Historisch Archief 1877-1940
en vrouwenleven
ode'parade
n oorlogstijd
JTeanne Lanvin In Carlton
Lanvin is hier zoo juist,
i elk najaarsseizoen, haar collectie
komen toonen. Jeanne Lan
de generale der draperieën,
maarschalksche der klassieke
gepijen, peplum's, crinolines.
schijnt, dat Jeanne Lanvin,
alle vrouwen die haar in het'
fteppen van haar collectie' plegen bij
»Staan, heel haar uitgebreide generale
van teekenaars, secretaresse,
s, premières" en den troep
, naaistertjes, dat zij allen eerst
de handen in den schoot gezeten
i. Waarom nieuwe modellen
creëeren, als de vrouwen,, die ze
dragen, in hospitalen zullen
gen, inplaats van te wandelen
de Champs Elysées? Waarom
te scheppen, als
niet- ze in een duistere stad kan
i? Waarom japonnen te ontwerpen
geen voorname en rijke vrouwen
i overzee en over-kanaal, van verre
en hoofdsteden ze zouden
koopen? Maar na een week
de oorlog 'anders dan men zich
ild had; na veertien dagen, na
> maand, na twee maanden was die
nog altijd niet het gruwelijk
der universeele verschrikking
i. En ondertusschen was
meLanvin met haar helpsters er
overgegaan haar nieuwe collectie
samen te stellen.
|ET vorige weekeinde is de 'col
lectie in het Carlton Hotel
gebij gonzende thee's en bij
flondiners. Honderden menschen,
L gekleede vrouwen, belangstellende
, in de groote zalen. Bij de thee
tafeltjes; belangstellende
vroudie het Amsterdamsche seizoen
> meemaken wellicht in zulk een
: van Lanvin, en die gekomen zijn
om te koopen. Anderen, die
; thuis willen namaken of die willen
wat Lanvin maakt om later,
r, iets dergelijks ergens
ani te koopen. Belangstellende
winkedie zelf dergelijke modieuze
hoedjes, mantels willen
i. Het publiek verraadt in zijn
de modieusheid van zijn
vers. Men biedt tegen elkaar op;
itbare jassen zitten naast kostbaar
uitziende jassen.
Vreemde hoeden
naast moderne hoe
den. Vele parfums,
door n gemengd,
zooals het stem
geluid van de paar
honderd Amster
damsche
seizoenvierders'dooreen ge
mengeld is. Over
dit alles heen de
muziek van het or
kest op het podium,
waarvoor langs het
plankier voor de
mannequins, dia
straks, die nu al de
Parijsche modieuze
kleederen langs ons
dragen. Stil daar
komen ze, de eer
ste, slanke, goed
gebouwde vrouw,
die haar mantel met
glatie draagt. Alsof
zij een gedicht op
zegt, zooveel
persoonlijks, zooveel
eigens, zooveel vuur
legt zij in het
dragen van dien
mantel. Elke man
tel, hoedje, elke
japon, voor 's mid
dags, 's avonds, elke
schepping van het
huis Lanvin draagt
elke mannequin
blond of zwart, langs
ons met dat begrip,
met dat gevoel voor
wat zij draagt, voor
de waarde, voor den humor, voor den
smaak of de verleidelijkheid er van.
De oorlog drukte zijn stempel slechts
zeer verwijderd op dit alles. Of zijn het
déwitte strooken schapenbont, die
vóór over een zwarten mantel naar
beneden hangen, als een stralend witte
voorschoot van boven tot naar be
neden, als een witte breede verticale
streep, waarachter in de verduisterde
stad een Parisienne schuil gaat.
Of die men bij koude om de handen
kan wikkelen als een warm wit mofje.
Oorlog ligt er in de zwaar wollen
roode of groene monnikspij met kap,
warme en makkelijke over te gooien
dracht voor een overhaaste vlucht in
den schuilkelder.
Haute couture in den kelder ! Maar
ook er boven leeft men nog: middag
jurken van glanzende laméstoffen:
goud, zilver, violet met groene cein
tuur, wijde ruim bollende rokjes,
blousend en nauw om het middel
samengehouden bovenstuk. Tulbanden van
die glinsterende, kostbare lamés. Op
de ochtend- en middagjurkjes glin
sterende metalen knoopen, met soms
CJnderen
Ir.
