De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 2 december pagina 16

2 december 1939 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

WEM Iedereen transpireert wij zouden niet kunnen leven, als dal niet /.o was. Hn het is juist die onzichtbare transpiratie, die bij verwaarlozing B.O. veroorzaakt. Maar er is een mogelijkheid om U hiertegen ie beschermen : geregeld wassen en baden met Rexona! Hét werk/.ame . schuim van Rexona-x.eep met zijn speciale gezondheidsbes t anddelen dringt door tot diep in de poriën van de huid en verwijdert alle onzuiverheden bevrijdt U van de werkelijke oor/.aak van B.O. Begin met dadelijk Kexona te gebruiken en U hoeft nooit meer te twijfelen aan de frisheid van Uw lichaam. REX 31-075 Ziede maan schijnt door de hoornen. .. ." : r~ Dat aloude lied zingt men straks weer overal. En, al zal degeen, die U wilt bedenken misschien al te gróót zijn om kinderliedjes mee te zingen ... ze is groot ge noeg om 'n geurig Boldoot-geschenk op zijn volle waarde te schatten. Een flacon Boldoot of een van die aardige tui's met Eau de Cologne en Eau de Cologne-zeep . . . kijk: dat is een echt Hollandsen geschenk voor een echt Hollandsen feest! IMPÉRIALE vanaf 35 et. VÉRITABLE vanaf 25 et. Eau de Cologne NEDERLANDSCH FABRIKAAT. Vrouwen en vrouwenleven Opvoeding en weetjes ER schuilt een gevaar in al die voorlichtende literatuur over op voedingskwesties. Geen theoretisch gevaar wat ik construeer van achter m'n schrijftafel; maar een daadwerkelijk dat door ieder, die niet met gesloten oogen door de paedagogische realiteit wandelt kan geobserveerd worden. Luister maar: Moeder heeft een drukke morgen en omdat, evenals een ongeluk, drukte nooit alleen komt, gaat de bel zonder ophouden ! De tweejarige Janneman wordt in z'n bezigheden afge leid door al die onrust en gejaagdheid om hem heen, en verhoogt dienten gevolge door z'n drenzerigheid de drukte. Weer 'n bel! De kruidenier Haastig boodschappen aannemen in de keuken brengen en betalen. Niet van ? 10 terug? nou, dan de volgende keer maar. Moeder rist wat reclame-biljetten uit de brievenbus en deponeert deze met het briefje van tien op het dressoir. Alweer de bel Janneman huilt en Moeder geeft hem als zoethoudertje in het voorbijgaan het bosje papiertjes van het dressoir. O wee. ... Janneman kijkt, vouwt en scheurt en schept kennelijk behagen in de kleurige paperassen. Dan zoekt Moeder haar tientje voor den slager. Weg. .. . ach heere. ... als Janne man het maar niet heeft. .. . ! Janneman had het. .. . althans de stukjes ! De Moeder vertelt me dit verhaal. En wat deed U toen. ..." Nou, dat begrijpt U. ... ik heb hem een flink pak rammel gegeven en naar bed gebracht. ..." Ik kijk bedenkelijk. .. . waarop ze direct zegt (ze leest heel veel over opvoeding!): Hij deed toch met opzet zoo iets doms. ... In een artikel van Dr. Z, heb ik gelezen dat het inzicht er met anderhalf jaar al is. Hij wist dat het een tientje was. ... !" Zie daar het gevaar. VOOR sommigen dreigt de opvoe ding een kwestie van weetjes te worden; van los- aaneengeregen weet jes, zónder eigen critische zin. .. . Daarmee wordt het zwaartepunt van de opvoeding verlegd. .. . wat in allereerste instantie een opgave van liefde en vertrouwen moet zijn, wordt er een van objectieve weetjes en nuchter overleg. De eigen persoonlijkheid raakt op den achtergrond. We willen er met nadruk op wijzen, dat al onze paedagogische bemoeiingen weinig resultaat zullen boeken als we onze persoonlijkheid en onze persoon lijkheidsvorming niet als fundament en uitgangspunt beschouwen. Alleen wie een persoonlijkheid is, kan invloed uitoefenen. Een ieder weet het uit zijn eigen kjnder- en schooljaren: tweemenschen konden hetzelfde gebod met dezelfde woorden ten beste geven, bij den een gehoorzaamden we dire'ct en gewillig zonder 'n andere mogelijkheid te overwegen, bij den ander hoorden we niets en gingen onze gang ! Als juffrouw A. met luide, - driftige stem, ondersteund door 'n vinnige tik met de stok op den grond oms tilte verzocht, waren er bijkans vijf minuten noodig om alle gemoederen tot rust te brengen; terwijl juffrouw B. alleen maar even haar blik door de klas stuurde om hetzelfde effect onmiddel lijk te bereiken. Dat is een kwestie van persoonlijk heid ! Rustelooze, onzekere menschen, die voortdurend met zich zelf bezig zijn, beducht voor hun naam, hun prestige, hun uiterlijk effect; menschen, die alles en iedereen vanuit hun eigen stand punt beschouwen en geen oogenblik de mogelijkheid overwegen, dat een ander ook 'n eigen zienswijze en eigen innerlijk heeft. .. . dezulken zijn doorgaans slechte opvoeders. Omdat ze geen persoonlijkheden zijn! Is het wonder, dat van 'n gestadige gezonde invloed op het kind weinig terecht komt, als de eene maal goed moedig wordt gelachen om hetgeen de andere keer onderhevig is aan 'n stort vloed van verwijten? Een opvoeder, die als een objectief toeschouwer het kind wil bewerken met paedagogische receptjes van allerlei aard, is met al z'n weetgierigheid erg gemakzuchtig, omdat hij het leggen van persoonlijk contact met het kind, waarvoor bij uitstek liefde en persoon lijkheid noodig is achterwege laat! Als de inhoud van de artikeltjes en boeken, die hij verwerkt, slechts ge brekkig tot hem doordringt, loopt hij de risico groote fouten te maken. Begrijpt U me goed. .. . : die littera tuur is niet overbodig; ze kan zelfs buitengewoon nuttig zijn, mits ze verstandig wordt aangewend door een opvoeder, die innerlijk berekend is voor zijn taak. DACHT U niet, dat de Moeder van Janneman beter en wijzer had gedaan als ze, alvorens boekenwijsheid toe te passen, eerst bij zich zélf te rade was gegaag? Dan had ze waar schijnlijk begrepen dat het artikel van Dr. Z. inderdaad juist was, inzoover het beweerde dat op ± anderhalfjarige leeftijd het inzicht begint te ontwaken... maar dat het onmogelijk zijn bedoeling kan zijn geweest aan te tonen, dat het verstand dan tegelijk al op volle stoom werkt. .. . ! Dit is maar een zeer simpel symp toom. Ik zou bijv. ter verduidelijking er nog aan toe kunnen voegen, dat er wel knappe, geleerde paedagogen bestaan, dien kunstige theorieën kunnen op zetten. .. . terwijl ze het met de opvoe ding van hun eigen kinderen niet klaar spelen. .. . ! Dat is geen aanklacht tegen de theorie en de boekenwijsheid die kunnen beide zeer waardevol zijn maar dat is een klacht tegen de per soonlijkheid en het hart van den op voeder ! Als we de weg naar het hart van onze kinderen niet vinden kunnen, dan staan we machteloos met al onze weetjes. Wat schrijfster dezes het tóch durft bestaan deze weetjes rijkelijk uit te dragen, vindt z'n verklaring, in haar serieuze pogingen om ze aan te dienen, ingebouwd in de leuenswarme realiteit! Sis HEYSTER Toor liet goed verzorgde interieur tapijten N.V. KOM VER. TAPIJTFABRIEKEN ??DAM. A-DAM. DEVENTER, MOORDRECHT TOONZALEN TE AMSTERDAM: SINGEL 404 f AG. 16 DE GROENE No. 3261

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl