De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 19 augustus pagina 13

19 augustus 1939 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

WEET U", vroeg de behulpzame beambte van het Amsterdamsche reisbureau, het gewicht van Uw auto?" En vóór het bevestigend ant woord kon worden uitgesproken, voeg de hij er eenigszins spottend aan toe: in hundredweights ?" De herleiding van gewichten zware stones, vederlichte onzen, ondermaatsche ponden en dan de bedoelde hundredweights vormt ons eerste echt Engelsche onderwerp van gesprek. Practisch lijkt ons dat alles niet. In Harwich, evenmin practisch, moet zeven maal een handteekening gezet worden onder allerlei soorten verklaringen, alvorens onze zoo vlot in- en uitgeladen wagen een rond papiertje op zijn voorruit geplakt krijgt, waarop aan den eenen kant staat ,;Great Britain and Ireland, Drive to the left" en dat aan den anderen ons international circulation permit" te gen den ruit houdt, waarmee we drie maanden zonder betaling van (de ge duchte) belasting van den Engelschen weg gebruik mogen maken. De A(utomobile) A(ssociation)-man, die met groote behulpzaamheid, maar met onmiskenbare omslachtigheid alles beredderd heeft en daarvoor ook een kleinigheidje fooi aanneemt (met een shilling en zelfs met een sixpence kom je in Engeland een heel eind), zucht ervan. Soms zijn er auto's aan alle booten", zegt hij, wel tien tege lijk". Hoe lang het dan duurt vragen we maar niet. Nu waren we met zijn tweeën, een repatrieëerende Sunbeam en onze Hollandsche Ford, en het duurde al twee-en-een-kwart-uur! Eerst moet er dan nog petrol" in onzen voor den overtocht leeggemaakten tank gegoten worden. Dus moeten we uitrekenen, hoeveel gallons daarin gaan en dan hoeveel 9 x i sh. 7 pence is, zijnde de prijs van een gallon Shell. Als dan de beminnelijke Sunbeameigenaar een praatje komt maken en zakelijk vraagt, hoeveel mijlen we op een gaHon rijden, geven we het op. We are from Holland, and we don't know" zeggen we ferm en rijden weg, de 225 mijl van onzen eersten dagrit tegemoet. Onze route gaat naar het Noorden en we krijgen nu waar voor de bijna zestig gulden, die het kostte om onze 1300 K.G. (hoeveel hundredweights was het ook weer?) van de Hoek naar Harwich te transporteeren. Wij rijden nu als vorsten (links van den weg) in ons vertrouwde, volmaakt loopende autotje door het lieflijke heuvelachtige land. De weg is smal, maar goed, de wegwijzers, die net als in Frankrijk veel met nummers werken zijn uit stekend, ofschoon niet zóó volmaakt systematisch als die van onzen onvol prezen A.N.W.B., wiens Engelsche reiswijzer daarentegen wel wat karig is met zijn mededeelingen. DE zon schijnt, naar later zal blijken voor het eerst sinds weken, maar dat weten we niet en we vinden het dus alleen maar gewoon prettig, en we voelen onze critische stemming wijken. Heelemaal verteederd worden we, als Kunstzaal v an Lier ROKIN 126 AMSTERDAM Doorloopend Tentoonstellingen er uit een groote vrachtwagen, die we probeeren te passeeren, op eens een ietwat groezelige hand te voorschijn komt, die ons met een opwekkend ge baar te kennen geeft, dat de weg vrij is. Wat een aardige man". Nee, dan moet je bij ons op een smallen weg ach ter een bus zitten". Reuzesportief van die vent" is zoo het gunstige commentaar in de Hollandsche wagen. Vlak daarop wuift een tweede helpende hand ons toe, dat we voorbij kunnen, haast vóór we er zelf aan dachten. We worden er stil van. Geloof je", zegt er ten slotte een aarzelend, dat die lui dat hier altijd doen?" En ja, zoo is het. Bijna altijd geeft een gebaar van vooruit jongens, gauw maar" ons aan dat we kunnen passeeren, wat we nogal eens doen, want erg hard rijdt men hier niet. Wij gaan zelf ook zoo galant wenken, als we het tegen een Lagonda moeten afleggen en later als we van het uitzicht willen genieten, tenminste zoolang we open kunnen rijden (het is de natste zomermaand sinds 19 jaar of zoo iets). Als onze continehtale" wagen dicht is, kan de bestuurder alleen zijn linker arm uit steken en dat ziet niemand. ONZE verrassingen op den Engel schen weg zijn nog niet af geloopen. We treffen een verkeersagent in het bruine uniform van onzen omslachtigen vriend in Harwich aan. Bij het voorbij gaan kijkt hij ons, d.w.z. onze wielen on derzoekend aan en salueert. Dat beteekent, dat zoo op het oog alles in orde is, een onderdeel van de service voor de A.A.