Historisch Archief 1877-1940
Seriefabrikage in de North American ,,Harvard"-fabriek"
Amerika's tienduizend bommenwerpers"
De overschatting der
Amerikaansche
vliegtuig
productie.
Van onzen lachtvaart-medewerker
BIJNA dagelijks komen berichten binnen om
trent nieuwe orders, welke door de Geallieerden
bij de Amerikaansche vliegtuig- en motorenindustrie
zouden zijn geplaatst, en elk nieuw bericht spreekt
van een grooter aantal. Op het oogenblik is men
reeds aan 10.000 NIEUWE vliegtuigen toe, te le
veren binnen 18 maanden, buiten de reeds geplaatste
bestellingen. Als het zoo doorgaat, zullen de Ge
allieerden binnenkort minstens een millioen nieuwe
toestellen in Amerika hebben gekocht, een aantal,
dat de volslagen ondeskundige sensatie-pers mis
schien als zeer normaal mag voorkomen, in wer
kelijkheid echter vertegenwoordigen 10.000 com
plete vliegtuigen reeds een abnormaal groote
hoeveelheid.
Wat men ook volkomen schijnt te vergeten, is,
dat zelfs de Amerikaansche vliegtuigindustrie,
ondanks nieuwe fabrieken en uitbreiding der
bestaande gebouwen, ondanks een zooveel mogelijk
gemechaniseerde productie en een overvloed aan
ruwe materialen, niet in staat is en ook nimmer kan
zijn om vliegtuigen te produceeren alsof het
krentenbroodjes waren. Buitendien, de industrie heeft
belangrijke opdrachten voor het eigen leger en de
eigen marine te verwerken, naast bestellingen op
verkeersvliegtuigen.
Het is trouwens een beetje onbegrijpelijk hoe de
Amerikaansche vliegtuigindustrie aan de reputatie
komt zoo belangrijk te zijn, want haar ontwikke
lingsgeschiedenis geeft hiervoor geen enkele aan
leiding. In 1937 bijv. vonden slechts 24000 menschen
in totaal emplooi in deze industrie en in 1938 be
droeg de totale productie niet meer dan 3675
complete vliegtuigen, waarvan 1725
sportvliegtuigen, welke natuurlijk voor militaire doeleinden
niet in aanmerking komen. In tegenstelling tot
de meeste andere landen heeft Amerika vrij veel
geëxporteerd en dit heeft misschien den indruk
gewekt alsof men te doen had met een industrie,
belangrijker dan in welk ander land ook. Toch
is ook deze export niet zoo .overweldigend geweest;
gedurende de eerste acht maanden van 1939 be
droeg de uitvoer 992 vliegtuigen, 1220 motoren
en voor een waarde van $ 18.8 millioen aan
onderdeelen. Wat de waarde van deze export betreft, deze
bedraagt nog niet ten volle 25 % van de waarde
der productie van de Britsche vliegtuigindustrie
gedurende dezelfde periode.
Volgens de laatste gegevens zou deze industrie
in staat zijn om in totaal 15000 complete vliegtuigen
per jaar te fabriceeren. Hiervan moet men echter
ongeveer 8000 vliegtuigen aftrekken, welke geen
militaire waarde hebben. Midden verleden jaar
hadden zoowel het leger als de marine reeds op
drachten gegeven voor ongeveer 7900 vliegtuigen
van verschillende types, waaronder ook
schoolvliegtuigen, terwijl het verbruik aan verkeersvlieg
tuigen mag worden geschat op circa 320 toestellen.
Gerekend over 2 jaren en gebaseerd op de productie
capaciteit van 1939, zou de Amerikaansche vlieg
tuig- en motorenindustrie slechts in staat zijn om
per maand 118 complete vliegtuigen met
reservedeelen en 24 motoren af te leveren voor den export.
Natuurlijk kunnen en zullen de verschillende
fabrieken hun capaciteit vergrooten, terwijl nog
betere productie-methodes eveneens er toe zullen
bijdragen, dat de orders in sneller tempo kunnen
worden afgewerkt. Doch een en ander kost heel
Den Heer Th. v. d. Hagen is op voorstel van den
organisatieleider benoemd tot ge\vestleider voor
ZuidHolland, en tevens eervol ontslag verleend als
afdeelingsleider voor Den Haag.
Den Heer L. van Sepperen is benoemd tot
afde,elin«sleider voor Den Haag op voorstel van den
organisatieleider.
Ziedaar eenige officiëele aankondigingen in het
in deze rubriek reeds meermalen geciteerde Ons
Volk", orgaan van het z.g. Verbond der Neder
landers", een schepping van de heeren Voorhoeve,
Van Duyl, Zwertbroek. De eerstgenoemde is de man
die naar believen benoemt" en eervol ontslag
verleent".
Kinderspel !
EEN onzer geïllustreerde weekbladen bevatte
dezer dagen een reportage van het" moderne
meisje, Elsje" geheeten, die gekenmerkt werd door
zin voor vrijheid en onafhankelijkheid". Een der
talrijke aantrekkelijke foto's toonde Elsje" bij
haar boekenkast. Op den grond lag toevallig?
een boek. Met eenige moeite was de titel te ont
cijferen,
Deze luidde: I'll marry tomorrow".
