Historisch Archief 1877-1940
DER WERELD
Zeeland aan, ook twee Dominions van
het wereldrijk, en de Vinister was daar
om ze te begroeten. Hij ging aan boord
van het eerste schip met Nieuw-Zeelan
ders en hield zijn rede. ,,De strijd" zoo
zeide de Minister, is voor ons allen de
zelfde, het gaat er om, het Nazidom,
waarvan de Nieuw-Zeelanders waar
schijnlijk een zeer duidelijke voorstelling
hebben, te verpletteren. Geen volk zou
vrij kunnen leven, zoolang dit systeem
niet vernietigd is." Alsof Nieuw-Zeeland
-tot nu toe niet in vrijheid geleefd heeft,
niettegenstaande het regime! Eden zei
zulks n.b. in Egypte, waar geen vrijheid
heerscht, tengevolge van de gewapende
Engelsche heerschappij over het Egyp
tische volk. (Frankfurter Zeitung)
Hitler weet het reeds
Dr. Goebbels verklaarde, toen ik hem
onlangs sprak, dat het geen
nationaalsocialist in zijn hoofd zou komen Hitler
naar zijn toekomstige plannen te vragen.
De Fuehrer .spreekt wanneer hij hiertoe
drang gevoelt en tot dien laat een ieder
hem met rust. Het respect voor zijn genie
houdt vanzelfsprekend vele vragen in
bedwang. Hiertegenover staat dat het
kan gebeuren dat zijn woorden als een
volkomen verrassing komen. Dr. Goebbels
is er van overtuigd dat Hitler op dit
oogenblik reeds het nieuwe Europa
plastisch voor zich ziet.
(Berlinske Tidende, Kopenhagen)
Jong geleerd, oud gedaan
Bij de opvoeding in militairen geest
wordt het volgende richtsnoer gegeven:
ledere week wordt zoo mogelijk met een
oorlogsuur ingeluid. Hierbij wordt het
door het schoolhoofd aangegeven
weekwachtwoord bekend gemaakt. De
leeraar bespreekt het legerbericht en de
belangrijkste gebeurtenissen. Bij alle
vakken moet aan de opvoeding in
militairen geest aandacht worden
besteed. De dagbladen en geïllustreerde
tijdschriften moeten veel meer in
dienst van de opvoeding worden
gesteld. Voor klasselectuur moeten bladen
gekozen worden die de onontbeerlijke mili
tair-politieke uitrusting hebben. Radio
uitzendingen moeten zoo mogelijk ook bij
het onderwijs benut worden. Film en foto
laten zich nu goed gebruiken om de
soldatengeest te sterken en te bevorderen.
De vrouwelijke jeugd moet in het bij
zonder omtrent de voeding worden inge
licht. De brei- en naaiuurtjes moeten in
dienst van de partij worden gesteld. Aan
het einde van elke week moet de
klasseleeraar voor zijn leerlingen een politiek
overzicht van de week geven. Het onder
richt wordt eiken dag met het
HorstWessel-lied beëindigd. ledere school moet
een oorlogsarchief aanleggen. Bij de
schoolvergaderingen moeten de vraag
stukken van de militaire opvoeding
grondig behandeld worden. De leerboeken
evenals de schoolbibliotheken, moeten
aan een diepgaand onderzoek worden
onderworpen. Wat met de opvoeding in
militairen geest in strijd is, moet worden
verwijderd.
Dit zijn de richtlijnen die de
regeeringspresident te -\-unchen voor de volks- en
middelbare scholen bindend heeft ver
klaard. (Kölnische Zeitung)
Een grapje van Mark Twain
Op een avond herinnerden de vrienden
van A'ark Twain, in New York, zich dat
het diens verjaardag was, en besloten
hem een gelukstelegram te sturen. Vaar
niemand wist, in welken uithoek van de
aarde hij zich bevond, dus adresseerden
zij het telegram: Vark Twain, God weet
waar". Verscheidene weken later ont
vingen zij een bericht uit Italië, dat slechts
uit drie woorden bestond. Hij wist 't".
(This Week magazine, Chicago)
Humor aan het front
Het signaal tot den aanval weerklinkt.
Een compagnie Zouaven springt met
gevelde bajonetten uit de loopgraaf en
stormt op den vijand af. Van de andere
kant barst het trommelvuur los, zware
granaten en shrapnels vliegen de mannen
om de ooren. De luitenant, die de mannen
van zijn sectie ziet vallen, geeft een kort
bevel: Dekking zoeken. Ga plat liggen !
Maar ga dan toch plat liggen mannen !"
De Zouaven gaan plat liggen. Alleen een
reus van een Zouaaf blijft temidden van
de projectielenregen staan. Ga toch
liggen, ezel! Wil je nu met alle geweld
dood gaan ?" De kogels fluiten, de granaten
spatten aan allu kanten uiteen, de
luitenant wordt woedend: er gebeurt
niets, de Zouaaf blijft staan. ,,lk kan niet
gaan liggen. Ik heb een liter wijn in mijn
zak en er zit geen kurk op!"
(Petit Marseillais)
Bedreigd Japan ons Indlc?
Als we de moeilijkheden samenvatten,
die overwonnen moeten worden wanneer
Japan Nederlandsch-Indiëhad veroverd,
zou Japan, zoo uitgebreid, zich uit
strekken binnen een onmetelijke drie
hoek, welke begrensd zou worden door
de rivier de Amoer in het Noorden, door
Sumatra en Nieuw Guinea in het Westen
en Oosten, en in het Zuiden door
NedIndië. Bij de top van de driehoek zou
zich een groeiend Sow j et-leger en hier
zou zich ook de nieuwe Amerikaansche
basis in Alaska en op de
Aleotteneilanden bevinden. In de groote
Oceaan zou zich een nieuwe en
sterkgeïnteresseerde Amerikaansche vloot be
vinden, waarschijnlijk ter grootte van
de twee huidige Oceaanvloten tezamen.
Australiëen Britsch-Indiëzouden zich
koortsachtig bewapenen, en zelfs wanneer,
wat onwaarschijnlijk is, Singapore ver
loren zou gaan, dan zouden de Britsche
slagschipeskaders de haven van Penang,
de nieuwe en machtige vlootbasis, welke
nu bij de ingang van de Straat van
Malakka gebouwd wordt, binnenstormen.
In het middelpunt van deze driehoek
bevinden zich de l'hilippijncn, terwijl
Japan ook nog steeds zou kunnen worden
geblokkeerd.
Het is moeilijk, de schepping van zulk
een vijan.lelijke omsingeling in overeen
stemming te brengen met de eerste be
ginselen van de militaire strategie.
(Asia, -\ew York)
Ouderdom komt met gebreken
Mijn eenige bezwaar tegen oud worden
is, dat ik soms begin te voelen dat ik
een vermoeden heb, dat ik iets omtrent
iets werkelijk begin te begrijpen.
Ik twijfel of het waar is.
(Baldwin in een redevoering
te Manchester)
icL
,,Wat! Bombardeer jij kleine kinderen!"
,,ja maar met heel kleine bommetjes/" j
S^l-: (Stampa, Turijn)
Staat er nog jets sensat/onee/s in de
"\krant?"
(Caravane, Caïro)
HOE ENGELAND ZICH DEN VREDE VAN LONDEN
OORLOG ANNO 1942
(Kölnische Illustrierte)
FAG. 9 DE GROENE No. 3274