Historisch Archief 1877-1940
De jurk, die een paar OOGEN kostte...
Vlijtige handen reppen zich .... de jurk
krijgt vorm .... maar wenkbrauwen fronsen
zich, oogen turen bij te weinig licht . . . .
Dat loopt uit op onherstelbare schade aan
de oogen! Verwoest toch niet Uw kostbaarste
bezit: Uw gezichtsvermogen. Niemand is in
staat, een paar bedorven oogen hun oude
kracht terug te geven! In het middenlicht
van Uw kamer behoort 'n Philips Bi-Arlita"
lamp van minstens 150 dekalumen aanwezig
te zijn en een extra lamp op de plaats van
Uw werk is geen luxe, maar een wijze maat
regel.
De kosten van goed licht spelen bij het
gebruik van de zuinige Philips Bi-Arlita"
lampen nauwelijks een rol. Voor enkele
centen per avond geniet U de weldaad van
overvloedig licht!
&fe*é^ ^
Stadsinventaris
Bescherming
DE stad toont eerst bij zeer nauw
keurige beschouwing haar be
scherming. Wellicht is dat een strate
gisch gebruik. Doch het komt voor,
dat men op onverwachte pleintjes stuit
op trekschuitvormige gevaarten, ge
dekt met aarde. Dat zijn
luchtbeschermingsschuilkelders en de mooiste plant
soenen, de rustigste kaden en de vrien
delijkste straten zijn er mee bedekt.
Maar verder laat de overheid niets mer
ken. Dat zal echter nog komen, aldus
het raadsoverzicht.
De groote gebouwen kruipen weg ach
ter natgeregende stapels zandzakken.
Ze voelen zich er veilig achter en het
geeft niemand last. Gewone etages en
winkels en sousterrains laten hun on
veiligheid rustig voortbestaan.
Met dat al heeft de stad er een nieuw
zij het vrijwel geheim aspect
bijgekregen. Het beschermde aspect. Gelukkig
de stad, die zich zoo onbeschermd zoo
veilig acht.
Tooneel
Toen wij trouwden
(Stadsscho uwb urg)
HET beste van het Priestley's nieuw
tooneelstuk is de vondst van de
drie echtparen, die 25 jaar na datum
tot de ontdekking komen, dat hun hu
welijk op wettelijk zeer losse schroe
ven staat. Van deze trouvaille uitgaan
de had een brillant blijspel kunnen
ontstaan, dat boven het niveau had
kunnen stijgen van de wel erg kinder
achtige ruzietjes en verdachtmakerijen,
waarmee thans de twee bedrijven na
de ontdekking gevuld zijn. Nu ontstond
er niet meer dan een onderhoudende
klucht met een vlotte dialoog en vele
mogelijkheden voor het creëeren van
typen, waarvan wel eens al te nadruk
kelijk profijt werd getrokken.
Het geheel speelt aan het begin van
deze eeuw en misschien was wel de
prettigste factor in deze voorstelling,
dat wij een oogenblik verplaatst wer
den in dien goeden ouden tijd, die thans
eens zoo veraf schijnt....
Tour de Franc e
(Het Ruys-Ensemble in
het Centraal Theater)
ALS zich n gezelschap het
RuysEnsemble mag noemen, dan is het
wel deze nieuwe combinatie van oude
en nieuwe tooneelkrachten, waarin
niet minder dan vijf Ruysen" pa,
ma, twee kinderen en een broer van
vader's kant voorkomen. Dit is
familie-tooneel van het zuiverste wa
ter, maar of het debuut van dit gezel
schap tooneel voor de familie" ge
noemd mag worden, betwijfel ik.
AndréBirabeau schept in dit stuk n.l. de
niet zeer duidelijke figuur van Fortune
Verrières, die er een wettig gezin in
Parijs op na houdt en een onwettig on
der valschen naam in Lantusque, een
klein plaatsje in de Fransche Alpen.
De echte zoon komt als radioreporter
naar het plaatsje in de Alpen, om er
de Tour de France te verslaan en ont
moet er zijn onecht zusje, waarna de
kinderen zich bezighouden met be
schouwingen over wettige kinderen en
Kinderen van de liefde", zooals zij
dat discreet uitdrukken. Een zwaar
begin voor de debuteerende
tooneeljeugd om hiervan iets aannemelijks te
maken. Maar de eerste kennismaking
hield vele beloften in en dus hopen wij
op een spoedige revanche in een echt
Jong" stuk.
Film
Rue Michel, N o. 8.
(Theater Tuschinski)
IN een Parijsch huurhuis, Rue
Michel No. 8, wordt een moord gepleegd
op de eigenares en de politie, nieuws
gierig als altijd, wil den dader opspo
ren. Zij neemt aan, dat deze zich in
het huis moet bevinden en dit moge
niet zeer logisch zijn, de handeling der
film wordt hierdoor aan een eenheid
van plaats gebonden, die men slechts
in de Grieksche drama's tegenkomt.
Een commissaris en een rechercheur
gaan op onderzoek uit, doorzoeken de
kamers, vinden zonderlinge menschen,
verdachte menschen en menschen in
compromitteerende situaties en arres
teeren te hooi en te gras, wie daarvoor
in aanmerking komt. Den schuldige
ontdekken zij eerst, als zij op het punt
van uitgang, d.i. de portiersloge,
terugkeeren en men zou dus geneigd zijn
hun speurtocht overbodig te noemen,
als deze niet aanleiding geweest was
tot een alleramusantste Fransche film,
die ditmaal eens de misdaad op een
luchtige manier behandeld. Talrijke
filmberoemdheden (von Stroheim,
Lefaur, Michel Simon, Jules Berry, Gaby
Morlay) treden in korte fragmenten op
en bewijzen, dat de waarde van het
filmspel niet afgemeten wordt aan de
hoeveelheid volgespeeld celluloid.
De Vrouw met het Masker.
(Roxy Theater)
VIJF jaar geleden heette de film
Maskerade" en zij was een eerste
ling van den regisseur Willy Forst, die
er Paula Wessely in liet debuteeren.
Thans zijn de sterren Louise Rainer
en William Powell, maar het gegeven
is te Weensch" voor Amerikaansche
sterren, zoodat men het beste de her
innering aan de vergeelde Maskerade"
kan houden.
Culinaria
De r" van de maand
OESTERS, kreeft, caviar zijn zalig
heden die veel begeerd en weinig
genoten worden. Het zijn
vertrouwensspijzen, die slechts onder vele voorbe
houden genuttigd kunnen worden.
Eén ervan is de ,,r". Er moet een r"
in zitten,niet slechts in de maand, dat
is niet van menschen afhankelijk;
trouwens, voor caviar en kreeft geldt
het niet eens. Maar veel belangrijker
is nog de r" in den naam van den
verkooper: en wie durft er te beweren,
dat er in Rienstra's Oesterbar" te
weinig r"-ren zitten?
Menschen zitten er trouwens ook
niet te weinig in. In deze nieuw ge
opende attractie van het Leidscheplein
zit het vol. Het was vroeger sinds
decennieën een wit betegelde, keurige,
degelijke goede vischwinkel. En het
is het nog. Alleen staan er nu tafeltjes
en is een kok druk in de weer achtïr
een bar, waarvoor men moeite doet
een plaats te veroveren.
Hier ziet men kunstenaars na hun
voorstelling, publiek na dezelfde,
"fuivers, militairen met verlof, smullend
aan een (goedkoop) halfdozijntje met
citroen en toast. Men ziet begeerig
naar wat de buurman eet, bespiedt
eiken hap caviar, die hij naar zijn mond
brengt, om het dan zelf ook maar te
bestellen. In dit, door Jan Engelman
eens tot een hoekje Parijs verklaard
inhammetje van het Leidscheplein,
is er een Parijsch vischbartje bij ge
komen dat den uithuizigen mensch
nieuwe sensaties schept op geschubd,
gekieuwd, beschaald, gegraat en
bedrild gebied.
PAG. M DE GROENE No. 32S5