Historisch Archief 1877-1940
rodie en persiflage
Boven : De parodisti
sche dons Ci///i Ci//i";
een parodie van twee
ocrobotischec/owntjes;
een grappige
circusen variété-parafrase.
Het lijkt haast
ongeloofelijk dat het niet
tweekleinemannekens,
doch n vrouw is.
Onder: Op deze foto
kon men eenigsz/ns
zien hoe het in elkaar
zit. De voetjes" van
het bovenste clowntje
blijken de handen der
danseres te zijn. Het
bovenste hoofd is het
hare, evenals de onder
ste voeten. De rest is
geieend".
ALS er in het cabaret een dansnummer wordt
aangekondigd, dan gaat meestal het doek
open voor een vriendelijk jong meisje, dt_t
min of meer vaardig tapdans" uitvoert, waarbij
haar met blik versterkte zooien op de planken van
het tooneel een rhythmisch getik laten hooren,
dat in enkele gevallen, bij Amerikaansche groot
heden, tot een vreugde voor oog en oor wordt, dat
in de meeste gevallen slechts den goeden wil verraadt
en geen andere aanleiding heeft, dan dat het altijd
aardig is een aardig meisje op het tooneel te zien
huppelen. Later komt het zelfde meisje, of komen
de zelfde meisjes of komt het zelfde groepje dan
nog eens terug, en dansen iets van Strauss in
driekwartsmaat en een wolk van tulle en crèpe
georgette", in teedere pastelkleuren. Op dit gebied
weet een eenigszins geverseerd toeschouwer dan
ook nauwkeurig, wat hem te wachten staat.
Des te grooter is de verrassing als het dansnum
mer nieuwe en onverwachte perspectieven opent.
Ook in het cabaret Pirgain", dat op het
oogenblik in het hoofdstedelijke Beatrix Theater optreedt,
wordt een dansnummer aangekondigd: Cilli &
Cilli, acrobaten". En dan, als het doek open gaat,
staan daar twee kleine mannekens, twee minuscule
acrobaatjes, de een op de schouders van den ander,
en die beginnen een koddige voorstelling. Want
zie maar hoe het bovenste acrobatische clowntje
met voorzichtig en behoedzame balanceerende
gebaren, met kleine schokkerige beweginkjes van
de inspanning, boven op het hoofd van zijn
benederpartner staat, hoe hij in komisch gespeelde
equil:'brische inspanning, langzaam de handen van den
partner los laat, trillend op n been boven
op den kop van het onderste clowntje staat, om
dan, gelukkig, weer terug te springen op zijn schou
ders, waarbij dan weer de man op den grond"
na den schok met vlugge pasjes zijn evenwicht
moet hervinden.
Hoe komisch wordt hier het circusnummer van
de zwoegende en met een quasi-zorgeloos gezicht
werkende parterre-acrobaten geparodieerd. Maar
hoe zit dat in elkaar? Want het is toch onmogelijk,
dat twee poppen samen zulk een toer, zulk een
levende caricatuur tot stand zouden brengen.
En dan begin je het langzamerhand te begrijpen:
dat is n mensch, maar op welk een ingenieuze
wijze is er gespeeld met mogelijkheden: en je ont
wart dat de beenen van den ondersten acrobaat de
beenen moeten zijn van de danseres Cilli Wang, die
dezen dans uitvoert, dat de beenen van den
bovensten kleinen circusman haar armen moeten zijn,
dat alles wat er verder aan armen te zien is,
namaak, illusie, is, en dat alleen het bovenste
hoofd echt is. En om dezen vondst zou ie alleen al
hartelijk lachen; maar daarbij komt nog de vol
ledige illussiescheppende komische uitbeelding van
zulk een nummer, het feilloos typeerende en
parodieerende geheel van dansbewegingen.
Een latere dans van Cilli Wang versterkt nog
den indruk van de originaliteit van haar talent.
Een gedanste parodie van het mondaine danspaar".
Daar komen ze op, de heer in overkeurige rok, met
geplakte scheiding, de vrouw, in over-languissant
masker, in het verleidelijk vallende zijden gewaad;
de mondaine" tooneelverliefdheid van zulk een
paar in de langoureuze tango, in de quasi-vroolijke
polka", in hun snel gewisselde woorden, wat
ze toe zullen geven. Daar is de heele wereld van 2ulk
een ball-roomdance" van café-chantant-élégance,
fel, kleurig aan den kaak gesteld maar met welk
een vriendelijkheid en grappigheid.
HET is niet de eerste maal dat Cilli Wang in
Nederland optreedt. Zij kwam hierheen met
het onovertroffen cabaret van Erika Mann: Die
Pfeffermühle". Aan dat cabaret zijn wij veel ver
schuldigd, ook al bestaat het al lang niet meer.
Want achteraf bezien hebben de tournees van dat
kundige en bezielde gezelschapje een krachtigen
stoot gegeven voor het opgewekte cabaret-leven dat
hier de laatste jaren bestaat. In dat cabaret trad
Cilli Wang op met het door haar tegelijk gesproken
en gedanste gedichtje van Soep Hein". Hoe Soep
Hein, door zijn weerzin tegen het eten van soep
als maar magerder werd, totdat hij tenslotte van
de magerheid overleed. En werkelijk, we zagen
den dikken Soep Hein opkomen om, dik en welge
daan, met zijn versje te beginnen. Maar naarmate
dat verder ging werd hij hoe langer hoe magerder
en zijn stemmetje werd hoe langer hoe ieler, tot er
niets meer van over was. Ook in het A.B.C.-cabaret
trad de danseres op. Toen danste daar plotseling
een heel klein mannetje, de dwerg Dopey" uit de
,,Het Mondaine Danspaar", Cilli en partner":
een lap zij, een masker . . . En het geheel een
geestige caricatuur op de mondaine dansparen".
film Sneeuwwitje", het manneke met de te lange
kiel en de te lange mouwen. Ook toen die indruk
van onwerk'lijkheid: het procédéwas de oorsprong
voor de thans gedanste twéacrobaten: want
Dopey's" beenen waren Cilli's armen. Toen zij
zich een avond kleedde voor dezen dans, bedacht
zij, hoe jammer het was, dat zij eigenlijk alleen
maar de bovenste helft van zich zelf voor deze
parodie noodig had, en dat de onderste er maar
zoo'n beetie werkeloos bij was. En uit die gedachte
werd in een flits geboren Cilli & Cilli, parterre
acrobaten".
DIT is typeerend voor haar werkmethode. Cilli
Wang heeft een levendige fantasie. Zij ziet
iets en als zij het dan uit gaan voeren, groeit het
vanzelf. Zrlf maakt ze haar eigen costumes, zelf
bedenkt zij de machinerieën".
En hierin, in haar originaliteit, in de vondsten
ligt het aantrekkelijke; in haar sterk komisch,
mimisch talent. Natuurlijk is een grondige vorming
voorafgegaan. Opgeleid voor het klassieke ballet,
verder geschoold voor het tooneel in Weenen,
beheerschte zij dus de techniek van dans en spreken.
Maar", zooals zij zelf zegt, ik wist nooit wat het
was, doch als ik iets heel ernstigs of tragisch danste,
gingen de menschen altijd lachen. Ik kon niets doen,
of zij lachten". Zoo groeide uit het samengaan van
acteeren en dansen al gauw het ge-acteerde en
gedanste gedicht. Mor^enstcrn, Wilhelm Busch
werden zoo verc'anst. En vandaar raar de dans
parodie was slechts een kletne stap. Maar zij is
dien kleinen slap gegaan met zooveel originali eit,
zooveel vond ten, z:ov el humor en zooveel paro
distisch talent, dat het resultaat ieder, die gevoelig
is voor gedansten humor, ter harte moet gaan.
H. B. FORTUIN
PAG.'15 DE GROENE Ne. 3267