Historisch Archief 1877-1940
U lïH U m G H E D E N
Stadsinventaris
Amsterdam in den vreemde
ER is Amsterdam in den vreemde
op twee manieren. De eene is,
als je ergens in het buitenland zit, ver
van huis, met een beetje weemoed naar
de grachten en de groene boomen;
ergens zit je aan een meertje, met een
in Holland onbetaalbaar glas wijn voor
je, met een pijp of sigaret, terwijl een
drooge, warme wind langs je strijkt.
Dan denk je aan Amsterdam, een
vochtige stad, een nevelige stad, een
stad, waar vertrouwde pleinen zijn,
vertrouwde straten en vertrouwde
grachten. Waar menschen gemoedelijk
en bekend zijn, waar niet als in een
super-wereld-stad, waar je de men
schen niet kent en ze jou niet kennen,
je alleen, vergeten en eenzaam leeft.
Amsterdam, waar het zoo goed is om
te leven. Je denkt aan onder de
boomen van het plein", aan singels,
straten, pleinen. Amsterdam in den
vreemde: een oase van vriendschap en
verdraagzaamheid....
Maar wat is dat, welk een rauw
geluid ? Een bus, zoowaar een autocar
met een Hollandsch nummer, met een
GZ.-nummer. De bus houdt stil voor
het kleine cafétje waar wij zaten te
peinzen onder een ouden plataan. En
de menschen stappen uit, Hollanders...
Amsterdammers. Marie, waar is
Piet? Piet, Piet! Kom 'es kijken. Wat
een lekker uitzicht. Net de Schinkel!
Marie, waar is Piet nou? Piet, waar
doet je dat an denken? Nee, die kant,
is het niet net de Nieuwe Meer, draai
je dan om suffer! Marie, we zullen hier
een glaasje Voorburg vragen, aan dien
wijn vind ik niks an. Marie, zoek eens
Voorburg op in het woordenboekje,
wat, ben je het kwijt, heb je dat ge
hoord Piet? Marie is het woorden
boekje kwijt, brutale meid, ik had je
nog zoo gezegd het in je taschje te
stoppen, waarvoor heb je in Brussel
een duur taschje gekregen, toch zeker
niet om je woordenboekje te ver
liezen?"
Dit is n dialoog, terwijl ik in voor
heen zalige rust onder den plataan van
mijn glas wijn zat te genieten. Tegelij
kertijd ontsponnen zich ongeveer
twaalf dergelijke dialogen over der
gelijke onderwerpen, in de schoone
taal, die gesproken wordt tusschen
Buiksloot en Diemen, tusschen
Sloterdijk en de Oranjesluizen. En ik zweeg,
opdat over de wal mijner tanden niet
zou komen het verraderlijke woord
van de stedegemeenschap. En ik zweeg
onder mijn plataan en ik dronk van
mijn glas wijn en dacht met weemoed
aan Amsterdam in den vreemde I. en
met afschuw aan Amsterdam in den
vreemde II. Amsterdam in den vreemde
is schoon en liefelijk, onder de voor
waarde, dat het niet naar den vreemde
toekomt.
Tooneel
We hebben d'r een
(Centraal Theater)
ROOM SERVICE" liep twee jaren
op Broadway en toen maakten
de Marx-brothers er een film van. Maar
in Nederland wordt het als een toeval
lig zomerstukje in een serie van eenige
stoffige blijspelletjes door een toeval
lige zomercombinatie gebracht in een
voorstelling, die toevallig uitstekend is.
Louis de Bree heeft, als leider van een
steeds wisselend zomergezelschap, dat
hij echter constant Het vroolijk Too
neel" noemt, een goede keus gedaan,
want hij nam een klucht, die het ook
in het winterseizoen zou doen, wat van
de meeste zomerstukken niet gezegd
kan worden.
De geheele intrigue van Wij heb
ben d'r een" draait om het zoeken van
een tooneeldirecteur en zijn helpers
naar een financier, die een van zijn
stukken moet subsidieeren. In Neder
land zou deze Gordon Miller naar het
Gemeentebestuur zijn gegaan, maar
Ko van Dijk jr. als de schijnzieke auteur
het stuk speelt in Amerika en daar
heeft men drie acten noodig om geld
voor het tooneel los te krijgen en dan
moet de tooneelschrijver zich nog da
genlang ziek houden, de directeur moet
met steeds nieuwe listen zich den
hotelmanager van het lijf houden en
tenslotte moet er nog een schijndoode
zijn om de première doorgang te doen
vinden.
Amerikaansche kolder van het gees
tige soort, die in de Hollandsche op
voering meer tempo noodig heeft, maar
die het juiste spelbegrip ondervond bij
Louis de Bree als de tooneeldirecteur,
Jan van Ees als regisseur, Bob van
Leersum als de inspicient en Ko van
Dijk J r. als een geestig getypeerde
tooneelschrijver uit de provincie.
Film
De zwarte extase
(Roxy Theater)
DE wildste wildernis bezit weinig
geheimen meer voor den trouwen
bioscoopbezoeker, want er is een tijd
geweest, dat de filmoperateurs zich in
donker Afrika verdrongen en het
grapje ontstond: van Pardon, mijn
heer, is deze tijger nog vrij ?" De
bioscoophabituévan die dagen heeft tot
vervelens toe kudden olifanten op zich
zien toestormen, hij heeft tijgers en
leeuwen op geringere afstand zien pas
seeren dan in Artis mogelijk is en hij
is eens gaan verzitten in zijn
comfortabelen fauteuil en hij heeft de dieren
der wildernis de strijd om hun bestaan
zien voeren tot hij er honger van kreeg.
Dit alles moge hem er echter niet van
weerhouden eens een Afrika-film te
gaan zien, die er niet op uit is hem van
de eene sensatie in de andere te gooien,
maar die ontstaan is uit de meest
argelooze confrontatie van de camera met
het wildernisleven in het meest cen
trale deel van Centraal Afrika. Uit dit
toevallig samentreffen van natuur en
techniek ontstond een documentaire,
die meer spanning en dramatische
vondsten bezit dan de knapste scenario
schrijvers van Hollywood bij elkaar
kunnen verzinnen en die daarbij de
speciale attractie der authenticiteit
heeft, wat een verademing beteekent
na zooveel onnatuur in de gangbare
filmproductie.
Het Koraalrif
(Rembrandt Theater)
DE aanwezigheid van Jean Gabin
in deze film maakt een moord in
het begin noodzakelijk, maar dan heb
ben wij onzen tol aan de moorddadig
heid der Fransche film betaald en krij
gen wij een zeer origineel scenario te
zien, dat ons van Australië, via een
paradijsachtig koraalrif naar
MiddenAmerika v.v. brengt, vervolgens een
romantische ontmoeting tusschen Jean
Gabin en Michèle Morgan in het oer
woud van Australiëveroorzaakt, een
idylle, die door een politiespion wreed
verstoord wordt en ons na veel avon
turen brengt naar een gelukkig einde
met het koraalrif als het paradijs voor
de twee gelieven in het verre verschiet!
Een film, waarin veel gebeurt, veel ook,
dat men geneigd is tot kitsch" te
verJean Gabin en Michèle Morgan
in Het Koraalrif"
klaren; maar dat alles wordt in de
juiste verhoudingen gehouden door den
Franschen geest, die afwisselend over
voldoenden realiteitszin en gevoel voor
romantiek beschikt om een kitschig
onderwerp tot een boeiende film te
maken.
Chineesche schilderkunst
IN den kunsthandel Tikotin te Den
Haag wordt van i Augustus tot
i September een tentoonstelling ge
houden van het werk van Ch'i
PaiShik, den beroemden modernen
Chineeschen schilder.
Herberg op de Veluwe
DE herberg bestaat al eeuwen en
hij draagt nog de kenmerken van
een oude herberg. En zoo zijn er tien
tallen herbergen op onze mooie
Veluwe. Daar is nog de oude stal,
waarop het woord Uitspanning" staat
vermeld, hoewel er tegenwoordig alleen
nog maar sprake is van ontspanning.
In die stal staan geen koetsen en
paarden, maar auto's en
benzineblikken. Maar dat zie je niet van
buiten af. Het is heerlijk zitten ondel
het lommer van de hooge tamme
kastanjes voor het hotel, of in de
veranda. Een paard graast op het
weilandje aan de overkant en kijkt
peinzend naar auto's, fietsen of tan
dems die af en toe voorbij komen of
stilhouden. Een van de naaste familie
leden van den herbergier is de tuinman,
die vrijwel met de regelmatigheid van
een klok telkens terugkeert om het
grint te harken dat er dan ook altijd
smetteloos uitziet. Het beekje in
de buurt heeft een echte water
val, met een verval van ongeveer een
meter. Hoe beroemd die waterval wel
is wordt bewezen door de stukjes
zilverpapier die het natuurschoon be
kronen alsof het zilveren medailles
zijn. Maar zooals het nu eenmaal met
medailles gaat, zij die ze werkelijk
verdienen krijgen ze niet altijd, waar
mee gezegd wil zijn dat daar in de
omgeving vele bunders zijn zonder
zilverpapiertjes die veel mooier aanblik
geven dan de waterval die een attractie
is voor schoolreisjes en kinderen die
hun schoenen niet mogen uittrekken.
Groote ongerepte bosschen in de
omgeving staan onder beheer van de
Vereeniging voor behoud van Natuur
monumenten. Tot nog toe zijn er geen
prikkeldraadhekken en bordjes met
ongastvrije opschriften.
En naast de herbergen zijn er ge
zellige pensions en luxueuse hotels,
een te meer sinds de beroemde Mallejan
te Vierhouten heropend is. Heel ver
standig om er eens heen te gaan.
MIJN VRIEND, DE THUISZITTER
over: TEGENSTELLINGEN
T?EN tegenstelling", aldus mijn vriend, de Thuiszitter, en hij nam een
,J?> versche abrikoos uit het mandje, dat hij zoojuist uit Frankrijk ge
kregen had, een tegenstelling bestaat niet. Want wat is een tegenstelling'?
Dat is een stelling tegenover iets anders. Een tegenstelling bestaat dus bij de
gratie van wat anders. En in plaats van daarvoor dat andere dankbaar te
zijn, stelt zij zich er tegen. Een tegenstelling is dus het summum van on
dankbaarheid. Eigenlijk", aldus mijn vriend, en hij pelde de tweede abrikoos,
eigenlijk heeft een tegenstelling veel van een getrouwde vrouw. Zoolang ze
niets heeft om zich tegen te stellen, is zij het eens. Maar zoodra ze getrouwd
is, stelt ze tegen. En hoe ontstaat een tegenstelling? Neen, laat mij het maar
zeggen", aldus mijn vriend, met vollen mond, want jij drukt je toch altijd
zoo onduidelijk uit. Een tegenstelling ontstaat door iets of iemand, die onte
vreden is met de wereld. Als jij in een restaurant versche abrikozen bestelt
want van mij krijg je ze toch niet komt er een keurige ober met een
mandje. Welk een tegenstelling: jij wordt bediend door een man, die er wat
voor zou geven, als hij op jouw plaats zat. Maar jij zit er al en dus is er een
schrijnende tegenstelling. Als jullie allebei tevreden waren, was er geen
tegenstelling. Alleen iemand die bedient en iemand, die bediend wordt.
Dat waren dus de sociale tegenstellingen. Er zijn nog andere. Er is een
tegenstelling in geslacht: mannelijk en vrouwelijk. En aangezien ze alle twee
meestal met elkaar ontevreden zijn, kan men hier eerst recht van tegenstelling
spreken. Er is de tegenstelling tusschen landen onderling. Tegenstelling,
omdat in ieder geval het eene erg ontevreden is met het andere.
En daarom zal ik je wat zeggen. Alle tegenstellingen ontstaan uit onte
vredenheid. Als we dus de tegenstellingen uit den weg willen nemen, moeten
we de menschen tevreden maken, en daarvoor moeten ze de tegenstellingen
niet meer zien. Daarom moet je de menschen niet wijzen op hen, die het beter
hebben, maar op hen die er veel slechter aan toe zijn. En het gelukkige van
deze wereld is, dat er meer zijn, die het slechter hebben dan die het beter
hebben."
Maar", vroeg ik bedeesd, maar hoe moet het dan, met hen, die het
slechter hebben?"
Laat die maar klagen", zei mijn vriend. Dat hebben ze altijd gedaan.
Tegenstelling moet er zijn. Hoe is die idee? Jammer alleen, dat jij er niet
op gekomen bent!"
PAG. M DE GROENE No. 32-43