Historisch Archief 1877-1940
WEM
Iedereen transpireert wij zouden niet kunnen
leven, als dal niet /.o was. Hn het is juist die
onzichtbare transpiratie, die bij verwaarlozing
B.O. veroorzaakt. Maar er is een mogelijkheid
om U hiertegen ie beschermen : geregeld wassen
en baden met Rexona!
Hét werk/.ame . schuim van Rexona-x.eep met
zijn speciale gezondheidsbes t anddelen dringt
door tot diep in de poriën van de huid en
verwijdert alle onzuiverheden bevrijdt U
van de werkelijke oor/.aak van B.O.
Begin met dadelijk Kexona te gebruiken en
U hoeft nooit meer te twijfelen aan de frisheid
van Uw lichaam.
REX 31-075
Ziede maan
schijnt door de
hoornen. .. ."
:
r~
Dat aloude lied zingt men straks weer
overal. En, al zal degeen, die U wilt
bedenken misschien al te gróót zijn
om kinderliedjes mee te zingen ... ze is groot ge
noeg om 'n geurig Boldoot-geschenk op zijn volle
waarde te schatten. Een flacon Boldoot of een van
die aardige tui's met Eau de Cologne en Eau de
Cologne-zeep . . . kijk: dat is een echt Hollandsen
geschenk voor een echt Hollandsen feest!
IMPÉRIALE vanaf 35 et. VÉRITABLE vanaf 25 et.
Eau de Cologne
NEDERLANDSCH FABRIKAAT.
Vrouwen en vrouwenleven
Opvoeding en weetjes
ER schuilt een gevaar in al die
voorlichtende literatuur over op
voedingskwesties.
Geen theoretisch gevaar wat ik
construeer van achter m'n schrijftafel;
maar een daadwerkelijk dat door
ieder, die niet met gesloten oogen door
de paedagogische realiteit wandelt
kan geobserveerd worden.
Luister maar:
Moeder heeft een drukke morgen
en omdat, evenals een ongeluk,
drukte nooit alleen komt, gaat de bel
zonder ophouden ! De tweejarige
Janneman wordt in z'n bezigheden afge
leid door al die onrust en gejaagdheid
om hem heen, en verhoogt dienten
gevolge door z'n drenzerigheid de
drukte.
Weer 'n bel! De kruidenier
Haastig boodschappen aannemen in de
keuken brengen en betalen.
Niet van ? 10 terug? nou, dan de
volgende keer maar.
Moeder rist wat reclame-biljetten
uit de brievenbus en deponeert deze
met het briefje van tien op het dressoir.
Alweer de bel Janneman huilt en
Moeder geeft hem als zoethoudertje in
het voorbijgaan het bosje papiertjes
van het dressoir.
O wee. ... Janneman kijkt, vouwt
en scheurt en schept kennelijk behagen
in de kleurige paperassen.
Dan zoekt Moeder haar tientje voor
den slager.
Weg. .. . ach heere. ... als Janne
man het maar niet heeft. .. . !
Janneman had het. .. . althans de
stukjes !
De Moeder vertelt me dit verhaal.
En wat deed U toen. ..."
Nou, dat begrijpt U. ... ik heb
hem een flink pak rammel gegeven en
naar bed gebracht. ..."
Ik kijk bedenkelijk. .. . waarop ze
direct zegt (ze leest heel veel over
opvoeding!):
Hij deed toch met opzet zoo iets
doms. ... In een artikel van Dr. Z,
heb ik gelezen dat het inzicht er met
anderhalf jaar al is. Hij wist dat het
een tientje was. ... !"
Zie daar het gevaar.
VOOR sommigen dreigt de opvoe
ding een kwestie van weetjes te
worden; van los- aaneengeregen weet
jes, zónder eigen critische zin. .. .
Daarmee wordt het zwaartepunt
van de opvoeding verlegd. .. . wat in
allereerste instantie een opgave van
liefde en vertrouwen moet zijn, wordt
er een van objectieve weetjes en
nuchter overleg.
De eigen persoonlijkheid raakt op
den achtergrond.
We willen er met nadruk op wijzen,
dat al onze paedagogische bemoeiingen
weinig resultaat zullen boeken als we
onze persoonlijkheid en onze persoon
lijkheidsvorming niet als fundament
en uitgangspunt beschouwen.
Alleen wie een persoonlijkheid is,
kan invloed uitoefenen.
Een ieder weet het uit zijn eigen
kjnder- en schooljaren: tweemenschen
konden hetzelfde gebod met dezelfde
woorden ten beste geven, bij den een
gehoorzaamden we dire'ct en gewillig
zonder 'n andere mogelijkheid te
overwegen, bij den ander hoorden we
niets en gingen onze gang !
Als juffrouw A. met luide, - driftige
stem, ondersteund door 'n vinnige tik
met de stok op den grond oms tilte
verzocht, waren er bijkans vijf minuten
noodig om alle gemoederen tot rust te
brengen; terwijl juffrouw B. alleen
maar even haar blik door de klas
stuurde om hetzelfde effect onmiddel
lijk te bereiken.
Dat is een kwestie van persoonlijk
heid !
Rustelooze, onzekere menschen, die
voortdurend met zich zelf bezig zijn,
beducht voor hun naam, hun prestige,
hun uiterlijk effect; menschen, die alles
en iedereen vanuit hun eigen stand
punt beschouwen en geen oogenblik
de mogelijkheid overwegen, dat een
ander ook 'n eigen zienswijze en eigen
innerlijk heeft. .. . dezulken zijn
doorgaans slechte opvoeders.
Omdat ze geen persoonlijkheden zijn!
Is het wonder, dat van 'n gestadige
gezonde invloed op het kind weinig
terecht komt, als de eene maal goed
moedig wordt gelachen om hetgeen de
andere keer onderhevig is aan 'n stort
vloed van verwijten?
Een opvoeder, die als een objectief
toeschouwer het kind wil bewerken
met paedagogische receptjes van allerlei
aard, is met al z'n weetgierigheid erg
gemakzuchtig, omdat hij het leggen
van persoonlijk contact met het kind,
waarvoor bij uitstek liefde en persoon
lijkheid noodig is achterwege laat!
Als de inhoud van de artikeltjes en
boeken, die hij verwerkt, slechts ge
brekkig tot hem doordringt, loopt hij
de risico groote fouten te maken.
Begrijpt U me goed. .. . : die littera
tuur is niet overbodig; ze kan zelfs
buitengewoon nuttig zijn, mits ze
verstandig wordt aangewend door een
opvoeder, die innerlijk berekend is
voor zijn taak.
DACHT U niet, dat de Moeder van
Janneman beter en wijzer had
gedaan als ze, alvorens boekenwijsheid
toe te passen, eerst bij zich zélf te
rade was gegaag? Dan had ze waar
schijnlijk begrepen dat het artikel van
Dr. Z. inderdaad juist was, inzoover het
beweerde dat op ± anderhalfjarige
leeftijd het inzicht begint te ontwaken...
maar dat het onmogelijk zijn bedoeling
kan zijn geweest aan te tonen, dat het
verstand dan tegelijk al op volle stoom
werkt. .. . !
Dit is maar een zeer simpel symp
toom.
Ik zou bijv. ter verduidelijking er
nog aan toe kunnen voegen, dat er wel
knappe, geleerde paedagogen bestaan,
dien kunstige theorieën kunnen op
zetten. .. . terwijl ze het met de opvoe
ding van hun eigen kinderen niet
klaar spelen. .. . !
Dat is geen aanklacht tegen de
theorie en de boekenwijsheid die
kunnen beide zeer waardevol zijn
maar dat is een klacht tegen de per
soonlijkheid en het hart van den op
voeder !
Als we de weg naar het hart van
onze kinderen niet vinden kunnen, dan
staan we machteloos met al onze
weetjes.
Wat schrijfster dezes het tóch durft
bestaan deze weetjes rijkelijk uit te
dragen, vindt z'n verklaring, in haar
serieuze pogingen om ze aan te dienen,
ingebouwd in de leuenswarme realiteit!
Sis HEYSTER
Toor liet
goed verzorgde
interieur
tapijten
N.V. KOM VER. TAPIJTFABRIEKEN
??DAM. A-DAM. DEVENTER, MOORDRECHT
TOONZALEN TE AMSTERDAM:
SINGEL 404
f AG. 16 DE GROENE No. 3261