Historisch Archief 1877-1940
Vrouwen en Vrouwenleven
Een nieuwe Dalai Lama is gekozen
IX ORTGELEDEN is in Lhasa een
IX mystiek en kleurrijk schouwspel
opgevoerd eenig in de geschiedenis der
verkiezingen. Drie stukjes papier, elk
den naam van een zes jaar oud
Tibetaansch kind dragend, werden met
plechtig ceremonieel in een gouden urn
geplaatst, welke reeds gedurende bijna
150 jaar in de Centrale Tempel van
Lhasa bewaard wordt. Daarop haalde
onder het vroom zingen van heilige
Boedhistische gezangen, het verbranden
van wierook en onder het bidden van
hooggeplaatste Lama's, een Chineesche
gezant, die speciaal uit Tsjoeking
hiervoor was overgekomen, met een
paar Chineesche eetstokjes een van
da rolletjes papier uit de urn te
voorschijn. Het kind welks naam
hierop staat geschreven, zoowel in
Chineesch als Tibetaansch, is dan de
nieuwe Dalai Lama, de veer
tiende nu, en zal vanaf zijn meerder
jarigheid Tibet zoowel in godsdienstig
als politiek opzicht regeeren.
Wanneer de Tibetaansche autori
teiten het zouden toelaten, dan zou de
Hiilige Stad Lhaja door journalisten
en fotografen uit alle deelen der
wereld worden overstroomd, die met
elkaar zouden wedijveren om interes
sante verslagen en photo's van
ditmysterieuse land mee terug te kunnen
brengen. Er worden hier echter geen
vreemdelingen toegelaten, zelfs niet
Engelschen, om deze exotische cere
monie te aanschouwen.
Zelfs in gewone tijden is het on
mogelijk voor niet-Boeddhisten om hier
toegelaten te worden, het is daarom
dan ook ondenkbaar dat de auto
riteiten van de eenige theocratie in
de wereld, buitenstaanders op den
belangrijken dag zouden toe laten. De
drie kinderen, met het hoofd geheel
kaal geschoren evenals andere jeug
dige Lama's, maar gehuld in fan
tastische roode gewaden, zijn on
schuldige deelnemers aan den
politiekgodsdienstigen ritus, nog te jong en te
verrast door de ceremonie om eenig
begrip van hun belangrijkheid te
hebben. Theoretisch hebben alle
drie gelijke kansen om te worden ver
kozen. Zij zijn allen geboren op den
dag van overlijden van den dertienden
De nieuwe Dalai Lama
Dalai Lama, 17 December 1933, en
volgens de leer van het Lamahme
is de Dalai Lama onsterfelijk en
sterft slechts om als reïncarnatie
in de baby die op het uur van zijn dood
geboren wordt, te herrijzen. De twee
eerste candidaten heeft men dicht
bij Lhasa gevonden. Speciale aandacht
wijdde men echter aan den derden,
die uit de Chineesche provincie
Kokonor, ten Noordoosten van Tibet
kwam. omdat hij als de meest serieuze
candidaat werd beschouwd.
Vóór zijn dood benoemde de der
tiende Dalai Lama zijn neef, hoofd
van het Reting Klooster en een
Hutukhtu, oftewel levende Bcedha, tot Regent.
Een van de plichten van dezen Re gent,
die nog geen dertig is en als een buiten
gewoon verstandig man wordt be
schouwd, is den opvolger op den
leegen troon te vinden. Volgens een
oud gebruik, bezocht hij vele keeren
het Tengri Nor, een zoutmeer, onge
veer negentig mijl benoorden Lhasa,
in de hoop goddelijke leiding te ont
vangen. Zijn onverdroten pogingen
werden eindelijk beloond met een
visioen in den zomer van 1937. Het was
een prachtige dag. Terwijl hij in de
binnenzee" staarde, zag hij eerst drie
Tibetaansche woorden, Taerhssu
beteekenend, een Boedhistisch centrum
Een tailleur en een kapsel
Het gaat vandaag nu eens
niet om het tailleurcostuum,
dat er trouwens gerust wezen
mag: van grijsblauwe wollen
stof en een zijden blouse, van
blauwe sur ah met witte stip
pen. Maar we vestigen dit
maal de aandacht op het kap
sel, dat een variatie is op de
hooggekamde haar mode, met
haar enkele voor- en vele ver
woede tegenstandsters: Deze
mode wil namelijk, ondanks
veel oppositie, maar niet ge
heel verdwijnen en met
reden: vrouwen wie ze flat
teert, zien er beter mee uit dan
met w Ik ander kapsel ook. De
moeilijkheid zit hem eigenlijk
vooral in de lange achterharen,
die meestal niet willen blijven
zitten, en zeker niet onder een
hoed. Daarom is er een stroo
ming, die het kort knippen van
dat achterhaar propageert.
Het kapsel van de foto is
bedoeld voor menschen met
vél haar, dat van nature niet
krult. Anders wordt het niets
met de ponny, die heel lang is.
Het achterhaar is hier stellig
niet afgeknipt: er bleef een
stevige bos krullen over. En
niemand zal durven beweren,
dat het resultaat niet voortref
felijk werd.
De
in de provincie Kokonor, daarna
een groote menigte in de meest
uiteenlopende kleederdrachten
en tenslotte een huis, dat zich
van alle andere huizen onder
scheidde door boomen en een
rots in de nabijheid.
DE zin van het visioen was
duidelijk. De geest van
den gestorven Dalai Lama moet
het lichaam van een baby uit
Taerhssu binnengedrongen zijn,
Ta^rhssu, dat een van de ste
den aan de Tibetaansche grens
is en bekend staat als een
ethnologisch museum tengevolge
van de vele rassen die er ver
tegenwoordigd zijn. Agenten
werden naar Kokonor gezonden
op zoek naar het heilige kind,
een taak waa aan honderden
Lama's deelnamen. Eindelijk,
in October 1937 hadden ze hem
gevonden in een Tibetaansch
huis te Hangtuya, of wel de
Roode-aarde-kiip", I5mijlbui_
ten Sining, de hoofdstad van
Kokonor.
Het was Kesan Hutukhtu, de
rechterhand van den Regent, die
het onderzoek leidde. Nauwelijks zag
het kind hem of het strekte zijn kleine
handen uit naar een rozenkrans, welke
de overleden Dala: Lama Kesan had ge
schonken. Dit werd als een gunstig
voorteeken beschouwd. Het kind echter werd
tezamen met twintig andere candidaten,
die Kesan had gevonden op een spe
ciale manier op de proef gesteld. Een
voor een werden ze naar een tafel
geleid waarop vele voorwerpen uitge
spreid lagen, waaronder vijf die aan den
Dartienden Dalai Lama hadden toe
behoord. Sommige zochten er een uit,
andere twee of drie, maar het kind uit
Hungtuya haalde ze er alle vijf uit,
en kwam aldus in aanmerking voor
de laatste verkiezing in Lhasa.
BINNEN korten tijd werd, gelijk
van oudsher gebruikelijk was,
de ontdekking van het heilige kind
aan de Chineesche Nationale Re
geering bekend gemaakt en deze
trok onmiddellijk 100.000 uit om
de onkosten van de reis naar Lhasa
te betalen. Vergezeld van een zware
bewaking begon de jongen den reis
van Taerhssu op 13 Juli 1939.
De huidige Dala' Lamx is een leven
dige maar terzelfd. r tijd waardig uit
ziende jongen. Het aantrekkelijkst zijn
zijn doordringende oogen. Zijn raam is
Lama Tarujo-. Een Chineesch
jeurnalist zag hfm kort voor zijn reis
naar Lhasa en het viel hem cp dat
de jongen ruim een uur onder vreem
den kon verk eren zonder zijn houding
te verliezen. Nog niet goed op de
hoogte met de Chineesche taal gaf hij
slechts zijn leeftijd op en schudde op
andere vragen slechts het hoofd.
Geen enkele keer echter aarzelde zijn
stem of scheen hij zenuwachtig of
niet op zijn gemak.
DE tegenwoordige Regent is de
leider van een groep welke naar
versteviging van de relaties met de
Chineesche regeering streeft. Er bestaan
duidelijke aanwijzingen, dat deze
Chineesche regeering, speciaal na haar
verplaatsing naar Tsjoergking, steeds
grooter aandacht gaat besteden aan haar
grenrg bieden. In Lhasa zelf is op het
oogenblik een Chineesch radiostation
dat in voortdurende verbinding staat
met Tsjoengking. Er is ook een Chi
neesche school, de eerste in zijn soort
in Tibet, en er zullen meerdere wor
den geopend om de Tibetanen de
eerste beginselen van een geheel
moderne opvoeding te geven. Niet
tegenstaande Lhasa zelfs van Wes
telijk China ver verwijderd is door de
ouders van den m'euwgekozene met hun
andere zoons.
besneeuwde bergen, zal het dichter
bij Tsjoengkirg zijn gebracht wanneer
de twee nieuwe straatwegen, welke
nu in westelijke richting werden ge
bouwd, geopend zullen zijn.
De wereld waarin de veertiende
Dalai Lama opgroeit, schijnt wel
geheel anders te worden dan die
waarin zijn dertien voorgangers hun
onbeperkte macht over geheimzinnig
Tibet uitoefenden!
UCr
Potage d'Alkmaar
IKLEES:?ONZE
ONVOLPREzen Nederlandsezuivelproducten heb
ben er recht op waar het mogelijk
is te worden beschermd en te wor
den gepropageerd" en hier en daar
kom ik den slagzin tegen eet meer
kaas, drink meer melk". De gedachte
komt dan wel eens bij iemand op:
hoe kan ik dit nu in mijn familie
op aangename wijze in practijk
brengen ?
In de volgende soep (voor zes per
sonen) verdwenen onze zuivelpro
ducten, en ze maakte toch geen te
zuivel-achtige indruk, ten eerste door
te beginnen met een flinke ui te
fruiten, dan een half ons boter met
een flinke eetlepel bloem te mengen.
Als dit klaar is, voeg dan toe: i
ons geraspte Parmezaanse kaas (of
1/2 ons Parmezaanse en 1/2 ons
gewone), iJ/2 liter kokende melk, en
laat dit alles gedurende een half uur
heel zachtjes koken.
Ondertusschen is een niet te groote
knolselderij in kleine blokjes gesne
den en met weinig water gaar ge
kookt. Het water en de blokjes selderij
verdwijnen nu allebei in uw soep.
Tot slot misschien iets zout en pe
per. Voor menschen, die stukjes ui
in een soep iets onoverkomelijks vin
den, moet deze soep gezeefd worden
voordat de selderij-blokjes er in ko
men.
Verder zijn soepstengels of be
schuitjes er bij gepresenteerd heel
smakelijk I
PAG. \1 DE GROENE No. 3270