De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 3 maart pagina 9

3 maart 1940 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

DER WERELD Zeeland aan, ook twee Dominions van het wereldrijk, en de Vinister was daar om ze te begroeten. Hij ging aan boord van het eerste schip met Nieuw-Zeelan ders en hield zijn rede. ,,De strijd" zoo zeide de Minister, is voor ons allen de zelfde, het gaat er om, het Nazidom, waarvan de Nieuw-Zeelanders waar schijnlijk een zeer duidelijke voorstelling hebben, te verpletteren. Geen volk zou vrij kunnen leven, zoolang dit systeem niet vernietigd is." Alsof Nieuw-Zeeland -tot nu toe niet in vrijheid geleefd heeft, niettegenstaande het regime! Eden zei zulks n.b. in Egypte, waar geen vrijheid heerscht, tengevolge van de gewapende Engelsche heerschappij over het Egyp tische volk. (Frankfurter Zeitung) Hitler weet het reeds Dr. Goebbels verklaarde, toen ik hem onlangs sprak, dat het geen nationaalsocialist in zijn hoofd zou komen Hitler naar zijn toekomstige plannen te vragen. De Fuehrer .spreekt wanneer hij hiertoe drang gevoelt en tot dien laat een ieder hem met rust. Het respect voor zijn genie houdt vanzelfsprekend vele vragen in bedwang. Hiertegenover staat dat het kan gebeuren dat zijn woorden als een volkomen verrassing komen. Dr. Goebbels is er van overtuigd dat Hitler op dit oogenblik reeds het nieuwe Europa plastisch voor zich ziet. (Berlinske Tidende, Kopenhagen) Jong geleerd, oud gedaan Bij de opvoeding in militairen geest wordt het volgende richtsnoer gegeven: ledere week wordt zoo mogelijk met een oorlogsuur ingeluid. Hierbij wordt het door het schoolhoofd aangegeven weekwachtwoord bekend gemaakt. De leeraar bespreekt het legerbericht en de belangrijkste gebeurtenissen. Bij alle vakken moet aan de opvoeding in militairen geest aandacht worden besteed. De dagbladen en geïllustreerde tijdschriften moeten veel meer in dienst van de opvoeding worden gesteld. Voor klasselectuur moeten bladen gekozen worden die de onontbeerlijke mili tair-politieke uitrusting hebben. Radio uitzendingen moeten zoo mogelijk ook bij het onderwijs benut worden. Film en foto laten zich nu goed gebruiken om de soldatengeest te sterken en te bevorderen. De vrouwelijke jeugd moet in het bij zonder omtrent de voeding worden inge licht. De brei- en naaiuurtjes moeten in dienst van de partij worden gesteld. Aan het einde van elke week moet de klasseleeraar voor zijn leerlingen een politiek overzicht van de week geven. Het onder richt wordt eiken dag met het HorstWessel-lied beëindigd. ledere school moet een oorlogsarchief aanleggen. Bij de schoolvergaderingen moeten de vraag stukken van de militaire opvoeding grondig behandeld worden. De leerboeken evenals de schoolbibliotheken, moeten aan een diepgaand onderzoek worden onderworpen. Wat met de opvoeding in militairen geest in strijd is, moet worden verwijderd. Dit zijn de richtlijnen die de regeeringspresident te -\-unchen voor de volks- en middelbare scholen bindend heeft ver klaard. (Kölnische Zeitung) Een grapje van Mark Twain Op een avond herinnerden de vrienden van A'ark Twain, in New York, zich dat het diens verjaardag was, en besloten hem een gelukstelegram te sturen. Vaar niemand wist, in welken uithoek van de aarde hij zich bevond, dus adresseerden zij het telegram: Vark Twain, God weet waar". Verscheidene weken later ont vingen zij een bericht uit Italië, dat slechts uit drie woorden bestond. Hij wist 't". (This Week magazine, Chicago) Humor aan het front Het signaal tot den aanval weerklinkt. Een compagnie Zouaven springt met gevelde bajonetten uit de loopgraaf en stormt op den vijand af. Van de andere kant barst het trommelvuur los, zware granaten en shrapnels vliegen de mannen om de ooren. De luitenant, die de mannen van zijn sectie ziet vallen, geeft een kort bevel: Dekking zoeken. Ga plat liggen ! Maar ga dan toch plat liggen mannen !" De Zouaven gaan plat liggen. Alleen een reus van een Zouaaf blijft temidden van de projectielenregen staan. Ga toch liggen, ezel! Wil je nu met alle geweld dood gaan ?" De kogels fluiten, de granaten spatten aan allu kanten uiteen, de luitenant wordt woedend: er gebeurt niets, de Zouaaf blijft staan. ,,lk kan niet gaan liggen. Ik heb een liter wijn in mijn zak en er zit geen kurk op!" (Petit Marseillais) Bedreigd Japan ons Indlc? Als we de moeilijkheden samenvatten, die overwonnen moeten worden wanneer Japan Nederlandsch-Indiëhad veroverd, zou Japan, zoo uitgebreid, zich uit strekken binnen een onmetelijke drie hoek, welke begrensd zou worden door de rivier de Amoer in het Noorden, door Sumatra en Nieuw Guinea in het Westen en Oosten, en in het Zuiden door NedIndië. Bij de top van de driehoek zou zich een groeiend Sow j et-leger en hier zou zich ook de nieuwe Amerikaansche basis in Alaska en op de Aleotteneilanden bevinden. In de groote Oceaan zou zich een nieuwe en sterkgeïnteresseerde Amerikaansche vloot be vinden, waarschijnlijk ter grootte van de twee huidige Oceaanvloten tezamen. Australiëen Britsch-Indiëzouden zich koortsachtig bewapenen, en zelfs wanneer, wat onwaarschijnlijk is, Singapore ver loren zou gaan, dan zouden de Britsche slagschipeskaders de haven van Penang, de nieuwe en machtige vlootbasis, welke nu bij de ingang van de Straat van Malakka gebouwd wordt, binnenstormen. In het middelpunt van deze driehoek bevinden zich de l'hilippijncn, terwijl Japan ook nog steeds zou kunnen worden geblokkeerd. Het is moeilijk, de schepping van zulk een vijan.lelijke omsingeling in overeen stemming te brengen met de eerste be ginselen van de militaire strategie. (Asia, -\ew York) Ouderdom komt met gebreken Mijn eenige bezwaar tegen oud worden is, dat ik soms begin te voelen dat ik een vermoeden heb, dat ik iets omtrent iets werkelijk begin te begrijpen. Ik twijfel of het waar is. (Baldwin in een redevoering te Manchester) icL ,,Wat! Bombardeer jij kleine kinderen!" ,,ja maar met heel kleine bommetjes/" j S^l-: (Stampa, Turijn) Staat er nog jets sensat/onee/s in de "\krant?" (Caravane, Caïro) HOE ENGELAND ZICH DEN VREDE VAN LONDEN OORLOG ANNO 1942 (Kölnische Illustrierte) FAG. 9 DE GROENE No. 3274

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl