De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 1 juli pagina 11

1 juli 1939 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

M u s e u m schelijken hartstocht en aan eeuwigheidsverlangen is in zijn beelden. Als Europa zichzelf in dit mach tige werk niet meer herkent, kan Europa verdwijnen. EN is er voor Maillol een maatschappelijke ach tergrond? Ook voor hem immers niet. Maar er is de Middellandsche Zee en er zijn vrouwen die nog schrijden, zoo rechtop en koninklijk, die het voorhoofd zoo edel gewelfd hebben en de haarwrong tot een aureool om het hoofd dragen als de vrouwen van tweeduizend jaar geleden. Toen de .stormachtige finale van Rodin ging uitklinken zette hij zijn diaphaan andante in en de latijnsche lente bloeide opnieuw, met nauw-merkbare accen ten van het hedendaagsche. Wie onderwees zoo mild en vanzelfsprekend de waarheid, dat men de schoonheid niet willen kan, doch dat zij harmonisch ontstaat wanneer men begaafd is en iets anders nastreeft, dat zij dan plotseling neerkomt waar men haar niet zou verwachten, gelijk een appel met een zachten plof neervalt in het bedauwde gras. Il construit ingénument, inconsciemment peut-étre, des syntheses classiques", schreef Maurice Denis. Zijn invloed op de jongeren is groot, maar nergens vindt men de onbevangenheid van zijn levensgloed terug, de bestendigheid van zijn inspiratie, de lang zame kracht van zijn teederheid. Zelfs een Despiau, die zoo fijne bezenuwing aan het vleesch weet te geven dat men vergeefs de weerga zoekt, wordt bleek en aesthetisch naast deze verzadiging en deze volheid. Zijn gelaten zijn wonderen van gevoelig heid, maar hij verraadt zich in zijn groote figuren. Maillol heeft, wat ieder hedendaagsche zoekt, de ruimte, zonder iets te forceeren, zonder een enkele overdrijving. Hij heeft haar vaak door het eenvou digste hulpmiddel: de majesteitelijke jonge vrouw van zijn Ile-de-France, dat edelhert, dat boegbeeld van ziel en zinnen tezamen, draagt een doek on opvallend in de achterwaarts gewende handen en het schept een wonder van evenwicht en eurhythmie. Zoo geeft hij het leven zelf in een leven dat geheel het zijne is, eenvoudig door te gaan en te zijn, onbekommerd in den brand der wereld. Rechts boven: Mail lol in zijn werkplaats Onder rechts: Daumier: Ratapoil. Daar naast : Maillol Een der drie gratiën. Geheel links: Rude kop van ,,de Mar seilhise".

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl