Historisch Archief 1877-1940
&?-%?-.:<
Ourreali
sme
jpen
l' 1
oorlo en
in de
g
kunst
1
thans
u k
et
..'heimwee, als een zeldzaam schoon en smartelijk
bewustworden van de noodzakelijke uitbreiding der
Alge aesthetische functies van het kunstwerk, zoo
was die late bloei van het symbool. Literair geïnspi
reerd, muzikaal bewogen, verfijnd en ijl, als een
Zieke die zijn ziekte lief heeft, omdat hij de gezond
heid van de maatschappij niet verdragen kan.
Toch was dit heimwee een vorm waarin tevens
«en nu nog altijd werkzaam proces begon te leven.
Daarop volgde fauvisme, cubisme enz., met een
overheerschen van het expressionisme. De kunst
omstreeks 1914 was in hooge mate naar het
expresnonisme gekeerd. En in menig opzicht leek de oor
logsstemming dit te stimuleeren. De felheid van uit
drukking, het loslaten der remmen, het zich laten
gaan op den blinden drang van het hartstochtelijke,
driftige leven, het vermengen van de levensgebieden
van plant, dier en mensch, gansch die overgave aan
n doel (het zich uitdrukken) kwam in wezen niet
zoo slecht uit tegen den achtergrond der maatschap
pelijke beroering.
ER was in dat expressionisme een gemis aan ar
chitectonisch besef, een te kort aan verhoudin
gen en grenzen, dat eensdeels bevrijdend werkte ten
opzichte der conventies en tevens eenige symboli
sche beteekenis behield door de hevigheid der uit
drukkingskracht, maar anderdeels onevenwichtig,
«n uit het lood geslagen was.
In zekeren zin heeft de kunst van het expressio
nisme altijd iets gewelddadigs bezeten, het reet open,
het sloeg wonden, het was onstuimig en onrustig.
In menig opzicht kan men de later gekomen me
thoden van de geweldspolitiek der staten zulk een
laat expressionistisch karakter toekennen, waarmee
het feit, dat men zich juist tegen het expressionisme
jn de kunst heeft gekeerd, niet in tegenspraak is.
Tiet verwante beeld wordt verdrongen uit angst voor
;eelfherkenning.
Het expressionisme in de kunst vloeide terug.
jEen surrealisme volgde, dat het symbolisch contact
5(net de wereld niet herstelde, maar de booze droom
Het zien van de ont-zielde wereld, waarin de
conpjacten stuk zijn en waarin de symbolisatie-inhoud
een ruïne is. Deze gekwelde, angstige, booze
schilderpcunst, verworpen vaak en door het leven evenmin
Mnvaard als vroeger het cubisme, fauvisme,
expresittonisme, is niettemin het kunstenaarsbewustzijn
5OUDE EN NIEUWE KUNST
(Adv.)
Tl KOT l N
DEN HAAO - NASSAUPUeiN 6
EASTERN ART
geweest, dat als een laatste consequentie van het
expressionisme, de persoonlijkheid zonder remmen
liet zien in zijn ontreddering, zonder andere bood
schap dan zijn levensangst, z'n vreugdeloosheid,
een radeloos boos bestaan. Een afgrond van leven,
waarin echter het grondelooze, het wonder van het
groote wonder, het verband met de oerkrachten van
leven en dood, ven bevestiging en vernietiging, geheel
open kwam. Het contact met de wereld en haar
cultuur vergruizeld, het contact met de onderwereld
hersteld.
Het literair symbolisme van het einde der vorige
eeuw moet in wezen nog vervuld worden. Het droeg
de boodschap en het droeg de ziektekiemen. In het
surrealisme is de ziekte verwezenlijkt,
meedoogenloos; als het uitbranden van een levenskoorts niet
half, maar geheel. Het is geen spel meer, het is geen
humbug, het is de waarheid van een expressionisme,
dat zich uitputte en aan zijn cultureel tekort te
gronde moest gaan.
WIJ staan dus aan het begin. Het is nu niet,
als in 1914 bij een groeiend en sterk moder
nisme, de vraag hoe reageeren de kunstenaars, hoe
zetten zij de begonnen revolutie voort. De ebbe van
het modernisme is in de jaren der maatschappelijke
voorspoed na den oorlog vrij spoedig begonnen en
volledig voltooid in het surrealisme. Er is nu geen
krachtig en sterk oplevend expressionisme meer,
noch eenig ander -isme staat overeind. Er is de
stilte na een in wezen voltooide liquidatie. Er is de
aarzeling nog. Maar er is thans althans de hoop, dat
na de overwonnen angsten, na het negatieve van
het surrealisme, een verdiept levensbesef, waarlijk
beproefd tot op de uiterste krachten, het verworpen
wereldbeeld gelouterd zal aanvaarden. Het surrea
lisme is in zij n gecompliceerde verschijning ook een
zelfmoord geweest van het dagelijksche wereld
beeld. Met dikwijls verfijnde middelen heeft het dat
wereldbeeld in zijn laatste hechtingen aangetast en
uiteen doen vallen. Het is met feillooze zekerheid
vooruit gegaan aan het levensbeeld, dat ons nu te
wachten staat. 'En wat daarachter open kwam, dat
grondeloos donker, dat oneindig verdriet zonder
tranen, heeft tegelijk de noodzaak doen zien van
een hersteld verband met, althans een dieper worte
len in de lagen van het krachtenveld dat onder
bewustzijn heet, doch dat zonder bewustzijn waar
deloos is.
In 1917, een oorlogsjaar, stierf Thijs Maris. Zijn
werk was onbezoedeld verder gegaan. Zijn droom,
een beetje geluk, leek ergens ver weg in zijn ver
nevelde wereld. Maar het was voor hem dichtbij en
waarachtig; de wereld was bij hem de verdwijnende
wereld. Ze was hem al ontgaan voordat hij haar
verliet. Thans, in de oorlogsmaand van 1939, als een
vreemde onwezenlijke oase toont men in den Haag
zijn werk. En sterker dan ooit beseffen wij : geen
schilder is er nu, die zoo als hij in zijn werk was ge
vlucht. De schilders van nu zijn niet meer gevlucht,
zij konden niet meer vluchten. Maar ook de aan
vaarding bleef uit en dat is de opgaaf, de zwaarste
die aan kunstenaars kan worden gesteld.
BIJ OE AFBEELDINGEN:
Links boven: A. C. Willink: Stmophore (1926), een
surrealistisch schilderij.
Boven: Pablo Picasso: Guernica 1937.
Onder: Pijke Koch's Schiettent" (1933), specimen
van nieuw-realisme.
Kunsttentoonstellingen
Stedelijk Museum, Rondom Rodin", tot i Oct.
Kunsthandel Buffa & Zn., Kalverstraat 39.
Nieuwe teekeningen door Lizzy Ansingh en schil
derijen van Isaac Israels.
Kunstzaal van Lier, Rokin 126: Nieuwe werken
van Quirijn van Tiel, tot 2 Oct.
Kunsthandel Santee Landweer, Keizersgr. 463:
Werken van den schilder A. J. van 't Hof f,
tot 6 Oct.
Kunsthandel van Wisselingh & Co., Rokin
78?80: Werken van Toon Kelder, tot 15 Oct.
Kunsthandel Tikotin, Nassauplein 6, Den Haag:
Schilderijen en teekeningen van Kawanabe
Kiosai (1831-1889). Te bezichtigen tusschen
29Sept. en 3 Nov., Dinsdag en Vrijdagvan 1-5 uur.