De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 6 januari pagina 18

6 januari 1940 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

A NCW STAR IN GLORIA JEAN DE WETENSCHAP DER VERLEIDING *Robert *Nan CUMMINGS ? GREY 'GLORIA JEAN Hoe men film* publiciteit moet maken OP Donderdagavond verschijnt in de dagbladen de pagina met de bioscoopadvertenties. Het is een bijzonder soort advertenties. Drie of vier losse koppen, een verleidelijke vrouw, een komiek, een schoone man en een aanprijzende tekst: Een allervroolijkste film", en ze'dzaam mooie rolprent", het vizioen, dat de werelden schokte en nimmer zoo overweldigend verfilmd werd", een film, waarvan jong en oud de on vergetelijke indrukken van ernst en humor zullen meenemen", daverende schaterlach-film", de film met de amusante n inhoud, grootschen opzet, nieuwe ideeën". Het zijn de termen van n pagina. En ze verschijnen elke week, overal in de wereld. De filmadvertenties hebben een bepaald jargon, dat heel sterk door de Amerikaarsche publiciteit beïnvloed is. Want men doet dit grootscheeps. Voor elke film geeft de produceerende maatschappij een productieblad uit, een aantal foliovellen, zwaar kunstdruk met tekst en clichés, dat naar de bios copen gezonden wordt, om daar reclame voor het product te maken en, als de onderbioscoopondernemer de film voor zijn theater gehuvrd heeft, hem te assisteeren bij zijn reclame. Ook de Hollandsche filialen der groote onde; nemingen neven den bios copen die Amerikaansche bladen. De:e week komt er van de Universal een film in Amsterdam, waan-an de Amerikaansche titel luidt: The Underpup" En omdat wij, bij een persvoorstelling van deze )üm, zojals meestal gebeurt, zulk een reclame-blad in handen kregen, willen wij daaruit het een en ander te hooi en te gras citeeren. Wat den directen reclame-adviezsn betreft vermeldt het blad: U HEBT 4 ADVERTENTIE-CAMPAGNES OM UIT TE KIEZEN ! Een film en een ster, die een van de maest opzienbarende amusements vondsten van dit seizoen vertegen woordigen, behoeven een speciale verkoops-behandeling. Om aan deze eischen tegemoet te komen, hebben wij vier verschillende advertentiemedia gereed gemaakt. Met name: I. GARANTIE-MOTIEF. Deze biedt aan, het entreegeld terug te betalen, aan ieder, die het er niet mee eens is, dat deze film super-amusant is! II. PRODUCENTEN-MOTIEF. Met ingevlochten het Schlagerrecord van Joe Pasternak, die al de Deanna Durbin-f ilms produceerde. III. PRACHT-FILM-MOTIEF. Gebaseerd op associeeren van deze film met andere superSchlagers uit het verleden. IV. STER ONTDEKKINGS-MOTIEF. Moet pas beginnen na première, legt den nadruk op plaatselijke succes van Gloria Jean en ,,The Underpup". Deze advertentie-campagne is echter slechts een klein onderdeel van dit productie-blad. Veel belangrijker is de reclame, die op andere wijze gemaakt wordt: Zoo onder Showmanship" adviseert het blad den bioscoop exploitant : DE FILM IS REEDS VAN TE VOREN VERKOCHT AAN DE MILLIOENEN." G'iruggesteund door ean ukgebreide campagne, die bestaat uit een zwaar spervuur van een krantenpubliciteit over het geheele land vóór het uit brengen van de film, uit advertenties en een nationale exploitatie-publiciteit komt de film The Under-pup" naar Uw theater, reeds van te voren ver kocht aan een millioenenpubleik. Van het oogenblik af, dat de film in productie kwam, werd, en is, geen middel ongebruikt gelaten, om het Amerikaansche publiek in kennis t? stellen van haar amusiments-kwa iteiten en de.nieuwe ontdekking van het witte doek, Gloria Jean. Naast berichten in de dagbladpers en speciale artikelen in kranten en magazines, hebben wij deze film groote advertentiepubliciteit gegeven in Life" en andere magazines. Een van de belangrijkste stunts was de groote Wereldpremière die gehouden werd in Scranton, Gloria Jean's ge boortestad. Recensenten uit alle be langrijke steden van Amerika werden naar deze première gebracht om de film te zien en Gloria Jean persoonlijk te leeren kennen. Deze première richtte de nationale belangstelling op de jonge ster. Na de première werd de plaats van de handeling verlegd naar New York, waar Gloria Jean een groote pers conferentie kreeg, en de eer had, een dag van de World Fair naar haar genoemd te zien. Uw EIGEN CAMPAGNE. Met deze geweldige campagne in den rug, de stunts en perscopy die U op deze paginas zult vinden, plus Uw eigen maatregelen, moet The Under pup" een kassucces voor Uw worden. U krijgt een film van Joe Pasternak, een nieuwe filmpersoonlijkheid in Gloria Jean, een machtig verhaal geschreven door den beroemden I.A.R. Wylie en tot een scenario gewerkt voor Grover J ones en een bezetting dan louter sterren. Zet U er achter.... en verkoop GEWELDIG ! Nu volgen speciale Stunts" die de bioscoopexploitant moet orvaniseeren: GROOTVADER-KLEINDOCHTER SPE CIALE