Historisch Archief 1877-1940
Een modern jachtvliegtuig. Snelheid 650 km per uur
Hebben vliegtuigen oorlogs waarde?
Van onzen luchtvaart-medewerker
WAT is de militaire luchtvaart werkelijk waard
als wapen ? Een vraag, die ongetwijfeld door
velen wordt gesteld, gezien de gedurende deze
«orlogsmaanden met vliegtuigen behaalde
resultaten. En het antwoord moet luiden Wij weten
het niet"..
Het luchtwapen is eerst gedurende den vorigen
oorlog tot ontwikkeling gekomen en de resultaten
waren van dien aard, dat na dien oorlog de verdere
ontwikkeling der militaire luchtvaart overal krach
tig ter hand werd genomen. Luchtmacht werd
gecreëerd als een zelfstandig wapen, naast Leger
en Vloot. Men een eigen uniform, eigen commando,
eigen tradities, een eigen begrooting. Voor de ver
schillende opdrachten, die militaire vliegtuigen in
oorlogstijd zouden hebben te vervullen, werden
speciale types ontworpen, bemand met specialisten.
De zware bommenwerper, voor wie geen afstanden
bestaan, werd zelfs het aanvalswapen bij uitnemend
heid; de jacht- en gevechtsvliegtuigen kregen een
belangrijke taak toegewezen bij de verdediging van
het eigen grondgebied.
Naar mate de kans op een Europeesch conflict
grooter werd, vroeg men meer gelden aan voor de
aanschaffing van nieuw materieel, voor de opleiding
van piloten en ander personeel, en op een gegeven
oogenblik bedroegen in verschillende landen de
uitgaven voor de luchtmacht zelfs belangrijk meer
dan die voor leger en vloot. Wel een bewijs, welk een
zeer groote waarde men hechtte aan dit nieuwe
wapen.
En toch, wat wist men er eigenlijk van? Oor
spronkelijk baseerde men het ontwerp der vlieg
tuigen, de verschillende types, de bewapening, de
samenstelling der luchtmachten op de ervaring
Van 1914-?1918. Doch de vliegtuig-techniek ont
wikkelde zich zeer snel en na slechts enkele jaren
was die ervaring weinig of niets meer waard; de
TF«sdere ontwikkeling der militaire luchtvaart moest
worden gebaseerd op theorieën. Theorieën, die men
nog nimmer aan de werkelijkheid heeft kunnen ?
toetsen, want de campagne in Abessinië, waar zoo
overvloedig van vliegtuigen werd gebruik gemaakt,
?bewees niets omdat men geen tegenstand ondervond
van luchtdoel-artillerie, van andere moderne vlieg
tuigen: Ook de burger-oorlog in Spanje leverde
minder positiefs op dan men had gehoopt en tal
van vragen bleven onbeantwoord.
HET huidige militaire vliegtuig is een zeer
gecompliceerd apparaat. Reeds staat men voor
het feit, dat men zeker een jaar moet rekenen
voor de opleiding tot piloot, dat men dus over zeer
gfoote reserves moet beschikken om de verliezen
tijdig te kunnen aanvullen. Weegt dit ontegen
zeggelijk nadeel op tegen de voordeelen eener hooge
snelheid? Zullen de verliezen, mede door de onver
mijdelijk slechte vliegeigenschappen, die maken,
dat zelfs een kleine fout ernstige gevolgen heeft,
UW FAMILIEWAPEN opgespoord en prachtig ge
schilderd in maat naar keus f 13.50. Beschikken
nu over meer dan een half millioen gegevens.
Vraagt eens vrijblijvend aan. Zegelringen,
stamboomen etc. Heraldisch Genealogisch Bureau De Banier,
Zeer billijk. OrinJ* Naiiaulaan 87, Overveen.
wel kunnen worden aangevuld en zal het niet
gebeuren, dat de reserves aan personeel zoo snel
slinken, dat men wel op een gegeven oogenblik
vliegtuigen heeft, doch geen menschen om ze te
bemannen ?
De hydraulisch bediende onderstellen van heden,
de vleugelkleppen, de pneumatisch bediende mi
trailleurs in den vleugel, de luiken der
bommenruimen, de electrische bediening der
bommenrekken vragen tientallen leidingen in den vleugel,
in den romp, en n granaatsplinter is voldoende
om heel dat gecompliceerde apparaat buiten wer
king te stellen. Nog niet zoo lang geleden bekeken
wij een modern gevechtsvliegtuig en wij telden
niet minder dan achtendertig koppelingen in de
drukleidingen, die naar de mitrailleurs voerden.
Wat gebeurt er, als er wordt geschoten; als heel
het vliegtuig trilt? Blijven die koppelingen dan nog
dicht of trillen ze los, zoodat de druk wegloopt
en niet meer kan worden geschoten? M. a. w.:
wat voor wérkelijke waarde heeft het om acht
mitrailleurs in zoo'n vliegtuig te monteeren?
Snelheden van 450, 500 km per uur zijn voor
moderne bommenwerpers zeer normaal; men heeft
zelfs reeds machines, die bijna 600 km per uur
halen op een hoogte van 5000 meter. Die groote
hoogte plus die groote snelheid maken echter, dat
men reeds op grooten afstand van het doel de
bommen moet afwerpen; ten eerste wordt hierdoor
de trefkans niet grooter en ten tweede, een lage
bewolking doet elk voordeel van de groote hoogte
verloren gaan en de bestuurder is genoodzaakt om
op het doel te duiken of laag te gaan vliegen om het
te kunnen raken. Om die snelle bommenwerpers
met succes te kunnen bestrijden, moet het moderne
jachtvliegtuig eveneens zeer snel zijn. Wendbaar
zijn die machines echter niet meer, zij zijn zoo
stijf als een plank" geworden, zooals de populaire
uitdrukking luidt. Wat zijn ze nog waard in een
luchtgevecht ? Reeds is gebleken, dat de 100 km
per uur langzamere Fransche jagers verre de
meerdere zijn van de zoo snelle Duitsche toestellen.
De duikbommenwerper werd gebouwd als hét
wapen tegen kleine doelen, tegen schepen. Inder
daad hebben machines van deze soort in Polen
groote verwoestingen aangericht, doch zij werden
bij hun aanvallen weinig of niet gehinderd door
luchtdoel-artillerie of door Poolsche vliegtuigen.
Bij aanvallen op schepen op de Noordzee waren de
resultaten bepaald slecht en het bewijs is nog steeds
niet geleverd, dat de duikbommenwerper inderdaad
zoo'n effectief aanvalswapen is. Hetzelfde kan men
ook zeggen van het torpedo-vliegtuig.
ZOO zouden wij tot in het oneindige kunnen
doorgaan, want ook al is men er in geslaagd
om prachtige vliegtuigen te bouwen, al heeft men
buitengewoon vernuftige oplossingen gevonden
voor allerlei problemen, het is nog steeds de vraag
of men er tevens in is geslaagd het vliegtuig te
ontwikkelen tot een zoo belangrijk wapen, dat de
enorme bedragen, welke aan de luchtmachten
worden besteed, in elk opzicht zijn gewettigd.
M. a. w., het is de vraag of de techniek het haar
gestelde doel niet is voorbijgestreefd. Want er is
een heel groot verschil tusschen het maximaal
bereikbare en het practisch bruikbare.
Zoo ergens, dan is dat wel bij de militaire lucht
vaart gebleken.
Bedreigd
De Sowj'et-expansie in de.
mogelijkheden van een
De Sowjet-Unie dringt op
Homo homini lupus de mensch is den mensch
een wolf. Zoo er ooit een tijd is geweest waarin
bleek dat dit sceptische zeventiende-eeuwsche woord
ook gold voor de door menschen gevormde staten,
dan toch wel deze. De groote mogendheden streven
hun eigen belangen na, zonder te letten op de
kleine die er aan ten slachtoffer vallen. Elke staat
beschouwt alle anderen als zijn mogelijke vijanden.
In dezen oorlog van allen tegen allen poogt iedereen
van de tijdelijke zwakheid van zijn naburen zooveel
mogelijk profijt te trekken, ten einde straks, wan
neer wellicht van die zijde de aanval komt, een zoo
sterk mogelijke positie in te nemen.
Zoo ook de Sowjet-Unie.
De Sowjet-Unie vertrouwde het Westen niet.
Zij was vastbesloten haar positie rond de Oostzee
te verbeteren. Frankrijk en Engeland konden echter
aan dit expansionistisch streven niet tegemoet komen
zonder hun prestige ernstig te schaden. Duitschland
dat minder groote bezwaren kent, kon dat wel. En
aldus geschiedde het dat met medewerking van het
Derde Rijk de Sowjet-Unie haar Westelijke grens be
langrijk in de richting van Berlijn kon schuiven.
. Hat is ongetwijfeld een feit dat aan deze verbe
tering van de positie der Sowjet-Unie een
antiDuitsche pointe zit. Dat deze verbetering voor de
Sowjït-Unie haar nut kan hebben, wordt wel be
wezen door he.t feit, dat thans reeds geruchten de
ronde doen over onderhandsche besprekingen in
Duitsche, Fransche en Engehche kringen om ge
zamenlijk een anti-Sowjet front te sluiten.
Tegen dit front is de Unie thans beter bestand
dan vóór den oorlog.
In den ochtend van den I7den September trokken
de eerste afdeelingen van het Roode Leger Polen
binnen. Precies een week later maakte de
Estlandsche minister van buitenlandsche zaken zijn op
wachting bij Volkscommissaris Molotow. Het duurde
vijf dagen, voor een Verdrag van Wederzijdschen
Bijstand onderteekend was, waarbij twee kleine
maar belangrijke eilanden aan de Estlandsche kust,
alsmede de haven Baltiiskii ter beschikking van het
Roode Leger, de Roode Vloot en de Roode Lucht
macht werden gesteld. De handelsbetrekkingen
tusschen de beide landen zouden uitgebreid worden.
Op 15 October kwamen de eerste Russische regi
menten in Estland aan.
Een week nadat het Pact met Estland was
onderteekend, arriveerde de minister van buitenlandsche
zaken van Letland in Moskou. Drie dagen later
waren Letland en de Sowjet-Unie eveneens door
een plechtig verdrag verbonden. De havens Libau
en Windau zouden Russische vlootbases worden.
De Sowjet-luchtmacht zou vliegvelden mogen
aanleggen op Lettisch gebied.
Terwijl de Letlandsche minister van buitenland
sche zaken nog te Moskou vertoefde, arriveerde
aldaar Urbsys, dito minister vanLitauen. Vijf dagen
later maakten de vice-president en de opperbevel
hebber van de weermacht hun opwachting. Nog
n dag en op 10 October had ook Litauen een
Verdrag van Wederzijdschen Bijstand met de
Sowjet-Unie gesloten. Litauen kreeg Wilna terug.
Sowj et-Russische troepen en vliegvelden zouden
in Litauen toegelaten worden.
Dat alles beteekende dat de Sowjet-Unie binnen
drie weken haar geheele grens ten Zuiden van den
Finschen Golf op beslissende wijze had versterkt.
De Russische vloot zou het Zuidelijk gedeelte
van de Oostzee beheerschen. Echter: wat zouden
deze veroveringen waard zijn, indien zich in het
Noorden, bij de Botnische Golf, een vijand zou
DE KEUS IS AAN U!
Gedurende November en December bie
den wij U aan een uitgezochte samenstelling
Apéritif-, Tafel- en Dessertwijnen
6 flesschen ..... voor f 9.60
12
18.75
Franco huis, excl. glas en emballage.
Stelt ons op de hoogte van U w
persoonlijke voorkeur HUNGARIA-WIJNIMPORT
HEERENGRACHT 338
Telefoon 31040
PAG. 4 DE GROENE No. 3258