De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 18 november pagina 10

18 november 1939 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

.vï. ZIJN HET VOOR UW BEDERF WOLLEN . GOED Deze eigengebreide truien zien er uit als nieuw! Toch zijn ze al verscheiden keren gewassen en wel.... in Lux. Op koude dagen komt een dikke, wollen trui altijd te pas - zowel voor de dames als voor de heren. En wat een gemak heeft U al niet van zo'n eigen gebreide trui! U kan hem wassen zo vaak U wilals U het maar in Lux doet! Lux is volkomen veilig voor het wassen van wollen goed. Met Lux voorkomt U, dat er onopgeloste zeepdeeltjes in het goed achterblijven, die het weef sel aantasten en vernielen. Lux lost dadelijk op, zelfs in koud water, zodat er een weelde van zacht, reinigend schuim ontstaat; dat al het vuil aan het weefsel onttrekt op een volkomen veilige manier. Door de snelle oplosbaarheid van Lux is krimpen uitgesloten, wat niet het geval is met gewone zeepvlokken en zeeppoeders. Het gewone pak kost 12 V; et., het reuzenpak slechts 25 et. Koop nu Lux voor het behoud van Uw wollen goed en andere fijne stoffen. Lux helpt U in l deze moeilijke tijd sparen ... en daar omt het nu op aan. Lux wordt nooit los verkocht \ Losse zeepvlokken zijn geen Lux Amsterdam ButheloiMui RuloffitrmttS bil J«c. Obrcchtpl. T.l.foon 22622-957M MODERN «BOOT GARAGEBEDRIJF OFF ^gg0> SUB.DEALER VOOR AMSTEftM/n want METEOOR-RIJWIELBLOKKEN (Ned. Octr. No. 38213) nemen weinig ruimte in beslag, liggen gelijk met het oppervlak van het omringende terrein en ontsieren de omgeving niet. N.V. DE METEOOR - DE STEEG. deze week in de uitkijk" e«n reprise van Ie roman rt'un trlcheur («schreven, gespeeld, geregisseerd door sacha guitry toegang boven 18 jaar m.s. maandagavond wegens luchtbeschermingsoefening n voorstelling van 8?l O1/, uur TJEHALVE dat ik een voortreffelijk ?f^ ruiter ben, rijd ik hartstochtelijk auto. Meestal rijd ik met twee wagens, welke steeds Hispano's of Rolls Royce's van het model van het volgende jaar zijn. Weliswaar is het mij wel eens overkomen dat het model van mijn wagens ver ouderde als ik lang voor een overweg moest wachten. Doch terzake. Gewoonlijk rijd ik met twee wagens; in den tweeden zit mijn chauffeur, omdat ik graag zelf aan het stuur zit. Als ik zeer moe ben, neem ik wel eens, naast mijn chauffeur, in den achtersten auto plaats, dan behoeven wijden voorsten wagen slechts achterna te rijden, wat zeer eenvoudig is. Beide wagens zijn superieure twaalfcylinders. U zult wellicht kunnen begrijpen hoe mistroostig ik was wegens het benzineverbruikverbod op Zondagen. Hoe wel ik op Zondagen zelden rijd, achtte ik het toch van groot belang op deze vrije dagen te kunnen rijden. Ik zou natuurlijk in n handomdraaien mijn twaalf diplomatenpassen kunnen toonen, maar zooiets is misbruik maken van faciliteiten, en daar houd ik niet van. Jongstleden Zondag had ik de oplos sing van het probleem gevonden. Ik schelde mijn opperstalmeester welke onmiddellijk op zijn schimmel naar mij toe kwam. Als ik vingers genoeg gehad zou hebben, had ik hem daarop voorgeteld dat mijn auto's, die ieder een energie van 240 pk. bezaten, gemakke lijk door mijn paardenvoorraad voort getrokken zouden kunnen worden. In een kwartier tijds hadden mijn opper stalmeester, mijn twaalf onderstalmeesters en mijn 87 stalknechten voor iederen auto 240 Arabische hengsten gespan nen. Hoewel deze twee 240-spannen, gemeten van het voorste paardenhoofd tot aan de uitlaatpijp een aanzienlijke lengte besloegen, konden zij gemakkelijk achter elkaar op de oprijlaan van mijn kasteel staan. Ik zette mij aan het stuur en had telefonische verbinding met den opperstalmeester die op het voorste paard zat. Tot mijn verbazing haalden wij geen grootere snelheid dan 22 km per uur. Daarom liet ik de paarden van de tweede auto af spannen, en mijn overige paarden, een slordige 500, ook nog voor mijn wagen zetten We beschikten niet over een voldoende hoe veelheid telefoondraad, ik was genoopt een taxi te huren om daarin af en toe bevelen naar den opperstalmeester over te brengen. Aanvankelijk ging alles goed. Het gedreun van de hoeven was oorverdoovend zoodot vrijwel alle vensterruiten braken van de huizen die langs onzen weg lagen. Het duizendvoudig gehinnik was een lust voor de ooren. De snelheid steeg tot 22 km per uur. Enkele brug- en overweg wachters raakten in moeilijkheden omdat ze zich van hun taak wilden kwijten ter wijl mijn stoet pas halverwege gepasseerd was. De brugwachters en tollegaarders waren echter zeer goed te spreken over de stapeltjes bankpapier die ik hun mild uitdeelde. Enkele Dieseltreinen moesten geduldig op me wachten totdat ik voorbij was. Toen we in Amsterdam aangekomen waren, want dat was mijn reisdoel, kreeg ik moeilijkheden met de stoplichten in de Leidschestraat. Immers, gedeeltelijk moest mijn looo-span stilhouden, ge deeltelijk verder gaan. Hierdoor ontstond een soort rupsbeweging, beurt om beurt rekten de paarden zich uit en drukten zij zich samen. Het verkeer uit de zijstraten maakte dankbaar gebruik van deze gol vende beweging door telkens onder mijn stoet door te rijden. Ik besloot een blokje om te gaan, en wel om het Centraalstation. Door een vergissing van mijn opperstalmeester, die de teugels ten tweede male om het station heen wendde, vormde mijn paardenstoet wegens zijn lengte die nog toe genomen was wegens het uitrekken der paarden, een zesvoudige spiraal om het station. Zoo zat ik hopeloos in den knoop. Den eenigen uitweg die mijn opperstal meester wist, was de ingang van het station. Zoodat ik ten slofte met mijn auto in de tunnel stond. Ik toonde den stationschef mijn twaalf diplomatenpassen en bestelde twaalf extratreinen Met den eersten daarvan vertrok ik, zoodat ik tóch nog eerder thuis was dan mijn opperstalmeester. .?«Hiimiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiitiiitiniiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiniiiiiitiiiiiniiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiniiiiniiiiii CHARIVARIA Onze tooneelspelers In het vorige nummer vermeldden wij de namen van substantieele acteurs, bv. Bed, Matras, Deken, Azijn, Kool, Vulkaanasch. Hier volgen de namen van eenige ver geestelijkte histrionen. Het Begrip Fairness speelt een groote rol." (H.) ,,De Diepgang speelt een groote rol." (R.) ,,De Klankleer speelt in deze partituur een interessante rol." (H.P.) Bij de pinguïns speelde Schrik een overwegende rol." (Syllabus) Overgaan speelt in de gezinnen een groote rol." (Holl. Wbl.) Het Weer heeft ten allen tijde een groote rol gespeeld in het dagelijksche leven." (Nijni. C.) De Kwestie v. d. Tariefsherziening heeft bij de onderhandelingen een rol gespeeld." (M. v. A.) eeuw terug moet gaan om getallen van pi.m. 3000 te vinden." (Vad). Het tooneel in het bosch had in zijn geest dezelfde uitwerking gehad als sterkwater op ijzer." (H.) Paindeluxe-brood De heer W. verzocht de regeering geen verdere uitbreiding meer toe te staan voor confessioneel onderwijs." (Vad.) Dit is een stem, die verwachtingen voor de toekomst wekt." (R.) Nog twee Spel en mode spelen ook een rol." (Onze Taal) Verrassende mededeelingen Op de te Purmerend gehouden markt was de aanvoer van schapen zoo groot, dat men meer dan een Uit de hoogeschool der journalestiek \Vij noemen de dringende be hoefte van versterking van de zee macht voor de defensie, naast het moederland tegen de bedreigingen." (T.) ,,Er wordt thans voorgesteld deze enorme som door den Staat in beslag te nemen." (IJm. C.) Op de glibberige paden Wat wil zijn verklaring anders zeggen dan dat hij vasthoudt aan de lijn, die hem door vreemde oorlogshitsers werd ingefluisterd." (Volk) Men vreest het nieuwe bloedbad in het Westen te ontketenen." (R.) * «IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIUIIIIIIlllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII'llllllllllllllllllllllllllllir PAG. 10 DE GROENE No. 3259

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl