Historisch Archief 1877-1940
HERLEEFT
en die de makers dwong tot een gebruik van zuivere
filmmiddelen, waardoor dit genre door de latere
Fransche filmtheoretici beschouwd werd als de
toegepaste grammatica der cinematografische mo
gelijkheden. Oorspronkelijk hebben de westerns"
een centrale heldenfiguur, als Broncho Billy (G. M.
Anderson), William S. Hart, William Farnum of
Torn Mix, later ontwikkelen zij zich tot een soort
heldenepos, gewijd aan den nationalen
ondernemingsdurf en pioniersgeest en hieraan verbinden
regisseurs met op het oogenblik historische of
actueele bekendheid hun namen; zoo bijv. D. W.
Griffith met The Birth of a Nation", James Cruze
met The covered Wagon", Cecil B. de Mille met
The Squawman" en John Ford met The iron
Horse".
Uit de gebleken belangstelling van een groot
publiek voor spanning, heldenmoed en gestrafte on
deugd ontstaat uit en naast de western" een andere
vorm van de avonturenfilm, n.l. het thans als
gangsterfilm" aangeduide genre. Dit genre wordt
oorspronkelijk in Amerika voor en tijdens den oorlog
verwerkt als serie-film, waarin gestolen diamanten,
documenten of een Oostersche schat met daaraan
verbonden achtervolgingen en verwikkelingen de
samenstellende elementen vormden. Later na
. '26 wordt de gangster de centrale figuur, eerst
als een soort moderne held, daarna, door toedoen
der keurings- en regeeringsinstanties als lafhartige
killer" in het thema crime does not pay". Maar
het geheele complex van avonturenfilms raakte op
den achtergrond toen sex-appeal, luxe en show op
het witte doek populair werden, toen huwelijks
problemen, pralerige historische shows, het
boymeets-girl en later het praat-drama en de sophisti
cated comedy" gingen overheerschen en het groote
publiek te opgevoed scheen om zich met ver
volgde onschuld en gemaskerde bandieten op te
houden.
Geheel verdwijnen deed de western" niet; zij
bleef als materiaal dienen voor de z.g. volksbios
copen, waar Hoot Gibson, Tim Mc. Coy, Buck
Jones en John Wayne al of niet met hun
wónderpaard op een trouwe vereering konden blijven
rekenen.
ZOO was de toestand tot voor kort. Toen kwam
een crisis, Wallstreet stelde eenige nieuwe
heeren aan, die een nieuwe politiek gingen voeren
en onder deze nieuwe politiek was een heroriëntee
ring op het avonturen-genre begrepen. Het publiek
was vermoeid geraakt van de schijnbare problema
tiek en diepzinnigheid der als serieus bedoelde film
drama's en geprikkeld door de vermoeiende gevat
heid der z.g. sophisticated" blijspelen. Het was
logisch, dat het weer actie, tempo, spanning
wenschte en dit kon het krijgen in iedere gewenschte do
seering. De gangster verscheen in een nieuwe ge
daante (geridiculiseerd in I am the Law" met Edw.
G. Robinson; super-realistisch in de figuur van een
Humphrey Bogart) en de western" herleefde in
al zijn romantiek en opwindende spanning.
Onder de resultaten, die wij in het komende
filmseizoen zullen zien van de veranderde politiek
in Hollywood, zal vermoedelijk Stagecoach" van
den old-timer John Ford het duidelijkste voorbeeld
worden van de oude Wild-West film in moderne ge
daante. In deze film vinden wij alle elementen
terug, die vroeger het wezen van den western"
uitmaakte: een simpel gegeven, primitieve
karakterteekening, maar veel beweging, tempo, snelle
beeldopvolging en een opvoering der spanning door
naast en achter elkaar plaatsen van gelijkvallende
gebeurtenissen. En thans wordt dit alles gerealiseerd
met de verbeterde opnametechniek en in de zeer ver
eenvoudigde speelstijl der in de filmstudio's ont
wikkelde acteurs. John Ford heeft zijn film
eenstevige ruggegraat gegeven door in het middelpunt
der handeling de oude bekende postkoets te plaatsen
en deze te bevolken met een zevental menschen van
verschillende geaardheid en maatschappelijke posi
tie, die nu allen de zelfde avonturen mee moeten
maken. De postkoets verbindt twee plaatsen in het
Westen der Staten, de reis duurt eenige dagen en er
zijn pleisterplaatsen, waar van paarden gewisseld
wordt, waar overnacht wordt en een kleine liefdes
idylle tijd vindt zich te ontwikkelen. Het is om
streeks 1880 en dus zijn er nog dreigende Indianen
stammen, outlaws, en een rechtsonzekerheid, die
het recht van den sterkste en dat van het snelste
pistool motiveert en men kan zich dus eenigszins
de tocht van de stagecoach" over de eindelooze
prairiën voorstellen, de stijgende spanning als de
eerste Apachen gesignaleerd worden, de moordende
overval, de redding door de Staatstroepen en als
Boven: Een scène vol activiteit uit de Wild-West film Jesse James"
Onder: Muziek en revolvermuziek in The Oklahoma Kid"
toegift een persoonlijke veete, die in een salon"
op het pistool uitgevochten wordt.
OPVALLEND is in deze eerste producten der
Wild-West-renaissance de idealiseering van
den prairie-bandiet, overeenkomend met de roman
tische interpretatie van den gangster tot ongeveer
1935. Zoo is de sympahtieke held in Stagecoach"
een ontsnapte gevangene, Ringo Kid, die van den
sheriff even tijd krijgt zijn persoonlijke rancune
tegen een anderen boef uit te vechten en daarna de
gelegenheid benut met zijn, in de postkoets veroverde
schoone te ontvluchten. Zoo wordt in Jesse James"
letterlijk en figuurlijk een monument opgericht
voor den eersten treinroover Jesse James, een
eenvoudigen boerenzoon, die door grievende onrecht
vaardigheid van hoogerhand in de misdaad wordt
gedreven. En zoo is in The Oklahoma Kid" James
Cagney de verloren zoon, de outlaw, die den moord
op zijn vader wreekt door de wet in eigen hand te
nemen en de vijf moordenaars n voor n in man
tegen-man gevecht te dooden. Rechtsonzekerheid,
rechtswillekeur en een tekort aan integere mannen
van de wet in die dagen zijn in deze films de excuses
voor een eigen rechtspleging, die de grondslag vormt
voor hun Wild-West-intrigue. Naast deze eenzijdig
heid van voorstelling staat een boeiende en gevari
eerde vormgeving, die als nieuw aandoet na de
doodgeprate problemenfilm. Het genre schijnt den
Amerikaanschen regisseur tot de beste krachts
inspanning te inspireeren. De middelmatigheid van
een Henry King valt weg nu hij in Jesse James"
een treinoverval, een achtervolging te paard of een
bankberooving kan verfilmen en wie dacht Lloyd
Bacon, de expert in revuefilms en back-stage drama's
de hoffotograaf van Kay Francis, nog in staat tot
een fragment van duizelingwekkende beweging als
in The Oklahoma Kid", wanneer de duizenden
pioniers een georganiseerde rush" op het vrije
grondgebied ondernemen om een eigen stuk land af
te palen.
Dit is dan de groote verdienste van den herleefden
western"; de beweging, het specifiek domein van
de film, wordt weer ontdekt; de camera breekt zich
opnieuw los uit het imitatie-interieur en hervindt
zijn vrijheid, de roffelende paardenhoeven en de
strijdkreet der Indianen overstemmen het
kwasidiepzinnig gewauwel der saletjonkers. En het pu
bliek zit verbluft, laat zich meesleepen in het primi
tieve avontuur en vergeet dat, wat hem nieuwe
mogelijkheden toeschijnt, een toepassing is van lang
vergeten theorieën en tot de filmhistorie behoorende
ontdekkingen.
OUDE EN NIEUWE KUNST
(Adv.)
Tl KOT l N
DEN HAAG - NASSAUPL.EIN 6
EASTERN ART
PAG. 11 DE GROENE No. 3244