Historisch Archief 1877-1940
beelden
waarvan behalve de conservator van het museum»
jhr. Sandberg, en ik, nog twee van onze vooraan
staande beeldhouwers, Raedeker en Wezelaar, als
adviseurs deel uitmaken, terwijl de heer Siedenburg
het Musée Rodin erin vertegenwoordigt."
D
AT wordt nog een aardig heen-en-weer
gesjouw met die groote brokken, voordat
het alles behoorlijk staat," waagt de nieuwsgierige
te veronderstellen. Maar nu slaat hij de plank toch
mis, want de heer Roëll vervolgt:
Ditmaal is alles integendeel zeer rustig verloopen,
en wij zijn zoozeer op tijd, dat niet alleen bij de
opening van de Tentoonstelling, maar reeds den dag
van te voren alles gereed zal zijn, wat trouwens
ook noodig is, in verband met al die speciaal te ver
vaardigen voetstukken. Er kunnen gelukkig ruim
tien dagen aan de inrichting besteed worden. Het
voornaamste werk is nu nog: de vijftig foto's te
maken voor den catalogus. En dan.... Wel, dan
belooft de opening een heele gebeurtenis te worden.
Minister Sarraut zal erbij tegenwoordig zijn; ook de
Fransche Directeur General des Beaux Arts, de heer
George Huisman, de beeldhouwer Despiau, en
waarschijnlijk nog menig andere prominente
Franschman".
Neen, het behoeft niemand te verwonderen dat er
zooveel belangstelling hiervoor bestaat. De officieele
expediteur van de Fransche musea vertelde mij, dat
hij nog nooit zulk een groote bezending heeft uit
gevoerd, en dat er stellig nog nooit zoo'n groote
tentoonstelling van sculpturen in Europa geweest is,
waarop zoowel de oude meesters van deze eeuw als
de jongeren tot hun recht komen."
Als nu ook maar de bezoekers recht ijverig
komen....
In de museum-vestibule wordt er net weer een
onkennelijk bronzen gevaarte in zijn krat naar
binnen gekanteld. Cultureele uitwisseling, al is ze
een beetje zwaar.... Beter volle musea zonder
chauvinisme, mooie dingen van overal ter wereld,
dan leege zalen met niets dan de schaduwen van een
misplaatste rassentrots Dat staat met onzicht
bare letters op al die kratten en kisten geschreven,
die nu door de Fransche emballeurs in de
Hollandsche hoofdstad worden opengebroken, opdat hun
inhoud straks gelijkelijk bewonderd zal kunnen
worden door armen en rijken, inzaten en vreemde
lingen. Zonder onderscheid, naardien de Schoonheid
voor elkeen geschapen is.
Want elk beeld heeft om hoofd of hals, om arm of
hand, aan teergewelfde dij of slanke enkel aan witte
draad een labeltje hangen. Als babies in een massale
kraaminrichting. Als het publiek straks komt, is
het labeltje natuurlijk niet meer te zien. Nu komt er
eerst nog op te staan, hoe hoog het beeld moet komen
te staan voordat het papiertje mag verdwijnen.
Straks zullen wij in stil ontzag staren. De beeld
houwwerken staan dan op hun best, als de heiligen
beelden in hun kerk, als actrices in haar glansrol.
Maar zie eens een heilige nog als mensch in den
trein naar zijn kaartje zoeken. Om van actrices
nog maar niet te spreken. Zoo voelen zich hier voor
alsnog de Fransche beeldhouwwerken.
Hier zoeken de beelden letterlijk nog om een
houding. Ze vinden die eerst door de plaatsings
commissie. Nu komen ze nog op hun ongunstigst
uit.
Straks zult gij U laten overbluffen door knappe
techniek, door brillante handigheid. Maar een sculp
tuur dat ondersteboven op een invalidenwagentje
voorbij komt, moet, wil het dan nog overtuigen, een
perfect meesterwerk zijn. En ik word overtuigd.
De zalen vullen zich. Timmermannen hameren
sokkels in elkaar, behangers bekleeden die, schilders
smeren verf op plint en deurpost. Schoonmaaksters
vegen de eindelooze aanvoeren houtwol en papier
bij elkaar. Het lijkt wel, of die vrouwentorso van
Despiau haar helpt.... Nee, dat is niet mogelijk,
het is een werkster in een groene schort. Het zou
anders niet verbazen. Menschen en beeldhouwwerken
zijn hier als wezens van gelijke orde bezig alles
klaar te maken voor de groote tentoonstelling van de
volgende week. Want zoo lang de expositie nog niet
heelemaal op orde is, leven de kunstvoorwerpen het
meest. Men zou een tentoonstelling eigenlijk alleen
in voorbereiding mogen zien.
H. B. F.
(Foto's Eva Besnyö)
PAG. 5 DE GROENE No. 3238
Boven : ,,Le Bo/ser" .... in een krot
Beneden : Een kerm/s van schoonheid