Historisch Archief 1877-1940
Techniek
Hitler's geheime wapen"
Redenen, waarom het
vermoedelijk geen
vliegtuig is
TOT nu toe heeft de oorlog weinig
nieuws" opgeleverd. Nieuws in
den vorm van ijselijkheden, wel te
verstaan. De Poolsche veldtocht was
afgeloopen voor wij goed en wel
beseften, dat hij aan den gang was en.
sindsdien is er niet veel gebeurd. Wel
zijn ettelijke handels- en oorlogssche
pen getorpedeerd en vonden eenige
honderden menschen een zeemansgraf,
maar cht gevochten wordt er niet
en de sensatie-pers zit een beetje met
het geval. Want zij moet het hebben
van dikke koppen", van Groote
Heldendaden, van Moed en Doods
verachting en zoo. Maar ja, als er
niet gevochten wordt, kunnen men
schen zich moeilijk als Helden gedra
gen, kan men moeilijk aankomen met
dikke koppen over Groote Gebeurte
nissen. En dus wordt ieder gevalletje
dankbaar gegrepen om er een Bericht
van te maken.
Een tijdje geleden heeft Hitler ge
dreigd, dat, indien de geallieerden
voort zouden blijven gaan met het
opbrengen van schepen, die contra
bande vervoeren, met het blokkeeren
van de Duitsche havens, hij gebruik
zou maken van een geheel nieuw en
verschrikkelijk wapen, dat in staat
zou zijn de door de Britsche oorlogs
schepen gekonvooieerde
handelsschepen van de zeeën weg te vagen, dat een
definitief einde zou maken aan die
blokkade.
Een pracht van een bericht, want
hier was iets van te maken. Eerst
kun je het bericht zelf publiceeren en
dan kun je er nog eens over uitwijden.
De Engelsche sensatie-pers maakte
zich dan ook oogenblikkelijk van het
geval meester. Hitler's Secret Weapon !
Natuurlijk een vliegtuig. Allicht, want
vliegtuigen spreken tot de verbeelding
der massa, ze zijn nog steeds Nieuws.
Dat een onderzeeër een veel effec
tiever wapen tegen schepen is,
wordt rustig genegeerd. Neen, een
hél groot vliegtuig met een beman
ning van liefst 12 koppen; vier men
schen voor de besturing, de navigatie
en motoren, 8 man voor de bediening
der zestien zware mitrailleurs. Over
bommen wordt niet gesproken, want
het rakketakketak der mitrailleurs is
oneindig veel romantischer,
sensationeeler.
Een compleet eskader staat gereed
om op het eerste teeken van den
Führer uit te vliegen. Dertienduizend
kilometer, zoo ongeveer van Kiel
naar New York en terug, is het
vliegbereik dezer luchtkasteelen en, dit
is klaarblijkelijk de clou, de beman
ning kan aan boord slapen ! Wat een
kerels toch, die Duitsche vliegtuig
bouwers ! Daar hebben ze me in alle
stilte, zonder dat iemand er ook maar
iets van te weten kwam, een stuk of
twintig vliegschepen gebouwd, grooter
nog dan de bestaande Clippers" van
Pan American Airways, die tusschen
de Vereenigde Staten en Europa vliegen,
vél en vél grooter dan de
viermotorige patrouille-vliegbooten der Engel
sche, Fransche en Amerikaansche
Marine. Wat een Bericht! !
GEEF
adresveranderingen (ook tijde
lijke) vroegtijdig op l
Als wij Woensdag met de eerste
post bericht van Uw verhuizing
krijgen ontvangt U die week
DE GROENE reeds aan
Uw nieuw adres
JAMMER genoeg is dit bericht pure
fantasie. Zooals vrijwel alle ver
halen over geheime" vliegtuigen,
motoren en zoo uit de duim van
een om berichten verlegen corres
pondent worden gezogen. Want in
werkelijkheid is het niet mogelijk
om iets geheel geheim te houden en
zeker niet in vredestijd. Er lekt altijd
iets uit en iedereen, die in de vliegerij
thuis is, weet heel goed bijv., dat de
Engelschen hard bezig zijn een nieuw
tweemotorig gevechtsvliegtuig te
vervolmaken, dat Messerschmitt in
Duitschland een dergelijk soort machi
ne reeds bouwde, dat Rolls Royce
bezig is met een motor van 3000 pk. De
bekende Hamburgsche scheepswerf
Blohm und Voss, die sedert vele
jaren ook een vliegtuigfabriek exploi
teert, is bezig met het prototype van
een groot trans-atlantisch vliegtuig.
De machine in kwestie krijgt 6 motoren
van 1000 pk elk en het vlieggewicht
is berekend op 45000 kg. Deze Ha.
222, zooals het type heet, zal bij een
kruissnelheid van 275 km per uur
een vliegbereik hebben van 7000 km.,
voldoende voor een nonstop-vlucht
van Duitschland naar de Vereenigde
Staten.
Vanzelfsprekend kan en zal ook uit
dit type een patrouillevliegtuig wor
den ontwikkeld en op den duur zal
men er ook in kunnen slagen om,
langs lijnen der geleidelijkheid, uit
dit type een veel grootere machine te
ontwikkelen. Doch zoover is het nog
lang niet. Want men bouwt geen
groot-vliegtuig, laat staan een com
pleet eskader, in enkele weken. Daar
voor zijn jaren van voorbereidende
studie noodig, met het bouwen van
het prototype is geruimen tijd gemoeid,
de proefvluchten nemen maanden en
maanden in beslag, enfin, voor de
rste machine klaar is, hetgeen nog
niet eens wil zeggen, dat alle kinder
ziekten genezen zijn, vraagt dtt van
drie tot vijf jaren.
Om een voorbeeld te noemen: met
den ook in ons land bekenden Douglas
DC 4, werd in 1935 begonnen met de
berekeningen der prestaties; het ont
werp lag toen reeds vast. De eerste
proefvlucht met het prototype werd
in Juni 1938 gemaakt en toen deze
machine ter beschikking van de Ame
rikaansche luchtlijnen werd gesteld
De meest-gebruikte Duitsche zee-verkenner die maximaal 2500 km. v/iegbere/k heeft
voor het beproeven in de praktijk,
had men aan de ontwikkeling van
het type reeds 2.400.000 dollar ten
koste gelegd, had men 166.000 man
uren verbruikt. De proefvluchten
vroegen rond 120 vlieguren en alles
bij elkander duurde het vier jaren
nadat besloten was dit viermotorige
verkeersvliegtuig te bouwen, voor
de eerste machine kon worden gele
verd. En toch is die DC. 4 niet eens
zoo'n bar groot vliegtuig met zijn
vlieggewicht van ongeveer 30.000
kilogram.
NATUURLIJK is het technisch heel
goed mogelijk een patrouille
vliegtuig te bouwen met een vlieg
bereik van 13000 km en een beman
ning van 12 koppen plus een zware
bewapening en de noodige bommen.
Maar het is definitief uitgesloten,
dat men dit zou hebben kunnen
geheimhouden, aangezien men met
den bouw van het prototype zeker
in 1935 reeds een begin zou moeten
hebben gemaakt. Indien wij aan
nemen, dat de kruissnelheid wordt be
reikt met 6o°'0 van het totale motor
vermogen, dan beteekent dit, dat
voor een vliegbereik van 13000 km
alleen al een gewicht van ongeveer
25000 kilogram aan brandstof moet
worden meegevoerd. Voegen wij hierbij
een 3000 kg voor de smeerolie, 1000 kg
voor de mitrailleurs met munitie, dan
komen wij aan een lading van 32000
kg., ongeacht de inrichting der slaap
plaatsen, keuken, werkplaats, enz.
plus levensmiddelen en drinkwater.
Het vlieggewicht van zoo'n vliegschip
mag dan ook gerust worden geschat
op ongeveer 70.000 kg en een dergelijke
machine bouwt men nu eenmaal
niet in een verloren hoekje van de
fabriek. Het tewaterlaten van het
prototype zou bovendien zoo'n evene
ment in de luchtvaartwereld
beteekenen, het zou zoo'n bewijs zijn van de
superioriteit" der Duitsche vliegtuig
industrie, dat men het van de daken zou
hebben geschreeuwd.
Details kunnen min of meer geheim
worden gehouden, de juiste prestatie
cijfers, bijzonderheden over de
vliegeigenschappen, misschien het produc
tieprogramma, doch nimmer het feit,
dat een bepaald vliegtuig, een bepaalde
motor wordt gebouwd. En zeer zeker
niet, indien die dingen nog stammen
uit den tijd van voor den oorlog. Wij
kunnen dat mooie Engelsche verhaal
dan ook gerust als een sprookje be
schouwen; hieruit valt echter niet te
concludeeren, dat de Duitschers niet
van plan zijn om konvooien met
vliegtuigen aan te vallen. Zij hebben
het trouwens reeds gedaan, zij het ook
zonder succes en het zal nog wel meer
gebeuren. Doch voorloopig met heel
gewone machines met een zeer nor
maal vliegbereik.
Jaren geleden, toen ik een be
zoek bracht aan de Egyptische
pyramides, kwam ik bij een helder
ziend fakir-medium die uit de steenen
kon lezen. Het aantal steenen waar
die pyramides uit opgetrokken zijn,
is niet gering, en daarom had het
fakir-medium heel wat te lezen. Hij
voorspelde een vrede die gesloten zou
worden in een stad waar veel bier
vloeit, en die ik dus ook nooit serieus
heb genomen, ook al omdat er geen
oorlog aan vooraf gegaan was. En
omdat het medium mij bovendien wist
te vertellen dat een jaar later de
oorlog tóch zou uitbreken, ben ik
aan het hamsteren gegaan.
De heele benedenverdieping van
mijn villa heb ik als schuilkelder
laten inrichten met dien verstande dat
ik de zandzakjes niet met zand maar
met rijst, tuinboonen en aardappelen
liet vullen. Zoo zou ik al schuilende
geen gebrek aan voedsel hebben, en
tegen den tijd dat ik me uit mijn
kelder gegeten zou hebben, zou de
oorlog al lang afgeloopen zijn.
Vorig jaar November heb ik mijn
intrek genomen in mijn eet- en schuil
kelder en ben terstond met eten
begonnen omdat ik toch niets anders
te doen had. In een maand tijds
was ik zoo dik dat ik niet meer op
mijn eigen beenen kon staan, dat was
trouwens niet noodig. Ik lag languit
op een divan, mijn dienstpersoneel
zorgde voor de bereiding van de
eenvoudige maaltijden. Ik kwam door
al dat eten zóó aan, dat ondanks de
toenemende ruimte in den kelder wegens
de consumeering, er voor het personeel
nauwlijks plaats overbleef. Daar stond
dan ook tegenover dat zij minder
hoefden te eten.
Het was begin Juli dat ik mij zeer
bekneld begon te voelen, ik kon me
nauwlijks meer bewegen. Ik ontbood
den boschwachter die me onthutst
vertelde dat ik tusschen de vloer en
het plafond van de benedenverdieping
bekneld zat. Hij zou onmiddelijk de
brandweer opbellen, maar deze ver
scheen niet. De aardappelen en de
tuinboonen die nog over waren, waren
nauwlijks meer eetbaar, omdat ze allen
uitgeloopen waren; het daglicht kon
moeizaam door de ramen doordringen
omdat deze volgegroeid waren met
loof. Ik kreeg honger en het stond
me glashelder voor den geest dat de
situatie zóó niet langer kon duren.
Ik haalde zeer diep adem, de zolde
ring week en met moeite kon ik mij
door de openslaande deuren naar buiten
wringen. Maar welk een schouwspel
ontwaarde daar mijn oog! Voor mij
rees een onmetelijke bouquet bloemen
op: paarse aardappelbloemen, gele
boonenbloesems, tabaksbloemen, in
gemaakte pruimenbloesems. Tot aan
de nok van het dak was mijn huis
volgegroeid. In de dakgoot ruischte
het suikerriet en door alle
schoorsteenen geurden de theebloesems. En
toen begreep ik waarom de brandweer
mijn villa niet had kunnen vinden.
Een diepe ontroering maakte zich van
mij meester bij al die bloemen, en ik
begreep dat de oorlog uit was.. . .,
of dat hij moest beginnen. Maar dat
maakt toch weinig verschil.
PAG. 19 DE GROENE No. 3258