De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 14 oktober pagina 15

14 oktober 1939 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

Fotografie JVx i c n e I a n g e l o MICHELANGELO! Leven en werken van dezen titaan zijn eeuwen lang uitdrukking geweest van iets, dat niet benaderd kon worden met ons beperkt intellect. Het wezen van dezen meester, bestaande uit een bovenmenschelijk concentratievermogen en tegelijkertijd uit een onbegrensde in spiratie, heeft ieder die er mee in aanraking kwam, tot zwijgen gebracht. Het is nauwelijks te reproduceeren. Curt Oertel is de eerste geweest die er in geslaagd is, het werk van dezen grooten meester op bevredigende wijze weer te geven. Ieder die Oertel kent, de schepper van de Steinerne Wunder von Naumburg" weet, dat hij in technisch opzicht volmaakt werk levert. De artistieke waarde van de reproductie van Michelangelo's werken ligt in het feit dat het oog van een groot kunste naar er in geslaagd is, de schoonheid van het beeldhouwerk met het oog van de camera op te vangen en weer te geven. Iedereen die de trots kent waarmee de regeeringen hun kunstschatten be waken, zal gemakkelijk begrijpen dat het een uitzondering is wanneer een officieele toestemming wordt gegeven om de schatten te verfilmen. In dit geval mag men dankbaar zijn voor de officieele medewerking die Oertel vond. Maar daarnaast moest hij met andere, ver filmd grootere moeilijkheden rekening hou den, zuiver technische, maar waarvoor een oplossing moeilijk genoeg te vinden was. Hoe moesten bij voorbeeld de stand beelden worden opgenomen? Steigers moesten worden gebouwd, electrische lampen moesten in kerken worden gebracht waarin de modernste verlichting uit kaarsen bestond. Zonder overdrijving kan men dan ook zeggen dat slechts een man met Oertel's kennis en wilskracht kon slagen. Het negatief gebruikt voor deze film, is gelijk aan het negatief van een speelfilm. Resultaat was, dat de 600 meter die op het doek worden ver toond, het beste geven wat de camera uit de meesterwerken van Michelangelo kon halen. Dat deze film nog ooit in Nederland te zien valt, is onwaarschijnlijk. De weinige afbeeldingen die bij dit artikel zijn opgenomen, zijn echter waar schijnlijk reeds voldoende om te beseffen hoe grootsch Oertel's filmische prestatie is. BIJ DE FOTO'S Links boven : Ciuliano de Medici. Rechts boven : De Medici-Madonna. Onder: De onvoltooide Piéta Rondonini.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl