Historisch Archief 1877-1940
;
noodig had om tot zelfstandig uitdrukkingsmiddel
uit te groeien.
Omstreeks dien zelfden tijd begon men in Itali
met het verfilmen van grootsch opgezette historische
schouwspelen, die operatraditie verrieden en de
superioriteit van de film boven het tooneel, wat
betreft massascènes en historische echtheid der
scènerie, moesten bewijzen en grooten indruk
maakten. De Amerikaansche filmpionier S. Kleine
zag in Europa een voorstelling van Quo Vadis",
kocht een copie en bracht in April 1913 op grootsche
wijze de film uit in het Astor-Theater te New-York
op de manier, waarop men tot nu toe alleen
tooneelstukken lanceerde. De film liep een jaar lang en
beteekende een revolutie in de Amerikaansche
filmwereld, waarin men voortaan afzag van het
maken van korte films en van het dagelijksch
wisselen der bioscoopprogramma's. In dat zelfde
jaar werden Adolphe Zukor's Famous Players"
en Jesse Lasky's Feature Play Company" samen
gevoegd tot de eerste machtige filmmaatschappij,
de Paramount", die in het bezit was van talrijke
première-theaters en thans overgang tot het
invoeren van het weekprogramma en van verhoogde
entreeprijzen, maatregelen, die indirect het aanzien
der film verhoogden.
Maar van meer belang voor Europa was de stand
van zaken in de noordelijke landen, waar Dene
marken en Zweden een beslissende rol op de
filmmarkt speelden. De Deensche Nordisk", stichting
van Ole Olsen, verkocht in 1913 van de film ,,Aan
de Poort van de Gevangenis" 250 copieën, maar
moest omstreeks dienzelfden tijd haar ontdekking
Asta Nielsen aan de Duitsche filmindustrie afstaan
die juist een groote bloeiperiode inzette met Paul
Wegener's Student van Prag" en Der Golem".
En in Zweden begonnen Maurice Stiller en Victor
Sjöstrom hun zeer persoonlijk stempel te drukken
op de Zweedsche film en via deze op de Duitsche.
ZOO was ongeveer de internationale
filmsituatie toen de oorlog uitbrak, de Fransche en
Duitsche industrie lam sloeg en den Italiaanschen,
Noorschen en Amerikaanschen producenten de
beste kansen verstrekte tot internationale
uiti,breiding van hun productie. De Fransche
onderL nemingen, die geen eigen productie in leven konden
houden, verplaatsten hun aandacht en werden
'.^importeurs van buitenlandsche producten; Jacques
li'IHaïk zorgde voor een vloedstroom Amerikaansche
b films en Pathévoor een niet minder omvangrijke
... Italiaansche import, waartegen eerst in den loop
- f Au oorlogsjaren, toen de binnenlandsche produ
centen zich herstelden van den eersten slag,
protesten oprezen. Evenals in Duitschland kwam
toen langzamerhand, naast de oorlogsreportage,
de heroïsche en nationale film op den voorgrond,
maar toen dit genre begon te vervelen en het
publiek liever naar de Amerikaansche film ging,
" it deze zich niet om den oorlog bekommerde,
het Amerikaansche voorbeeld gevolgd en ging
over tot de avonturenfilm, liefst in
weeken en met een centrale en populaire figuur
Broncho Billy of Rio Jim in de Amerikaansche
productie). Zoo maakte Louis Feuillade zijn
Ciné-romans als Fantomas", Les Mystères de
" en Judex" en werd in Duitschland Mia
t Jlay populair in de serie-film, ,Geheimen van Berlijn".
BIJ DE AFBEELDINGEN
Links boven: Charlie Chaplin in
Shoulder Arms" (1918).
Rechts boven : Het aangrijpende
oogenblik waarmee het eerste
deel van ie vervolgfilm
Spoken" eindigde.
Daar onder: Mary Pickford in
haar bloeitijd (1914), buiten
de studio.
De oorlog bracht geen principieele veranderingen
in de Fransche filmproductie, die onder invloed
van tooneel en literatuur bleef, en evenmin in de
Italiaansche, die bij haar historische onderwerpen
bleef; hij was beslissend voor de tijdelijke hegemonie
van de Zweedsche film in de Noordelijke landen en
hij bracht een groote en blijvende omwenteling in
de Amerikaansche industrie, die zich in die jaren
organiseerde om de wereld te veroveren. Andere
industrieën (om te beginnen de Standard Oil")
gingen zich financieel voor de nieuwe onderneming
met haar groote mogelijkheden interesseeren, de
productiekosten stegen met iedere film en hetzelfde
gebeurde met de star"gages. Chaplin verdiende in
'14 150 $ per week, eenige maanden later 1250 $
en in het begin van '15 accepteerde hij een contract,
waarin het weeksalaris tot $ 10.000 verhoogd was
met een aandeel in de winst tot een maximum van
$ 150.000. In die geest veranderden ook de salarissen
van Mary Pickford, Torn Mix en anderen en met
deze duizelingwekkende cijfers werd de periode
van de star" ingeluid. Maar tegelijk werd deze
periode gekarakteriseerd door het optreden van
groote regisseurs, als D. W. Griffith, Cecil B. de
Mille en Thomas Ince, door het historische epos
(?The Birth of a Nation") de Western" (William
S. Hart, Torn Mix), de avonturenfilm (Douglas
Fairbanks) en het debut van Charlie Chaplin.
Als de oorlog voorbij is, heeft de film definitief de
wereld veroverd, Was zij in '16 met eenige moeite
nog weg te denken uit het maatschappelijk leven,
na '18 was dat onmogelijk. Dan heeft zij reeds haar
historische hoogtepunten, haar gestandariseerde
sujetten (als de cow-boy, de fatale vrouw, de Sheriff,
de ramp"), haar eigen taal, haar eigen logica en
haar traditie. Er komen veranderingen in de
algemeene constellatie; Duitschland gaat na '19 een
tijdlang, cinematographisch gesproken, de
Europeesche markt beheerschen; in Frankrijk ontstaat
de gefundeerde filmcritiek (Louis Delluc,
Moussinac) en met de woorden van Lenin: Volgens mij
is van alle kunsten de filmkunst voor Rusland de
belangrijkste," begint de Russische filmactiviteit,
waarvan de groote prestaties eerst eenige jaren
later tot West Europa zullen doordringen. Maar
uiteindelijk blijft het Amerikaansche product
domineeren en zijn grooten invloed uitoefenen.
SINDS de mobilisatie hebben nu de Fransche
studio's hun werkzaamheden gestaakt, als
in de eerste maanden van 1914, maar er zijn al
onderhandelingen gaande tusschen Marcel
L'Herbier, president van het Syndicaat der Filmtechnici
en Jean Giraudoux, van het Ministerie van Voor
lichting over een eventueele propaganda via de
film met medewerking van regisseurs als Ren
Clair, Julien Duvivier, Jean Renoir en anderen. Iets
dergelijks zal vermoedelijk ook in Engeland komen,
terwijl Amerika met zijn neutrale amusements
productie de markt zal blijven beheerschen. Holly
wood heeft een beperking der productie met tien
procent aangekondigd en o.a. al zijn anti-Nazi films
stopgezet (w. o. Chaplin's Dictator"), maar het
zal zeker zoo lang dit mogelijk is, blijven
produceeren en blijven voldoen aan de ongetwijfeld stij
gende aanvraag in de geallieerde landen. Uit
NeuBabelsberg komen berichten over een ononder
broken activiteit en grootsche plannen voor een
volledige winterproductie, maar deze berichten
getuigen van het weinig geloofwaardige optimisme,
dat zoovele legerberichten kenmerkt. En zal nu
misschien ook de Nederlandsche film profiteeren
van de eventueel verminderde buitenlandsche im
port, zooals in den vorigen oorlog Italiëof Zweden ?
L