De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 13 januari pagina 4

13 januari 1940 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

Een der enorme Vickers-?Wellington" bommenwerpers waarmee Engeland Dultschland kan bestoken Duitschland verliest zijn voorsprong in de lucht Van onzen luchtvaart-medewerker. DE geallieerden hebben den tijd, veel meer althans dan Duitschland. En to:h blijven de voorspelde luchtaanvallen op Engeland en Frankrijk uit, alhoewel zeker Engeland zoowel in geografisch als in industrieel opzicht zeer kwetsbaar is, mede door de ligging van een zoo groe*e stad als Londen niet ver van de monding van de Theems. Waarom? De Duitschers gebruiken als excuus, dat niet ZIJ den oorlog hebben verklaard, doch de . geallieerden en, dat het dus niet aan hen is om te . Beginnen. Hm, een beetje gezocht deze verklaring, lijkt ons. Naar de wérkelijke reden kunnen wij overigens slechts gissen. Inderdaad is de kwets baarheid van Engeland niet zoo groot, aangezien in een luchtoorlog in de meeste gevallen de aanval de beste vorm van verdediging is en de op Fransch grondgebied gestationeerde escadrilles van de . Royal Air Force zich vrij dicht bij de belangrijkste Duitsche industriële centra in het Ruhr- en Rijngebied bevinden'. Daarom, mocht Duitschland er toe overgaan : om de industrie-gebieden van Groot Brittanniëvan de lucht uit te bombardeeren, dan kunnen de Engelschen op hun beurt zonder heel veel moeite represailles nemen. Gezien den vrij korten afstand, .c welke de Engelsche vliegtuigen zouden hebben af : te leggen, kan elke groep een zeer groot aantal .vluchten per etmaal maken, zoodat zoo'n Britsen bombardement zonder twijfel ernstige gevolgen zou hebben, ondanks een goed georganiseerde Duitsch* luchtafweer. Een zeer groot voordeel van dezen korten afstand .is.ook, dat niet alleen met betrekkelijk weinig toe stellen groote resultaten kunnen worden bereikt, maar ook dat alk: machine per vlucht slechts on geveer de helft aan benzine en olie behoeft te ge bruiken in vergelijking met de Duitsche toestellen, waarmede een aanval op Groot Brittanniëwordt ondernomen, terwijl door de betrekkelijk korte duur : der vluchten de slijtage aan de vliegtuigen en mo. toren; ook veel geringer zal zijn. Afgezien hiervan: de mee te voeren bommenlast staat omgekeerd even-rèjltg tot dc te vliegen afstand. Een groote afstand ieischt.'eeft grpot percentage van het jbeschikbare -laadvermogen voor benzine op en de Engelschen -zullen -dus, s» staat, zijn, hui) vliegtuigen met het ,rnaxiwum;;g#!viqht aan. bommen uit te rusten, zoodat de aanvalskracht van iedere bommen werper, veel grooter zal zijn dan die der Duitsche .machines, die een flink deel van het beschikbare laadvermogen moeten opofferen aan benzine en olie ? om naar Londen, de Midlands of de Firth of Forth en terug, te kunnen vliegen. Nu is de positie van Duitschland op het gebied Tan petroleum-producten niet zoo buitengewoon gunstig. Weliswaar heeft men enorme reserve voorraden aangelegd, veel grooter dan die van Frankrijk en Engeland, doch het verbruik van benzine en olie door de luchtmacht en de gemotori seerde eenheden van de landmacht 4- zoo t dat deze reserves na verloop van jd ^?j^ zullen, Behoeven. Ongetwijfeld zal Duitschland zoo wel uit Roemeniëals uit Rusland petroleum kunnen krijgen, dcch er zijn groote transport- en andere moeilijkheden, terwijl de geaillieerden baas op zee zijn en evenveel petroleum kunnen krijgen als zij noodig hebben. Niet alleen petroleum, doch alle mogelijke andere ruwe materialen en materieel. REEDS vóór het uitbreken van den oorlog had Engeland een overeenkomst gesloten met de daarvoor in aanmerking komende Canadessche industrieën voor het fabii:eeren van verschillende vliegtuigtypes. Ook verscheidene fabrieken in de Vereenigde Staten bouwen motoren en vliegtuigen voor de geallieerden en binnen afzienbaren tijd zullen zoowel de Fransche als de Britsche lucht macht voor een belangrijk deel zijn uitgerust met vliegtuigen, welke op duizenden kilometers afstand van het oorlogsterrein rijn gemaakt, buiten het bereik der Duitsche vliegtuigen. Het transport dezer machines is geen probleem, aangezien men van plan is ze op eigen kracht over den Atlantischen Oceaan te laten gaan. De kleinere toestellen, zooals jachtvliegtuigen, krijg n daartoe extra benzine tanks; vanzelfsprekend schittert iedere bewapening door totale afwezigheid om zooveel mogelijk gewicht te sparen. De opleiding van het vliegend personeel geschiedt eveneens zoover mogelijk buiten de gevaren-zone. Zoowel in Canada als in Egypte en Australiëzijn diverse vliegscholen opgericht waar in alle rust de piloten en de andere leden der bemanning van oorlogsvliegtuigen kunnen worden getraind. In Egypte is de toestand welhaast ideaal, aangezien het gunstige klimaat het mogelijk maakt om de scholen 12 uren per dag en vrijwel iederen dag, te doen functionneeren. lederen dag wórdt hierdoor de uitrusting der Fransche en Engelsche luchtmachten beter, iederen dag ook wordt de voorsprong, welke de Duitschers oorspronkelijk ongetwijfeld bezaten, kleiner. En, tenslotte, hoewel van een luchtoorlog nog niet kan worden gesproken en het dus uiterst moeilijk is om eenige conclusies te trekken, de enkele aanvallen op de Britsche vloot hebben reeds getoond, dat de Duitsche bommenwerpers den Britschen jacht vliegtuigen geen partij kunnen geven, indien deze laatsten er in slagen met hen in contact te komen. Het effect dezer, aanvallen is dan ook niet groot geweest. Heel veel zegt dit natuurlijk niet, want zij werden ondernomen met slechts enkele machines. Toch hebben deze luchtgevechten, evenals die, welke boven Fransch gebied zijn geleverd, aan getoond, dat het Duitsche vliegtuigmaterieel niet zoo superieur is als algemeen voor het uitbreken van den oorlog werd verondersteld. Wapenstii Het door zijn vrienden verrader van zijn Chineeschi Door allen verstooten.... De Partij van de Sociale Massa" die eens, bijra als een'ge van alle Japansche partijen een vooruitstrevend karakter had gedragen, maar zich na de Japansche invasie in China gewillig had laten inschakelen in het regeeringsfront, nam op 21 Augustus j.l. een resolutie aan waarin op het sluiten van een militair verbond met Duitschland en Italiëwerd aangedrongen. Dienzelfden dag werd uit Berlijn bericht dat Rijksminister Von Ribbentrop zich twee dagen later naar Moskou zou begeven teneinde een niet-aanvalsverdrag te sluiten met den staat die direct en indirect Japan's grootste vijand in het Verre Oosten was geweest. Van dezen slag heeft de Japansche politiek zich nog niet hersteld. Duitschland's reuzenzwaai" heeft geleid tot het aftreden van het Kabinet-Hiranoema dat schier blind op Berlijn vertrouwde, en tot de vorming van een nieuw ministerie onder leiding van Abe. Een vaste lijn kenmerkt het bewind van dit nieuwe ministerie echter niet. En dat kan ook moeilijk. Had Japan zich in den zomer van 1939 door agressief optreden te Sjanghai en Tientsin de ge prikkeldheid van het Britsche Rijk en den openlijken weerstand van de Vereenigde Staten op den hals gehaald om in den herfst door den driehoeks partner te worden verraden? Geen wonder, dat onder deze omstandigheden de politieke temperatuur ii het anders zoo rustige Land van de Rijzende Zon ging stijgen. Begin October ging het personeel van het ministerie van buitenlandsche zaken in staking wegens een interdepartementaal geschil, en ei ^ijn sindsdien nog andere teekenen geweest dat de Japansche partijen zich bekneld voelen in het keurslijf van het militair totalitairisme. Hadden de generaals en admiraals kunnen wijzen op daverende successen in de Chineesche campagne, dan zou de zaak er anders voor staan. In werke lijkheid echter was het tempo waarin Japan het onmetelijke China naar zich toe haalde, in 1939 aanzienlijk gedaald. In dat jaar bezetten Japansche troepen enkele eilanden voor de Chineesche kust en een aantal havenplaatsen waarlangs Tsjangkai-Tsjek nog in verbinding stond met buiten landsche afnemers en wapenleveranciers, maar in feite is Japan sinds October 1938 toen Hankou viel en Kanton werd verraden, weinig opgeschoten. De exploitatie van het bezette gebied maakt weinig voortgang. In Tokio werden gigantische plannen uitgebroed.... op papier. In de harde werkelijkheid gelukt het den Japanschen commandanten slechts met moeite, de Chineesche boeren te dwingen tot het teelen van producten waaraan de hongerige Japansche economie behoefte heeft. De oorlog heeft land en volk van China verarmd. In het Noorden vonden dezen zomer enorme overstroo mingen plaats waaronder de katoen- en zoutproductie ernstig heeft geleden. Op eigen kracht kan Japan Tsjang-kai-Tsjek niet overwinnen. Daar deze op zijn beurt er nog in geen jaren aan kan denken, de Japansche indringers te verjagen, is Tokio wel gedwongen zich een nieuw politiek doel te stellen: niet de verovering van geheel China, maar de consolidatie der Japansche macht in het thans bezette gebied. Wang-Tsjing-Wei, de overlooper uit Tsjoengking, konkelt deswege reeds maandenlang met de Japansche generaals, en thans schijnt een overeen komst bekokstoofd te zijn die China in naam onaf hankelijk maakt, maar Japan het recht geeft, in de voornaamste plaatsen garnizoenen te leggen. In zooverre Japan bij dezen gang van zaken genoegen moet nemen met minder dan het aan vankelijk begeerde, beteekent dit een moreele nederlaag. Het zijn dan ook dringende omstan digheden geweest die Japan tot het accepteeren dier nederlaag gedwongen hebben. In vollen oorlog kan Japan politieke noch economische munt slaan uit het Europeesch conflict. Bovendien is Japan in hooge mate op den goodwill" van Washington aangewezen. En Washington wordt kribbig. Op 26 Juli heeft Washington het handelsverdrag opge zegd. Eind October hield de Amerikaansche gezant te Tokio, pas uit de V. S. teruggekeerd, een rede voering waarin hij zich tegen de Japansche z.g. nieuwe orde" in het Verre Oosten keerde. De nieuwe Japansche minister van buitenlandsche zaken, Nomoera, die marine-attachéte Washington was geweest, trachtte de spanning te verlagen. Een maand geleden deelde hij zoowaar mede, dat PAG. 4 DE GROENE No.3267

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl