blijken een alleszins
bruikbaar scheppend mensch te zijn".
Hij noemt dat vertrouwen in de
geestelijke gezondheid onzer kinderen.
irao
on 54
Toch heeft zij al een dochter
van vij f tien j aar! Die Lies heeft
de eeuwige jeugd", zeggen haar
vriendinnen. Haar huid is nog
net zo blank en zacht als van
haar dochtertje!" Dit is een
compliment voor Lies en ...
voor Vinolia. Want",zegt Lies,
Ik zou niet meer buiten Vino
lia Vanishing Cream kunnen.
Het is heerlijk zacht voor mijn
huid en als onderlaag voor
poeder gebruik ik nooit iets
anders."
Vinolia Vanishing Cream is
onontbeerlijk voor Uw dage
lijkse huidverzorging. Door
haar extra fijne emulgering is
zij een weldaad voor de teerste
huid. Gebruik geregeld Vinolia
Vanishing Cream en Uw teint
blijft fris en jeugdig.
Gewone tube.. 35 et.
Grote tube.... 60 et.
Luxe pot 45 et
Grote luxe pot. 90 et
Vinolia Cold Cream
voedt en verjongt
's nachts Uw huid.
VANISHING CREAM
Institute for Beauty Culture and Hairgrow" (Eng. methode)
Algehele opleiding Sohoonheids-specialiste & Manicure
Cursussen en privélessen - Inl. Weteringschans 83 - (boven O.V.V.) Telef. 37729
l ^ n u u e MN e i IN i
1/OetklCtcMen ORTHOPEDARWM,
» UCT CPI II AMCTCRn^
MODERNE l NRICHTI NG
ROKIN 101 BIJ
HET SPUI, AMSTERDAM, TELEF. 42802
en!
-meubelen, speciaal
geTiaakt en toch metduury
-nagt vrij blijvend prijsopgave
pa ui:« se hongs-ann sterdam 2uid
amstelv.weg 1030 ? telef. zzyr^
TROPEX
Ondergoed voor
snikheete dagen
Tropex is 'n ideale zomerdracht.
Het is zoo licht, dat het U in het
geheel niet hindert. Door het
poreuze weefsel kan de huid vrij
ademen", zoodat U zelfs bij de
grootste hitte geen benauwd
gevoel krijgt, 't Groote
absorbtievermogen maakt dat Tropex
niet aan het lichaam plakt.
Vraagt om
modellen-boekje, dat
gratis verkrijgbaar
is bij N.V. f we k<t,
Geldrop.
Single! ?0.95
Broekje ?0.95
CHOCOLADE
BLOEMEN
Vioolti
jes
(pittig)
CHRYSANTEN (melk)
MARGRIETEN (zachf)
ORCHIDEEËN (zeer pittig]
DINGEBS
IfaA *Me. rmaaA e&n Mbetn
PAG. 13 DE GROENE No. 3238