Historisch Archief 1877-1940
KUNST VAN HEDEN
?rondgang
zijn aandacht speciaal trekt, maar waarbij toch
meestal wel n doek zijn waardeering of opmerk
zaamheid verwerft.
DIT contact verkreeg ik bij, laat ik zeggen,
honderdvijftig werken, ongeveer 1lt%. Daar
voor neem je op den koop toe de honderden slecht
of onpersoonlijk geschilderde doeken; van alles wat:
stillevens met appels, peren, ananassen, chineesche
beeldjes. Daarvoor verkrop je je ergernis bij zonne
klare imitaties, ja, na-schilderingen van Hollandsche
of buitenlandsche levende of gestorven vakbroeders:
de Grooten hangen hier in nietige epigonen. Of je
tracht een opkomenden lach eenigszins te smoren
(het klinkt direct zoo hol bij weer zoo'n heel krom
ding, zulk een griezelige croute of pretentieuze
ongeloofelijkheid. Daarvoor, loop je langs
boschweggetjes, dwaal je door naakten in alle standen,
loop je langs vrouwen, kinderen, neefjes en zelf
portretten van de inzenders.
Die inzenders. .. . Volgens den garderobebewaker
van het museum zijn zij aansprakelijk voor een
belangrijk contingent der bezoekers. Zij sleepen er
hun familie en vrienden heen en gaan hen haastig
voor door de geweldige zalen naar precies dat ne
plekje op den muur, dat voor mij principieel in niets
verschilt van duizend andere plekjes van dezen en
andere muren, maar dat voor hen het leven
beteekent, hun gevecht met materie en geest, hun
liefde en hun broodwinning. Als een trouwe leerling
achter hen aanholt en trouw bewondert, is dat een
aandoenlijk gezicht. Aandoenlijk is het oude
schildertje, doornat met den trein uit de provincie ge
komen, zijn zwarte flambard op de natte, lange,
grijze haren, zijn natte broekspijpen, die kleine
druppeltjes lekken op het keurig gewreven linoleum.
Thuis de kunstenaar voor een heele gemeente. En
hier een van de drie duizend, wiens heiligste over
tuiging ik wellicht nog zoojuist met een lach
afgedaan heb. Daar is het eenvoudige schildertje,
reeds oud van jaren, grauw van gesleten costuum,
die mij in eenvoudig Nederlandsch vertelt, dat hij
zoo juist gehoord heeft, dat zijn schilderij
Paardenbloemen" (het heette anders; maar wat doet
het er toe?) onverwachts eigenlijk, verkocht blijkt
te zijn. Ik gun het hem; den kooper trouwens
ook.
DOOR de zalen dwalen de critici der Groote Bladen
en BelangrijkePeriodieken. Zij voelen zich even
belangrijk als een rechter in een moordzaak. Zij
hebben er dagwerk" aan; fotografen sjouwen
achter hen aan en verhellen de sombere regendagen
met hoog opschietende magnesiumvlammen. Waar
zoo'n criticus staat te turen is een luchtledig om
hem van eerbied en schildersverwachtingen. Zij
zijn de priesters van dezen tempel.
Vreemdelingen zijn er niet in het museum;
misschien een enkele, als die Duitscher, die dacht
er Rembrandt's te vinden en het waren Janssens.
Totdat hij stom verbaasd weer bij de uitgang kwam.
Niemand wilde hem daar vertellen, waar de waarde
volle schilderijen echt heen waren! Het bezoek is
.wellicht iets grooter dan bij de oude en beproefde
meesters. En ik kan u slechts den raad geven, bij
hen te behooren, die het bezoek grooter maken.
Met andere woorden: gaat u er heen!
H. B. FORTUIN
Impressies en Suggesties
.......
DE EENI&Z MANIER OM ALLES TE ZIEN.
A4/VM4SSW VAN DE . FOTO TA FEL
,HOE WVO
HlETZ OO/r MuH
SUPPOOST ME l
STI<JJ.GEl/0£ilST&f:£>£ MACHT &E&
&SWOOHTE
fïeerltjft
dj
avone s weer
tomen
Maar het avondje is niet zoo heerlijk als U nog snel een goed
cadeau moet bedenken.
U hoeft dien avond echter niet te laten bederven, omdat het
mooiste cadeau voor iedereen slechts f6 __ kost.
i( cadeau is een abonnement op (J)e Groene voor f 6
-
Als U iemand gelukkig wilt maken : geeft De Groene. Zie de bon op pag. 23 (pag. 3 van den omslag)
PAG. 5 DE GROENE No. 3261