Historisch Archief 1877-1940
Fotografie
JVx i c n e I a n g e l o
MICHELANGELO! Leven en werken
van dezen titaan zijn eeuwen
lang uitdrukking geweest van iets,
dat niet benaderd kon worden met ons
beperkt intellect. Het wezen van dezen
meester, bestaande uit een
bovenmenschelijk concentratievermogen en
tegelijkertijd uit een onbegrensde in
spiratie, heeft ieder die er mee in
aanraking kwam, tot zwijgen gebracht.
Het is nauwelijks te reproduceeren.
Curt Oertel is de eerste geweest die
er in geslaagd is, het werk van dezen
grooten meester op bevredigende wijze
weer te geven.
Ieder die Oertel kent, de schepper
van de Steinerne Wunder von
Naumburg" weet, dat hij in technisch
opzicht volmaakt werk levert. De
artistieke waarde van de reproductie
van Michelangelo's werken ligt in het
feit dat het oog van een groot kunste
naar er in geslaagd is, de schoonheid
van het beeldhouwerk met het oog
van de camera op te vangen en weer
te geven.
Iedereen die de trots kent waarmee
de regeeringen hun kunstschatten be
waken, zal gemakkelijk begrijpen dat
het een uitzondering is wanneer een
officieele toestemming wordt gegeven
om de schatten te verfilmen. In dit
geval mag men dankbaar zijn voor de
officieele medewerking die Oertel vond.
Maar daarnaast moest hij met andere,
ver
filmd
grootere moeilijkheden rekening hou
den, zuiver technische, maar waarvoor
een oplossing moeilijk genoeg te vinden
was.
Hoe moesten bij voorbeeld de stand
beelden worden opgenomen?
Steigers moesten worden gebouwd,
electrische lampen moesten in kerken
worden gebracht waarin de modernste
verlichting uit kaarsen bestond. Zonder
overdrijving kan men dan ook zeggen
dat slechts een man met Oertel's
kennis en wilskracht kon slagen.
Het negatief gebruikt voor deze
film, is gelijk aan het negatief van een
speelfilm. Resultaat was, dat de 600
meter die op het doek worden ver
toond, het beste geven wat de camera
uit de meesterwerken van Michelangelo
kon halen.
Dat deze film nog ooit in Nederland
te zien valt, is onwaarschijnlijk. De
weinige afbeeldingen die bij dit artikel
zijn opgenomen, zijn echter waar
schijnlijk reeds voldoende om te
beseffen hoe grootsch Oertel's filmische
prestatie is.
BIJ DE FOTO'S
Links boven : Ciuliano de Medici.
Rechts boven : De Medici-Madonna.
Onder: De onvoltooide Piéta Rondonini.