Historisch Archief 1877-1940
UITHUIZ1GHEDEN
Stadsinventaris
Spanning
SPANNING in de stad beteekent:
leege stad. Als er nu spanning
heerscht zitten de menschen thuis: aan
de radio.
De schouwburgen zijn dicht, bios
copen zitten halfleeg, café's druppelen
pas voller als de nieuwsberichten al
voorbij zijn.
Overdag groepen de menschen samen
en praten. Over oorlogskansen, over
neutraliteit, over gesignaleerde vlieg
tuigen, over bombardementen, oorlogs
operaties, over vrees en hoop.
Ondertusschen gaat het leven weer
verder. Alleen ligt op den achtergrond
van ieders denken en doen het monster:
oorlog op den loer. Elke gedachte, elke
daad heeft den bijsmaak: oorlog, en,
al worden wij het ons niet bewust,
het is een deel van onze persoonlijk
heid geworden. Zoo lijkt het, als of er
niets aan de hand is. Maar dat is maar
schijn.
Door de drukte van de stad begeven
zich de krantenschreeuwers. Extra
editie" is een machtswoord, waarmee
men, als met den stok in het mieren
nest, het gedoe der menschen verstoort.
Van alle kanten schieten zij toe, om,
aandachtig lezend, langzaam weer
verder te gaan. Na enkele dagen zijn
de menschen echter al gewend aan die
extra-edities". En de radioberichten
dooven de belangstelling er voor.
Zandzakken, eterniet platen, hoopen
zand veranderen het beeld der stad
verder. Maar ook alweer niet ingrijpend.
Oh, hebben ze daar ook al zakken",
zegt de stedeling en gaat voorbij. Een
ander maal ziet hij het al niet meer.
Het is onbegrijpelijk, hoe snel men
zich aanpast. Wat gisteren een sensatie
scheen is vandaag de natuurlijkste
zaak van de wereld. Wat wij gisteren
nog als van zelf sprekend hebben aan
genomen, vinden wij heden reeds
ondenkbaar.
Plakkaten aan de muren, zakken
zand zijn de uiterlijke kenteekenen
van de spanning. Verder is er niets te
zien. Maar in de harten der menschen
ziet het er somber uit. In de stad
alleen wat leeg.
Tooneel
Er was eens"
(Centraal Theater)
ALS U dan al een avond Uw radio
in den steek laat en naar het
Centraal Theater gaat, dan ziet U daar
een stuk, dat ook in hoogen vredestijd
niet heel erg opwekkend ge
weest zou zijn. Maar wilt U oorlogs
geruchten vergeten voor het lot van
een leelijke vrouw, verstrikt in mis
dadigheid, die door een
schoonheids?k
Is de operatie van Dr. Laseur gelukt?
vraagt de patiënte in den spiegel
operatie mooi en edel wordt, dan geeft
het Centraal Tooneel een behoorlijke
opvoering. Ri Gilhuys was de slechte
vrouw, die edel wordt, en Remmelts
de man die de vruchten van die edel
heid plukt. Alletwee goede rollen.
Cees Laseur is erg sympathiek als
oude dokter en van Ees even sympa
thiek als adellijke moordenaar. Cor
Hermus als opa is vriendelijk en de
regie van Remmelts niet de sterkste,
die in dit theater te zien is geweest.
Maar als vlucht uit de nieuwsberichten
is dit stuk in een meerendeels goede
bezetting een bezoek zeer waard.
Film
Entent e Cordiale (Tuschinski)
EEN historische film met actueele
beteekenis, want een film over de
Fransch-Duitsche toenadering in het
begin dezer eeuw en haar apotheose
in de succesvolle samenwerking tijdens
den wereldoorlog. De toenadering
wordt veroorzaakt door Edward I, die
Parijs had uitgekozen als wachtkamer
tot het koningsschap en die, dank zij
de onverwoestbare Victoria, tijd genoeg
kreeg deze wachtkamer grondig te
leeren kennen. Eenmaal koning vergat
Edward zijn voorliefde niet en door
zijn Fransch georiënteerde
innemendheid kwam een vriendschapsverdrag
tot stand. De film bepaalt zich niet tot
historische feiten, maar lascht het
onontbeerlijke verhaaltje in. Hierdoor
krijgen wij niet alleen een
ondergeschminkte Gaby Morlay als koningin
Victoria en een opgevulde Victor
Francen als Edward te zien, maar o.a.
ook de romantische Janine d'Arcey
als een onhistorische figuur uit het
gevolg van Victoria, die een minder
platonische entente cordiale sluit met
een journalist uit het Fransche kamp.
Wat niet zoo zeer actueel als wel van
alle tijden is.
De Schuldige (Rialto Theater)
OVER vijfentwintig jaar zullen ze
een film maken, waarin ze uit
beelden, hoe het was, toen deze oorlog
uitbrak. In De Schuldige " is het de
vorige, en de schuldige, ongetrouwde
vader Pierre Blanchar verlaat
Madeleine Ozeray en het zoontje Gilbert
Gil om, na den vorigen oorlog, een rijke
erfgename te trouwen en een aanzien
lijk en hooggeacht officier van justitie
te worden. Zijn zoon ontvlucht het
,,/fc ben schuldig" zegt Pierre Blanchar
stiefvaderlijk huis en groeit op voor
galg en rad, waar dus de officier van
justitie hem herkent als zijn onbe
kenden zoon van den onbekenden
vader. En hij bekent: Ik ben schuldig.
Vader en zoon zijn gelukkig vereend,
nadat de zoon vrijgesproken is van een
moord, die hij niet bedreef en de vader
van een slechte daad, die hij wél deed.
Het is alles wel erg ontroerend en
tenslotte edel. Maar zou zooveel edel
moedigheid en boeken-slechtigheid wer
kelijk bestaan? Al speelt het dan
tusschen twee oorlogen in.
Union Pacific
DIT is niet n film, dit zijn er vier
of vijf door elkaar gemixed met
de onvergelijkelijke vaardigheid en
beheersching van het materiaal van
den Showman" Cecil B. de Mille, die
ook niet n regisseur is, maar vier of
vijf in n persoon vereenigd. Cecil de
Mille Colonnes noemde men hem vroe
ger spottend, maar dat begrijpen alleen
de oudeAmsterdammers en de oude film
liefhebbers, die zich nog De Tien Ge
boden" en Het Teeken des Kruises"
f MIJN VRIEND, DE THUISZITTER
! over: UITGAAN
HALLO", riep mijn vriend, de Thuiszitter, terwijl hij de deur
van mijn woonkamer opengooide. Mag ik binnenkomen?"
En hij nam plaats in den grooten leunstoel, nam een groote sigaar,
schonk zichzelf een whisky in en keek vriendelijk rond. Ik kon niet
protesteeren, want ik zat met mijn oor bij den luidspreker om naar
de nieuwsberichten te luisteren. Weet je", zei mijn vriend, en hij
lette niet op mijn protesten, je bent vandaag niet gekomen en daarom
dacht ik, dat ik jou maar eens moest opzoeken. Al dat thuisgezit is
niks gedaan. Iedereen zit thuis. Nu moet je uitgaan. Want wat gebeurt
er? Thuis is het onrustig. Iedereen is geprikkeld en nerveus. En buiten?
Buiten zie je alleen maar prettige menschen, die zich van de moeilijk
heden niets aantrekken. Buiten zitten de onverbeterlijken rustig achter
hun glaasje van dit of van dat en rooken hun lievelingssigaar. Ze
laten de nieuwsberichten voor wat ze zijn: onheilsberichten, die je
beter morgen dan vandaag kunt hooren en ze denken er niet aan naar
huis te gaan vóór iedereen naar bed is en daar tenminste tot rust komt.
En daarom ben ik vanavond maar eens uitgegaan en zoo kwam ik
je opzoeken. Want er komt nog iets bij . ."
Ik beduidde hem, dat ik naar de radio wou luisteren, maar mijn
vriend liet mij geen rust, totdat ik eindelijk de radio met een zucht
afzette. Ja", zei mijn vriend, er komt nog iets bij. Als iedereen
thuis zit, ziet de stad er verlaten uit en worden de menschen noodeloos
zenuwachtig. Ga jij nu propageeren, dat de menschen weer uit hun
huizen kruipen en weer een beetje levendig worden. Ik vind jou ook
maar een vervelenden huismusch. Eigenlijk heb ik spijt dat ik gekomen
ben. Ik ga maar weer weg, als jij niet blij bent, dat ik gekomen ben.
Adieu."
Dat is goed", zei ik, dat is heel verstandig van je gedacht, anders
had ik je er misschien wel uitgetrapt."
Zie je wel", zei mijn vriend, dat je zelfs deze idee nog van mij
moest krijgen?"
van hem herinneren. Maar naast den
protserigen filmparvenu, die graag de
rijkdommen der film etaleert, bestaat
er een de Mille, die opgegroeid is met
en in de film en die weet, wat je er mee
kunt doen. Dat is de handige jongleur,
die met spanningen en sentimenten
goochelt en zijn publiek krijgt, waar
hij het hebben wil. In Union Pacific"
geeft hij een beeld van den eersten
spoorwegaanleg dwars door de
Vereenigde Staten en hij legt dien spoorweg
dwars door uw hart en zenuwen. En
u hoort den showman roepen: Gaat
dat zien, komt dat zien, vijf films in
eenen en dat voor eenmaal entreegeld,
gaat dat zien !"
Schilderkunst
Schilderijen bij Aalder ink
IN de onlangs uitgebreide expositie
ruimte van kunsthandel Aalderink
hangen momenteel schilderijen en
teekeningen van A. Meilink, een
schilder die pas op lateren leeftijd be
gonnen is en die ons voor een eigen
aardige verrassing stelt. Want we
hebben hier te doen met twee, zeer
van elkaar verschillende Meilinks. De
eene heeft zich toegelegd op zuiver
aangevoelde stillevens die een
beheerschheid en rust uitademen, ethe
risch zijn als het werk van Mankes
en tegelijk de krachtige overtuigdheid
hebben van de stillevens van Verster.
Men zie b.v. het stilleven op een
kist", in het benedenzaaltje naast de
deur.
Boven hangen de andere Meilinks,
uitbeeldingen vol activiteit van maaiers,
en landschappen die Fransch aandoen.
Hier is alles beweeglijkheid, bij de
stillevens is alles een bezonken en
gerijpte rust. Ge kunt kiezen, maar
wellicht beide uitingsvormen waar
deeren ....
'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit/:
t L
eveit
t daat i \
| Zelfs bij 'de grootste
| gebeurtenissen staat
het leven niet stil.
Het gaat gewoon zijn
gang.
In De Groene vindt
het zijn zuiversten
weerslag,
De beste medewerkers
verklaren U wat er op
elk gebied aan den
gang is.
Abonneert U!
Zie den bon op pag. 17
rillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIllllllllHIIIIIIIIMIIIIIIItlllllll
PAG. M DE GROENE No. 32-49