VOOR de rubriek Holland op z'n malst" ont
vingen wij van den heer Schaftenaar te
Apeldoorn een knipsel uit een artikel van Joris
van den Bergh in den Nieuwen Rotterdamschen
Courant dat wij na rijp beraad niet in de bedoelde
rubriek opnamen, omdat er een eerlijk geloof
zonder formalisme uit sprak, maar dat een slot had,
zoo curieus dat het opneming in de Grabbelton
rechtvaardigt.
Een oude boer (zeker een buur) brak een maiskolf
van de stengel af en begon de weerlooze verpakking
los te maken. Vlies na vlies trok hij met bevende
vingers los. En toen de glanzende gouden maispiek
voor zich uithoudende, zei hij met brave stem: dat er
nou menschen kunnen zijn die niet aan Onze Lieve Heer
gelooven. Een maiskorrel stop je in den grond en je
krijgt er drie duzend voor terug. En zooals Onze Lieve
Heer dit heeft ingepakt, zoo kunnen ze 't nog niet aan
de sigarenfabriek van Van Gnrp.
?
DAT de geest der menschen door den oorlogs
toestand vreemde paden bewandelt, bewees
de Franschman die kort geleden tijdens een uit
zending ter herdenking van het
vijfhonderdjarig bestaan van de boekdrukkunst, uitriep :
Gutenberg zou geweigerd hebben, Mein Kampf" te
drukken!"
KANTEKLEER
veel geld, en het kapitaal, noodig om de bestaande
capaciteit te verdubbelen, is geschat op ruim 1/2
milliard dollar. Een dergelijk bedrag kan de industrie
onmogelijk uit eigen middelen fourneeren, terwijl
het de vraag is of de benoodigde gelden op de vrije
markt verkrijgbaar zullen zijn. Men is in Wallstreet
nog niet vergeten, dat na afloop van den vorigen
oorlog, de productie der toen nog zeer jonge Ameri
kaansche vliegtuigindustrie daalde tot ongeveer
3% der capaciteit.
HET eenige wat den Geallieerden overblijft om
toch voldoende materieel uit de Vereenigde
Staten te krijgen, is blijkbaar het oprichten van
shadow factories", resp. de noodzakelijke uit
breidingen voor eigen rekening te nemen. Dit heeft
tot onvermijdelijk gevolg, dat de prijs der vlieg
tuigen en motoren in kwestie zeer sterk zal stijgen,
aangezien die gebouwen met hun inrichting op
uiterst korten termijn moeten worden afgeschreven.
M.a.w.: willen de geallieerden de Amerikaansche
industrie in belangrijke mate inschakelen om hun
behoeften aan vliegtuigmateriaal te dekken, dan
zullen zij genoodzaakt zijn zeer groote bedragen
te investeeren. Overigens schijnt het wel die rich
ting uit te gaan, er loopen althans geruchten, dat
zoowel de Wright als de Pratt & Whitney
motorenfabrieken een sterke uitbreiding ondergaan, die
door de Geallieerden zou zijn gefinancierd.
Intusschen moet men wel begrijpen, dat men de
capaciteit der industrie niet van vandaag op morgen
aanmerkelijk kan vergrooten. De ervaring der
Engelschen heeft dit duidelijk getoond. Hun eerste
shadow-factories" werden in 1935 ontworpen
en in 1936 werd met het bouwen begonnen; het
eerste complete vliegtuig leverden zij echter pas
in den zomer van 1938 af. Daar men in Amerika
evenmin kan tooveren, zal dus ook hier met een
lange aanlooptijd rekening moeten worden ge
houden.
Dat de Amerikanen zeker niet tot abnormale
prestaties in staat zijn, blijkt wel uit de aflevering
der 250 Lockheed Hudson" verkenners.
Deze order werd gegeven op den 23sten Juni 1938
en het eerste toestel kon pas den I2en Januari 1939
worden afgeleverd; de laatste machine der serie
verliet eind November verleden jaar de fabriek.
Zeventien maanden waren dus noodig voor de
afwerking dezer, in het licht der krantenberichten
bezien, vrij kleine bestelling, een prestatie waartoe
iedere goed ingerichte Europeesche fabriek van
gelijke grootte in staat zou zijn geweest. Zoodat
wij heusch geen wonderen van de Amerikaansche
industrie behoeven te verwachten; trouwens geen
der deskundigen der Geallieerden is zeer optimis
tisch in dit opzicht, hetgeen wel blijkt uit de op
richting van fabrieken in Canada.
En wat die orders op 10.000 vliegtuigen, te
leveren binnen 18 maanden betreft, wij doen beter
dergelijke berichten met vele kilo's zout te nemen.
i gispen
i l woninginrichting
/ meubelen lampen
dmsterdam den haag rotterdam
PAG. 7 DE GROENE No. 3271