De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 6 april pagina 15

6 april 1940 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

Film De bakvisch der bakvisschen Deanna Durbiiïs carrière HAAR studio kondigde ons aan dat Deanna Durbin een film ging maken, genaamd, A Queen at Fourteen". De film werd nooit opgenomen, maar de voorspelling, opgesloten in de titel, is uitgekomen. Op zestienjarigen leeftijd is Deanna een koningin in Hollywood, waar koninklijkheid minder te maken heeft met den adelstand dan met het plaatsings bureau, minder met afkomst dan met geld. Zij heeft achter elkaar in vijf films de hoofdrol gespeeld. Haar fan mail", die vier jaar geleden op nul stond, bedroeg twee jaar terug zestienhonderd brieven per week; nu wordt de post eenvoudig gewogen, in balen verpakt en als een nevenbedrijf beschouwd. Koninklijkste attribuut van allen: Deanna zal spoedig haar millioen harde dollars bezitten. Op zestienjarigen leeftijd verdient Deanna Durbin 5.000 dollar per week, hetgeen een koninklijk salaris op zijn best is. lederen Woensdag van het geheele jaar, (en wij vernemen van betrouwbare zijde dat het er twee-en-vijftig zijn), betaalt de Universal Pictwes haar 1750 dollar. Aan het einde van ieder filmseizoen, na de voltooiing van haar twee verplichte films, ontvangt ze een bonus van 100.000 dollar. Van den verkoop van goederen onder haar naam, pullovers, poeder, sportkleeding enz. trekt zij ongeveer een 1000 dollar per week. Alles tezamen genomen zal de jongedame, op haar een-en-twintigsten verjaardag ongeveer 1.500.000 dollar verdiend hebben met haar nieuwe contract. Geen kwaad bedrag. Zij verwacht dat zij hiervan twee-derde zal overhouden. Chic Johnson van het beroemde duo Olsen en Johnson heeft gezegd: Dat is niet mis". DEANNA'S millioen is niet uniek in Hollywood. Haar positie in de filmwereld is dat wel. Er is nog nooit iemand geweest die zoo was als zij. Ze begon in alle opzichten als een kinderster, maar nooit sprak iemand of dacht iemand over haar als een nieuwe, of een tweede of een oudere Shirley Temple. Zij heeft een verwonderlijk goede mezzo sopraan, maar terwijl haar stem-allén al de aan dacht van het publiek had kunnen trekken, is ze ook door andere eigenschappen naar voren gekomen. Ze is een knappe kleine actrice, maar niet een die een filmprijs zal verwerven. Er zijn Amerika's Lievelingen geweest. (Mary Pickford was de eerste, Amerika's laatste lieveling was Shirley Temple) Amerika's Vriendinnen" (van Mae West tot Hedy Lamarr) maar, tot Deanna Durbin naar voren kwam, was er nog nooit een volmaakte Amerikaansche Jongere Zuster geweest. Deanna maakte aan dit gemis een einde. Op het doek is zij onstuimig, vitaal, naïef, amu sant, onbedorven, ontwapenend, natuurlijk. Dit alles tezamen genomen vormt het woord dat bijna iedere criticus gebruikt heeft bij zijn beschrijving van haar: ,,frisch". Dit is zoowel op het doek als daarbuiten op haar van toepassing. Deanna heeft niet de gemaaktheid die een Hollywood-koningin gewoonlijk heeft. Hoe wel zij zich van haar belangrijkheid bewust is, probeert ze wanhopig niet interessant te doen. Zij ging dezen zomer voor het eerst naar de paarden rennen. Haar hoogste inzet op de rennen bedraagt tien dollar. Eens verloor ze drie dollar. Een andere keer won ze drie of vier dollar, wat haar evenveel opwinding gaf, als het de Deanna van het witte doek zou hebben gegeven. Zij beheert haar kapitaal niet zelf, en haar zakgeld, hoewel niet weinig, is niet buitengewoon hoog. Zij maakt afspraken, gaat uit dansen en dineeren met jongelui, en blijft soms tot half elf uit. De nieuwtjes-jagers besteden hieraan groote aandacht en hebben Deanna's verloving met ongekende hoeveelheden jonge man nen aangekondigd.... Haar oprechtheid en eenvoud hebben nieuwe verhalen aan de Hollywoodlegenden toegevoegd. Toen Leopold Stokowski naar de studio kwam, om haar te ontmoeten voordat men met de film 100 men and a girl" begon, moest Deanna voor hem zingen. Ze was opgewonden als een prima donna die voor het eerst opkomt en even verlegen als een meisje van veertien behoorde te zijn. Stokowski kwam en werd voorgesteld. Hallo," zei zij en zong; prachtig" zei Stokowski en boog. Dank U mijnheer" zei zij en rende weg. Een van de filmjournalisten vroeg haar eens hoe ze het zou vinden, Clark Gable als tegenspeler te hebben en wachtte, het potlood gereed om haar ontboezeming op te schrijven. Ik bewonder het acteeren van Clark Gable" was het eenvoudige antwoord, maar ik geloof dat de keuze van een tegenspeler moet afhangen van de vraag of hij wel of niet geschikt is voor de rol". Men vertelt dat een andere aanwezige reporter, die de pijnlijke stilte wilde verbreken, zenuwachtig vroeg of zij trouw plannen had met een van de vooraanstaande mannen van de stad (Deanna was toen al vijftien). Ernstig antwoordde zij: Ik zal waarschijnlijk nooit trouwen." DAT was niet de Deanna Durbin, de filmkonin gin, die sprak, maar Edna Mae Durbin, de dochter van een eenvoudigen stationsarbeider en zijn vrouw, geboren te Winnipeg op 4 December 1922. In 1935, zoo gaat het verhaal, besloot John Cunsidine van de Metro-Goldwyn-Mayer een bio grafische film te maken van Mme. SchutzmannHeinz onder de titel Gram". Hij had een kind noodig dat de diva in haar jeugd moest voorstellen. Niemand voldeed en het zoeken nam een aanvang. Jack Sherrill, een agent, ontdekte haar in haar een voudige muziekklas. Mme. Schutzmann Heinz stierf echter. Gram" werd vergeten. Deanna trad op in een voorfilm, met Judy Garland, hetgeen echter geen succes was. Metro besloot haar contract niet te verlengen. Sherrill bracht haar naar Walt Disney, om als de stem van Sneeuwwitje" te HOE EEN GEZICHT VERANDERT Links: Deanna Durbin in de film Drie handige meisjes" Rechts : Deanna, van bakvisch tot jongedame opgegroeid in Eerste liefde" fungeeren, Walt Disney nam haar niet aan, omdat haar stem te mezzo" was. Universal nam haar aan en wierp haar in de armen van twee vreemdelingen, Joe Pasternack en Henri Koster. Koster en Pasternack protesteerden, dat zij met een onbekend kind moesten experimen teeren. De studio hield echter vol. Koster begon te werken. Hij leerde haar gracieus te loopen. Deanna kreeg een proefopname en Koster verklaarde dat hij een ster gevonden had. Hollywood schept behagen in de successen van Deanna, want hoeveel kansen maakt een kind om Hollywood te veroveren? Niet de spreek woordelijke een op het millioen. De meeste kinder sterren worden uit bittere noodzaak geboren. Als de Metro niet als een razende op zoek was ge weest naar het kind Schutzmann Heinz, zou Deanna misschien nog een onbekend H.B.S. meisje zijn, dat muzieklessen nam op het conservatorium te Los Angeles. Zij kreeg haar kans en zij benutte hem. Er zijn waarschijnlijk duizenden Deanna Durbins in de wereld maar men zal ze nooit kennen, omdat de eigenaardige wetten van het toeval ze geen kans zullen geven de juiste persoon op de juiste plaats te zijn op het juiste tijdstip. Deanna was de uitverkoren enkeling uit een millioen mededingsters. DOUGLAS W. CHURCHILL IN de serie boeken over psycho logische en wereldbeschouwe lijke vraagstukken die Meulenhoff te Amsterdam uitgeeft, verscheen van dr. L. E. Bisch, psychiater te New-York: Boodschap aan de nerveuse wereld. Het boek is inge leid door dr. F. J. Soesman. De be hoefte aan dit soort lectuur schijnt, vooral op het oogenblik, groot te zijn. Het onderhavige boek is vlot en prettig geschreven. Aanbevolen. WIJ ontvingen twee boeken over Finland: Finland im Bilde, tachtig fraaie opnamen met verbindenden tekst door M. Wolgensinger (uitg.: Eugen Rentsch Verlag, Zürich) en Fritz Wartenwerkers Von finnischen Menschen (Rotapfel-Verlag, Z rich), een karakteristiek van Mannerheim, Kallio e.a. Beide boekjes zien er keurig uit. Nieuwe uitgaven WlLHELM-Frick-Verlag te Weenen zond ons een vlotte levensbeschrijving van de beroemde 196 eeuwsche Weensche danseres Fanny Elssler toe, ge schreven door Emil Pirchan. Het boek is voortreffelijk geïllustreerd. Van dezelfde uitgeverij ontvingen wij een serie Meisterbildnisse der Dürerzeit, met inleiding van Werner Hagen. Eveneens een prachtiguitziend werk. Goede reproduc ties ! Tenslotte ontvingen wij van deze firma vier novellen: Rudolf Haybock: Wiener Historiën, Ernst Kratzmann: Regina Sebaldi, Hans Klöpfer: Aus der Franzosenzeit en Luserbe: Fahrt nach Letztesandt. WIJ ontvingen den nieuwsten druk van Kroes' bekend Duitsch Handwoordenboek (uitg.: Van Goor,Gouda).'n Boekdatgeen aanbeveling meer van noode heeft. W. P. van Stockum & Zn. te Den Haag gaf een tweeden druk uit. van Militair Ceremonieel" van Jhr. C. J. M. Wittert, luit.-gen. b.d. De schrij ver bepleit gestreng vasthou den aan het traditioneele cere monieel. Het boekje is levendig geschreven. M. J. Baronesse van Heerdt heeft een uitvoerige studie gepubliceerd over Het Paard in de Kunst". (Van den praehistorischen tot den tegenwoordigen tijd), Ruygrok te Haarlem gaf dit boek met zeer vele illustraties uit, die het tot een rijk bezit maken. Het edelste dier der schepping" is hier op ontelbare afbeeldingen vereeuwigd. De schrijfster heeft helaas de twintigste eeuw wat summier behandeld. Toch een fraai werk ! PAG. 15 DE GROENE No. 3279

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl