Historisch Archief 1877-1940
RODIN
Afzonderlijk gezien mist het gebaar en de zwaar
aangezette expressie van het gelaat zijn verklaring
en oplossing in het gebaar en de expressie der
anderen. Zij steunen en versterken elkander. Er is
een wederkeerigheid van leed en bestemming in de
figuren, waardoor zij als groep zich sluiten. Eén
enkele daaruit losgemaakt mist die wederkeerigheid,
mist de terugkeer in de anderen. Gebaar en expressie
gaan uit naar een ledige verte, missen hun duiding.
Rilke in zijn tijd, met zijn zeldzame gevoeligheid
voor dergelijke in het zwijgen berustende gewaar
wordingen, begreep het wezenlijke van deze groep
en zag kans het onder woorden te brengen.
Met verbazing heb ik gezien, hoe ook de groote
tentoonstelling in Amsterdam de groep geen recht
heeft gedaan; gehavend en uit elkaar gehaald,
onvolledig en vreemd aan de wenschen en be
doelingen van den beeldhouwer, wordt zoo Rodin
geëerd !
DIT schijnt het lot van den grooten en laatsten
romanticus, die in zijn jeugd van Maidron,
Barye, Préault, sterker aandriften ontving dan men
in den regel wil toegeven, sedert de moderne legende
van het eenzame genie", Rodin tot een soort
waterhoofd der Fransche sculptuur vervormt.
Rodin heeft Wagneriaansche kanten en wie
eenige kennis heeft van de wijze waarop Wagner
bij de Franschen der vorige eeuw werd vereerd, zal
kunnen begrijpen, dat Rodin, met de achtergrond
der romantici, wel degelijk uit een vruchtbaren
Franschen bodem in dien tijd kon opgroeien. Dat
hij de maten en de gegevens van zijn vak forceerde
had hij met velen gemeen in zijn tijd. Slechts ver
schijnt het bij hem zoo aarzelloos, nadrukkelijk en
mateloos, dat het den minder zekeren beschouwer
dwingt tot een bewondering, die men in alle tijden
en op elk gebied des levens kan aantreffen, waar de
zelfverzekerdheid tot in het grove toe de wereld
dwingen wil naar zijn wil.
Zoo ook is hij groot en indrukwekkend geweest in
zijn vormgeving voor het monument van Victor
Hugo. De uiteindelijke vormgeving en een der
vroegere concepties laten het voor en tegen van
Rodin op ongemeen scherpe wijze aan den dag
komen. Jammer dat de tentoonstelling dezen Victor.
Hugo niet toont, genegeerd door het publiek, weinig
in trek, maar voor de kennis van Rodin onontbeer
lijk. Het latere ontwerp geeft Rodin weer met dat
theatrale gebaar en die allure van diepzinnigheid,
die op ons geen indruk meer maakt, omdat wij niet
in de waarachtigheid daarvan gelooven en meer het
vertoon zien van een geest dan de emanatie van een
geest. De vroege studie geeft de naakte figuur weer
in de trillende waarheid van een zwangere wereld
van den menschelijken geest.
Een oud man, zwaar en moeilijk van gang op zijn
oude beenen, verlaten in zijn gedachten en zijn gang
bepaald door de snelheid van z'n denken. De buik
wat uitgezakt, hand en arm even geheven, als be
schuttend een onzichtbare schat.
Iets van een zaaier op weg naar den akker. Een
mensch, in zich zelf een wereld dragend. Geen
lichamelijk schoon; een verloren Grieksche wereld;
maar een gewonnen Europeesche geest van den
werkzamen mensch. Welk een grootheid van gang
en drift. Zelden heeft Rodin zich zoo bedwongen
in z'n onmiskenbare vaart.
De volgende concepties toonen het verlies. Hij
komt tot de veel te vaak door hem gebruikte en
tot een mooier geworden toepassing van het uit het
ruige marmer opkomen der gepolijste figuurvormen
(afkomstig van de slaven van Michel Angelo). Hij laat
Hugo tot een operaheid worden, verbreedt het ge
baar. Weg is de dieper gewaarwording, het onaan
raakbare der sfeer. Dezelfde afstand als tusschen
de naakt-studie voor Pierre de Wiessant, een der
burger van Calais (Boymans) en de uiteindelijke
conceptie in de groep. Het is of de arbeid van dezen
beeldhouwer zijn wezenlijken weerstand heeft gemist
in den tijd, of de sterke krachten ontbraken, die
den van hem uitgaanden druk konden remmen en
daardoor de vormspanning verleenen die onont
beerlijk is voor het werk. Hij heeft Gustav Mahler
gekend en geboetseerd. Ook bij Mahler is een soort
gelijk, doch manifester verlies aan weerstand, ver
lies aan spanning en inspiratie na de grootsche aan
loop. Begaafde en bevlogen geesten, levens op hooge
zeeën, maar niet geheel bestand tegen het koeler
en sterke weer van een lateren tijd, die zich het zij
gezegd zonder vooringenomenheid voor den eigen
tijd met zijn aanzienlijke bezwaren en tekort
komingen in de beeldhouwkunst althans beschei
dener, stiller, klaarder en met een hooger
grensbewustzijn heeft ingezet. Ten koste vaak, ook dit
dient gezegd, van de stoutmoedige driften en be
vlogenheid van den geest.
Zoo kon het gebeuren, dat, van de vormen der
liefde, het mannelijk en het vrouwelijk naakt in
erotische drift bevangen, onophoudelijk het thema
van Rodin's werkzaamheid zou worden, zonder
dat hij er ooit anders in slaagde dan een hevige
omstrengeling of een al te teedere lichamelijke
aanraking op te roepen, waarin de waarden der
plastiek eer aan het ideaal van het I9de-eeuwsche
dienstmeisje der burgers dan aan de bloeiende zinne
lijkheid van het Hooglied van Salomo herinneren.
De oud-testamentische weelden der zinnen noch de
stille en pure onaanraakbaarheid van het vrouwelijk
naakt zijn deel geworden van de vehemente liefdes
sculpturen van Rodin. Onthulde
alcoofgeheimenissen der igde eeuw, niet de heidensche onbekom
merdheid van den natuurlijken Renoir.
MAAR er is nog een andere Rodin dan deze
van het overbelaste sculpturale woord. Wij
hadden gehoopt, dat de tentoonstelling in deze rich
ting iets verder was gegaan. Het een is wel nimmer
geheel van het ander los te maken en iedere tijd
zal het zijne kiezen en het andere verwerpen, zonder
ooit volkomen recht te doen. Doch in de begaafd
heid van Rodin is ook voor de tegenwoordigen een
verband te zien, dat in deze fragmentarische opzet,
die een soort volledigheid vruchteloos nastreeft,
onvoldoende tot z'n recht komt. Rodin treft ons nu
vooral in de onopgesmukte eenvoud, in de direct
heid en macht van zijn portretten en in enkele
eerste opzetten van zijn grootere concepties. Er
zijn van hem in indrukwekkende reeksen eenvoudige
geboetseerde koppen van den Franschman der
vorige eeuw. Realistisch gezien, maar met die on
miskenbare neiging der romantici, een zekere breed
heid en grootheid te brengen in de waarneming.
Waarachtiger dan in de middeleeuwsche burgers
van Calais heeft hij hier den ontluisterden burger
der ipde eeuw, die passie is, verstand, schedel, snor
of baard, passie van het verstand, verfijnde weten
schap, opruimer van illusies, zijn waarachtigen
plastischen vorm gegeven.
[ BIJ DE AFBEELDINGEN
| Rechts boven: Voorstudie van de Burgers van
l Ca/ais."
j Daaronder: Kop uit de beeldengroep ,,De
\ Burgers van Calais."
\
[
=
Links: te t/gre, C/emenceau