-leden waarmee blijkbaar als hof felijkheid buitenlandsche automobi listen gelijkgesteld worden. Erg netjes van ze", is na eenige discussie de opinie van de achterbank, maar het kan gemakkelijk, want veel vreemdelingen kom je hier niet tegen." Inderdaad, behalve een pittig Fransch wagentje, dat we later in het Lake-district een van de steile Schotsche passen zagen nemen, hebben we geen sporen van internationaal autoverkeer kunnen constateeren. Wel daarentegen massa's A.A.-mannen, die ook op eenzame wegen op motors met een noodhulp installatie tot eiken dienst bereid rondrijden. Voorts staan er overal, zelfs op de meest afgelegen plaatsen telefooncellen, waarop ieder A.A.-lid een sleutel krijgt. Wat een service! Op de meest afgelegen plaatsen staan ook "teas", soms "teapots", dat beteekent dan, dat j,e je eigen eten mee brengt. De eerste keer dat wij aarze lend een wildvreemde hoeve betraden, waar ook eieren en cigaretten werden aangeboden, waren wij een beetje huiverig voor het resultaat, maar het geserveerde maal was overvloedig en niet duur en zoo is het ons bijna altijd vergaan. De vreemdste verrassing op den Engelschen weg hebben we op een mooien Zondag beleefd, toen het ons voorkwam, dat vrijwel alles wat Groot Brittanniëaan auto's, motors en fietsen bezit, uitgezwermd was. Ons doel was de ruïne van een der beroemde abdijen van Yorkshire en het in de buurt ervan gelegen mooie groote hotel, dat ons vele malen langs den weg was aange prezen. Ook kennissen hadden ons de Devonshire Arms" warm aanbe volen, heel goed, echt royaal Engelsen, zelfs met vorstelijke clandizie, maar gelegen op grond ressorteerende onder de kerkelijke autoriteiten en dus.... op Zondag gesloten! PEGGY VLUG PAG. 13 DE GROENE No. 3246 K/P GROT F TUBC VSC 13 ?024* Hierover behoeven wij ons het hoofd niet te breken. Het is van veel meer belang, dat U i morgens eerder klaar is met scheren) En dat kan UI Want de nieuwe Vinolia Shaving Cream geeft door de ongekend snelle oplosbaarheid in een oogwenk een overvloed van schuim, dat zelfs de stugste baard onmiddellijk zacht maakt. Hierdoor gaat het scheren veel vlugger en ge makkelijker. Voortaan uitsluitend de verbeterde VINOLIA En na het scharen een volmaakte verlrlcslng voor Uw huid: Vlnolla Eau d* Cologn* Ruste! CHOCOLADE BLOEMEN Orchideeën (zeer pittig) VIOOLTJES (pittig) CHRYSANTEN (melk) MARGRIETEN (zocht) DINGEPS IfaA tMs. STncuoA e&n wwm. Adverteeren, doet verkoopen! -meubelen, speciaal gemaakt en toch nietduur/ Vnjagtvrijblijvend prijsopgave pa ul » schongs-arnsterdam zuid armtelv.weg 10^0 ? telef. 22374 CREDIETEN van cir^a I 1000.?beschikbaar, af lossing 12, 1% ot 24'maanden. Dis crete afwikkeling, geen kosten \ooruit. Postzegel voor antwoord bijvoegen. Credietbank ,,'s-Gravenhage" Allard Piersonstr. 9rt, Rotterdam, Tel. 33203 GEDIPLOMEERD MASSEUR, HEILGYMNAST J l . J. LIJSTERLAAN 29, Tel. 5609, l Jmulden- Oost Instituut voor heilgymnastiek Massage - booste zon - licht therapie PRINSENGRACHT. 837. TEL. 37000 BEGRRFENISSEN-CREMRTIE-TRRNSPORTEN GARAGE BEUKERS (in Zuid) FRANS HALSSTRAAT 26a - TEL. 23655 Verhuur van nieuwe Citroen Auto's zonder chauffeur Haacleuc&t tegen haaruitval en roos Institute for Beauty Culture and Hairgrow" Weteringschans'83;-;(boven;O.V.V.)iTel. 37729 Garage JUUPAnT' Amsterdafa Bartholomeus Ruloffstraat 5 bij Jac. Obrechtpl. Telefoon 2262Ï-95754 3 MODERN GROOT GARAGEBEDRIJF OFF <$Ztjjg£> SUB.DEALER VOOR A/VVSTEROAM deze week in de uitkijk' toegang boven 18 jaar voor de 21e week in 6 jaar GROSCHEN OPER muziek: kurt weill; tekst: bert brecht; regie: g. w. pabst met rudolf forster, carola neher, ernst busch, e.v.a.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl