Historisch Archief 1877-1940
siKARSEN
van donkere gevoelens, van het liefhebben der
innigste dingen en van het loslaten der hechtingen.
Door zoo'n volheid krijgt zijn toon die eigenaardige
werking. Door die bewogenheid in den avond en den
herfst krijgt zijn werk die algemeene wijdheid en
ruimte, die het niet in een verleden tijd stelt, niet
wazig maakt naar het gebied van het sprookje
(Daalhoff), maar het een merkwaardige tegen
woordigheid verleent.
KARSEN is altijd exact geweest. Hij deed niet
anders dan schilderen wat hij zag en lief had,
heel precies, binnen de grenzen van zijn vermogens.
-figuur ging hem niet af. Dat hij zoo boordevol
gevoelens was, kon hij niet helpen. Het kwam
onwillekeurig in zijn werk. Daarom is het zoo vrij
van opzettelijkheid, zoo vrij van een wil, zoo arge
loos en puur. Het is niet bedorven door een bewust
willen. Elk werk van hem is een gedicht waarin hij
zich volledig geeft zooals hij is. Was hij stiller en
innig zonder veel schakeering, dan forceerde hij
zich niet tot grooter of strakker allure. Was hij
breed, ruim en donker, dan peuterde hij niet om
toch een vorm te geven, die hij anders vaak gaf.
Hij zocht niet. Hij was zijn gevoel en liet zich gaan.
Zelden is er een schilder te vinden in wien zoo
weinig evolutie is te vinden, bij wien het jaartal
zoo weinig beteekent. Er mag eenig verschil zijn
tusschen vroeger of later werk, het is nooit een
essentieel verschil. Hij is zich zelf gelijk gebleven
} en toch nooit zijn eigen slaaf geworden. Daarom
verrast hij telkens. Een grooter doek van schuiten
op een werf b.v. is veel breeder en ruimer dan
andere werken. Grootsch van donkerte, vochtig
en dreigend. Een andere Karsen dan die het huis
in.den winter schilderde. Dat is Karsen van een
innigheid en volledigheid zonder weerga. Dat is
hiet de gevel, niet het besneeuwde tuintje; dat is
teel meer. Hij weet wat er in zoo'n huis omgaat.
Hij schildert achter zoo'n gevel het leven. Er zit
' een werkelijk huis met menschen achter, zooals
ook zijn grachtenhuizen geen coulissen zijn, geen
,-decors, maar het is er vol van een onzichtbaar
leven. En dat maakt de zuiverheid van Karsen
{zuiver zijn er meer) zoo vervuld, zoo rijk aan
1 geheim. Dat geeft er die ernstige vervuldheid aan
^*n die argeloosheid, die soms in kinderspelen treft.
Nu de verf zooveel ouder is geworden, doen eenige
.Werken denken aan sommige primitieven. Zijn
> kleur is krachtig in de rooden en groenen, zijn blauw
; gaat naar het groenige van den avondhemel. Heel
" de plechtigheid van het uur en het land (gezicht
" Op Rhenen), heel de droom van het zilverige licht
/"bij de zee (gezicht op Noordwijk, dat hij schilderde
' uit het huis van Albert Verwey), ontstond in die
werken met een volstrektheid en puurheid, die zou
kunnen bevestigen de mondelinge overlevering,
* dat de kieskeurige en strenge Mathijs Maris eens
.tegen Witsen zou hebben gezegd: dat werk van
Karsen, dat is de moeite waard er naar te kijken".
Een verwantschap, die niet den vorm betreft, maar
de geaardheid van gevoel en geest.
v Zij zagen de wereld met een liefde rijk aan een
heimwee, dat altijd herkend zal worden, zoolang
_ er stilte, zuiverheid en innigheid in ons leeft.
- BIJ DE ?
AFBEELDINGEN
Links boven :
Dorfss:roctje
Rechts boven.
Eduard Karsen
Daar onder:
Kinderkopje
Onder:
Gezicht op Katwijk