Historisch Archief 1877-1940
kiU
van se
d.i. het blootstellen van het schilderij aan
alcoholdampen, die de verpoederde witte vernislaag in
halfvloeibaren toestand brengen, waardoor de laag weder!
om doorzichtig wordt. i
Van de eitempera- en olieverfschilderijen kan de
vernis na het regenereeren ook makkelijk geheel
verwijderd worden, bij gomessencen-technieken is
dit evenwel niet mogelijk. Als voorbeeld noem ik
het volgende. Rembrandt gebruikte dikwijls
vernisglazuren, d. z. gekleurde vernislagen, waarmede
deze meester deelen van het schilderij afstemde; deze
glazuren zouden met afnemen van de vernislaag
eveneens verwijderd worden en het resultaat is
een bedorven schilderij.
Het principe van een goed restaurateur is:
liever vuil laten dan een téschoon schilderij. i
Gaten en scheuren zal hij met kit opvullen in de
lokale kleur van de omliggende plaatsen, nooit zal
hij een vierkante millimeter van het intacte schil
derij overschilderen.
Nooit gebruikt hij werkstoffen die niet zonder
veel moeite wederom van het gerestaureerde schil
derij verwijderd kunnen worden, i
Ten slotte zij nog vermeld, dat wanneer^het ver
moeden bestaat, dat een schilderij veranderd of
overgeschilderd is, dit door middel van de R
ntgenfotografie gemakkelijk vastgesteld kan worden. De
i Röntgenstralen vermogen het lood en zijne ver
bindingen niet of zeer moeilijk te doordringen. De
door den ouden gebruikte witte verfstof was steeds
het loodwit.
Op onze afbeelding links onder is een
Rcntgenfoto van een kop, door Titiaan geschilderd te zien.
Duidelijk demonstreert deze foto de techniek van
den grooten meester. De aanvankelijke withooging
is goed te zien b.v. in het oor. De gewone foto er
naast laat de afwerking met schaduwglazuren over
deze hooging duidelijk herkennen. Ook de latere
verandering door den meester in de kraag is inte
ressant. JOSEF VERHEVEN
e r 11 e n
BIJ DE FOTO'S
Rechts boven:
Een houten paneel wordt ge
restaureerd met opgelijmde
dwarslatjes.
Daar onder:
B/azen worden verwijderd door
injecties met een mengsel
van mastiek en was.
Rechts onder:
Fragment von Titiaan's portret
van een geleerde.
Links onder:
Ró'ntgenopname von hetzelfde
schilderij, waarmede de oude
loodwitpartijen duidelijk aan
getoond kunnen worden.