Historisch Archief 1877-1940
Het gelukkige land zonder hemel
WE hebben reeds lang ge
hoord over het nieuwe
Europa waar menschen
leven zonder zon of hemel of wolken
en van den wieg tot den dag, dat ze de
oogen sluiten, nimmer kunnen op
zien naar de wijde, blauwe luchten
van onze wereld. Maar Europa is
gered! Het oude ras en de oude cul
turen zijn nu bewaard. En wat nog
belangrijker is, de vrees is uitge
bannen en de menschen zijn ge
lukkig.
Het is mijn voorrecht geweest, een
van de eerste bezoekers van overzee
te zijn, die door dit nieuwe land
mocht reizen, en ik haast me eenige
van mijn eerste indrukken te schrij
ven.
Kunt u zich voorstellen, dat men
onder water aankomt ? En zoudt ge
kunnen gelooven, dat de lange reis
naar Parijs geheel en al
onderjronds geschiedt in een stalen tunnel? En dat
dorpen en heele steden, compleet met leven en
drukte dóórbestaan onder gewelfde zolderingen van
stralende tegels? Dit alles, en meer, is waar.
Een heelen tijd geleden, in 1939 of 1940, werd
het plan om Europa voor algeheele vernietiging te
redden voor het eerst naar voren gebracht. Tien
jaar later was een goed deel van Parijs en een
geheele wijk van Londen beschermd op de wijze als ik
dadelijk zal beschrijven. In 1950 werd het werk uit
gebreid tot andere steden en in 1955 werden de
ondergrondsche wegen, om de verschillende steden
met elkaar te verbinden, geboord. Het Fransche
Zeven Jaren Plan" werd begonnen in 1953 en nu>
in 1960, nadert een nieuw en gelukkig land met
spoed zijn voltooiing. Maar eerst moet ik u schrijven,
hoe wij aankwamen en hoe wij precies onder water
landden.
Na slechts twee volle dagen op den oceaan kregen
we order, klaar te zijn om het schip binnen een
uur te verlaten. Blijkbaar had de kapitein een tele
gram gekregen, dat spoedig met onze boot contact
gezocht zou worden. Onmiddellijk werden de mist
machines in werking gesteld en een fijne damp
gemengd met chemische rook schoot hoog de lucht
in, daarbij alles omhullend. Dit moet altijd gedaan
worden. Oorspronkelijk was deze snert" die een
schip volkomen camoufleert en onzichtbaar maakt,
bestemd voor gebruik in oorlogstijd. Maar nu wordt
het voor elke landing toegepast, omdat je van dag
tot dag nooit volkomen zeker kan zijn van het
Europeesche politieke weer.
De mistmachines bliezen groote wolken groene
rookachtige mist uit, die aan ons schenen te blijven
plakken en in weinige oogenblikken waren zon,
hemel en daglicht volkomen verduisterd. Zoo
waren wij niet in staat de nadering te zien
van de walvischachtige barkas, die wij plotseling
naast ons ontdekten. We hoorden de stemmen
van mannen, maar er werden geen kabels uitge
bracht. Spoedig daalde de valreep en onze koffers
en wijzelf werden naar beneden gebracht op het
dek van den onderzeeër.
Later hoorde ik, dat die onderzeeër tegen den
wand van het schip gehouden werd door machtige
electromagneten. Daardoor hadden we geen kabels
of andere ouderwetsche methoden noodig om de
schepen bij elkaar te houden.
Ontbijt in de beste Fransche traditie werd ons
ondertusschen geserveerd. De heerlijke geur van de koffie
en de versche harde petits pains, die juist gebakken
werden, hing in de lucht. Terwijl wij deze versche
krakende broodjes met smeltende zoete boter zaten
te genieten, werden de luiken gegrendeld en lieten
de groote magneten hun houvast los. In de vol
gende minuut waren wij, hoewel wij ons dat nauwe
lijks realiseerden, verscheidene vadems beneden
de oppervlakte, rustig varende naar de grens van
land en zee. De steward verzekerde ons, dat wij
slechts een korte vaart zouden hebben.
Ik hoorde ook van onzen steward dat de
smakeSPIT?
MASSAGE!
ORTHOPEDARIUM
MODERNSTE INRICHTING
ROKIN 101 - AMSTERDAM-C. ? TEL. 42802
lijke Fransche broodjes gemaakt waren van graan
dat werkelijk in de vroegere straten van Parijs
gegroeid was. Dit schijnt u onmogelijk, maar u
zult spoedig zien, dat de trotsche stad Parijs naar
een andere plaats vervoerd is en dat de oevers van
de Seine thans vruchtbare korenvelden zijn.
In de ingewikkelde controlekamer van onzen
onderzeeër zette een draadloos
geluidssein-stralingscompas onzen koers uit naar een geheime
plek aan de kust. Spoedig hoorden wij de motoren
stoppen. Nu zijn we in de tunnel", zei de steward
glimlachend.
Zoodra we in de tunnel waren, sloten de deuren
aan den ingang automatisch achter ons. Ze zijn
als de deuren van een sluis. Terwijl wij wachtten,
werd het water uit de tunnel gepompt en ons schip
legde zich vast. Alles samen nam geen vijf minuten
in beslag. Toen werden de groote grendels der
kleppen losgeschroefd en we kwamen uit de boot
op een klein metalen platform naast den onder
zeeër. Onze bagage werd na ons naar buiten gebracht.
De groote tunnel waarin we ons bevonden, was
schitterend verlicht, maar we waren nog onder
water. Dit realiseerden wij ons, toen wij door een
deurtje in de volgende ruimte kwamen. Hier werd,
terwijl onze bagage onderzocht werd, de hooge
atmosferische druk, waaronder wij verkeerd
hadden, langzamerhand weer teruggebracht. Zelfs
moesten we nog eenige minuten, nadat de bagage
zijn krijtstreep gekregen had, daar blijven, voor
ze de laatste deur konden openen, die direct in de
straten van het gelukkige leven van het Nieuwe
Europa leidde.
ZOODRA de deur open was kwamen we in
een groote stad met druk verkeer. Er waren
treinen, bussen, taxi's, verkoopers van etenswaren,
en kiosken met kranten en magazines, maar alles
was gebouwd van beton en tegels.
De straten waren overdekt en leidden naar
lange, metro-achtige lanen, en alles was metaal
of steen en alles was ondergrondsch. Zou men
kunnen gelooven, dat dit eens het havenstadje
Le Havre was, met zijn vreemde dokken en
oude, bochtige straatjes? De meeste gebouwen
waren nieuw en speciaal ontworpen voor deze
zorgvuldig bedachte kuststad, maar sommige van
de oude gebouwen, waaronder het oude Raadhuis,
waren bewaard gebleven.
We stapten in een allercomfortabelsten
electrischen trein, die op ons stond te wachten en spoedig
waren wij met een snelheid van een 500 k.m. per
uur onderweg naar Parijs. Onze eigen treins halen
ook wel zoo'n hooge snelheid, maar u moet beden
ken, dat deze reis geheel onder den grond gemaakt
wordt. Niet langer ziet men de groene vruchtbare
velden van Frankrijk, noch de lange rijen spitse
populieren langs de vriendelijke wegen. En de
bochtige riviertjes die wij op dezen reis van Havre
naar Parijs plachten te passeeren kon je ook niet
meer zien. Alles was vreemd, anders en nieuw.
Hier was een stuk ingenieurskunst dat de won
deren in steen van de oude Romeinen en
Egyptenaren scheen te beconcurreeren. Deze tunnel van
Havre naar Parijs is inderdaad wonderlijk, maar
bij mijn aankomst zouden nog grootere wonderen
zich aan mij voordoen.
Alles was eender en toch verschillend. De straten
zijn eender, hun namen blijven, maar alles is
overgebouwd, wijder gemaakt en in kleine details
aangepast aan het moderne leven. Het oude en
het nieuwe Parijs verschillen heel weinig. Elke
eigenaar heeft zijn stukje eigendom in deze nieuwe
ondergrondsche wereld weergekregen- De oude
gevestigde winkels worden op de zelfde boulevards
gevonden. Veel oude koperen naamplaten en poortjes
zijn naar beneden gebracht en veel werd gedaan
om de oude atmosfeer te behouden.
Maar de oude taxichauffeur die mij van het
station afhaalde scheen nog eender. Hij vertelde
me, dat sinds het Zeven Jaren Plan" de menschen
thans echt gelukkig waren. Alleen de boeren
bleven op de bovenste laag en zij beschikten over
keurige pill boxes".
Thans is Frankrijk gelukkig," zei hij. En de
kinderen zijn ook gelukkig. U zult ze hier op straat
niet vinden omdat wij ze weer in een andere laag
beschermen. Net als de mieren bewaren wij
onze toekomstige generatie met scholen en
sportvelden veilig een laag dieper. Daaronder is alleen
nog een kleine ruimte waar de schatten en archieven
bewaard worden."
Terwijl hij deze woorden sprak kwamen we langs
de fonteinen van de Place de la Concorde. Zelfs die
waren naar beneden gebracht en schitterend ver
licht. En ver boven ons was het lichte blauw van
de gewelfde tegelplafonds. Het effect was moei.
Maar missen jullie de zon nooit?" vroeg ik.
Nooit. Ons licht is veel beter en even gezond,
zoo niet meer. Ons licht is vol vitaminen en alles
wat van belang is."
Stop" riep ik. Wat is daar?"
Wat ik zag was werkelijk verrukkelijk. De
taxichauffeur reed naar den kant van het wijde
plein en voor ons was de groote kathedraal Notre
Dame.
Hier stond het grootsche gebouw met al zijn
gebrandschilderde ramen, met de torens en de
monsterachtige gargouilles. En het heele gebouw
van onder tot boven was verlicht als of het een
juweel was in de kroon van een nieuwe beschaving.
Ja", zei de chauffeur, vijf jaar werk om dat
op zijn plaats te brengen. Ze hebben geweldige
hydraulische waterstralen gebruikt om de aarde
onder het massieve draagstuk, dat ze er onder
gebouwd hadden, voet voor voet weg te spuiten,
zoodat het als een geweldige moddertaart naar
beneden zakte. En gedurende die vijf jaar is er
geen dienst onderbroken en de klokken hebben
geluid zooals altijd sedert de kruistochten".
We reden langs de kaden van de rive gauche.
De kade was er met de kleine boekenstalletjes maar
er was geen rivier te zien. We kwamen voorbij het
monument van Voltaire voor het gebouw van de
Sorbonne. Dit, als ook de Chambre des Députés en
andere historische gebouwen zijn naar beneden
geplaatst en zoo bewaard.
We reden naar het Quartier Latin. Hier scheen
heel weinig veranderd. De café's, de artisten, de
restaurants met hun tafeltjes op het trottoir, alles
was er.
HET is onloochenbaar, dat een machtig gevoel
van geluk en vreugde over de menschen
gekomen is. Ik heb met velen hunner gesproken
en ze verklaren allemaal, dat ze eindelijk gelukkig
zijn. Na vijftig jaar oorlogen en vijftig jaar van
gespannen zenuwen, een halve eeuw van
dagelijkschen angst en vrees voelen zij zich tenslotte veilig
in een wereld overdekt door staal en tegels.
Ik moet ook nog vertellen over de expresdiensten
naar Berlijn en Rome. De lijn naar Berlijn heeft
den snelsten dienst en is geheel onder den grond.
De aansluiting naar Weenen zal spoedig volgen,
evenals de chroomstalen buizen onder het Kanaal.
De rit van Parijs naar Londen zal dan afgelegd
worden in twee en een half uur. Er worden nu al
voorbereidingen gemaakt voor de opening van dit
traject. Een trein met leden van het Parlement
zal van Londen vertrekken en de Parijsche trein
zal leden van de Kamers en leden van de Académie
meebrengen. Een banket zal gehouden worden in
de douaneruimten halfweg onder het Kanaal.
Van deze gelegenheid wil ik gebruik maken een
kwaadwillig gerucht te dementeeren, dat sinds het
begin van dit groote plan in Amerika en andere
landen verspreid is, n.l. dat Europa zich ingraaft
en bezig is een levend graf te worden. Dat
is een geheel verkeerde voorstelling.
Als u thans hier zoudt kunnen zijn en de gelukkige
gezichten en de prachtige gewelfde tegelhemels
zien, en de machtige bogen van staal en blauwe
tegels en plastieken, de stralende gekleurde lichten
die dit alles overgieten en het een sprookjesachtig
aanschijn geven, dan zoudt u begrijpen dat die
beschuldiging onjuist is. Als gij de wonderen van
deze ondergrondsche wereld zoudt kunnen zien
en ondervinden die diepe duistere magie van het
krachtige geestelijke leven dat hier te vinden is,
dan zoudt ge schreeuwen: Niet waar, Europa is
geen levend graf. Europa en de groote culturen
zijn gered!" MANUEL KOMROFF
PAG. 20 DE GROENE No. 3259
L