Historisch Archief 1877-1940
M
u s e u m
schelijken hartstocht en aan eeuwigheidsverlangen
is in zijn beelden. Als Europa zichzelf in dit mach
tige werk niet meer herkent, kan Europa verdwijnen.
EN is er voor Maillol een maatschappelijke ach
tergrond? Ook voor hem immers niet. Maar
er is de Middellandsche Zee en er zijn vrouwen die
nog schrijden, zoo rechtop en koninklijk, die het
voorhoofd zoo edel gewelfd hebben en de
haarwrong tot een aureool om het hoofd dragen als de
vrouwen van tweeduizend jaar geleden. Toen de
.stormachtige finale van Rodin ging uitklinken
zette hij zijn diaphaan andante in en de latijnsche
lente bloeide opnieuw, met nauw-merkbare accen
ten van het hedendaagsche. Wie onderwees zoo
mild en vanzelfsprekend de waarheid, dat men de
schoonheid niet willen kan, doch dat zij harmonisch
ontstaat wanneer men begaafd is en iets anders
nastreeft, dat zij dan plotseling neerkomt waar men
haar niet zou verwachten, gelijk een appel met een
zachten plof neervalt in het bedauwde gras. Il
construit ingénument, inconsciemment peut-étre,
des syntheses classiques", schreef Maurice Denis.
Zijn invloed op de jongeren is groot, maar nergens
vindt men de onbevangenheid van zijn levensgloed
terug, de bestendigheid van zijn inspiratie, de lang
zame kracht van zijn teederheid. Zelfs een Despiau,
die zoo fijne bezenuwing aan het vleesch weet te
geven dat men vergeefs de weerga zoekt, wordt
bleek en aesthetisch naast deze verzadiging en deze
volheid. Zijn gelaten zijn wonderen van gevoelig
heid, maar hij verraadt zich in zijn groote figuren.
Maillol heeft, wat ieder hedendaagsche zoekt, de
ruimte, zonder iets te forceeren, zonder een enkele
overdrijving. Hij heeft haar vaak door het eenvou
digste hulpmiddel: de majesteitelijke jonge vrouw
van zijn Ile-de-France, dat edelhert, dat boegbeeld
van ziel en zinnen tezamen, draagt een doek on
opvallend in de achterwaarts gewende handen en
het schept een wonder van evenwicht en
eurhythmie. Zoo geeft hij het leven zelf in een leven dat
geheel het zijne is, eenvoudig door te gaan en te
zijn, onbekommerd in den brand der wereld.
Rechts boven: Mail
lol in zijn werkplaats
Onder rechts:
Daumier: Ratapoil. Daar
naast : Maillol
Een der drie gratiën.
Geheel links: Rude
kop van ,,de
Mar
seilhise".