De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 20 januari pagina 18

20 januari 1940 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

De FATALE brief! Schrijven en werken wordt fataal voor Uw oogen wanneer dat gebeurt bij een tekort aan licht. Onverbiddelijk gaat Uw gezichtsvermogen achter uit en niet zelden treedt prikkelbaar heid en ongewone nervositeit op. Behoedt Uw oogen voor een niet te herstellen ramp. Laat er voldoende licht in Uw huis zijn. In het middenlicht van een vertrek behoort een Philips Bi-Arlita" lamp van minstens 150 dekalumen aanwezig te zijn. Een extra werk- of leeslamp mag evenmin ontbreken. Dat alles kost U maar luttele centen aan stroom per avond, als U de oerzuinige Philips Bi-Arlitc" lampen toepast! PHILIPS BI-ARLITA" LAMPEN BAR»N VAM MÜM?HHAUSINjr. Kimst oeder den hamer AL is het klimaat in ons land zeer wisselvallig, toch heb ik mij nooit door iets laten weerhouden om op reis te gaan als ik lust daartoe ge voelde. Zoo gebeurde het onlangs, dat ik ondanks ongunstige weervoorspel lingen, mij met mijn Rolls Royce en mijn chauffeur op weg begaf naar de Veluwe om daar een achterneef op te zoeken. Toen wij van mijn landgoed vertrokken, sneeuwde het en de wol ken waren zwaar van geladenheid. Uit voorzorg had ik om de wielen sneeuw kettingen doen aanbrengen. Wij waren nauwelijks een uur onderweg, of de sneeuwval nam toe, zoodat wij slechts met geringe snelheid vooruit kwamen. Tegen het vallen van de avond raakten wij van den weg af; alles was door de sneeuw bedekt, zoodat wij, zonder het te merken, over een gesloten spooroverweg heen reden De sneeuw storm hield met verdubbelde kracht aan en van het landschap was hoagenaamd niets meer te herkennen. We hadden een kleine aanrijding met een vliegtuig dat op aanzienlijke hoogte in de sneeuw was blijven steken. Zonder de sneeuwkettingen zouden we dan ook onmogelijk onzen weg heb ben kunnen voortzetten. Toen het stikdonker was hielden wij halt; ik en mijn chauffeur deden ons te goed aan een paar flesschen cognac, waarop wij ons in plaids wikkelden en een aangename nachtrust hadden. Den volgenden ochtend had ik bij het ontwaken een ietwat loom gevoel in het hoofd, en nog half slapende opende ik het portier en stapte er uit. Tot mijn niet geringe verwondering merkte ik echter dat ik met een duize lingwekkende snelheid naar beneden viel, en als ik niet in een kreupelboschje terecht was gekomen, waar door mijn val gebroken werd, zou ik er stellig niet zonder kleerscheuren zijn afgekomen. Door de plotseling emotie was ik meteen klaar wakker geworden, en tot mijn verbazing zag ik hoog boven mij mijn auto in de draden van een radioantenne hangen. Ik herkende de zes masten van den zender van Kootwijk en wist direct waar ik was. Maar nu restte mij de vraag, hoe moest ik mijn auto naar beneden krijgen, en hoe moest ik mijn chauffeur waarschuwen? Ik bedacht mij dat er in mijn auto radio aanwezig was; ik spoedde mij dus naar de uit zendstudio en waarschuwde mijn chauffeur dat hij niet moest uit stappen en voorzichtig vooruitrijden. Dit laatste was hem we! toevertrouwd want hij kon buitengewoon nauw keurig sturen. Mijn chauffeur liet de wagen op de eerste versnelling voor zichtig over den draad naar den mast rijden. Met het linker voorwiel en het rechter achterwiel wist hij het evenwicht op den draad te bewaren. Ondertusschen klom ik in den mast en wist met enkele uitgebalanceerde Veiling bij Hertzberger ZE hangen naast en tegenover elkaar in de groote achterkamer van het patriciërshuis aan de Keizers gracht, die een intiem tentoonstellings zaaltje geworden is. Het loont zeker de moeite te gaan kijken; er hangen hier uitgelezen etsen, gravures en litho's van de groote meesters uit de negen tiende en twintigste eeuw. En omdat de hoeveelheid opgehangen werken beperkt is, kan men, als men naar huis gaat, wat van deze dingen meenemen. In gedachten, welteverstaan. Er be hoeft niet voor betaald te worden om de geziene beelden weer voor den geest te halen. Dit kan den menschen die schreden de auto te bereiken en in te stappen. Nadat we de gereed schapskist te voorschijn gehaald had den, begonnen we aanstonds de voor- en achtersparborden plat te hameren zoodat ze de gedaante van vleugels kregen. Vervolgens liet ik de radiateur verwijderen benevens de motorkap, zoodat het yliegwiel onge hinderd dienst kon doen als propeller. Omdat mijn Rolls Royce onder deze omstandigheden niet te zwaar belast mocht worden, verzocht ik mijn chauffeur voorzichtig uit te stappen, en langs de paal per eigen reisgelegenheid den weg naar huis te aanvaarden. Nadat mijn chauffeur veilig boven in den mast was aangeland, zette ik den motor aan, en weldra verhief zich mijn vliegende auto in de lucht. Hoe wel ik aanvankelijk veronderstelde dat het mijn hoogstens mogelijk zou zijn om in een langzame glijvlucht te dalen, zag ik kans om precies voor de deur van een mijner garages te landen. niet bij machte zijn kunst te koopen tot troost zijn. Er zijn litografieën van Toulouse Lautrec, waarbij de bijna meedogenloos scherp geziene portretten van Yvette Guilbert en dat van Sarah Bernhardt in de rol van Cleopatra. Het vrouwenkopje van Picasso valt op door een wrange doorvoeldheid; de andere ets uit dezelfde periode van den meester (1905) heeft de weerglans van een oer? natuurkracht, de kracht die Picasso, zij het in anderen vorm, in zijn werk behouden heeft. We zien er minutieus uitgewerkte stadsgezichten van Mery on, een reeks fantastische voorstellingen van James Ensor en Odilon Redon en gevoelige van Matthijs Maris. En verder werken van o.a. Pissarro, Renoir, Steinlen, Munch, Archipenko, FantinLatour, Mauve, e.a. tezamen een hoeveelheid van bijna 200 stuks. Op 24 Januari 's avonds wordt deze verzameling door Hertzberger geveild. Op de voorafgaande avond komt een kostbare bibliotheek kunstboeken on der de hamer, het zijn zoowel anti quarische als moderne werken: Dürer's dagverhaal van Nederlandsche reizen, de acht groote banden van Bode over Rembrandt, het uit 28 deelen bestaande Lexicon der bildenden Künstler" van Thieme en Becker, allerlei catalogi en kostbare plaatwerken. De kijkdagen voor beide collecties zijn van 20 t/m 22 Januari. Loste nummers van De G roe n e: 20 cent. Ouder dan 3 maanden: 60 cent. Toezending uitsluitend n ? ontvangst van het bedrag. PAG. 18 DE -GROENE No. 326S

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl