Historisch Archief 1877-1940
IMTHUIZIGHEDEN
Stadsinventaris
Het aflossen van de wacht
Wij zijn geen Londen, maar wij
hebben: het aflossen van den wacht!
Niet met statige berenmutsen en felle
kleuren. In bescheiden veldgroen met
stalen helmen. Maar wacht is wacht.
De geschiedenis van dien wacht is
kleurig. Het begon, in dezen oorlog,
met het uitzetten van posten van
den Burgerwacht, ietwat ongelijk
gesorteerde stedelingen in groene uni
formen met vervaarlijke karabijnen
met bajonet die zeer on-krijgshaftig
werkten, wat ik echter niet als een
nadeel zie. Toen het een oogenblik
op ernst leek, werden zij vervangen
door rijkspolitie in het zwart, die er
martialer, althans politioneeler uit
zagen. Zij beerden ijs langs de vier
zijden van het Paleis op den Dam en
bewaakten met grimmigen ijver de
werklieden, die de zolders leeghaalden.
En thans is er een zuiver militaire be
waking. En die wacht moet eiken dag
eenige keeren afgelost worden.
Ik schaam mij, te moeten erkennen,
dat ik over de reglementaire bijzonder
heden van dezen wacht slecht ge
nformeerd ben. Ik sta mij er slechts
aan te vergapen, als een keurig
formatietje het Damterrein op komt
marcheeren, in rechten hoek links uit
de flank gaat en voorbij voor- en
zijgevel marcheert om daar, de beide
afdeelingen tegenover elkaar, den
wacht over te geven en te nemen.
Ik sta er bij als ontwapend toe
schouwer en verlustig mij 'slechts,
met de honderden, in het vriendelijk
militaire schouwspel van deze
Amsterdamsche aflossing van den wacht.
Het is een vreedzaam tafereeltje in
een vreeselijken tijd.
Film
De jonge Mr. Lincoln
VAN de meeste historische beroemd
heden, die het witte doek tot
leven bracht, werd de grootheid in
de film afgemeten naar het aantal
geleverde veldslagen, naar de sierlijk
heid, waarmee zij in werkelijkheid
hun degen hanteerden of naar de veel
vuldigheid van hun galante avonturen.
De 2Oth Century Fox heeft het bestaan,
ons een groot man voor te zetten in
de gedaante van een onhandigen jonge
ling van boersche afkomst, wiens
grootste probleem dan nog is, een juiste
plaats te vinden voor zijn te lange
armen en beenen en die als beginnend
advocaat in een landelijk Amerikaansch
dorpje juist voldoende geestelijk niveau
demonstreert om ons zijn toekomstige
grootheid aannemelijk te maken.
Zooals Henry Fonda in zijn onver
gelijkelijke grime, houding en ge
baren voortdurend den lateren Abraham
Lincoln suggereert, zoo suggereert
het filmverhaal in al zijn eenvoud en
landelijkheid de voortdurende aanwe
zigheid van een werkelijk groot man.
Dit alles beteekent niet alleen het suc
ces van den acteur, die den geest laat
zegevieren over een weinig heroïek
uiterlijk, maar tegelijk een overwinning
van de film, die, zonder grootschen
opzet, zonder moedige gevechten of
een love-story", ons een historische
beroemdheid ten voeten uit teekent.
Diversen
Kinderpostzegels
Op de postkantoren en in groote
magazijnen heeft men kraampjes
neergezet voor den verkoop. Zoo'n
kraampje is een huiselijk centrum
temidden der nuchtere zaken. Er
zitten dames in van een comité, die
onder elkaar thee schenken en voor
elkaar en voor het publiek
damesachtige beleefdheden hebben, als wij
midden in een jachtig postkantoor
niet gewend zijn. Zulke kraampjes
ademen poëzie. De mevrouwen en wel
willende jongedames spreken met hun
lieve, beschaafde stemmen en
verkoopen norschen kantoorheeren de
vriendelijke kinderzegeltjes.
Meneer, bij het loket moet U zoo
lang wachten; wilt U bij ons geen
zegels koopen? Voor een goed doel!",
en de meneer, verlokt door de vriende
lijkheid en het goede doel koopt zijn
postzegeltjes en offert zoo zijn centjes
voor de kinderen. En als we even
nadenken, doen we het allemaal.
Als ik weer buiten kom, trekt een
schooiertje me aan mijn jas: Meneer,
hep-u buitenlandsche zegels?"
Dat zijn óók. .. . kinderpostzegels !
MIJN VRIEND, DE THUISZITTER
over: FEESTEN
,w
(AT is", aldus mijn vriend, de Thuiszitter, en hij hapte goedgemutst
in een stuk nog overgebleven banketletter, wat is de
grootste fout van onze samenleving? Er zijn te weinig feesten! De
menschen hebben te veel tijd om na te denken en natuurlijk ontdekken ze
dan, dat ze ontevreden zijn. Maar als je ze feest laat vieren, vergeten ze al
hun narigheid en loopen ze rond met tevreden gezichten. Daarom hadden ze,
voor den oorlog, in Duitschland eiken dag een of andere
nationaal-socialistische viering en daarom is het ook zoo dom dat ze, naar ik hoor, daar den tweeden
Kerstdag willen afschaffen. Of zouden ze daar al zóó ontevreden zijn, dat
ze op feestdagen ook nog ontevreden blijven? Maar hier niet. Want wat is
het niet heerlijk, een cadeautje te krijgen, en het hoeft niet eens zoo duur te
zijn, zooals ik je laatst al vertelde, dat je een heele goede flesch oude cognac
voor mij al voor veertien gulden krijgt en als je wilt zal ik je straks het adres
nog even geven. En het is voor jou beter om aan mij een mooi en goed ge
schenk te geven, dan dat je van mij een of ander prul cadeau krijgt.
Onze samenleving zou er op vooruit gaan, als we meer feesten kregen.
St. Nicolaas, dan een Mid-Winterfeest met zang en dans; van Oud- en Nieuw
moesten we een volksfeest maken, met vreugdevuren en twee dagen feest
vieren. Dan een Lentefeest met on-politieke Maart-, April-, of Mei-boomen.
En zoo voortl Misschien kon jij dat plan uitwerken en wellicht kwam er dan
een eind aan de ontevredenheid van volk en oud-premiers en kreeg jij een
positie als minister van het Ministerie van Feestviering. Jammer alleen,
dat...."
Ik weet al wat je zeggen wilt", zei ik, Jammer alleen dat diegoeie idee
weer van jou moest komen. Maar ik vind haar heelemaal niet zoo goed."
ONDER den drang der tijden die
men benard zegt te zijn er
waren altijd benarde tijden doch niet
altijd voor ons ziet men de zonder
lingste dingen gebeuren. Ik bedoel niet
dat men de doode meesters, die al dood
zijn, uit het Rijksmuseum verwijderde
en er vervolgens levende neerhing, die
meestal geen meesters schijnen te
zijn en die men zoo gemakkelijk"
evacueeren kan, heb ik gelezen. Hoe ze
in een paniek zoo gemakkelijk hun
meesterwerken terug vinden, is een
andere kwestie. Doch men ontdekt
in ons volk de behoefte om te getuigen
en er komen allerlei begrippen op,
zooals geestelijke mobilisatie" en
evacuatie van angst", begrippen die
men niet zoo dadelijk begrijpt, doch
die ontstaan zijn uit de behoefte een
meer aangename beteekenis te gevten
aan dingen die niet aangenaam zijn,
zooals mobilisatie en evacuatie.
Eenige Nederlanders van goeden
naam en faam hebben zich met een
manifest tot de natie gericht en ons
opgeroepen tot evacuatie van angst"
en mobilisatie van gezond denken".
Zij vertellen ons terecht dat wij dik
wijls het juiste onderscheid vergeten
tusschen: waar wij op het oogenblik
aan toe zijn en wat wel eens zou kun
nen gebeuren: hoewel dat ook weer
relatief is, want de meeste staatsbur
gers zijn in Januari aan hun beschrij
vingsbiljet toe en weten tamelijk zeker
wat er later gebeuren zal. Doch, zegt
het manifest: wij worden geleefd door
de moeilijke tijdsomstandigheden en
leven daarom in angst en bezorgdheid
Deze ontstaan doordat wij, menschen
luisteren naar elkanders meening over,
de toekomst. Enz.
Deze en dergelijke bekentenissen zijn
natuurlijk een uitvloeisel van angst,
want waarom zouden wij plotseling het
gezonde denken moeten mobiliseeren
en de angst evacueeren, wanneer het
gezonde denken niet door de angst ge
vacueerd was? Beschouwen wij dus
rustig het heidendom en de angst. Stel
u voor dat ge plotseling een held moet
zijn iets dat u in normale tijds
omstandigheden niet gevraagd wordt.
Ge zit in den vertrouwelijken of
minof-meer-vertrouwelijken familiekring
bij een kopje thee en ge spreekt over de
algemeene politieke toestand en over
den laatsten slechten film en dergelijke
vreedzame dingen meer. Nemen we
aan: er ontstaat plotseling een aard
beving, of er explodeert een bom in uw
kelder, er komt brand... of iemand
drukt u een browning in de hand en
verlangt dat ge schiet op uw vriend of
op uw verwanten. Ge behoeft niet te
glimlachen, want zulke dingen zijn
voorgekomen. Hoe zult ge u gedragen
en op welke wijze denkt ge het pijn
lijke zwaktegevoel te overwinnen dat
zich in uw knieholten manifesteert?
Het manifest geeft er helaas geen
antwoord op en het is toch met gees
telijke dingen als met recepten: men
neme !
Er zijn citaten die zoo bijzonder en
nieuw zijn dat we op vergeefsche wijze
naar beroemde voorbeelden zoeken, die
ons houvast geven bij het bepalen van
onze houding. Ik denk niet aan schip
breuk en andere rampen. Wanneer een
schip zinkt, weet men dat het tegen het
protocol is zich aan vrouwen en kin
deren voorbij te dringen. En bij aard
bevingen moet men onder de deur
posten gaan staan, waar men het vei
ligst schijnt. Bij brand grijpt men naar
het tafelzilver, bij gasaanvallen naar
het gasmasker, of men kruipt onder
de dekens. Maar ik denk nu aan moei
lijker situaties, waarin het van uw be
sluit afhangen zal of gij zelf voortleven
zult, dan wel met opoffering van uw
eigen existentie, anderen dat genoegen
zult laten.
GE zult er u over verwonderen hoe
weinig menschen eigenlijk een
begrip er van hebben wat men in zulke
gevallen doen moet. pe geboren helden
gedragen zich natuurlijk altijd juist,
doch tot de geboren helden richt het
manifest zich natuurlijk niet. Die be
hoeven hun denken niet te mobili
seeren om te weten dat zij zich vrij
willig willen offeren om de
medemenschen te redden. Zoo zegt men
tenminste doch er worden weinig
helden geboren.
De gewone sterveling heeft in zulke
gevallen meestal moeite het reeds aan
geduide zwaktegevoel in de knieën te
onderdrukken. En ook de handen en
polsen hebben de eigenschap zich in
watten te veranderen, op het moment
dat men zich voor de eerste maal,
met een schietwapen in de hand, tegen
een aanvaller te verdedigen heeft. Of
hem aanvallen moet, wat nog erger is.
Het gevaar is op het oogenblik voor de
merkwaardigste physieke reacties
het spijsverteringssysteem dérailleert en
de eigen huid voelt zoo on-eigen aan
zoo koud of zoo heet. En het hoofd
haar schijnt zich in verschillende rich
tingen te bewegen. Edoch, men wordt
zulke menschelijke dingen wel de baas
met wat overreding en goeden wil.
Want zoo verlangen het de goede
zeden en zoo verlangt ook het manifest:
de mensch zij geen lafaard ! Hij moet
zijn natuurlijke instincten onderdruk
ken en het gevaar koen" in de oogen
zien. Men neme de litteratuur ter hand
de vaderlandsche geschiedenis en
zoo en het zal u niet ontbreken aan
glorierijke voorbeelden. In de ure des
gevaars behoort er een gedrang te ont
staan voor de kruitkamer wie zal de
lont werpen!
Euvele menschen beweren dat
heldendom een gebrek aan fantasie is. Degene
die zich bewust is van het gevaar, kijkt
het niet rustig in de oogen. Dus zou
er heidendom uit domheid bestaan en
dus zou diegene werkelijke heldenmoed
toonen die den moed had er tusschen
uit te trekken vooropgesteld natuur
lijk dat er niemand op hem let. De
heldenmoed tot de oprechtheid. Daar
uit volgt dat men in de oogenblikken
des gevaars eigenlijk zou moeten
denken aan de opstellers van het mani
fest en eenige andere lieden waarvoor
men zich geneert, ten einde den moed
te missen weg te loopen. Heidendom
uit ijdelheid dus. Of uit angst.
Tja, wat moet men nu eigenlijk doen,
met zijn eigen arme zieltje en het mani
fest der vier dappere Nederlanders in de
handen? Held zijn of wegloopen? Ik
heb het nu over de burgers en niet over
degenen die door opvoeding, lot of
verkiezing wel door hun fatsoen ge
dwongen zijn held te wezen.
Ik zou zeggen en ik meen hier
mede een belangrijke ontbrekende
alinea toe te voegen aan het manifest:
als het afgeloopen is blijkt het eerst
of men een held was of niet. Zelf kan
men er weinig aan doen. En bom, een
mijn en een granaat zijn geschikt u
alle ideeën omtrent heidendom, alleen
al door den luchtdruk, uit het hoofd
te verwijderen.
Doch men moge dankbaar zijn voor
de goede bedoelingen die de vier be
kende Nederlanders hebben bezield.
En alle Nederlanders die ons aanmanen
iets te doen of te laten. Het houdt ons
tenminste bezig.
NILS KORLIJN
Was DE GROENE
juist uitverkocht
toen U er naar vroeg ?
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
PAG. 17 DE GROENE No. 3262