Historisch Archief 1877-1940
Vrouwen en Vrouwenleven
Ons onderwijs en de moderne psychologie
DE Bond ter Behartiging van de
Belangen van het Kind organi
seert op 28 en 29 Maart e.k. te
's-Gravenhage een Nationaal Congres over
het onderwerp: Ons Onderwijs, gezien
in het Licht der moderne Psychologie".
Doelstelling van het congres is:
a. door inleidingen, besprekingen en
eventueele resoluties bij te dragen tot
de oplossing van de omvangrijke vraag
stukken van ons hedendaagsch onder
wijs, onafhankelijk van godsdienstige
en politieke richtingen;
b. te bevorderen, dat de
Nederlandsche jeugd van heden zoo worde onder
wezen en opgevoed, dat zij bekwaam
en geschikt is de cultuur van ons land
te beschermen, verder te dragen en tot
ontwikkeling te brengen.
Wanneer ik den lezer van dit week
blad op het groote belang van dit
Nationale Congres opmerkzaam wil
maken, dan kan het zijn nut hebben
eerst eenige belangrijke feiten te ver
melden uit het dertig-jarig bestaan
van den Bond ter behartiging van de
belangen van het kind", die zich bezig
houdt met de studie van de problemen
van opvoeding en onderwijs van alle
kinderen tot den volwassen leeftijd.
Om te beginnen moet dan vermeld
worden de Tentoonstelling onder de
naam: Opvoeding van het Kind",
waaraan verbonden was een
tweedaagsch Congres op i Augustus 1908
te 's-Gravenhage. Deze tentoonstelling
werd bezocht door 23.000 personen.
In 1911 stichtte de Bond, waaraan
inmiddels 20 onderwijs- en
opvoedingsvereenigingen zich in federatief verband
hadden aangesloten, een Bureau met
daaraan verbonden bibliotheek, dat
'sindsdien als uitgangspunt dient voor
alles, wat tot navraag, onderzoek,
voorlichting en hulp kan strekken bij
de behartiging van de belangen van het
kind. Het is gevestigd in het gemeente
lijk schoolgebouw Colenzostraat 4 te
's-Gravenhage.
In 1912 werd een internationaal
Congres voor Zedelijke opvoeding
gel
«ET
Paaschtaart
VOOR DE PAASCHDAGEN
een gele taart van aardappelmeel die
smakelijk en eenvoudig is en dank
zij het aardappelmeel, met een zeer
brosse substantie uit de oven te
voorschijn komt ziedaar mijn
Paaschrecept.
Er is n maar", en wel: gebruik
geen taartenbodem hiervoor, maar
alleen uw springvorm. Deze zal U
't gepeuter en gezeur om de taart uit
den vorm te krijgen, besparen! Voor
uw niet te grooten springvorm neemt
ge een pakje aardappelmeel (ook los
verkrijgbaar, plm. 9 cent!). Begin
met 2J/2 ons boter of margarine tot
room te roeren, er 3 eierdooiers
doorheen te mengen en dan 2l/2 ons
suiker + i pakje vanillesuiker of
i stokje vanille erbij te voegen. Dan
't aardappelmeel er flink doorheen
mengen en tot slot de 3 zeer stijf
geslagen eiwitten.
Nu uw vorm insmeren, met
paneermeel bestrooien en met het
beslag vullen.
De taart moet i uur in de oven
bakken, en een laag geweekte
abrikozen er boven op is lekker, maar
niet noodzakelijk!
houden, waarin de Bond ter Beharti
ging van de belangen van het Kind een
zeer belangrijk aandeel had. Afgevaar
digden en vele personen uit alle landen
der wereld namen er deel aan. Bekende
geleerden en opvoedkundigen ook uit
ons land hielden er uitnemende inlei
dingen.
Verder heeft de Bond ter gelegenheid
van het i o-jarig bestaan in 1919 een
tweede nationale Tentoonstelling met
Congres Opvoeding van de jeugd boven
den leerplichtigen leeftijd" gehouden
in het gebouw van het eerste Gemeen
telijke Gymnasium te 's-Gravenhage.
Vanaf dat moment dateert mijn nau
were kennismaking met den Bond,
omdat ik het voorrecht had aan de
voorbereiding van de Tentoonstelling
mede te werken.
De volgende passage uit de inhouds
volle rede die Ir. Albarda, op dit Congres
twintig jaar geleden, hield, geldt nog
woordelijk voor het
straks-bijeenkcmende Congres:
Gij hebt U rekenschap er van ge
geven, dat wij leven in een tijd van ge
weldige veranderingen op schier elk
gebied van het mensenleven, in een tijd
van hevige gisting van denkbeelden,
waarin de stellige verzekerdheid van
sommigen veelal omringd is door den
twijfel van velen".
Deze gedachte, geldt ook nog heden,
en evenals voor twintig jaar zal de
beteekenis van het aanstaande Congres
gelegen zijn in de kennismaking met
en gedachtenwisseling over vele en
velerlei meeningen en idealen. Deze
meeningen en idealen, uitgesproken
door mannen van gezag zullen machtig
kunnen bijdragen tot het vinden van
den weg waarlangs de ontwikkeling
in onderwijs en opvoeding heeft te gaan.
DE herziening van de gangbare
didactiek en onderwijskunde
staat in het brandpunt der belangstel
ling. Aan zulk een herziening behoort
een grondige studie der
kinderpsychologie vooraf te gaan, vandaar dat het
Bestuur terecht aan het Congres den
naam heeft gegeven: Ons Onderwijs
gezien in het licht der moderne psycho
logie".
Een belangrijk verschilpunt met
de vroegere Congressen van den Bond
is het ontbreken van een tentoonstel
ling. Ik acht dit van het Bestuur zeer
juist gezien. Van de groote verbete
ringen, die in de laatste tientallen jaren
het uiterlijk en de inrichting der scholen
hebben ondergaan, getuigen de hon
derden moderne schoolgebouwen in
de stad en op het platte land. Hoezeer
deze verbeterde materieele verzorging,
zoowel in hygiënisch als in aesthetisch
oozicht is toe te juichen, van nog meer
belang is de geest en de sfeer die binnen
de schoolmuren heerschen.
Op dit belang van de eerste orde wil
het Congres zijn volle aandacht
concentreeren; een tentoonstelling zou
inderdaad de aandacht te veel hebben
afgeleid.
Aan het Bestuur, dat de voorbe
reiding van dit belangrijke Congres
op zich heeft genomen, komt alle lof
toe voor zijn initiatief om in deze
tijden, nu de kleine neutrale staten
alles in het werk stellen om hun onaf
hankelijkheid te bewaren, besprekingen
in te leiden over de thans urgente
vraag, hoe de Nederlandsche jeugd
van heden het best wordt onderwezen
en opgevoed om de cultuur van ons
land en volk te beschermen, verder
te dragen en tot ontwikkeling te bren
gen.
Moge ik deze uiteenzetting beëindigen
met een woord van opwekking om dit
belangrijke Congres te doen slagen,
juist en vooral nu de omstandigheden
van ons land zoo goed als overal elders,
zoo moeilijk zijn. Laten wij in deze
tijden van velerlei afbraak op cultureel,
geestelijk en moreel gebied er met el
kaar zorg voor dragen dat de jeugd
niets te kort komt waar het betreft
haar geestelijke belangen. Deze be
langen zijn ook de hoogste belangen
van ons volk.
Het welslagen van het hier aange
kondigde en warm aanbevolen Congres
zal dit streven in hooge mate steunen
en bevorderen.
Dr. W. F. DE GROOT
Perzische huwelijksgebruiken
UIT Teheran wordt gemeld, dat
de Perzische regeering van plan
is de huwelijkswetgeving te refor
meeren, ten einde aan den
tegenwoordigen chaos in de Perzische huwelijks
wetgeving een einde te maken.
Op het gebied van huwelijkswetten
is Perziënamelijk wel het meest
merkwaardige land ter wereld. Nergens
vindt men zooveel vormen van huwe
lijken, als in het klassieke land der
minnedichters. Naast het normale
huwelijk kent men in Perziëook het
termijn-huwelijk, een huwelijksvorm
die volkomen wettelijk en toegelaten
is. De kortste termijn, voor hetwelk
een dergelijk huwelijk kan worden
afgesloten, is 24 uur, de langste 99 jaar.
In doorsnede worden termijn-huwe
lijken afgesloten voor een tijdsduur
van 9?10 jaar. Na afloop van het
contract zijn de echtgenooten auto
matisch wettelijk gescheiden, wanneer
zij tenminste niet van te voren over
eengekomen zijn, het contract voor
een bepaalden tijd te verlengen.
Dergelijke termijnhuwelijken wor
den meest door zakenlieden gesloten,
die gedurende langen tijd in een
vreemde plaats moeten vertoeven.
Wanneer een eenzaam reiziger
zich voor eenigen tijd in een stad ves
tigt, krijgt hij weldra bezoek van een
huwelijksbemiddelaar, die hem voor
stelt voor den duur van zijn verblijf
te trouwen.
De termijnhuwelijken zijn naar
Perzische begrippen in het geheel niet
onzedelijk, zelfs dochters van gegoede
burgers gaan dergelijke verbinte
nissen aan, waarbij er natuurlijk wel
op gelet wordt, of de termijn niet
te kort genomen wordt. Een termijn
van vijf jaar wordt algemeen als
zeer fatsoenlijk beschouwd.
Aangezien men bij een
termijnhuwelijk niet binnen den vastgestelden
tijd scheiden kan, geven de meeste
Perzen toch den voorkeur aan een
normaal huwelijk. Officieel wordt een
normaal huwelijk wel voor het leven
gesloten, maar men kan zonder veel
moeite, en op ieder oogenblik, het
contract verbreken.
Voor een scheiding behoeft de Per
zische echtgenoot geen enkele gron
dige reden te hebben. Wanneer zijn
vrouw een theekopje laat vallen,
wanneer het eten te zout is, of wanneer
mevrouw eens een slechte bui heeft,
dan is dat voldoende aanleiding om
de scheiding te laten uitspreken!
SCHEIDINGEN komen door
eenen-ander in Perziëzoo veelvuldig
voor, dat op een Perzisch paspoort,
behalve de gebruikelijke rubrieken voor
naam, woonplaats, enz. een speciale
ruimte voor de verschillende schei
dingen is ingeruimd. Het is begrijpelijk,
dat de Perzische vrouwenbeweging
alle moeite doet, om aan deze mis
standen een einde te maken; het is
echter nog niet gelukt om den weer
stand van de Perzische mannen, die
niet zonder strijd van hun privileges
afstand willen doen, te breken.
Het gemak, waarmede een echt
scheiding te verkrijgen is, heeft tot
gevolg dat er dikwijls, in de opwelling
van het oogenblik, beslissingen ge
nomen worden, waarvan men later
spijt heeft. Na enkele uren komt dik
wijls reeds het berouw, en dan gaat
men naar den notaris terug, om te
trachten de uitspraak te vernietigen,
en opnieuw met elkaar in het huwelijk
te treden. Om deze overijlde echtschei
dingen tegen te gaan is het bij de wet
verboden, dat een man met zijn ge
wezen echtgenoote hertrouwt, tenzij
zij in den tusschentijd weer hertrouwd
en gescheiden is.
Deze bepaling heeft een zeer bijzon
der beroep in het leven geroepen, na
melijk dat van tusschentijdsch echt
genoot. Wil een man met zijn gewezen
echtgenoote hertrouwen, dan roept
hij de bemiddeling in van een
beroepstusschentijdsch-echtgenoot, die offici
eel mat de vrouw in het huwelijk treedt,
om zich na eenige dagen weer te laten
scheiden. Een dergelijk beroep is
natuurlijk een zaak van vertrouwen,
want geen enkele wet kan den
tusschentijdschen echtgenoot dwingen, zijn
vrouw weer vrij te geven, of hem
ervan te weerhouden op zijn rechten
te staan. De wantrouwende Perzen
kiezen hiervoor dan ook meestal
grijsaards en invaliden, die, tegen
vergoeding van een niet onaanzienlijk
bedrag, op zich nemen als tijdelijk
echtgenoot te fungeeren.
Er zijn in Perziëook huwelijken,
die officieel als witte" huwelijken
gesloten worden. Vele vrouwen, en
ook wel mannen, wenschen te trouwen
om de materieele of sociale voordeelen,
die dezen staat met zich kan brengen,
zonder evenwel gedwongen te worden,
ook de andere consequenties, aan een
huwelijk verbonden, te aanvaarden.
In het huwelijkscontract wordt zooiets
uitdrukkelijk gestipuleerd. Een der
gelijk huwelijk is volkomen rechts
geldig, zij komen dan ook herhaalde
lijk voor, scheiding is in dergelijke
gevallen niet zeldzaam.
ONDANKS deze eigenaardige hu
welijksgebruiken komen buiten
echtelijke kinderen in Perziëvrijwel
niet voor. Het treurige beeld van een
kind, dat zijn vader niet kent, is in
Perziëvrijwel onbekend. Daarentegen
heeft de rechter meermalen een be
slissing te geven in gevallen, waar
verscheidene mannen elkaar het va
derschap van een kind betwisten.
Kinderen, vooral zonen, zijn de droom
van eiken Pers. Hij is veel eerder ge
negen in twijfelachtige gevallen het
vaderschap van een vreemd kind op
zich te nemen, dan de kans t e loopen
zijn eigen kind aan een vreemde toe
te vertrouwen. Vaderschapsprocessen
zijn dan ook in Perziëaan de orde
van den dag.
Ook de veelwijverij is in Perzi
toegestaan, in tegenstelling met de
meeste andere landen ter wereld.
Een Pers mag echter ook niet meer
dan vier vrouwen tegelijk bezitten!
In betere kringen is het tegenwoordig
gebruikelijk, in het huwelijkscontract
een clausule op te nemen, waarbij
uitdrukkelijk gestipuleerd wordt, dat
voor een tweede huwelijk van den man
de toestemming van de echtgenoote
noodzakelijk is.
Het lijkt mij weinig twijfelachtig
of deze en dergelijke gebruiken zullen
spoedig tot het verleden behooren.
ESSAD BEY
PAG. II DE GROENE No. 3277