Historisch Archief 1877-1940
WEET U", vroeg de behulpzame
beambte van het
Amsterdamsche reisbureau, het gewicht van Uw
auto?" En vóór het bevestigend ant
woord kon worden uitgesproken, voeg
de hij er eenigszins spottend aan toe:
in hundredweights ?"
De herleiding van gewichten
zware stones, vederlichte onzen,
ondermaatsche ponden en dan de bedoelde
hundredweights vormt ons eerste
echt Engelsche onderwerp van gesprek.
Practisch lijkt ons dat alles niet.
In Harwich, evenmin practisch,
moet zeven maal een handteekening
gezet worden onder allerlei soorten
verklaringen, alvorens onze zoo vlot
in- en uitgeladen wagen een rond
papiertje op zijn voorruit geplakt krijgt,
waarop aan den eenen kant staat
,;Great Britain and Ireland, Drive
to the left" en dat aan den anderen ons
international circulation permit" te
gen den ruit houdt, waarmee we drie
maanden zonder betaling van (de ge
duchte) belasting van den Engelschen
weg gebruik mogen maken. De
A(utomobile) A(ssociation)-man, die
met groote behulpzaamheid, maar
met onmiskenbare omslachtigheid alles
beredderd heeft en daarvoor ook een
kleinigheidje fooi aanneemt (met een
shilling en zelfs met een sixpence
kom je in Engeland een heel eind),
zucht ervan. Soms zijn er auto's aan
alle booten", zegt hij, wel tien tege
lijk". Hoe lang het dan duurt vragen
we maar niet. Nu waren we met zijn
tweeën, een repatrieëerende Sunbeam
en onze Hollandsche Ford, en het
duurde al twee-en-een-kwart-uur!
Eerst moet er dan nog petrol" in
onzen voor den overtocht
leeggemaakten tank gegoten worden. Dus
moeten we uitrekenen, hoeveel gallons
daarin gaan en dan hoeveel 9 x i sh. 7
pence is, zijnde de prijs van een gallon
Shell. Als dan de beminnelijke
Sunbeameigenaar een praatje komt maken
en zakelijk vraagt, hoeveel mijlen we
op een gaHon rijden, geven we het op.
We are from Holland, and we don't
know" zeggen we ferm en rijden weg,
de 225 mijl van onzen eersten dagrit
tegemoet.
Onze route gaat naar het Noorden
en we krijgen nu waar voor de bijna
zestig gulden, die het kostte om onze
1300 K.G. (hoeveel hundredweights
was het ook weer?) van de Hoek naar
Harwich te transporteeren. Wij rijden
nu als vorsten (links van den weg) in
ons vertrouwde, volmaakt loopende
autotje door het lieflijke heuvelachtige
land. De weg is smal, maar goed, de
wegwijzers, die net als in Frankrijk
veel met nummers werken zijn uit
stekend, ofschoon niet zóó volmaakt
systematisch als die van onzen onvol
prezen A.N.W.B., wiens Engelsche
reiswijzer daarentegen wel wat karig
is met zijn mededeelingen.
DE zon schijnt, naar later zal blijken
voor het eerst sinds weken, maar
dat weten we niet en we vinden het dus
alleen maar gewoon prettig, en we
voelen onze critische stemming wijken.
Heelemaal verteederd worden we, als
Kunstzaal v an Lier
ROKIN 126
AMSTERDAM
Doorloopend Tentoonstellingen
er uit een groote vrachtwagen, die
we probeeren te passeeren, op eens een
ietwat groezelige hand te voorschijn
komt, die ons met een opwekkend ge
baar te kennen geeft, dat de weg vrij is.
Wat een aardige man". Nee, dan
moet je bij ons op een smallen weg ach
ter een bus zitten". Reuzesportief
van die vent" is zoo het gunstige
commentaar in de Hollandsche wagen.
Vlak daarop wuift een tweede helpende
hand ons toe, dat we voorbij kunnen,
haast vóór we er zelf aan dachten.
We worden er stil van. Geloof je",
zegt er ten slotte een aarzelend, dat
die lui dat hier altijd doen?" En ja,
zoo is het. Bijna altijd geeft een gebaar
van vooruit jongens, gauw maar"
ons aan dat we kunnen passeeren,
wat we nogal eens doen, want erg hard
rijdt men hier niet. Wij gaan zelf ook
zoo galant wenken, als we het tegen een
Lagonda moeten afleggen en later als
we van het uitzicht willen genieten,
tenminste zoolang we open kunnen
rijden (het is de natste zomermaand
sinds 19 jaar of zoo iets). Als onze
continehtale" wagen dicht is, kan de
bestuurder alleen zijn linker arm uit
steken en dat ziet niemand.
ONZE verrassingen op den Engel
schen weg zijn nog niet af geloopen.
We treffen een verkeersagent in het
bruine uniform van onzen omslachtigen
vriend in Harwich aan. Bij het voorbij
gaan kijkt hij ons, d.w.z. onze wielen on
derzoekend aan en salueert. Dat
beteekent, dat zoo op het oog alles in orde is,
een onderdeel van de service voor de
A.A.-leden waarmee blijkbaar als hof
felijkheid buitenlandsche automobi
listen gelijkgesteld worden. Erg netjes
van ze", is na eenige discussie de opinie
van de achterbank, maar het kan
gemakkelijk, want veel vreemdelingen
kom je hier niet tegen." Inderdaad,
behalve een pittig Fransch wagentje,
dat we later in het Lake-district een
van de steile Schotsche passen zagen
nemen, hebben we geen sporen van
internationaal autoverkeer kunnen
constateeren. Wel daarentegen massa's
A.A.-mannen, die ook op eenzame
wegen op motors met een noodhulp
installatie tot eiken dienst bereid
rondrijden. Voorts staan er overal,
zelfs op de meest afgelegen plaatsen
telefooncellen, waarop ieder A.A.-lid
een sleutel krijgt. Wat een service!
Op de meest afgelegen plaatsen staan
ook "teas", soms "teapots", dat
beteekent dan, dat j,e je eigen eten mee
brengt. De eerste keer dat wij aarze
lend een wildvreemde hoeve betraden,
waar ook eieren en cigaretten werden
aangeboden, waren wij een beetje
huiverig voor het resultaat, maar het
geserveerde maal was overvloedig en
niet duur en zoo is het ons bijna altijd
vergaan.
De vreemdste verrassing op den
Engelschen weg hebben we op een
mooien Zondag beleefd, toen het ons
voorkwam, dat vrijwel alles wat Groot
Brittanniëaan auto's, motors en fietsen
bezit, uitgezwermd was. Ons doel was
de ruïne van een der beroemde abdijen
van Yorkshire en het in de buurt ervan
gelegen mooie groote hotel, dat ons
vele malen langs den weg was aange
prezen. Ook kennissen hadden ons
de Devonshire Arms" warm aanbe
volen, heel goed, echt royaal Engelsen,
zelfs met vorstelijke clandizie, maar
gelegen op grond ressorteerende onder
de kerkelijke autoriteiten en dus....
op Zondag gesloten! PEGGY VLUG
PAG. 13 DE GROENE No. 3246
K/P
GROT F TUBC
VSC 13 ?024*
Hierover behoeven wij ons het hoofd niet te
breken. Het is van veel meer belang, dat U
i morgens eerder klaar is met scheren) En dat
kan UI Want de nieuwe Vinolia Shaving Cream
geeft door de ongekend snelle oplosbaarheid
in een oogwenk een overvloed van schuim, dat
zelfs de stugste baard onmiddellijk zacht maakt.
Hierdoor gaat het scheren veel vlugger en ge
makkelijker. Voortaan uitsluitend de verbeterde
VINOLIA
En na het scharen een volmaakte verlrlcslng
voor Uw huid: Vlnolla Eau d* Cologn* Ruste!
CHOCOLADE
BLOEMEN
Orchideeën
(zeer pittig)
VIOOLTJES (pittig)
CHRYSANTEN (melk)
MARGRIETEN (zocht)
DINGEPS
IfaA tMs. STncuoA e&n wwm.
Adverteeren, doet verkoopen!
-meubelen, speciaal
gemaakt en toch nietduur/
Vnjagtvrijblijvend prijsopgave
pa ul » schongs-arnsterdam zuid
armtelv.weg 10^0 ? telef. 22374
CREDIETEN
van cir^a I 1000.?beschikbaar, af
lossing 12, 1% ot 24'maanden. Dis
crete afwikkeling, geen kosten \ooruit.
Postzegel voor antwoord bijvoegen.
Credietbank ,,'s-Gravenhage"
Allard Piersonstr. 9rt, Rotterdam, Tel. 33203
GEDIPLOMEERD MASSEUR,
HEILGYMNAST
J l
. J.
LIJSTERLAAN 29, Tel. 5609, l Jmulden- Oost
Instituut voor heilgymnastiek
Massage - booste zon - licht therapie
PRINSENGRACHT. 837.
TEL. 37000
BEGRRFENISSEN-CREMRTIE-TRRNSPORTEN
GARAGE BEUKERS (in Zuid)
FRANS HALSSTRAAT 26a - TEL. 23655
Verhuur van nieuwe Citroen
Auto's zonder chauffeur
Haacleuc&t
tegen haaruitval en roos
Institute for Beauty Culture and Hairgrow"
Weteringschans'83;-;(boven;O.V.V.)iTel. 37729
Garage
JUUPAnT'
Amsterdafa
Bartholomeus
Ruloffstraat 5
bij
Jac. Obrechtpl.
Telefoon
2262Ï-95754 3
MODERN GROOT GARAGEBEDRIJF
OFF <$Ztjjg£> SUB.DEALER
VOOR A/VVSTEROAM
deze week in de uitkijk'
toegang
boven
18 jaar
voor de 21e week in 6 jaar
GROSCHEN OPER
muziek: kurt weill; tekst: bert brecht; regie: g. w. pabst
met rudolf forster, carola neher, ernst busch, e.v.a.