De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 2 februari pagina 12

2 februari 1940 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

Vrouwen en Vrouwenleven Een nieuwe Dalai Lama is gekozen IX ORTGELEDEN is in Lhasa een IX mystiek en kleurrijk schouwspel opgevoerd eenig in de geschiedenis der verkiezingen. Drie stukjes papier, elk den naam van een zes jaar oud Tibetaansch kind dragend, werden met plechtig ceremonieel in een gouden urn geplaatst, welke reeds gedurende bijna 150 jaar in de Centrale Tempel van Lhasa bewaard wordt. Daarop haalde onder het vroom zingen van heilige Boedhistische gezangen, het verbranden van wierook en onder het bidden van hooggeplaatste Lama's, een Chineesche gezant, die speciaal uit Tsjoeking hiervoor was overgekomen, met een paar Chineesche eetstokjes een van da rolletjes papier uit de urn te voorschijn. Het kind welks naam hierop staat geschreven, zoowel in Chineesch als Tibetaansch, is dan de nieuwe Dalai Lama, de veer tiende nu, en zal vanaf zijn meerder jarigheid Tibet zoowel in godsdienstig als politiek opzicht regeeren. Wanneer de Tibetaansche autori teiten het zouden toelaten, dan zou de Hiilige Stad Lhaja door journalisten en fotografen uit alle deelen der wereld worden overstroomd, die met elkaar zouden wedijveren om interes sante verslagen en photo's van ditmysterieuse land mee terug te kunnen brengen. Er worden hier echter geen vreemdelingen toegelaten, zelfs niet Engelschen, om deze exotische cere monie te aanschouwen. Zelfs in gewone tijden is het on mogelijk voor niet-Boeddhisten om hier toegelaten te worden, het is daarom dan ook ondenkbaar dat de auto riteiten van de eenige theocratie in de wereld, buitenstaanders op den belangrijken dag zouden toe laten. De drie kinderen, met het hoofd geheel kaal geschoren evenals andere jeug dige Lama's, maar gehuld in fan tastische roode gewaden, zijn on schuldige deelnemers aan den politiekgodsdienstigen ritus, nog te jong en te verrast door de ceremonie om eenig begrip van hun belangrijkheid te hebben. Theoretisch hebben alle drie gelijke kansen om te worden ver kozen. Zij zijn allen geboren op den dag van overlijden van den dertienden De nieuwe Dalai Lama Dalai Lama, 17 December 1933, en volgens de leer van het Lamahme is de Dalai Lama onsterfelijk en sterft slechts om als reïncarnatie in de baby die op het uur van zijn dood geboren wordt, te herrijzen. De twee eerste candidaten heeft men dicht bij Lhasa gevonden. Speciale aandacht wijdde men echter aan den derden, die uit de Chineesche provincie Kokonor, ten Noordoosten van Tibet kwam. omdat hij als de meest serieuze candidaat werd beschouwd. Vóór zijn dood benoemde de der tiende Dalai Lama zijn neef, hoofd van het Reting Klooster en een Hutukhtu, oftewel levende Bcedha, tot Regent. Een van de plichten van dezen Re gent, die nog geen dertig is en als een buiten gewoon verstandig man wordt be schouwd, is den opvolger op den leegen troon te vinden. Volgens een oud gebruik, bezocht hij vele keeren het Tengri Nor, een zoutmeer, onge veer negentig mijl benoorden Lhasa, in de hoop goddelijke leiding te ont vangen. Zijn onverdroten pogingen werden eindelijk beloond met een visioen in den zomer van 1937. Het was een prachtige dag. Terwijl hij in de binnenzee" staarde, zag hij eerst drie Tibetaansche woorden, Taerhssu beteekenend, een Boedhistisch centrum Een tailleur en een kapsel Het gaat vandaag nu eens niet om het tailleurcostuum, dat er trouwens gerust wezen mag: van grijsblauwe wollen stof en een zijden blouse, van blauwe sur ah met witte stip pen. Maar we vestigen dit maal de aandacht op het kap sel, dat een variatie is op de hooggekamde haar mode, met haar enkele voor- en vele ver woede tegenstandsters: Deze mode wil namelijk, ondanks veel oppositie, maar niet ge heel verdwijnen en met reden: vrouwen wie ze flat teert, zien er beter mee uit dan met w Ik ander kapsel ook. De moeilijkheid zit hem eigenlijk vooral in de lange achterharen, die meestal niet willen blijven zitten, en zeker niet onder een hoed. Daarom is er een stroo ming, die het kort knippen van dat achterhaar propageert. Het kapsel van de foto is bedoeld voor menschen met vél haar, dat van nature niet krult. Anders wordt het niets met de ponny, die heel lang is. Het achterhaar is hier stellig niet afgeknipt: er bleef een stevige bos krullen over. En niemand zal durven beweren, dat het resultaat niet voortref felijk werd. De in de provincie Kokonor, daarna een groote menigte in de meest uiteenlopende kleederdrachten en tenslotte een huis, dat zich van alle andere huizen onder scheidde door boomen en een rots in de nabijheid. DE zin van het visioen was duidelijk. De geest van den gestorven Dalai Lama moet het lichaam van een baby uit Taerhssu binnengedrongen zijn, Ta^rhssu, dat een van de ste den aan de Tibetaansche grens is en bekend staat als een ethnologisch museum tengevolge van de vele rassen die er ver tegenwoordigd zijn. Agenten werden naar Kokonor gezonden op zoek naar het heilige kind, een taak waa aan honderden Lama's deelnamen. Eindelijk, in October 1937 hadden ze hem gevonden in een Tibetaansch huis te Hangtuya, of wel de Roode-aarde-kiip", I5mijlbui_ ten Sining, de hoofdstad van Kokonor. Het was Kesan Hutukhtu, de rechterhand van den Regent, die het onderzoek leidde. Nauwelijks zag het kind hem of het strekte zijn kleine handen uit naar een rozenkrans, welke de overleden Dala: Lama Kesan had ge schonken. Dit werd als een gunstig voorteeken beschouwd. Het kind echter werd tezamen met twintig andere candidaten, die Kesan had gevonden op een spe ciale manier op de proef gesteld. Een voor een werden ze naar een tafel geleid waarop vele voorwerpen uitge spreid lagen, waaronder vijf die aan den Dartienden Dalai Lama hadden toe behoord. Sommige zochten er een uit, andere twee of drie, maar het kind uit Hungtuya haalde ze er alle vijf uit, en kwam aldus in aanmerking voor de laatste verkiezing in Lhasa. BINNEN korten tijd werd, gelijk van oudsher gebruikelijk was, de ontdekking van het heilige kind aan de Chineesche Nationale Re geering bekend gemaakt en deze trok onmiddellijk 100.000 uit om de onkosten van de reis naar Lhasa te betalen. Vergezeld van een zware bewaking begon de jongen den reis van Taerhssu op 13 Juli 1939. De huidige Dala' Lamx is een leven dige maar terzelfd. r tijd waardig uit ziende jongen. Het aantrekkelijkst zijn zijn doordringende oogen. Zijn raam is Lama Tarujo-. Een Chineesch jeurnalist zag hfm kort voor zijn reis naar Lhasa en het viel hem cp dat de jongen ruim een uur onder vreem den kon verk eren zonder zijn houding te verliezen. Nog niet goed op de hoogte met de Chineesche taal gaf hij slechts zijn leeftijd op en schudde op andere vragen slechts het hoofd. Geen enkele keer echter aarzelde zijn stem of scheen hij zenuwachtig of niet op zijn gemak. DE tegenwoordige Regent is de leider van een groep welke naar versteviging van de relaties met de Chineesche regeering streeft. Er bestaan duidelijke aanwijzingen, dat deze Chineesche regeering, speciaal na haar verplaatsing naar Tsjoergking, steeds grooter aandacht gaat besteden aan haar grenrg bieden. In Lhasa zelf is op het oogenblik een Chineesch radiostation dat in voortdurende verbinding staat met Tsjoengking. Er is ook een Chi neesche school, de eerste in zijn soort in Tibet, en er zullen meerdere wor den geopend om de Tibetanen de eerste beginselen van een geheel moderne opvoeding te geven. Niet tegenstaande Lhasa zelfs van Wes telijk China ver verwijderd is door de ouders van den m'euwgekozene met hun andere zoons. besneeuwde bergen, zal het dichter bij Tsjoengkirg zijn gebracht wanneer de twee nieuwe straatwegen, welke nu in westelijke richting werden ge bouwd, geopend zullen zijn. De wereld waarin de veertiende Dalai Lama opgroeit, schijnt wel geheel anders te worden dan die waarin zijn dertien voorgangers hun onbeperkte macht over geheimzinnig Tibet uitoefenden! UCr Potage d'Alkmaar IKLEES:?ONZE ONVOLPREzen Nederlandsezuivelproducten heb ben er recht op waar het mogelijk is te worden beschermd en te wor den gepropageerd" en hier en daar kom ik den slagzin tegen eet meer kaas, drink meer melk". De gedachte komt dan wel eens bij iemand op: hoe kan ik dit nu in mijn familie op aangename wijze in practijk brengen ? In de volgende soep (voor zes per sonen) verdwenen onze zuivelpro ducten, en ze maakte toch geen te zuivel-achtige indruk, ten eerste door te beginnen met een flinke ui te fruiten, dan een half ons boter met een flinke eetlepel bloem te mengen. Als dit klaar is, voeg dan toe: i ons geraspte Parmezaanse kaas (of 1/2 ons Parmezaanse en 1/2 ons gewone), iJ/2 liter kokende melk, en laat dit alles gedurende een half uur heel zachtjes koken. Ondertusschen is een niet te groote knolselderij in kleine blokjes gesne den en met weinig water gaar ge kookt. Het water en de blokjes selderij verdwijnen nu allebei in uw soep. Tot slot misschien iets zout en pe per. Voor menschen, die stukjes ui in een soep iets onoverkomelijks vin den, moet deze soep gezeefd worden voordat de selderij-blokjes er in ko men. Verder zijn soepstengels of be schuitjes er bij gepresenteerd heel smakelijk I PAG. \1 DE GROENE No. 3270

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl