Historisch Archief 1877-1940
Film
U1THUIZIGHEDEN
Stadsinventaris
Op Reis
DE stad op reis zijn (a) stedelingen
die uitstedig zijn en (b)
uitstedelingen die in de stad zijn.
Beide soorten wezens teekenen het
zomersene stadsbeeld. De uitstedige
stadgenoot ontbreekt aan zijn
stamtafel en op zijn stamt er ras. En voor het
zoover is, rijdt hij met koffers boven
op zijn taxi met vrouw en kinderen
met emmertjes en schepjes naar de
stations, die zijn stad bezit.
De niet-stedeling doet hetzelfde in
omgekeerde richting, wordt gezien
met fototoestellen en kruiers, zwerft
in kudden door de stad en vraagt naar
de bezienswaardigheden, die hij ver
volgens beziet. Zij varen door de grach
ten en genieten oprecht, wat ons, die
loopen langs gracht en over de brug,
dan weer oprecht genoegen doet en ons
het plotselinge gevoel van inboorling"
geeft, zoodat wij tersluiks langs onze
beenbekleeding tot op onze schoenen
zien en innerlijk een beetje verbaasd
zijn, dat het geen Markerbroek, en
klompen geworden zijn.
De niet-stedelingen spreken luid,
zoo zij zich in groepen van meer dan
n stuks bewegen. Zij slenteren en
doen, alsof Amsterdam da
strandboulevard van een badplaats is inplaats
van een serieuze, hard werkende stad.
Voor weinig in de wereld heeft de
on-autoritaire Amsterdammer zoo veel
ontzag als voor ,,vreemdelingen-ver
keer". Wij zien daarin een veel ge
renommeerde, hoewel voor leeken on
merkbare bron van inkomsten, wij
proeven er prestige en propaganda in.
En, wellicht, laten wij ons imponeeren
door extra kostbare en extra goed ge
poetste schoenen, door modieuze reis
petten, door beter gekleede vrouwen
en geruischloozere auto's. Vreemde
lingenverkeer beteekent, daar is ieder
het over eens: Amerikanen. En Ameri
kanen beteekent: rijke ooms, dollars,
fantastische prijzen voor oude borden,
Raiksmjoesieoem", de Nachtwacht,
Volendam", tourisme!
Tegenover Amerikanen voelen wij
ons een droomend stadje, met groene
wallekanten, met middeleeuwsch ver
keer, met vroeg-Europeesche primi
tieve toestanden en kunst.
Film
Drie schattige meisjes groeien
op. (Tuschinski)
ALS de Three smartGirls" vaneen
tweetal jaren terug er niet in ge
slaagdwaren de bioscopen over de heele
wereld te vullen, dan hadden wij deze
nieuwe avonturen van Deanna Durbin
als Penny Craig moeten missen. Ik mag
er niet aan denken! Penny en haar beide
zusjes zijn opgegroeid en dat wil zeg
gen dat zij de leeftijd hebben om zich
f /?/ ./j
Charles Winninger en Deanna Durbin
een boy-friend aan te schaffen. Penny
zelf nog niet natuurlijk; zij heeft
boyfriends all over the world" en die
mogen niet teleurgesteld worden door
een verloofde Deanna, zelfs niet op de
film. Penny bepaalt er zich dus toe de
liefdesaffaires van haar zusteren te
regelen.
Deanna is in deze film niet alleen
opgegroeid, zij is ook nog star" ge
worden; zij zingt en acteert als het
duurst betaalde actricetje van
Universal en er deugt iets niet aan een film
als je het salaris van de leading-girl"
in dollars op haar voorhoofd ge
schreven kan zien staan- Er deugt dan
ook inderdaad iets niet, want de regis
seur Henry Koster, die wij als
Kosterlitz nog in onze studio's aan de
Duivendrechtsche Kade gehad hebben, kan
wel een film maken, maar niet een
star" breken en hij heeft zich afhan
kelijk gemaakt van de speel- en zang
nukken van de lieve, maar opgegroeide
Deanna, wat een film nooit ten goede
komt. Het eenige, wat me nu nog inte
resseert is te weten of Penny in de
volgende ronde er een vriendje op na
mag houden.
Toerisme
Oceaanreis op de Zuiderzee
DE bootlijn Amsterdam-Harderwijk
bestaat eigenlijk uit twee
bootlijnen. Drie maal daags vertrekken uit
Amsterdam en uit Harderwijk gelijk
tijdig twee schepen, die broederlijk
naast elkaar varend de Zuiderzee over
steken. De booten worden samen in de
Oranjesluizen geschut. Je moet geen
haast hebben als je in de Oranjesluizen
ligt, want de sluisdeuren worden er
ouderwetsch met ratelende kettingen
open en dicht gedraaid. Maar wie voor
z'n plezier vaart, heeft geen haast, en
daarom is het ook niet belangrijk dat
de eene boot n minuut eerder in
Harderwijk binnenloopt dan de andere.
Op die eene boot staat met groote
letters geschilderd: 1000 passagiers.
Wat de aantrekkelijkheid daar van is,
heb ik niet begrepen. Ik heb een
retourtje genomen op de andere boot,
ie klasse, voor de fabelachtige prijs
van vijf en zeventig cent. Dat is niet
te duur voor 2 x 31/2 uur op zee. Dat
is de zegen van de concurrentie.
Het vertrek uit Harderwijk is bijna
even aangrijpend als dat van een
oceaanboot. Als de stoomfluit gaat en
de trossen worden losgesmeten, wordt
er gewenkt en gewoven, en onwille
keurig krijg je een brok in de keel.
Het afscheid is genomen en het valt
zwaar alsof het een afscheid voor jaren
is. Op de boot gaat de accordeonnist
zijn leutige deuntjes spelen, een niet
zoo hél erg muzikale trompet onder
steunt de melodie totdat de
trompetman geld komt ophalen, dan klinkt
het beter. Ondertusschen gaat het leven
aan boord zijn gang. Dat leven bestaat
uit niets doen, naar buiten kijken,
sinaasappelen van buurlieden ruiken,
dutten, bridgen en kopjes koffie drin
ken. De kust blijft voortdurend in
zicht, maar als je die niet meerekent
kan je je op volle zee wanen. In het
Noorden Marken en Volendam, en
het torentje van Ransdorp. Als de
boot langs Pampus vaart, en Amster
dam als een silhouet de horizont vormt,
dan duurt het nog bijna een uur voordat
je aan wal kunt stappen. Maar dat uur
duurt niet te lang voor hen die graag
schepen, dokken en kranen zien in
hun schilderachtige bedrijvigheid.
Verbod van contraspionnage
H. B. Fortuin
CONFESSIONS of a nazi spy" heet
de film en slechts weinig landen
willen de bekentenissen aanhooren.
Amerika gaat deze film het meeste aan.
Maar in Chicago is hij verboden. En in
Frankrijk draait hij niet zonder eenige
coupures. En nu heeft de Hollandsche
keuringscommissie bepaald, dat de
bekentenissen bij ons niet gesproken
zullen worden.
De zwijgzaamheid van hem, die
spreken wil, is een bewijs uit het
ongerijmde van de waarheid van
zijn beweringen. Maar om de waarheid
gaat het wel niet. Iedereen kan die
controleeren uit zijn kranten, uit ver
halen van hen, die er iets mee te maken
hadden. Het gaat niet om de waarheid,
het gaat hierom: het kan alles dan wel
waar zijn, maar men zegt het niet. Men
laat zoo iets niet zien. Niemand hoeft
te weten, hoe in Amerika nu eigenlijk
de Duitsche bond zijn machtspositie
probeert te verwerven, hoe er
gespionneerd wordt op militair en economisch
gebied. De nazi-spion vertelt het. Hij
vertelt het pas, als het net van de
Amerikaansche contraspionnagedienst vast
om hem getrokken is.
De geschiedenis van het
spionnageproces, met andere namen, stond
eenigen tijd geleden in de bladen. Hoe de
kapster van een groot Duitsch
mailschip documenten overbracht, die door
de Duitsche organisatie in Amerika
den Amerikaanschen rechthebbers ont
futseld waren. Hoe zij het precies ge
daan hebben, details, zijn onbelangrijk.
Belangrijk, voor deze film, is de sfeer,
waarin zij het deden. En dat geeft
,,Confessions of a Nazi-spy" haarscherp
weer. Het mengsel van brute dreiging,
wreed geweld, verlokkingen van geld,
macht, roem, liefde", samenwerking
van angst en idealisme, heel dat net,
dat eerst getrokken is om het Duitsche
volk, en dat nu zich wil uitstrekken
over Europa, over de wereld.... Of
zijn dat drogbeelden, opgeroepen door
de film van Litvak? Hij en zijn acteurs,
in hoofdzaak Duitschers, komen zoo
angstwekkend dicht bij de waarheid
van het fenomeen
Hitler-Duitschland", dat het in deze dagen al een
heel risico is, zulk een film te
vertoonen. Het gezicht van een beweging,
ditmaal dan de opbouw er van in Ame
rika met er achter het lichaam van
Duitschland, is zoo wel gelijkend ge
troffen, dat gij, als gij weer in de zui
vere buitenlucht staat, iets griezeligs,
iets verpests, van U af moet zetten. En
toch is hier niet gewerkt met griezel
effecten. Maar het gruwelijke kan lig
gen in de correct getrokken
haarscheiding van een der hoogere functio
narissen, als hij zegt: ,,U hoeft na
tuurlijk deze opdracht niet uit te voe
ren, maar de Gestapo zal het heel
vreemd vinden...."
De verdienste van deze film is het,
geen valsche werkelijkheid gegeven te
hebben: geen gecamoufleerde dictator,
geen gecamoufleerde organisatie, geen
gecamoufleerde jeugdkampen. Zij noe
men de dingen bij den waren naam, zij
laten de echte uniformen zien. Waarom
ook niet ? Alles is hier aan de werkelijk
heid direct ontleend. En zoo is dit geen
speelfilm, maar nóg eens gespeelde
werkelijkheid. Het is documentaire,
het is waarschuwing, het is reportage,
die bij de toeschouwers fellere reacties
oproept dan lange politieke vertoogen.
Door wie konden de typen der straf
georganiseerde Duitsche minderheid"
beter gespeeld worden, dan door de
voormalige Duitsche acteurs? Hun
Duitsch-Amerikaansch accent geeft dit
alles den smaak van authenticiteit. De
woorden, die de leiders spreken, de
quasi-Goebbels, de quasi-Kuhn (in de
film anders geheeten doch nauwkeurig
uitgebeeld) die woorden zijn zoo ge
haald uit redevoeringen van nu en
vroeger.
De dingen, die de film toont, gebeu
ren. De menschen, die de film toont,
zoo zij bepaalde personen of slechts
algemeene typen uitbeelden, bestaan.
Maar dingen, die gebeuren, menschen,
die bestaan, woorden die gezegd wor
den, mogen niet meer in de
Nederlandsche bioscoop voorkomen. Opdat de
Nederlandsche bioscoop een lichtender
plek zij dan de overige aarde !
MIJN VRIEND, DE THUISZITTER
over: TELEURSTELLINGEN
'T'ELEURSTELLINGEN", aldus mijn vriend, de Thuiszitter, en hij
-L stak het rietje in zijn sorbet, teleurstellingen zijn het beste wat een
mensch kan hebben. Jij hebt er waarschijnlijk de opvoedende waarde nooit
van beseft. Jij was natuurlijk alleen weer teleurgesteld, toen je bezwaarschrift
op den aanslag belasting-naar-inkomen verworpen was, toen je bericht kreeg,
dat het hotel, waar je heen wilde, vol was, toen je zag, dat je geen geld zou
hebben voor de reis, en dat je Roulettiscio-lootje met een niet" uitgekomen
was. Maar ik weet mij boven teleurstellingen te verheffen. Ik bijvoorbeeld
kreeg gisteren een kist Bourgogne thuis van een ander kasteel dan ik bedoeld
had, en heb je me hooren klagen ? Ik had vanmorgen gezegd om twee glazen
sorbet klaar te maken en nu is het er maar n zoodat je tot mijn spijt niets
kunt krijgen; maar klaag ik? Neen", aldus mijn vriend en hij roerde de
slagroom door het ijs, een werkelijk verheven mensch, een echt flinke man
laat zich door teleurstellingen niet uit het veld slaan.
En hier zou nu een belangrijke opvoedende taak te verrichten zijn. De
menschen zijn zoo gauw teleurgesteld. Als het Russisch-Engelsch verdrag
niet tot stand komt, als er wel of niet een kabinetscrisis is, als er wel of niet
oorlog komt, als een conflict vreedzaam of gewelddadig geregeld wordt, als
het regent of droog is, extra koud of extra heet is, als hij inplaats van morgen
iets vandaag, of inplaats van vandaag iets morgen krijgt. Eigenlijk is de
mensch een wezen dat teleurgesteld is. En daarom zal ik je wat zeggen. Het
moest alles nog veel slechter gaan. Inplaats van de helft van alle dingen
moesten nu verder alle dingen maar mislukken. Dan zouden de menschen
langzamerhand niets meer verwachten en het begrip teleurstelling" zou
verdwijnen uit de menschenmaatschappij. En om het zoover te krijgen,
moest jij je nog een beetje meer met de wereld en de politiek en alles gaan
bemoeien. Schrijf maar een stukje hoe het volgens jou moet en als je volhoudt,
weten de menschen over een jaar niet meer, wat een teleurstelling is en zijn ze
gelukkig. Het is maar een idee, maar het treft mij toch wel, dat zij weer
van mij moest komen. Werkelijk", aldus mijn vriend, ik ben in jou
voor de zooveelste maal weer teleurgesteld."
PAG. 14 DE GROENE No. 3i42