De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 20 januari pagina 7

20 januari 1940 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

Enge/sc/ie Hawker-,,Hurricanes' Het risico van massale luchtaanvallen Van onze luchtvaart-medewerker VOOR het uitbreken van dezen oorlog is heel veel gepraat en geschreven over aanvallen op belangrijke punten achter het front met behulp van een zeer groot aantal bommenwerpers. De uitwerking van zoo'n luchtaanval, waarbij de ma chines groepsgewijze elkander zouden opvolgen, zoodat den verdediger weinig of geen rust gedurende vele uren zou worden gegund, zou verschrikkelijk zijn. Men liet de fantasie den vrijen loop en sprak van aanvallen met duizend en meer vliegtuigen. Londen zou in enkele dagen tot een ruïne worden gereduceerd, de fabrieken in de Midlands zouden worden vernietigd, de burgerbevolking zou ' het leven onmogelijk worden gemaakt en men zou om vrede roepen. Der Blitzkrieg ! De voorspellingen zijn niet uitgekomen en het is de vraag of zij, voor wat betreft Frankrijk en Enge land althans, ooit zullen uitkomen. Want het risico van zoo'n massa-aanval is voor den aanvaller zóó groot, dat hij een dergelijke actie slechts kan onder nemen tegen een veel zwakkeren vijand, wil hij eenige kans op succes hebben. Per slot van rekening is geen land in staat om, zonder eenige rekening te houden met de eigen verliezen, een aanval coüte que coüte door te zetten. Reeds vóór den oorlog werd aangenomen, dat de verliezen van den aanvaller zeer hoog zouden zijn. Fantastische cijfers zijn door sommigen genoemd, doch men mag veronderstellen, dat het gemiddelde verlies per dag ongeveer 20 pCt- van het totaal aan tal deelnemende machines zal bedragen. Een actie, ingezet met oorspronkelijk 100 bommenwerpers, welke tien dagen wordt volgehouden, zou den aan valler dus per dag zeker 20 toestellen met de be manningen kosten, oftewel 200 vliegtuigen in totaal. Nu is een vloot van 100 bommenwerpers in het geheel geen overdreven groot aantal voor een massaaanval op het vijandelijk industriegebied, doch daar dit op een afstand van ongeveer 500 km ligt van de Duitsche vliegvelden, moeten de machines in totaal elk duizend kilometer afleggen. Voor het geheele eskader komt dit neer op een benzineverbruik van ruim 200.000 liter benzine per retourvlucht. Zelfs indien slechts =n aanval per dag zou worden ge daan, gedurende 10 opeenvolgende dagen, dan nog zou dit eskader meer dan twee millioen liter benzine verbruiken. Veel meer zal men echter niet kunnen ondernemen, aangezien 1000 km nog steeds een vlucht van rond 4 uren beteekenen, hetgeen wel het maximum is, dat in dezen tijd van het iaar kan worden gepresteerd. Twee millioen liter benzine is heel veel, vooral voor een land, dat zuinig moet zijn met deze kostbare vloeistof en men kan zich een dergelijke uitgave niet permitteeren, tenzij men zeker is ook waar voor zijn geld te krijgen1'. Deze zekerheid echter is in den loop der laatste maanden hoe langer hoe kleiner geworden. De luchtafweer bij de Geallieerden is in deze periode zooveel ver beterd, zoowel wat de organisatie betreft als het laak Poot een open hart ontmoette" voor zijn be doelingen. Menige schriftelijke verklaring daarvan bewaren wij als dankbare herinnering". Domin wordt bedankt voor zoo menigen dienst die hij ons in den loop van 1937 en 1938 bewezen heeft en de hartelijke ontvangst die wij te zijnent en in de con sistorie der Duinzichtkerk mochten ondervinden". Nog op Kerstmis 1938 bezorgde hij als voorzitter van den Raad van Advies en Contact" het Comit een spreker. In 1939 werd op den Raad geen beroep gedaan. Ds. Terlaak Poot heeft echter noch als lid noch als voorzitter bedankt. Gezien deze feiten, heeft het wellicht zin dat de minister de geheele affaire aan een nieuw onderzoek onderwerpt. Het Comitéwordt bedankt voor zijn openhartigheid. Van je vroegere vrienden moet je het hebben.... ? HIER volgt een beschrijving van een luchtaan val op Helsinki: Ziet ge daar aan, de horizonten die groote vogels? Groote, grijze, grauwe, gruwelijke vogels. Stalen, vogels. Uit de kogelvaste glaskoepels spuwt staccato kort, stootend. Het is een lust om kleine kinderen getroffen te zien kruipen over het Stationsplein van Helsinki, vrouwen geluidloos te zien weenen, ineengezakt als stukken vuil. Ha, die oude man op krukken. Hij komt bijna niet vooruit. Hij draait maar wat in de rondte. Zou hij blind zijn ? Laag duikt een jachtvliegtuigje. Hoort ge het suggestieve tèketèketè? Kreunend valt iemand op zijn gezicht. Het is de oude man. Inderdaad, hij is het. Er trilt geen vezel. Fijn, hij crepeert. Heb ik jou daar even, ouwe Fin? Zijnde zulks een citaat uit een maandschrift voor Neerlands Jongeren", De Citadel" geheeten, dat sinds eenige maanden in Den Haag wordt uit gegeven. Zelfs ironie kan te ver gaan. ? IN het ijs op de Keizersgracht, onder de brug van de Leidschestraat, is een wak dat in de avondlijke duisternis moeilijk zichtbaar is. Een argelooze schaatsenrijder wordt het slachtoffer maar weet er doornat uit te krabbelen. Enkele toeschouwers vin den dat er een veiligheidsmaatregel genomen moet worden. De baanveger merkt lakoniek op: Ja, dat is al de tweede, vanavond." En er wordt geen bord geplaatst. ? HET litterair bijvoegsel van de New York Times van 3 December j.l. deelde mede dat volgens den bekenden physicus Sir Arthur Eddington luidens een mededeeling in zijn nieuwe werk The Philosophy of Physical Science", in het heelal aan wezig zijn 15.747.724.136.275.002.577.605.653.961. 181.555-468.044.717.914.527.116.709.336.231.425. 076.185.631.031.276 protonen en even zooveel electronen. Wij hopen, dat de geleerde zich niet verteld heeft KANTEKLEER materieel, dat de kans, dat een luchtaanval wérke lijk succes heeft, betrekkelijk gering is. Buitendien, het verlies van 20 groote bommen werpers per dag is zoo groot, dat geen industrie ter wereld dit kan bijwerken en de aanvaller zou dus aanmerkelijk verzwakt uit een dergelijke actie te voorschijn komen. Iets, wat geen der partijen in het huidige stadium van den oorlog zich kan ver oorloven. Maar zelfs al zou de industrie die ver liezen kunnen dekken, dan bleef altijd nog de kwestie van het vervangen der gesneuvelde bemanningen. DE toestand is geheel anders dan gedurende den oorlog van 1914-1918. Toen had men nauwelijks drie maanden noodig om een militair vlieger af te richten. De machines uit dien tijd waren vrij gemakkslijk te vliegen, de uitrusting was weinig ge compliceerd. De toenmalige snelheden waren zoo laag, dat ook aan het physiek der vliegers niet zulke heel hooge eischen werden gesteld. Vandaag echter heeft men minstens een jaar noodig om iemand op te leiden tot militair vlieger en dan nog moet ieder eenigszins gunstig moment worden gebruikt. De moderne vliegtuigen zijn uiterst gecompliceerde apparaten geworden en zelfs al kan iemand goed vliegen, dan nog heeft hij een heelen tijd noodig voor hij goed met zijn machine kan omgaan, voor hij precies weet waar alle knopjes en handles zitten, voor hij alle handelingen, noodig bij start en lan ding en gedurende het vliegen, automatisch ver richt. De zeer hooge snelheden met de, als gevolg ervan, hooge versnellingen bij richtingsverande ringen, eischen een uitzonderlijk goede physiek en bij de keuring moet dan ook een zeer strenge selectie worden toegepast. Een vrij gering aantal menschen is daardoor geschikt voor de militaire vliegerij van heden. Hetzelfde geldt voor de overige leden der bemanning en men zit dus met de? groote moeilijk heid van een lange opleidingstijd van personeel, dat met de allergrootste zorg moet worden gekozen. Per bommenwerper moet men rekenen op een bemanning van 4 koppen; een commandant, een piloot en twee luchtschutters. Een verlies van 200 van dergelijke vliegtuigen beteekent dus ook het verlies van achthonderd menschen, die bijna niet zijn te vervangen. Het risico van een massa-aanval met vliegtuigen is dan ook te groot, tenminste van daag. Straks, als een der beide partijen is uit geput en zoo'n aanval een redelijke kans op succes biedt, zal men er misschien wel toe overgaan, doch vandaag kan niemand en zeker Duitschland niet, zich de onvermijdelijke verliezen permitteeren. Tenzij het, tegen beter weten in, een overwinning tracht te forceeren. l gispen i / woninginrichting J meubelen lampen amsterdam den haag rotterdam PAG. 7 DE GROENE Ne. 3268

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl