Historisch Archief 1877-1940
POLITIEK
Omstreeks 1933 zet Warner Bros, een onder
neming, die nog al eens blijken van moedig initiatief
heeft gegeven, een periode in van films met sociaal
mededogen, films over de werkloosheid (?Wild Boys
of the Road"), over het gevangenisleven (?20.000
Years Sing-Sing", I'm a fugitive"), over de
onmaatschappelijken (De gold-diggers" films).
Maar ieder van deze genre's ontaardde al spoedig
in bepaalde vormen van amusement; de gevangenis
films werden drama's van onschuldig veroordeelden,
die ternauwernood aan den electrischen stoel ont
kwamen; de gold-diggers" films verwerden tot
jaarlijks terugkeerende revue-amusementen.
Meer bewust, hoewel ook gebonden aan een be
paalde conjunctuur, was het werk van Pabst en
enkele avant-gardisten in het Duitschland van voor
?*933 (?Kameradschaft", Mutter Krause's Fahrt
ins Glück", ,,So ist das Leben"), maar hierbij zijn
dan ongeveer alle voorbeelden genoemd, waarbij de
filmindustrie afweek van haar doelstelling: het
menschdom vol te stoppen met middelmatig
amusement.
De film in het Derde Rijk kwam onder staats
toezicht, maar het Russische voorbeeld, waarbij de
staatsideeën inspireerden tot een volkomen vrij
staande vormgeving, werd niet gevolgd en de
spaarzame film, waarin de Duitsche ideologie ver
werkt werd, als het onlangs vertoonde Geheim
van Luitenant Runeberg" is slechts lachwekkend
van holle en ondoorvoelde pathetiek. Zelfs de
regeering van Roosevelt ondernam een enkele
poging haar bedoelingen via het celluloid kenbaar
te maken; Roosevelt zag terecht de beteekenis in
van de film in dienst van zijn politieke en sociale
strijd, maar hij vond als tegenstander de machtige
filmtrust die zijn Mr. Deeds goes to Town" onmid
dellijk beantwoordde met Ali Baba goes to Town".
ZOOLANG de film als handelsobject in dienst
blijft van de industrie, zal zij slechts, als de
omstandigheden zeer gunstig zijn, de tijdspro
blemen verwerken. Het nageslacht zal daarom aan
de geconserveerde film bijna nooit de beteekenis
van een tijdsbeeld kunnen toekennen, het zal in
enkele gevallen belangrijke gebeurtenissen vaag
weerspiegeld vinden, het zal mogelijk in de Fransche
films Alerte en Méditerranée" en Gibraltar"
vroegere spanningen rond de Middellandsche Zee
vermoeden, zooals het in Paix sur Ie Rhin"de
mentaliteit van München en in de binnenkort ver
schijnende Entente Cordiale" de Britsch-Fransche
toenaderingspogingen zal onderkennen.
Het enkele houvast uit deze veelbewogen dagen
zal het hebben aan Confessions of a Nazi-Spy",
waarin volledig gebroken is met het gebruikelijke
story-telling en door een doelbewuste afwisseling
van nieuw-opgenomen en documentair materiaal een
werkelijkheidsillusie verkregen werd, die verbijs
terend te noemen is. Met deze eerlijke film heeft
Warner Bros een serie anti-Duitsche films bij de
andere filmmaatschappijen ontketend, die weer
onmiddellijk duidelijk maakt, dat men niet zoozeer
met een bepaalde overtuiging, als wel met een
conjunctuur verschijnsel te maken heeft, een
omstandigheid, die aan de eerlijkheid en dus ook
aan de uitdrukkingskracht van deze aanstaande
tijdsbeelden voldoende afbreuk zal doen om met
een variant op een bekend gezegde te verzuchten:
film, blijf bij.... je amusement!"
Kunsttentoonstellingen
Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 18:
Honderd jaar Fransche sculptuur.
Koloniaal Instituut, Mauritskade: Tibetaansche
kunst.
Arti et Amicitiae, Rokin 112: Honderd jaar
Nederlandsche kunst.
Kunsthandel Aalderink, Spiegelgracht 15 : Schil
derijen, aquarellen en teekeningen van A. Meilink.
Kunsthandel Buffa & Zn., Kalverstraat 39:
Zomertentoonstelling van schilderijen en aqua
rellen door Fransche en Nederlandsche meesters.
De spion uit Confessions of a Nazi-spy" telefoneert in doodsangst
AndréMalraux, schrijver van La
condition humaine" en Espoir" heeft een
film gemaakt, getiteld Sierra de Teruel",
die als strijdepos van den Spaanschen burger
oorlog een der belangrijkste politieke films
van dit jaar schijnt te worden. Het onder
staande artikel behelst een verslag van de
Parijsche première.
WE vonden elkaar in een der bioscoop-paleizen
op de Parijsche Grands Boulevards.
Filmvakmenschen, schrijvers, overige kunstenaars en
journalisten, vormden wij een publiekje, dat
critisch par excellence heet.
En blasézijn we ook. Maar met ongewone gevoe
lens en een tikje sensatie gingen we naar deze
première: een schrijver van de kwaliteit van
Malraux heeft een film gemaakt. Zijn eerste.
Naar een eigen boek....
Dat zou hél pikant kunnen wezen. Het was
wrang maar niet onmenschelijk. En intelligent,
intellectueel, interessant zooals men hier mag ver
wachten.
Men was erop bedacht, dat de technische kant
van het werk zwak zou zijn, zonder handigheid of
eenig spoor van routine. Niets van dit alles:
Malraux's Sierra de Teruel" is een volkomen gave
film geworden, waarbij amateurisme ( het leelijke
zusje van het soms mooie broertje dilettantisme)
in 't geheel niet ter sprake komt.
Al meer dan een jaar geleden liep Malraux met
't voornemen rond, zijn boek l'Espoir" te verfilmen.
Wie daarbij beter bij de arm genomen, dan zichzelf ?
En de realisatie van het plan liet niet op zich wachten.
Malraux trok de consequenties van zijn gedachten
en van zijn politieke overtuiging, toog naar Spanje
en begon te filmen.
Even min als in la Grande Illusion" of in Ivens'
Spaansche Aarde" van den feitelijken oorlog iets
wordt veraanschouwelijkt, is Malraux er steeds op
uit geweest, het leven in zijn hoogstens van tonali
teit veranderde, maar nergens ver- of misvormde
gedaante de hoofdrol toe te vertrouwen. Omdat
Malraux de huidige Franschman is, geraken we niet
in symbolisme, maar blijven wij op de grond, op
die Iberische aarde, die bloedt en brandt.
De spelende figuren worden in een collectief
verband opgenomen. Iedereen staat op zijn plaats
en komt in handeling, daar waar de onverbiddelijke
logica het eischt. Is de rol uitgespeeld, dan houdt
het functioneele bestaan op.
In de streek van Teruel, waar duizenden vielen,
is de Sierra wreed voor de vliegers. Maar voor de
geplaagde boerenbevolking, voor de gewonde sol
daten is het gebergte mild: hier vinden de
ongelukkigen toevlucht. Van vluchten is echter geen sprake;
noch voor de dood of voor den vijand. Het leven
gaat door; er is geen haat en geen vrees. Men weet
niet (meer) voor welke zaak men vecht, men
snakt naar opbouwende rust, l'Espoir....
Sierra de Teruel" werd tot een document humain
et historique ! Het is reëel, niét realistisch, nuchter,
niét cynisch, eerlijk niét dweepend. Daarom zou
wat minder dialoog, maar vooral beperking in de
gesproken commentaar nog ten goede komen.
En wat mér muziek van Darius Milhaud
ook. Want Milhaud ontkwam hier evenmin aan de
grootschheid van onderwerp en uitwerking; zijn film
partituur bij deze Fransch-Spaansche film bevat veel
aangrijpends en machtigs. MAX VREDENBURG
PAG. II DE GROENE No. 3248