To safe face
i een
save face" heeft (meen
ik) Galsworthy ergens gezegd,
der sterkste en ingeworteldste
ijke motieven l"
Broers juffrouw was jarig geweest
' de herfst-vacantie, maar ze had
toen ze weer op school terug
en Broer wenschte, als
tegenprest, de juffrouw een geschenk te
Maar Broer" had moeder
daar kunnen we toch niet
beginnen l Als jouw juffrouw een
iitje krijgt, moeten we den
meesi van Guus en de leeraren en
leerai van Zus en Freek óók iets gaan
, als ze jarig zijn...." Want zoo
ilistisch moeten de zaken soms
l worden. Trouwens, het maakte
. indruk en toen hij naar
ol ging was hij boos, omdat moeder
geen geld meegaf om bloemen
r ~dëjuffrouw te koopen.
v, 's Middags moest hij, vóór hij naar
ol ging, een boodschap voor
doen, ergens een klein
rekebetalen. Niet vergeten,
er." zei moeder.
i Broer gén
Neen, moeder," zei Broer.
Laat kwam hij dien middag uit
school; laat omdat hij slordig geschre
ven taalwerk had moeten overmaken.
En zijn stemming was zeer gedrukt,
hetgeen de familie aan het nablijven
toeschreef. Maar heel den verderen dag
bleef Broer onwezenlijk kalm en mee
gaand.
Toen het zijn badtijd geworden was,
barstte de bom. Moeder had hem met
een liedje naar boven gelokt, Broer
ging er, voor een paar maten, op in,
zweeg opeens en zei, met een nerveus
trekkinkje op zijn gezicht: Ik moet
iets zeggen, moeder...."
Wat kapot gemaakt?" vroeg moe
der, een ietsje voorbarig.
Nee erger!"
Ergert"
Moeder ik.... ik.... ik heb
die boodschap van middag niet gedaan !
Ik.... ik heb van dat geld een cadeau
tje voor de juffrouw gekocht. Bloemen l
Nou wét u het."
Moeder zei heelemaal niets. Ze
keek alleen maar. En Broer barstte
uit in de tranen, die allang op de
loer lagen en drukte zich tegen moeder
aan onder de hevigste spijtbetuigingen.
Hij wist wel dat het leelijk was, maar
Keesje de Wit had 'm opgestookt en
een heeleboel kinderen hadden wel
een cadeautje voor de juffrouw gehad
en toen had hij óók iets gewild en nou
had ze 'm toch laten nablijven voor
het slordige taalwerk, en nou had-ie
heelemaal spijt!
En nog altijd zei moeder niets en
keek maar.
Ik wil uw lieve jongetje weer zijn,"
snikte Broer, pathetisch. Ik wil het
allemaal beter laten worden...."
Hoe kun jij nou mijn lieve jongetje
zijn, als je zulke dingen doet," meende
moeder praktisch en zeepte onderwijl
Broer's haar in. Dat heb je nou zélf
bedorven l Er is maar n ding goed
aan, dat is dat je het me zelf hebt
verteld !"
Ze kwamen tot geen oplossing.
Broer ging zielsbedroefd naar bed,
terwijl beneden Zus aan Freek trachtte
duidelijk te maken, dat, volgens de
wet, ronduit verduistering was ge
pleegd: toevertrouwde gelden voor
een ander doel gebruiken.
Om zijn gezicht te behouden."
ERICA
Een voor-oor/ogsch model van Jeanne Lanvin :
Zwarte satijn met een rok van zwarte tulle
en garneering van maraboe.
van glinsterende paillettenstof of lam
terzijde opgestikte ruime, wijde zakken,
niet om iets in te dragen maar om een
heuplijn nog iets te accentueeren.
Van al deze jurkjes is het décollett
smal en diep; avondjaponnen echter
laten in vele gevallen den rug vrij,
soms de schouders; hierbij is veel
gedrapeerd, waarbij de plooien in het
middel in den rug veelal
samengehouden worden door een bandje, vaak
bewust een veter, die achter gestrikt is.
Zwaar vallen de stoffen, zwaar is het
borduursel, zwaar van gouden en
zilveren pailletten of kralen. Damast,
glanzende satijn gecombineerd met
matte crêpe georgette, een zwaar ge
drapeerde crinoline rok, gewaden als
Jacoba van Beieren ze gedragen heeft,
uit zwaar vallende zijde en, voor
's avonds ook, wol, kleine bolérotjes of
eerder Turksche jasjes, geïnspireerd
wellicht op den nieuwen bondgenoot,
en weer breede glinsterende zakken.
Motieven uit vele landen en vele tijden.
Dat heeft Lanvin ontworpen en dat is
getoond in het Carlton Hotel, waar
honderden begeerig, bewonderend en
verbaasd gezeten hebben, terwijl de
kellners lekkernijen en spijzen op de
borden en bordjes legden.
Ver weg dreunen de kanonnen. Maar
hier draaien de mannequins voorbij.
Ver weg.
Was DE GROENE
juist uitverkocht
toen U er naar vroeg ?
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
PAG. H DE GROENE No. 3260