MATINEE. Een groot deel van de intrigue van The Under-pup" wikkelt zich af rondom de lieve verstandhouding tusschen Gloria Jean en haar vurigen grootvader, uitgebeeld door den vete raan C. Aubrey Smith. Spek Uw kas onder dit motief, door een speciale Grootvader-kleindochter matinee aan te kondigen, waar meisjes, die hun grootvader meebrengen als gasten van het theater worden toegelaten. Beperk de gratis entree tot de eerste twea uur na de opening van het theater. VERZEKER u VAN BELANGRIJKE PLAATSELIJKE ONDERSTEUNING. Het zal Uw campagne aanzienlijk bevoordeelen, als U in staat bent ean voorvertooning van de film te houden voor plaatselijke notabelen, sociale werksters, werksters pro juventute, bestuursleden van vrouwenclubs. Ver zoek hun, U hun meening over de film te geven als amusement voor de gel eel; familie en ook over Gloria Jean en haar invloed voor beter filmvermaak. Zie toestemming te krijgen, deze uit spraken in publiciteit en advertenties te gebruiken. Laat ze ook op een groote staande reclame voor in de hal schrijven, met daaromheen fotos en een groottn kop van Gloria Jean om meer nadruk te geven. STICHT PENGUINCLUB EN PRIKKEL BELANGSTELLING VAN TE VOREN. Een belangrijk deel van de geschie denis gaat over een meisjesclub, geheeten The Penguins"; hierin ligt voor exploitanten een gelegenheid om plaatselijk gelijke organisaties te stichten als een belangrijk onderdeel van hun voor-campagne. Zorg dat de redacteuren der kranten medewerken aan de stunt. Laat de kinderen enthousiast worden over de club, door er den nadruk op te leggen dat het, net als in de film, een geheimzinnige organisatie is. Laat vergaderingen houden zoo geheimzinnig en plechtig als maar mogelijk is. Zooals in de film te zien is, moeten twee leden op wacht staan als ver gaderingen gehouden worden. Speciale wachtwoorden en een bloemrijke taal moeten de leden eveneens boeien. De volgende regel tekst uit de film laat zien, wat bereikt kan worden op het gebied van clubtaal: Geen sterveling, tenzij een Pinguïn, trede binnen in de Purperen Kamer des Geheims". Kinderen houden van die soort dingen en door samenwerking van krant, met den nadruk op de geheimzinnigheid, zal de club een populaire attractie voor de plaatselijke jeugd blijken. KRANTENWEDSTRIJD. Organiseer een opstelwedstrijd in het plaatselijke blad, 100 woorden of minder: over de vraag Wat beteekent The Underpup" voor je?" SOCIETY MOTIEF. Werk het op, door de mogelijkheid te organiseeren, dat scholen voor beter *BEULAH BONDI * VIRGINIA WEIDLER ?k MARGARET LINDSAY * C. AUBREY SMITH A JOE PASTERNAK PRODUCTION Origural UW» h, I. A K. W,|« . Scrunploy b» GROVE» JONES Directed by RICHARD WALLAGE A Ne» UNIVERSAl Picture .j g Ad No. 1B?l col.?Mat 15c geiituesrden in hun geheel kunnen komen, waa'bij elk meisje een weesmeisje als haar gast uitnoodigt (net als in de film gebeurt). UNDERPUP-GAST. De idee is, dat meer gegoede kinderen een minder goed bedeeld kind mee nemen naar Uw theater als hun gast. Daarvoor zult U wel den steun kunnen krijgen van belangrijke kranten, ker ken, en sociale instellingen. Z^NGWEDSTRIJD. Daar Gloria Jean een nieuwe zang vondst is, kunt U makkelijk veel belangstelling voor Uw theater krijgen als U voor het plaatselijke radio station een zanjwedstrijd laat houden. Zoo mogelijk schep of vind betaald baantje voor winnares. Stel als eisch, dat mededingenden twee of meer liedjes uit de film moeten zingen. Prijzen moeten aangekondigd worden als aangeboden door Gloria Jean, de ster van de film, wier stem den wed strijd deed ontstaan. Verder vermeldt het publiciteitsblad tallooze raadgevingen, hoe aangeknoopt kan worden bij verschillende winkels. Zoo dragen de meisjes in de film Peters" schoenen, rookt een der medespelenden een bepaald soort pijp. In de winkels, waar die dingen verkocht worden, moeten fotos uit de film in de etalage komen. Daar aan kan dan weer vastgeknoopt worden: ASSCHEPOESTER STUNT. Als er schoenen bij te pas komen, opent dit steeds de mogelijkheid, voor de welbekende Asschepoester-Stunt. Laat plaatselijke winkelier een gekke maat schoenen geven. Biedt entree biljetten aan voor meisje, dat die schoenen makkelijk kan dragen. Dit kan uitgewerkt worden als vóór reclame in hal, of ook tijdens loopen van film in plaatselijken winkel. Tenslotte volgen dan bladzijden vol met de meer gebruikelijke kranten berichten, film,,nieuws", over breiende actrice zus en badende actrice zoo, en toen men haar dat vroeg, zei ze dit; vroeger was hij tuinman, nufilmacti ur met toekomst, alles over de acteurs en actrices uit The Underpup" Zoo maakt men heden ten dage film reclame, en, als u nadenkt, kunt u zien, hoe u er, ongemerkt, ze!f ooft door verleid wordt, Want het is al bijna een wetenschap! PAO. 18 DE GROENE No.3266

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl