Historisch Archief 1877-1940
rouwen en vrouwenleven
Eva
.eten
Het dubbelleven van de moderne vrouw
GESPLETENHEID is een der ken
merken van den modernen
mensch. Met een zucht kunnen wij
onze grootmoeders benijden, die zoo
heerlijk-rustig simplistisch waren, wier
gedachten zoo genoeglijk ronddraaiden
in het kleine kringetje der drie K's,
Kinderen, Kerk, Keuken. Onze groot
moeders legden er zich in het algemeen
zelfs zonder protest bij neer, dat er
vele zaken waren, die een vrouw niet
aangingen", en.... ze hadden het er
gemakkelijk mee! Het spreekwoord:
wat niet weet, dat niet deert! vierde
hoogtij. Haar opwindingen golden de
gedienstigen, die ook toen golden als
een der ergste plagen des levens, of
familie-veeten. En als er eens een
krach kwam, gelijk zulks tot in de
beste families,placht en pleegt voor te
komen, dan' was niemand verbaasder
dan grootmoeder, die niets had zien
aankomen.
Neem daartegenover de vrouw van
nu ! De gespleten Eva onzer dagen,
die van vele zaken op de hoogte is en
die aan vele dingen wil meedoen ! Een
groot percentage harer stelt zich tot
taak om te zijn: een goed echtgenoote,
een dito huisvrouw, een zorgzaam
moeder, een prettig gezelschapsmensch,
een sociaal-voelend wezen, een mede
werkster aan een of ander werk, dat
buiten haar gezinskring ligt, maar
waarmee ze de gemeenschap hoopt te
dienen. Dan wil ze, excusez du peu,
iets weten van kunst en ervan genieten
en als ze behoort tot de menschen, die
graag in de diepte graven", zal ze
wellicht ook een schuchtere poging
doen om de hooggetopte gebieden
der wijsbegeerte" te betreden.
Maar wat wilt ge, nog altijd heeft
zelfs in onze technisch zoo volmaak
te tijden de dag slechts 24 uur waar
van minstens n-derde verslapen moet
worden. Eva-1938 tracht de restearende
16 uren efficiënt in te deelen en komt
altijd nog tijd te kort.
Want het is merkwaardig gesteld
met die indeeling: zij moge, als een
zelfgeschreven wet van Meden en
Perzen en dus keihard zijn, daar is óók
nog ons vrouwelijk gemoed,Jdat ons
Aan onze abonné's wordt
beleefd verzocht adres
veranderingen duidelijk
op te geven, met ver
melding of deze blijvend
of tijdelijk zijn.
NA DES WOENSDAGS
12 UUR VOORMIDDAG
kunnen geen verande
ringen meer worden aan
genomen.
DE ADMINISTRATIE.
meermalen dwingt er tegen te zondigen.
Daar hebt ge de vrouw, die zich op
politiek terrein beweegt. Ze moet vaak
vergaderen en ze zit in vele comité's.
Ze heeft dit met haar echtvriend
samen zoo uitgemaakt en beiden heb
ben het als een noodzakelijk kwaad
geaccepteerd. Maar haar kroost zegt
ontevreden: Gunst, moeder, ben je
nou alweer weg vanavond.... ? Ge
zellige boel hier ! Andere moeders zijn
altijd thuis!" Als haar dat in n
maand driemaal is toegevoegd, riskeert
ze het geen vierde en verzuimt de eerst
volgende bijeenkomst, waar ze nóódig
was, om thuis te zitten en thee te
schenken, waarna het kroost-zelf in
alle richtingen verdwijnt en moeder
alleen laat, in het tevreden besef dat
ze er is....
DAAR is de vrouw, die aan jeugd
werk doet. Jeugdwerk eischt een
hélen mensch op. Juist menige vrouw
en-moeder voelt dat ze dit werk aan
kan op de goede manier, omdat ze
ervaring met kinderen heeft I Maar
terwijl ze haar kringetje leidt, op dien
eenen middag per week, moet ze onder
wijl toch bedenken, dat inmiddels
haar eigen kinderen van school thuis
komen. Zullen ze hun natte laarzen
uitdoen? Zullen ze aan hun huiswerk
beginnen? Zal het dienstmeisje thee
schenken voor hen of zullen de muisjes
weer eens de baas spelen, nu de kat
van huis is?
Al deze en dergelijke vrouwen leven
dagelijks in een zekeren vorm van
verscheurdheid. Haar sociaal gevoel
zegt haar, dat ze mee moeten helpen
aan alle pogingen, die er gedaan
worden tot opbouw eener menschelijke
wereld, maar haar gevoel van
huistuin-en-keukenvrouw-en-moeder te
zijn, drijft haar terug naar haar eigen
vier muren. Is ze daarbinnen, dan
gevoelt ze zich schuldig jegens hetgeen
ze daarbuiten verwaarloost; is ze
daarbuiten, dan richt het gevoel van
schuldigheid zich jegens hetgeen ze
daarbinnen niet kan doen !
En dan de vele vrouwen, die het
besef met zich dragen, dat ze jegens
zichzelf iets verplicht zijn ! De vrouwen
met een talent, een aanleg, een be
gaafdheid in een bepaalde richting,
die weten dat ze instrumenten zouden
kunnen, zouden moeten zijn, en die
daaraan nauwelijks durven denken!
In een van haar laatste boeken vertelt
Pearl Buck, de begaafde
Amerikaansche schrijfster, van een jonge
beeldhouwster, die wel als het proto-type van
zoo'n gespleten vrouwennatuur met
kunstenaarsgaven mag gelden. Susan
Gaylord's handen hunkeren er naar
om de natte klei te voelen, om langs
steen te glijden en alle mogelijkheden
daarvan te doorgronden en uit te
voeren, maar ze is ook als huisvrouw,
die alles kan, een succes. Ze kan alleen
nooit een gelukkig mensch zijn en zoek
is dus de gave harmonie, die alleen het
gevoel van evenwichtig leven de ge
middelde vrouw kan schenken !
EN och...., we behoeven allemaal
nog geen groote talenten te zijn,
om toch wel eens het gevoel te hebben
dat we ook jegens onszelf iets verplicht
zijn ! Ik moest in dit huis n kamer
tje 'hebben, waar ik wat zou kunnen
schilderen", vertrouwde me een
buurvrouwtje op een buitensingel eens toe,
maar wilt u gelooven dat ik er haast
nooit kom. Eén keer was ik net be
gonnen en toen viel mijn Wimmie van
vier in den singel; een andere keer komt
het meisje ieder oogenblik kloppen
omdat dan de telefoon gaat, dan een
stofzuiger-meneer me hoog-noodig
moet spreken, of een derde keer omdat
ze niet weet of de capucijners nu
werkelijk gaar zijn.... Hoe kun je
zóó iets aan kunst doen?"
Ja, hoe kunnen we zóó iets doen aan
kunst of aan iets anders, dat ons toch
magisch lokt en trekt, omdat we binnen
in ons het ondoorgrondelijke gevoel
meedragen, dat we in tegenstelling
met onze grootmoeders iets mér
moeten dan alleen binnen ons huis de
motor te zijn ! Niet dat dit laatste niet
belangrijk zou wezen ! Het is hél
belangrijk en het moet zeker vóór alle
dingen worden gedaan. Maar zeer
velen onzer hebben het gevoel, dat het
niet genoeg is !
En vandaar de gespletenheid en de
verscheurdheid ! Op een goed moment
komen velen er toe om te kiezen of te
deelen. En wie waarborgt, dat er altijd
goed gekozen en gedeeld wordt? En
wie weet iets van het
zelden-uitgesproken verdriet omdat iets opgegeven
moest worden, dat op zichzelf toch
goed en vaak heel noodig was?
Maar mijn werkvrouw heeft het bij
het rechte eind als ze zegt: Mevrouw,
leer van mij, dat een mensch zich tóch
niet in tweeën snijden kan. ... !"
HENRIETTE LABOUREUR
D
e onmisbare
T)E intelligente lezeres heeft het al
beU grepen: met de onmisbare bedoelen wij
de blouse. Als de lyriek (in het dagelijksch
leven) niet zoo uit de mode was, zouden
wij lyrisch kunnen worden over de moderne
blouse, van de gezellige sportblouse af tot
en met de hyper-chique, goud-doorweven,
gedecolleteerde avondblouse, zonder het
tusschenstadium: de middagblouse in al
haar geraffineerden eenvoud, over te slaan.
Maar afgezien van alle lyriek: dit is nu
een onderdeel van de kleeding, dat in geen
enkele kleerkast ontbreekt, en met recht.'
Een blouse vervult in de garderobe dezelfde
rol als aan een diner het pasteitje, de
artisjok of de patéde foie gras: men
beschouwt haar niet als hoofdgerecht, maar
zonder haar is de maaltijd niet volledig !
Het is jammer dat onze onvolprezen
Nederlandsche confectie zich nog te weinig
toelegt op het vervaardigen van bijzondere
modellen van dit kleedingstuk, dat toch een
zoo eindelooze variatie toelaat: of men
vindt in de winkels slechts tamelijk
fantasieloozeblousjes, óf ze zij n veel te duur. Zoodat
menschen, die haar hart aan de blouse
verpand hebben, zelf met naald en draad
aan den gang moeten gaan, of de naaister
in den arm nemen. Er zijn modellen van
heel fijn linnen, zooals dat van de foto, die
vrijwel zonder garneering, of met zeer een
voudige versiering op hun best zijn, en
hun chic alleen ontleenen aan de bijzondere
kwaliteit van de stof. Een blouse koopen
of maken is een werkje, dat men niet ge
dachteloos doen kan: men moet er altijd
bij bedenken hoe zij onder den mantel zal
staan. Want de sjaaltjes-mode is lang
zamerhand vervangen door grootere ver
fijning in den snit van de blouses, waarvan
een gedeelte uit den tailleur te zien komt
en daarom: bedenkt U vele malen voor U
een blouse aanschaft, maar schaft er vooral
een aan, en liever zes!
PAG. 12 DE GROENE No 3244