Historisch Archief 1877-1940
Letterkundig leven
_L)e man -Lreud en de letteren
Albert Heiman
HET nieuws van Freud's verscheiden heeft niet
die indruk kunnen maken welke gewoonlijk
het gevolg is van dergelijke doodsberichten; want
het betekent slechts dat een bepaalde werkperiode
afgesloten werd, en er van zijn hand geen boeken
meer verschijnen zullen. De persoonlijkheid van
Sigmund Freud, belichaamd in zijn werk, begint
echter nu pas te leven, in een wereld die hij, met al
zijn joods criticisme en zijn kentheoretisch pessi
misme, toch nog hoger heeft aangeslagen dan haar
niveau in de huidige realiteit blijkt te zijn.
Het werk van Freud is niet gebonden aan een
bepaalde richting, noch aan een bepaalde natio
naliteit, noch aan toevallige constellaties; het is
eerder de schepping van een methode dan van een
stelsel, eerder een discipline dan een systeem van
veronderstellingen. Daarom is het, ondanks alle
tegenstand, in n mensenleven gemeengoed ge
worden van het meest vooruitstrevende deel der
beschaafde wereld, en zal het nog wel lang duren,
voordat men de menselijke ziel zal kunnen gaan
bestuderen, zonder rekening te houden met dat
duistere, Acherontische" gebied, waartoe hij ons
heeft leren doordringen, en waarvoor hij ons de
obool meegegeven heeft, die de beeldenaar van
Oedipus draagt.
Terwijl in de loop der geschiedenis aan bijna alle
theorieën en stelsels slechts een betrekkelijk kort
stondig leven beschoren geweest is, zijn de werk
methodes en de wetenschappelijke discipline slechts
zeer zelden, en dan voor heel lange tijd vernieuwd.
Sedert de Middeleeuwen, of wellicht al sedert Plato,
heeft in de Westerse wereld deze vernieuwing nooit
zonder ernstige tegenstand kunnen plaatsvinden.
En er bestaat helaas niet veel verschil tussen de
gifdood van Socrates, de brandstapel van Galilei's
werken, de ballingschap van Descartes, het guillo
tineren van Lavoisier, en de moderne
Staatenlosigkeit" van mannen als Einstein en Freud. Dit
persoonlijk wanfortuin, dat zij onder meer delen
met de kunstenaars die naar nieuwe wegen zoeken,
is echter nooit een beletsel geweest voor de
doorzettingskracht en de levensduur van hetgeen zij
voorstonden.
En wie zou durven ontkennen dat het werk van
Freud niet thans reeds zijn vruchtbaarheid op
velerlei gebied bewezen heeft? Het kenmerkende
van een grote methode is haar aanwendbaarheid
ver buiten het terrein waarvoor zij werd uitgedacht,
en stellig op alle aangrenzende gebieden; juist zoals
sommige natuurwetenschappelijke vondsten wijde
perspectieven bleken te openen op het gebied der
geesteswetenschappen, en de ontdekkingen op dit
gebied wederom de sterkste invloed konden uit
oefenen op de ontwikkeling van kunst en letteren.
ZO heeft de psychoanalytische methode van
Freud, onder verlies van menige aanvechtbare
bijkomstigheid, zich tegen alle uitermate diep
gewortelde weerstanden der mensen in, doorgezet
in de psychologie en op alle gebieden die van deze
tak van wetenschap profiteren: geneeskunde en
paedagogie, godsdienst en geschiedvorsing, en niet
in de laatste plaats de plastisch- en literair-beeldende
kunst.
Om ons tot het artistiek gebied te beperken: op
tweeërlei wijze heeft Freud's psychoanalytische
methode het is in tegenstelling met de vulgaire
opvatting in geen enkel opzicht een
Weltanschauung"?aan de surrealistische schilder- en beeld
houwkunst essentiële diensten bewezen. Zij heeft
de geremde, in conventioneel denken en voelen vast
geroeste psyche der kunstenaars op losse schroeven
gesteld, hen geleerd de weerstanden te overwinnen,
door te dringen tot in de dreigendste afgronden der
eigen persoonlijkheid. En zij heeft hen geleerd, dat
ook deze pas-ontdekte wereld van het voor- en on
bewuste gemeengoed is van alle mensen, zodat er
bij de weergave van haar inhoud met een machtige
factor van algemene verstaanbaarheid te rekenen
valt, die het mogelijk maakt ook uit de regionen
die tot nu toe taboe" waren, een aangrijpende
kunst" op te diepen.
Een overeenkomstige dubbele invloed heeft
Freud ook op de moderne literatuur der beschaafde
wereld uitgeoefend: een therapeutisch-opvoedende
bij vele schrijvers, een verrijkende en verruimende
inzake de behandelde stof. Doch daar in dicht- en
roman-kunst ook nog een groot kwantum psycho
logie ingeschakeld wordt, heeft de literatuur ook
methodologisch, in haar manier van analyseren en
voorstellen profijt getrokken van Freud's werk.
Men kan hierbij spreken van een directe en een
indirecte beïnvloeding, om dan nu alvast te consta
teren, dat de laatste heel veel belangrijker gebleken
is, dan alle probeersels van de kennelijk freudiaan
se" dichters en romanschrijvers. Zoals er een
postanalytische steriliteit bestaat, die vooral bij kunste
naars waar te nemen valt, m.a.w. vele kunstenaars
verliezen na en tengevolge van een overigens ge
slaagde" analyse de wezenlijkste bestanddelen van
hun scheppend vermogen, doordat zij te gezond"
en normaal" zijn voor een kunstenaar, zoo is
?er ook een psychoanalytisch voortreffelijk gefun
deerde letterkunde, die niettemin alle bekoring mist,
en zeker alle kracht die uitgaat van een zo neuro
tisch en onmethodisch schrijver als Dostojefski.
Maar evenals ook menig kunstenaar de steriliteit
van genoemde periode te boven komend, daarmee
juist de sterkte van zijn kunstenaarschap bewijst
en dan inniger, sterker, gezonder werk levert,
evenzo blijkt de literatuur waarin niet bruutweg de
psychoanalytische methode (en terminologie !) over
genomen werd, maar waarin zij des te onopvallender
naarmate grondiger werd verwerkt, gewonnen te
hebben aan indringingsvermogen en suggestiviteit,
aan achtergrond en perspectieven. Het is een der
beste middelen geworden ter bestrijding van de
tellurische leugen, die ontstaan is en voortleeft door
het verkondigen van gehalveerde waarheden om
trent 's mensen natuur en binnenste. Zulk
psychoverisme" in de literatuur, een nog maar al te
zeldzame eigenschap bij de meest uiteenlopende
schrijvers van Thomas Mann tot Joyce, van D. H.
Lawrence tot Ludwig Lewisohn, van Proust eti
Gide tot Céline, is de kostbaarste aanwinst die er
in de ontwikkeling der letteren van deze eeuw te
zoeken valt. Zij is het complement van het fysische
realisme der meesters uit de tweede helft van de
vorige eeuw. Freud heeft daartoe de grootste stoot,
de methode en de middelen gegeven; hij en zijn
leerlingen hebben tevens getoond hoe dit streven
reeds bij enkele oudere schrijvers bestond, en hoe
zij met onze nieuwe kennis van zaken beter gelezen
en achterhaald kunnen worden. Men vormt trou
wens geen schrijvers zonder tegelijkertijd lezers te
scholen.
"TTENSLOTTE heeft ook de buitengewone stylist
l die Freud zelf in zijn geschriften was, grote
invloed uitgeoefend op de wetenschappelijke stijl
der psychologen en op de psychologische stijl der
romanciers. Weinigen hebben hem nog geëvenaard
in de combinatie van wetenschappelijke nauwkeurig
heid met aangename klaarheid en didactische ge
leidelijkheid. Menige beschouwende bladzijde van
Freud, menig ziekteverhaal kan gerust gerekend
worden tot de letterkunde in ruimere zin, en kan
wat verhaalkunst en zorgvuldige constructie betreft,
best een vergelijking doorstaan met de beste psycho
logische novellen van onze tijd. Freud, in zijn
persoonlijk leven het voorbeeld van wetenschappe
lijke strengheid en discipline, heeft overigens nooit
gedilettantiseerd in welke kunst ook; wel heeft zijn
enorme literaire belezenheid hem in staat gesteld
veel inzichten uit de literatuur te putten, veel voor
beelden daaraan te ontlenen. Aan het Oedipusdrama
heeft hij de naam ontleend, die thans wel voorgoed
de aanduiding zal blijven van een der voornaamste
schutsluizen van het onbewuste.
Het is een twijfelachtig voorrecht, te sterven in
een zo chaotisch tijdperk en milieu als dat waarin
Freud zijn einde zag naderen; maar het is stellig
een voorrecht te mogen sterven terwijl de strijd om
het eigen levenswerk, de veroveringstocht der eigen
idee-nog geenszins afgesloten is. Freud is nimmer de
profeet geweest van een schonere toekomst,
boeken als Die Zukunft einer Illusion" en Das
Unbehagen in der Kultur" laten ons niet de minste
twijfel hieromtrent, maar hij is de voorloper van
iemand wiens ster nog niet is opgegaan, en die de
schepper zal moeten zijn van een psychosynthese",
zodra de levensvorm en het menselijk fenomeen
daar zal zijn, dat ons deze mogelijkheid voor ogen
demonstreert.
Als Freud door velen, ook enkele der beste
schrijvers van Europa warm vereerd wordt, en zijn
nagedachtenis onder hen met evenveel hartelijkheid
als waardering bewaard zal blijven, dan is dit het
gevolg van iets dat hij-zelf volstrekt niet bedoeld
heeft: door de onkreukbaarheid van zijn discipline,
door de onvertroebelbare eerlijkheid van zijn visie
een genezende mentor te zijn. Iemand wiens
pioniersdiensten telkens weer geroemd zullen
worden, wanneer een romancier het Sesam open*'
van de altijd weer even raadselachtige mensenziel.
oym boli
sme7
E
iJtroommgen en pers peet:
uitbreken van den vorige]
'S'
A. M. Hammacher
TOEN in 1914 de oorlog over Europa kwam
bleek de kunst reeds jaren te voren in een
fundamenteel proces van omwenteling te
verkeeren. Tegen het einde der vorige eeuw was als
een occulte macht de symbolische geest in haar
gevaren. De kunst kwam uit haar stemmingscultus
weer tot een symbolische bewustwording. Met het
symbool werd tevens het bewustzijn wakker van
haar verband met het omringende leven. M.a.w.
haar verband met de maatschappij en in engeren
zin, met het gebouw, gaf haar een sociaal en archi
tectonisch karakter. De symbolische ontwaking ging
echter geestelijk en historisch de bestaande maat
schappelijke organisatie, het hoogtij van den igen
eeuwschen burger, te boven. Zij kreeg daar geen
vat op, zij had de taal van dien burger verleerd in
de voorafgaande periode van vijandschap tusschen
artiest en burgermaatschappij. Maar al had zij dien
burger wél verstaan, met zijn gegevens had de sym
bolische bewustwording toch weinig kunnen uit
richten. Als een voor ons nog altijd aangrijpend
Freud op zeventigjarige!) leeftijd
PAG. 10 EN II DE GROENE No. 3252