Historisch Archief 1877-1940
Toerisme
77
MELK DEN DAG'
riuweliiksleest in de b
ergen van
-oervie
FELIX TIMMERMANS vertaalt
het Carpe diem" sappig met
Melk den dag". Er is ver
moedelijk geen plaats ter wereld van
welke dat zóó geldt als een klein
bergdorpje in Zuid Servië: Galitsjnik. Eén
maal per jaar is er zoo'n dag en wie
dan niet melkt, moet een vol jaar
wachten. De traditie bestemde het
namelijk zoo, dat men in Galitsjnik
maar eens per jaar trouwen kan. In
voorkomende gevallen is het dus zaak
op tijd gereed te zijn, en wel vóór 19 Juli,
de dag waarop de huwelijken en
masse" gesloten worden. Deze masse"
blijft altijd nog onder de 10 huwelijken,
en is dus nog wat eenvoudiger dan de
goedkoope dagen in Amsterdam of
Den Haag, maar aangezien het geheele
dorp uit nog geen 1000 huizen bestaat,
is de 196 Juli telkenmale voor Ga
litsjnik de groote feestdag van het jaar.
Het ontstaan der traditie is te be
grijpen. De mannen zijn zonder uit
zondering in een of anderen tak van
het melkbedrijf werkzaam en aange
zien de plaats te klein is om met een
wagentje in het dorp zelf rond te
trekken, trekken de Galitsjaners de
geheele wereld rond. Men vindt ze in
Amerika evengoed als in Klein-Aziëen
Parijs. De vele kleine inkomens voor
een glas melk of limonade maken eene
groote en zoodoende kan men zeggen,
dat Galitsjnik zeer welvarend en rijk is.
De berglucht is gezond, de rotsgrond
maakt sterk en het dagelijksch klim
men Galitsjnik is het hoogst gelegen
dorp in den Balkan: 1400 m. maakt
taai. Het afgelegene van de groote stad
houdt de moraal goed en zoodoende
behoort Galitsjnik bovendien tot de
geestelijk en lichamelijk zeer gezonde
streken van Europa. Symbolischerwijze
ligt de politiepost ver buiten het dorp.
Behalve deze post zijn er nog twee
groote huizen, de kerk en een huis, dat
zich met den grootschen naam hotel"
tooit en waar bij navraag inderdaad een
drietal hokjes met vloo-vrije bedden ter
beschikking staan van hen, die de hals
brekende toer omhoog wagen. De
waard taxeert u dan en stelt in verband
daarmee den kamerprijs vast, waaraan
u zich hebt te onderwerpen, want den
zelfden dag teruggaan is onmogelijk.
U moet ook niet verbaasd zijn, indien
u in deze van melk en honing over
vloeiende streek kudden van 10.000
stuks schapen of geiten zijn geen zeld
zaamheid voor een klein kopje melk
3 dinar moet betalen, of indien u voor
uw koffie anderhalf dinar betaalt en
uw buurman slechts n.
Omstreeks 19 Juli maakt de waard
goede zaken. Zijn hotel is dan vol, en
hij besteedt zijn klanten uit. Schrijver
dezes sliep in een huis, waar hij op
handen en voeten over een steilen laag
rolsteenen in moest klimmen (3 maal
is hij naar beneden teruggevallen, ge
lukkig zonder ernstige gevolgen). De
menschen vroegen voor deze
dagelijksche
oefening-na-urenlange-kolodans 20 dinar per nacht; welk bedrag
dank zij tusschenkomst van den dorps
pope tot 8 dinar werd verminderd.
Alzoo: van het geheele dorp Ga
litsjnik geldt op 19 Juli: melk den dag !
En de Galitsjaners toonen in het melk
bedrijf bedreven te zijn !
DE enkelingen, die aan al deze
drukte niet rnee doen, zijn de
arme bruidjes. Na 12 Juni mogen ze
het ouderlijk huis niet meer verlaten en
van drie dagen vóór tot drie dagen na
het huwelijk zitten ze opgesloten in een
donkere kamer om te weenen over het
afscheid aan de jeugdperiode. Voor de
bruid zijn de dagen rond het huwelijk
geen pretje.
Op den avond van 18 Juli verlaat
de bruid het huis om onder muzikaal
geleide van de Turksche band voor het
laatst als meisje water te gaan halen.
Daarna beginnen de festiviteiten voor
jong en oud, doch de bruid moet zoo
snel mogelijk terug naar haar afge
zonderd vertrek, waar ze als een
gevangene haar eten krijgt toegestoken.
Den negentienden Juli wordt zij over
gebracht van het ouderlijk huis naar
het huis harer schoonouders. Met de
vlag in top trekt een processie uit om
haar af te halen. Van te voren is de
heer gemaal met wijn geschoren en
heeft hij het liefdes-symbool, de appel,
bij zich gestoken.
Voor het bruidshuis stuurt hij
iemand met den appel naar binnen en
de bruid zendt een anderen appel terug.
De bruigom keert dan naar huis en de
geheele uitzet van de bruid wordt op
paarden en ezels geladen. Als laatste
komt zij zelf ook, wordt ook op een
paard geladen (anders kan men het
onmogelijk beschrijven) en zoo trekt
alles huiswaarts. Bij vertrek, aankomst
en elk oponthoud wordt rijkelijk bran
dewijn geschonken en niet allén
geschonken zoodat er aan jool
geen gebrek is.
De muziek verzorgen de door het
ouderpaar van eiken bruigom gehuurde
Turksche of Zigeunerbands, die of
schoon uit 3-5 man bestaande, gemak
kelijk tien vaderlandsche fanfarecorp
sen kunnen overstemmen. In elk geval
winnen zij het in energie. Zonder
merkbare pauze hameren ze hun
toepan" of trommel en ontlokken
krijschende geluiden aan de zoerla. De
heerlijkste oogenblikken beleeft men,
wanneer twee bands elkaar ontmoeten
en elk de eigen melodie voortzet met
een energie en geweld, die de oude
dondergoden beschaamd moet doen
staan.
Intusschen breekt de derde dag aan
en weer wordt de bruid tevoorschijn
gehaald en in processie ter kerke ge
voerd. Met een overvloed van oeroud
kerkelijk ceremonieel wordt het hu
welijk gesloten. De jonggehuwden wor
den met bloemenkransen getooid en
als de bruid het ja-woord spreken zal,
zegt zij eerst nee, waarop de aanwezi
gen haar toeroepen en het nog eens en
nog eens vragen en dan klinkt schuch
ter het jeste" van haar lippen. Nog
hebben ze het Godshuis niet verlaten
of de brandewijn gaat al weer rond.
De flesschen worden meegedragen in
den stoet en als men zich erover ver
baast, dat men geen enkele
beschon8/J DE FOTO'S
V. ?. n. r.:
Een der typische oude dorpskerkjes, ver
scholen in het ontoegankelijke binnen
land van den Balkan.
Feestdracht van een jonge Serviër.
jonge vrouw van de Noord-Dalmatische
kust.
kene ziet, hoort men, dat er hier zoo
veel gedronken wordt, dat de lieden
voor de eerste twee liter immuun zijn.
Aan de Schnapps zelf ligt het niet, di
is sterk genoeg.
BRUID en bruigom nemen geen
deel aan het bruiloftsmaal. Zoo
dra dit aanvangt gaat de bruidegom
onder geleide van zijn vrienden naar
het bruidsvertrek, waar hij bij het
ochtendgloren uit terugkeert om den
nog aanwezigen gasten toe te roepen
het bruidsvertrek te bezichtigen.
Dan trekken de gasten naar de
bron om water te halen voor de
bruid om zich te wasschen. Inmiddels
schenkt de bruigom warme Schnapps
en deelt de bruid kousen uit als
geschenk.
Aan het eind van de plechtigheid
stelt de bruid zich met een waterkruik
aan de deur en giet water over de
handen der gasten, die haar dan een
geldstuk toestoppen.
Komt men later nog eens als het
stiller is, terug, dan wordt men weer
met de gastvrijheid behandeld, die den
Slaven eigen is. De muziek speelt en
doet u uitgeleide; het geheele personeel
wordt op een rij gezet om u de hand te
drukken en plechtig reikt de bruid u
haar zijden voorschoot om te kussen...
Dr. JOH. HARTOG
Was DE GROENE juist
toen u er naar vroeg?
Een goede raad:
neem een abonnement
PAG. 15 DE GROENE No. 3242