De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 18 november pagina 17

18 november 1939 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

UITHUIZIGHEDEN Stadsinventaris Verduistering VERDUISTERING in een stad is een tastbaar ding. De duisternis wordt een blok, compacter dan beton, dreigender dan een afgrond. Waar zijn de huizen, waar de straten P Waar zijn vertrouwde hoeken, waar winkels en telefooncellen? Waar zijn vrien delijke ramen of bekende deuren ? Ver zonken in den nacht van het diepste duister, verzonken in den nacht van onze eigen wanhoop. Als er een schijnsel is, is het blauw om het zwart nog meer te accentueeren. Blauw is het flintertje licht, dat de donkere tram langzaam en plechtig voor zich uitschuift, zelf ge schrokken van zijn eigen duister lijf. Blauw zijn de twee zwakke oogjes van automobielen, die als lichaamlooze spoken over den weg zweven, totdat door een onzachte aanraking hun lichamelijkheid plotseling wraak neemt. Blauw zijn de schutterig zwaaiende lampjes van luchtbeschermers die van het zwart toch geschrokken zijn, als kleine kinderen in het donker, en die nu extra flink doen om het zwart geen kans te geven, het blauwe glimpje in hun lampje en in hun hart uit te blazen. Stil is het in het duister. Het heeft geen kleur en geen geluid. Het heeft geen vorm en geen afmeting. Het is zwart, geluideloos, genadeloos. Aan de grens van het zwart staan agenten. Adieu, bewoonde wereld. Ik duik in de zwarte zee. Aan den zoom pinken ten afscheid nog de laatste lichtjes van de levende straten- Dan neemt het duister ons op. Verzwolgen in den nacht van dezen tijd. Gierende tonen van sirenes scheuren door het zwart. Als de stoomfluit van een schip, dat vertrekken gaat, het spookschip op de zwarte zee. Het duister wordt nog dichter, de wereld nog stiller. Totdat alles voorbij is. De lichten floepen aan. Huizen rijzen op uit het niets. Alles is er natuurlijk al dien tijd geweest al was het onzichtbaar. Het is weer licht. We zijn aan het leven hergeven. Film 't Is een wonderlijke wereld NATUURLIJK herinnert u zich ,,It happened one night", waarin Claudette Colbert de ontsnapte millionairsdochter was en Clark Gable de ontslagen journalist, die haar op dien vlucht helpt, om aan copy te komen. Hollywocd se répète; de hoofdpersonen worden geslachtelijk verwisseld en Twee wonderlijke menschen : Stewan en Claudette Colbert in De wonderlijke Wereld" van W. S. van Dijke wordt de man (James Stewart) de vluchtende partij, die door een ambitieuze vrouw (Claudette Col bert) in alles bijgestaan en geholpen wordt. James Stewart is op zoek naar den echten moordenaar van Dolores Gonzales, omdat een vriend van hem, beschuldigd van dezen moord, een der vele Amerikaansche slacht offers van een justitioneele dwaling dreigt te worden. De moordenaar wordt gevonden, vooral dank zij het kordate optreden van Claudette, maar daar gaat het in deze film minder om dan om de vele dwaze avonturen en kostelijke situaties, die het duo Ste wart?Colbert beleven in de wonder lijke wereld van Amerikaanschen hu mor en sensatie. Het dierlijke in den mensch DE Hollandsche titel doet denken aan een Zondagochtend-voorstel ling van een wetenschappelijke film, maar de naam Zola leert wel beter. Zola wordt door de tegenwoordige generatie niet meer gelezen, alleen zijn Jean Gabin in z/jn"dramot/sch-dynam/sch] element reputatie is gebleven en die biedt nog voldoende attractie om de belangstel ling te stimuleeren, temeer waar de schrijver thans zoo makkelijk wordt opgediend. In de film is zijn geest go;d bewaard gebleven; de regisseur, Jean Renoir, deed geen concessies aan wel ken publieken smaak ook en hij maakte een somber en meesterlijk drama met Simone Simon en Jean Gabin als het dramatische en de trein als het dyna mische element. De Keuringscommissie, gealarmeerd door Zola, heeft energiek de Coupureschaar gehanteerd, maar al het dierlijke heeft zij niet uit de film kunnen halen. Muziek Piano-avond George Van Renesse Zondagavond was het in de kleine zaal een avond met Schubert, Brahms en Badings, en het was n van die avonden die we tegenwoordig zoo hoog noodig hebben. George van Renesse speelde muziek uit een ver vlogen wereld, afgezien dan van Badings die den titel van ingenieur ten aanzien van zijn muzikale constructie kunst waardig is, en meer dan dat, want zijn muziek is representatief voor dezen tijd. Ik houd van de vervlogen wereld van Schubert en Brahms, een wereld die in deze dagen zoo ver, eindeloos ver van ons verwijderd schijnt. Van Renesse gaf die zoo zuiver aangevoeld weer, in alle schakeeringen van het ragfijne verdroomde tot het majestu euze heroïsche, dat ik de heele zaal, alles en ook hem kon vergeten. Dat is de verdienste van slechts enkelen. Operette Ki-Ka-Kolonel (Beatrix theater) Ki-ka-kolonel is een ontzettend grappige klucht-operette die de zaal aan het schudden van het lachen brengt. De banaliteit van het geval kan echter bezwaarlijk geëxcuseerd worden met het feit dat de humor in het wérkelijke soldatenleven dikwijls laag bij den grond is. Toch wordt er hevig gelachen, dus de klucht-operette is grappig. Ontegenzeggelijk zijn Kalman Knaack en Wim Poncia waanzinnige clowns in hun rollen van oppasser en sergeant. Maar als er een luitenant (in burger Piet de Keijzer) sentimenteel bij zit te zingen, en er telkens weer grapjes beneden A.P. komen, dan verlies ik het gevoel voor het ki-ka-komische. MIJN VRIEND, DE THUISZITTER over: DUURTE J' |E weet niet", aldus mijn vriend, de Thuiszitter en hij snoof de geur op van het glas oude cognac dat hij in de hand hield, je weet niet hoeveel duurder alles geworden is. De melk kost nu vijftien cent per liter, anders zou ik je wel een kopje chocola laten maken." Dat weet ik", zei ik, maar geef mij dan maar een glas van die oude cognac als je geen chocola hebt." Cognac is niet goed voor menschen, die het niet gewend zijn. En ik wil je er niet aan wennen omdat je het anders zelf ook zou gaan koopen en het leven is al duur genoeg. Alles slaat op", aldus mijn vriend en hij dronk het glas behagelijk leeg, om zich daarop een nieuw glas vol te schenken. Ik begrijp niet dat de regeering niet ingrijpt. Je moet weten, dat ik een middel tegen de duurte heb. Wat is duurte? Niets anders dan een hoogere prijs. De melk op zich zelf verandert niet, alleen de prijs en dan te denken dat ik z'e een paar maanden geleden nog voor elf cent kocht. Die koe merkt er niets van. Ze weet van geen prijs af. De boer merkt het pas als hij ze verkoopt. En dus zit het hem alleen in het geld. Ze moesten het geld meer waard maken. Een gulden moest niet meer honderd centen waard zijn maar honderd en vijf. En dan kon je weer net zoo goedkoop leven als vroeger." Dat is prachtig", zei ik. Maar n ding vergeet je. Hoe moeten de menschen dat weten van die honderd en vijf centen?" Er moet natuurlijk", aldus mijn vriend, iemand zijn met een zekere welsprekendheid, die ze dat vertelt. En dat moet jij doen. Je gaat lezingen houden, artikelen schrijven. En na een paar weken ben jij de groote man, die voor het Nederlangsche volk de duurte overwonnen heeft. En iedereen zal je dankbaar zijn en men zal je misschien wel minister maken om die geniale idee. Jammer alleen, dat ze weer van mij moest komen!" ELKA POLSHORLOGE CHRONOGRAPHE COMPTEUR HET BESTE HORLOGE VOOR DOKTERS, INGENIEURS, SPORTSMEN ENZ. ALGEHEELE GARANTIE 2 JAAR. METAAL f40. ELKA WATCH C Y. KALVERSTRAAT 2O6 et m 00 ut e a Led c6-clie.uk Ó.- ! *ina 3 van omslag) Aan de jeugd en de jeugd moet sterk zijn, want de toekomst kan zwaar zijn. LAAT BLUE BAND UW KINDEREN DE KRACHT £N GEZONDHEID GEVEN, Dlfi ZIJ NQQOtG HEBBEN Blue Band bevat een overvloed van voedings waarde, aanwezig in de zuivere vetten, waaruit het is samengesteld Maar Blue Band biedt meer dan hooge voedingswaarde. Het is rijk aan Vita minen, die onmisbaar zijn - zooals de doktoren ons verzekeren - om weerstand te helpen bieden aan ziekten en om sterke beenderen en een krachtig gebit te vormen. Hooge voedings waarde en Vitaminen maken Blue Band tot meer dan 'n goede voeding : het is energie-voeding. BLUE BAND -BLUE BAND £$ PAG. 17 DE GROENE No. 3259

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl