De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 30 maart pagina 12

30 maart 1940 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

Vrouwen en Vrouwenleven Democratisch kasteel De Qudkerschool Eerde" IS het niet ook thans nog de droom van alle kinderen om in een kas teel te wonen? In een echt oud slot, gelegen diep in het bosch, omgeven door een breede gracht en voorzien van een groote poort? Deze droom uit onzen kindertijd komt weer boven, wanneer wij de internationale Quakerschool Eerde" te Ommen bezoeken. Hier leven kinderen in een prach tig sprookjesslot, maar niet als betooverde prinsen en prinsessen, neen, moderner, maar niet minder roman tisch: als burgers van een schoolstaat". Een schoolstaat", die ook schoul is. In de ochtendlessen wordt niet alleen voor het Nederlandsche, maar ook voor het Engelsche en Duitsche eindexamen opgeleid. Bijzondere aan dacht wordt daarbij aan het muziek onderwijs geschonken, want de op voeding die de kinderen op Eerde ontvangen, beperkt zich niet tot de gewone schoolvakken, maar breidt zich uit tot bijna ieder gebied van onze cultuur. En muziek beschouwt men op Eerde" als den cultuurvorm die ons, Europeanen, het meeste te zeg gen en te geven heeft. Om deze intellectueele en cultureele ontwikkeling in evenwicht te houden, is er 's middags slechts praktisch werk of sport. De corvée" zorgt dan voor den afwasch, de andere kinderen werken naar eigen wensch en aanleg in timmermanswerkplaats, boekbinderij, pottenbakkerij en in de weef- en naaikamer, waar ook jongens werken, terwijl in de landbouwafdeeling ook meisjes arbeiden. Tot zoover de school". Thans het tvpische van den schoolstaat. BIJ DE FOTO'S Boven: Muziekonderwijs in het beginstadium : rhythmische oefe ningen. Daar onder: De voorgevel van Quakerschool de OVER alle vragen die het onderwijs betreffen, heeft alleen het leerarencorps zeggingschap, doch het ver dere schoolleven wordt door leeraren en leerlingen gemeenschappelijk gere geld. Want het is een democratische staat te Eerde". Er heerscht hier geen dwingend gezag, maar overtuigde eer bied voor elkanders persoonlijkheid. De volwassenen worden niet als boe mannen beschouwd, de kinderen niet als een kudde gehoorzame schapen. Iedereen, leeraar of leerling, 60 of 6 jaren oud, kan op de geregelde bij eenkomsten van alle schoolbewoners bezwaren tegen bestaande regelen mededeelen, en nieuwe ideeën te berde brengen. Die worden dan gezamenlijk besproken en als zij waarde blijken te hebben, aangenomen. Met aandacht en belangstelling, maar zakelijk, bespreken dan 130 kinderen en 24 leeraren onder voorzitterschap van een door hen gekozen leerling, alle schoolaangelegenheden: bijvoorbeeld, of in het komende kwartaal hockey of voetbal zal worden gespeeld, of hoe de dienst in de keuken doelmatiger kan worden ingericht. Samen met de leeraren zorgt een commissie van leer lingen dat de wetten" die op de schoolvergadering zijn vastgesteld, ge handhaafd worden. Verder is het ook de taak van die commissie, om te zor gen, dat ieder zijn kamer netjes houdt en op tijd naar bed gaat. Doch ons, bezoekers, leek dit toezicht haast over bodig. Want het merkwaardige is, dat slechts zelden een van deze zelf-gemaakte wetten door de leerlingen wordt overtreden. Zoo leert hier de jeugd onder het begrijpend toezicht van ervaren paedagogen haar eigen leven te leven en te vormen. En met hoeveel toewijding en geestdrift werken hier jongens en meisjes voor hun gemeenschap ! De landbouwafdeeling voorziet de school van voedsel, de schoolmeubels PAG. 12 DE GROENE No. 3278 Eerde"te Ommen. Onder: Met belangstelling wijden de leerlin gen zich aan het natuurkunde-practicum. worden voor 't grootste deel in de eigen werkplaats gemaakt, de pottenbakkerij vervaardigt het aarde werk dat de school behoeft en in de weef- en naaikamer worden met liefde jurkjes voor min-vermogende kameraadjes gemaakt. Zelfs een groot zwembad hebben de Eerder kasteel bewoners voor hun school gebouwd. IEDERE maand verschijnt de school krant in 't Hollandsch, Duitsch en Engelsch. Niet slechts de jeugdige redacteuren maar alle leerlingen stellen er een eer in, dat ieder nieuw nummer goed geschreven, en voorzien van aardige illustraties, verschijnt. Zoo blijven ook de vroegere leeraren, en de oud-leerlingen die over de geheele wereld verspreid zijn, met de school in contact, en kunnen zij van verre de schoolvergadering en de bonte avon den mee beleven. Door al deze arbeid voor de gemeen schap, die van zooveel belang voor de ontwikkeling van de kinderen is, komt het gewone onderwijs echter niet te kort. Op Eerde" weet men den kinderen waarlijk bij te brengen, dat men niet voor de school maar voor het leven leert. En zoo vereenigen de leerlingen zich uit vrije beweging tot arbeidsgemeenschappen, waar men hen met natuur- en scheikundige proeven bezig ziet; andere vormen een taal- en letterkundige club, en weer een ander groepje bespreekt philosophie en kunsthistorische onderwerpen; zelfs zijner jongens en meisjes die zich in astronomie verdiepen. 's Avonds om half elf echter zijn ook de oudste leerlingen ter ruste gegaan. Stil ligt dan het oude kasteel in den nacht. Zacht ademende boomen en glanzend zwart water bewaken dezen burcht onzer cultuur, dit Kasteel der Jeugd", waar dagelijks met de kracht van den geest en door nijvere handen idealen in praktijk worden ge bracht. Nieuwe, moedige ideeën vinden in Eerde" een gastvrij tehuis. Zulk een vredige gemeenschap van internationale jongeren, dat is het wat wij juist in dezen oorlogstijd noodig hebben ! Het versterkt ons geloof in de toekomst der menschheid.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl