Historisch Archief 1877-1940
U ITH U m G H E D E H
Stadsinventaris
De grenzen der stad
ALS men van het hart der stad uit
naar haar grenzen trekt, komt
men eerst door de drukke winkel
straten, dan door vriendelijke
middenstandswoonbuurten, dan door
kantoorwijken en middenstandswoonbuurten.
Dan trekt men de ruime wijken van
de woonbuurten der rijkeren door.
Vervolgens komen fabrieken en werk
plaatsen, armere buurten, schots en
scheef gebouwde huisjes, verdwaalde
gebouwtjes, gashouders, kranen en
dokken, tuintjes, stukjes bouwland,
grasland, een straat zonder plaveisel
en.... wij zijn aan de grens der stad.
Hier houdt de stad op en begint het
land. Groen is het land en grauw de
stad en niets is zoo treurig, zoo ver
laten als de stadsgrens. Het bestaan
der stedelingen hier is treurig. Zij
hokken in nog niet geslechte
boerenkeeten of halfafgebroken boerderijtjes
of zij wonen reeds in barakken en
nieuw gebouwde huizen. Maar zij
hooren tot geen van beiden: niet tot
het land en niet tot de stad. Het land
heerscht er nog met zijn stilte, de stad
begint reeds met haar lawaai. En de
overgang van het een naar het ander
is smartelijk. De stadsgrens is rond;
zij loopt rondom de heele stad. En
overal is zij even zielig en even wan
hopig. Amsterdam's stadsgrenzen zijn,
relatief, minder treurig dan die van
andere steden. Zij bestaan uit een smalle
strook gronds, omdat onze uitbreidings
plannen zoo keurig en zoo vastomlijnd
zijn. Maar van andere steden is het
een breed stuk niemandsland.
Gij kunt van dit niemandsland
echter ook de poëzie ontdekken. Dat
is de lente, als in de stad nog de winter
heerscht, maar op het land reeds het
voorjaar komt. Dan vindt gij er
tusschen roestige blikken en verrotte
planken het eerste groen.
Maar in den zomer spelen er
havelooze kindertjes, in modderpoelen,
roesten er rails, stinken er hoopen vuil.
Laat mij de grenzen eener stad zien,
en ik zal U zeggen, hoe de stad is. Die
valt in ieder geval altijd nog mee.
Film
Midnight (City theater)
DE ondeugende comedie van een
meisje, dat niets bezat dan een
avondjurk", luidt het in de aankondi
ging en dat is dit keer nog waar ook.
Maar nu scheelt het, dat het meisje
Claudette Colbert heet en dat het
Don Ameche en Claudette Colbert
Parijs is waar zij aankomt, na in Monte
Carlo alles verspeeld te hebben, behalve
de avondjurk en een briefje van de
bank van leening. Want in Parijs zijn
vele taxi's zooveel weet men er in
Hollywood nog wel van , en de eerste
taxichauffeur, die op Claudette ver
liefd wordt heet Tibor Czerny, die al
genoeg Franschman is om haar
vlotweg zijn kamer te offreeren. Claudette
ontvlucht hem, niet vanwege een
beleedigd fatsoensgevoel, maar van
wege de armoede, die zij, zeer terecht,
rondom dezen man vermoedt. Het
eenige wat zij van hem aanneemt is
MIJN VRIEND, DE THUISZITTER
over: MATIGHEID
TSJfATIGHEID", aldus mijn vriend, de Thuiszitter, en hij bekeek
1*1 glimlachend zijn glas koele, witte Bordeaux, matigheid is de sleutel
tot geluk en het bewijs van een edele ziel. Ik ben niet zoo als jij en met jou
vele anderen, die zich zoo nu en dan, bij bijzondere gelegenheden, eens extra
tegoed doen aan sterken drank. Ik ben matig. Ziet, eiken dag drink ik een
glas van dit kostelijke goed. En ook at? ik er twee of drie drink, doet mij dat
geen kwaad. Want mijn matigheid is dat nu al sedert jaar en dag gewend.
Deze wijn is koel, hij is prikkelend en liefelijk op den tong en hij roept in
mijn verbeelding wakker verre wijngaarden en liefelijke druivenpluksters;
hij smaakt naar zomer en herfst, naar zon en aarde. Ziet, beste vriend, dat
is matigheid," aldus mijn vriend, en hij dronk het glas leeg. Het menschdom,
en daaronder jij, weet zulk een wijn en zulk een matigheid niet naar waarde
te schatten. En dus, onmatige, drink 'jij getroost aan het glaasje grenadine,
dat ik je zoojuist voor liet zetten, is het niet? En waarom? Omdat jij, in
diepste kern, onmatig bent. Als ik je een glas wijn zou presenteeren, zou je
om een tweede, wellicht wel om een derde vragen. En hoe zou je mijn huis
verlaten ? Ik zou me schamen voor mijn gast. En dus leert deze grenadine
je iets, wat je noode ontbeerd hebt: matigheid.
De heele wereld zou het veel beter gaan, als zij, net als ik, matig was.
Wat zijn de eischen van overmoedige staatslieden? Onmatig! Hoe is hun
eerzucht? Onmatig! Hoe hun machtwellust? Onmatig! En daartegenover;
hoe staat het met de toegevendheid der andere staatslieden? Onmatig!
En hoe is het met het komen en gaan der mininsteries ? Onmatig! Welaan,
hoeveel beter zou de wereld er uit zien, als zij, net als ik, matig ware.
Daarom moet er voor de menschen een nieuw ideaal komen: dat der
matigheid. En als de meest ideale belichaming van dat ideaal word ik
gekozen. Foto's moeten er van mij in alle geïllustreerde bladen komen en
in de andere moeten er artikelen over mij staan. Ik krijg als
matigheidsminister een zetel in een nieuw kabinet. Ik zal bepalen, dat niemand meer
onmatig rijk of onmatig arm mag zijn, onmatig geleerd of onmatig dom.
En ik maak mijzelf tot de maat van alle dingen."
Ik antwoordde mijn vriend, dat ik het prachtig vond, maar hoe of het
dan met de ijdelheid stond.
Alles zij matig", aldus mijn vriend, en hij schonk zich het derde glas in,
alles zij matig, behalve de ijdelheid; wel te verstaan de ijdelheid om matig
te zijn. Die zij onmatig. En daarom nemen wij jouw ijdelheid als maat.
Want die is onmatig. Wel jammer, dat je er zelf niet opgekomen bent. Jij
bent verblind door je ijdelheid, zoodot ik dus die idee weer moest hebben."
zijn naam en door dien naam en door
de goedzittende avondjurk denkt ieder
een nu met een gravin te doen te
hebben, iets wat Claudette niet demen
teert. In haar nieuwe hoedanigheid
komt zij gemakkelijk in de Parijsche
hoogere kringen, waar alleen Georges
Flammarion haar dóór heeft maar de
comedie meespeelt, omdat een rijk en
charmant vriendje van zijn vrouw
interesse toont voor de nieuwbakken
gravin en hij er dus alle belang bij
heeft,. dat deze interesse zich verder
ontwikkelt. U ziet, de verwikkelingen
stapelen zich op, vooral als de taxi
chauffeur weer op het tooneel ver
schijnt, thans in rok, en zich als graaf
Czerny laat aankondigen. Enfin, het
geheel eindigt voor den echtscheidings
rechter, die een scheiding moet uit
spreken tusschen den nooit getrouwden
taxichauffeur en de nog minder ge
trouwde Claudette. En als de scheiding
geen doorgang kan vinden gaan beiden
maar trouwen, wat de eenigste
traditioneele wending is, die deze origineele
en geestige filmcomedie van Mitcell
Leisen neemt.
Variét
Hallo, hallo ff! Carr
Amsterdam?
EEN variétéprogramma in Carré,
dat is zooiets als de spécialitéde
la maison". De directeur Alex Wunnink
heeft een fijne neus voor wat er op de
binnen- en buitenlandsche variét
markt te koop is en hij brengt de uit
gezochte nummers met veel zwier en
in een meesleepend tempo. Over het
algemeen is zijn smaak voor den import
beter, maar wie kijkt in zoo'n over
laden programma op een paar minder
geslaagde Hollandsche conférences of
op enkele stoffige sketches? Men lacht
om de excentrieke Lassitter Bros, men
duizelt bij de 7 Arabische springers
van Ben Bojamaas, men griezelt bij
de gevaarlijke toeren van de Great
Marywards en men ziet met genoegen
de kleurige Ludowsky-balletten, die
van Hollandsche origine zijn. In n
woord: Carréheeft weer zijn variétéen
dit was steeds al het best geslaagde
ondernemen van dit actieve
vermaakscentrum.
Stadsfauna
Het platte land vlak bij
de hand
ARTIS blijft zichzelf, maar ver
nieuwt zich in details. Depinguins
hebben een nieuwe glijbaan gekregen,
die er uitziet als een ontwerp van Le
Corbusier en waarmee zij niet goed
overweg weten en onze meer landelijke
en inheemsche dieren hebben een
passende omgeving gevonden in de
kinderboerderij, een laatste aanwinst
van den Amst erdamschen Dierentuin.
Een stukje platteland, klein, maar zóó
compleet, dat men aan de schoolplaten
van Pim en Mien op de boerderij"
moet denken, waar ook in klein bestek
alles aanwezig was. De gebouwen, de
stallen, de hooiberg, het duivenhok, de
boerenkar, hetbekrooste]slootje met de
geschuurde melkemmers, de ploeg, de
kalveren, de lammeren, de biggen, de
duiven, de waakhond, niets is vergeten,
zelfds de jonge leeuwtjes niet, die niet
zoozeer voor de volledigheid als wel
voor de meerdere attractie erbij gehaald
zijn. Het geheel maakt een ongemeen
levendigen en leerzamen indruk en de
kinderen toonen zich dankbaar, maar
een beetje onwennig. Met hun bioscoop
opvoeding zoeken zij nog te veel den
sensationeelen kant van het geval op
en jagen achter de kalveren aan als
hielden zij een rodeo". Men moet
echter aan alles wennen, zelfs aan de
natuur, wanneer deze je zoo onver
wacht wordt voorgezet en het zal zeker
niet lang meer duren, of de dieren van
de kinderboerderij zullen even op hun
gemak zijn als de leeuwen, iets verder
op, die op hun buik liggen en gapen ....
De abonnementsprijs van
DE GROENE"
bedraagt thans
f 3.25
W/e zich nu abonneert, ontvangt
de in Augustus verschijnende
nummers gratis
Amsterda'm
Bartholomeus
RuloffstraatS
bi|
Jac. Obrechtpl.
Telefoon
22622-95754
JMOIIEIIX GKOOT GAllAGKBEIHtIJF
off
SUB. DEALER
VOOR A/v\STEROA/*\
PAG. 14 DE GROENE No. 3244