De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 26 april pagina 7

26 april 1940 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

V/er Duitsche Messerschmitt-jagers zij zijn de mindere van hun fransche en Britsche collegas. De z.g. superioriteit" van de Duitsche luchtmacht Resultaat van handige propaganda Van onzen luchtvaart-medewerker. DE Duitsche luchtmacht is het troetelkind van Veld-MaarschalkGöring. Zij is geboren in 1934. Van het begin af heeft men er tegen op gezien, van het begin af hebben de meest fantastische ver halen omtrent sterkte en kwaliteit de ronde gedaan. In artikelen en boeken heeft men gewaarschuwd tegen het Duitsche Luchtwapen waaraan zoo ontzaggelijk veel geld werd gespendeerd, dat zoozeer de belangstelling had der Nazi-jeugd. De propaganda voor de Luftwaffe werd trouwens op buitengemeen handige en geraffineerde manier gevoerd. Buitenlandsche journalisten kregen gelegenheid om fabrieken te bezoeken, werden op militaire vliegvelden toegelaten. Zij kwamen terug, sterk geïmponeerd, zij maakten vergelijkingen met de Royal Air Force, met de Armee de l'Air en steeds vielen die vergelijkingen ten gunste uit van de Luftwaffe. Krantenmenschen, die zich hadden gespecialiseerd op het gebied der luchtvaart, kregen foto's, korte beschrijvingen, Presse-Artikel, doch geen of bijna geen prestaties. Men liet hen gissen, met opzet. Wereld-snelheidsrecords werden verbeterd, zoogenaamd met standaard-jachtvlieg tuigen. Men gaf volledige details van de manier waarop de enorme snelheid van ruim 750 km per uur was gemeten, men gaf een enthousiaste be schrijving van het evenement, doch niets omtrent de machine of den motor. Men liet de wereld in de waan, dat inderdaad de prestaties waren bereikt Och wat een verrukkelijke Zondagmiddag was dat l Wat een heerlijke zorgeloosheid! Wat kan men de wereld toch gauw vergeten als de natuur even helpt! Herinneringen aan winter en oorlog smelten als sneeuw weg voor de zon. En toch is zulk een middag ook, het moge vreemd klinken, een bron van strijdbaarheid. Want als de bus U, zondoorgloeid, terughotst naar Amsterdam, doorleeft ge, onontkoombaarsterk, den misdadigen waanzin van dezen tijd: de waanzin van den oorlog, helaas noodzakelijke waanzin in de verhoudingen waarin wij leven. Dit diep te gevoelen geeft ons kracht om een week lang tegen de kranten op te tornen en te blijven gelooven, neen, te weten dat de wereld die beter, harmonischer, gelukkiger is dan de onze, eens komt. Nog n tochtherinnering: in een plaatsje, ergens ten Zuiden van Amsterdam", is een kruidenierswinkel. Daar staan van die mooie, groote, ouderwetsche bussen waarin de waren opgeborgen worden. Op de bussen staat de inhoud vermeld. Wij lazen: W. SUIKER, BR. SUIKER en BA. SUIKER, hetgeen blijkbaar beteekende: WITTE SUIKER, BRUINE SUIKER, BASTERD SUIKER. Wij lazen ook V. MUSELLI. Het duurde echt even voor we dat begrepen hadden. KANTEKLEER met een serie-toestel. ... en de wereld geloofde het. Niet de vaklieden, niet de vakpers, doch men" beschuldigde de insiders van jalousie-de-métier, van vooringenomenheid. De groote massa der dag bladlezers was er heilig van overtuigd, dat die Duitschers iedereen ver vooruit waren. Hadden zij geen reputatie van prima organisators, van Gr ndlichkeit? De Duitsche pers, volkomen aan banden gelegd, vermeldde slechts de successen. Ongelukken werden verzwegen en het was slechts een toeval, dat de wereld aan de weet kwam, dat de eerste viermotorige Junkers Ju. oo vleugelbreuk kreeg in de duikvlucht. In den breede werd uitgewijd over de jeugd-organisaties op luchtvaartgebied over de zweefvliegerij, over de sportvliegerij, over de opleiding. Dat alles paste in het programma. Imponeer de buitenwacht, overtuig de menschen van de grootte der Duitsche luchtvaart, maak ze bang ! De Engelschen? Och kom. Oer-conservatief, lauw, zonder fut. Het Air Ministry publiceerde volledige gegevens van de Hawker Hurricane", de Fairey Battle," de Supermarine Spitfire" en andere machines. Men werd niet geïmponeerd ondanks het feit, dat de prestaties waartoe deze machines in staat waren, ongedacht imposant waren. Immers, de Duitschers, die niets van dien aard publiceerden, waren ongetwijfeld tot veel betere dingen in staat. De manier waarop zoowel in Engeland als in Frankrijk een en ander werd gepubliceerd, was trouwens niet in staat om veel indruk te maken. De propaganda, welke in Duitschland was verheven tot een kunst, werd in de landen der Geallieerden volslagen verwaarloosd. Een poging van mijn kant om, een paar jaren geleden, bezoeken te brengen aan de belangrijkste Fransche vliegtuigfabrieken, mislukte grootendeels. Aan den eenen kant een sterk wantrouwen ten opzichte van mijn bedoelingen, aan den anderen kant een volslagen gebrek aan eenige belangstelling voor een dergelijk bezoek omdat Nederland toch als afzetgebied onbelang rijk was". Maar het beetje, dat ik te zien kreeg, was goed en hetgeen de Franschen op de tentoonstelling in Parijs einde 1938 toonden, was prima. Alleen, er was nooit iemand op den stand, terwijl de Duit sche stand steeds vol stond met menschen, die graag bereid waren om allerlei inlichtingen te verstrekken. Verscheidene Engelsche fabrieken heb ik wél kunnen bezoeken, doch het leek alsof men zich schaamde voor hetgeen men tot stand had gebracht. Waar bij een bezoek aan een Duitsche fabriek zelfs de kleinste kleinigheid naar voren werd gebracht, vonden de Engelschen het blijkbaar noodig hun eigen producten een beetje te bespotten. Toen ik een fabriek zag waar de acht montage lijnen naast elkander elk een compleet vliegtuig per dag afleverden en dit een mooie prestatie noemde, temeer waar een jaar tevoren op die plek nog slechts grasland te bekennen was geweest, gaf men toe, dat het not bad" was. DE oorlog brak uit en Polen werd in enkele weken onder de voet geloopen. Het Duitsche Lucht wapen had een zeer groot aandeel in deze over winning en de Duitsche propaganda liet zich niet onbetuigd om een en ander gründlich uit te buiten. Tot op vandaag krijgt men nog foto's en ver haaltjes, welke betrekking hebben op die Poolsche veldtocht. Maar.... de Poolsche lucht macht was klein, blijkbaar niet al te goed georga niseerd en na een paar dagen hadden de Duitsche toestellen vrij spel. De resultaten van deze campagne bewijzen dan ook niets ! Aan het Westfront, bij hun actie tegen de Engel sche kust en ook in Noorwegen zoodra de Luft waffe in aanraking komt met de vliegers der Gealli eerden, zijn de resultaten niet zoo buitengewoon gunstig en van den steeds weer aangekondigden grooten luchtaanval op Engeland merken wij niet veel. De heele kwestie is, dat de Luftwaffe in werke lijkheid heel wat minder sterk is, dan zij lijkt. Niet, dat men betrekkelijk weinig toestellen heeft, doch het meerendeel dezer machines is van een ver ouderd type. De zeer vroeg begonnen aanmaak in zeer groote series van bepaalde types, begint zich te wreken ! De Duitschers hadden haast met het opbouwen van hun luchtmacht en men begon al vroeg te standaardiseeren. De Dornier Do. 17 bijv., waarvan men er momenteel nog honderden bezit, stamt uit 1935. Dit type is wat wij noemen een luchtkruiser met twee motoren en een bezetting van vier man. Zijn opvolger, de Do. 215, ging eerst in den loop van verleden jaar in productie en de eerste exemplaren zijn nauwelijks aan het front verschenen. De Franschen en Engelschen daarentegen zijn veel later begonnen en hoewel ongetwijfeld in September Duitschland numeriek de baas was, kwalitatief waren de toestellen der Geallieerden beter. De Le O?45 en Bréguet 690, twee Fransche machines van het genre Do. 215, zijn van recenten datum, evenals de Engelsche Bristol Beaufort", toestellen, die zoowel t.o.v. de prestaties als de bewapening beter zijn dan die Duitsche machine. De oudere Bristol Blenheim" en Potez 630 waren op hun beurt weer beter dan de Do. 17. Het standaard Duitsche jachtvliegtuig is de veel genoemde Messerschmitt Me. 109. Oorspronkelijk uitgerust met een motor van 850 pk, heeft dit type thans een motor van ruim noo pk en het gevolg is geweest, dat de vliegeigenschappen sterk achteruit zijn gegaan. De Heinkel He. m, welke hoofdzakelijk werd gebruikt bij de aanvallen tegen Engeland, bleek niet opgewassen tegen de Hurricane" en Spitfire" jagers en moest geregeld zijn toevlucht zoeken in de lage bewolking om zich aan een gevecht te kunnen onttrekken. Als gevolg van de restricties, opgelegd door het Verdrag van Versailles hebben de Duitschers vele jaren zich niet kunnen toeleggen op het fabriceeren van militaire motoren met een groot ver mogen. Dergelijke motoren vragen een lange ontwikkelingsperiode en hoewel de Duitsche indus trie ongetwijfeld blijk heeft gegeven van groot kunnen door in korten tijd toch motoren van noo pk te produceeren, kwalitatief staan ze achter bij de Fransche, Engelsche en Amerikaansche motoren, hetgeen tot uiting komt in een korteren levenduur. Een te vroege standaardiseering gecombineerd met een fabricage in te groote series, een te korte ontwikkelingsperiode der motoren hebben van de Luftwaffe een kolos gemaakt met onvoldoend ontwikkelde spieren. Waarbij nog komt, dat de Geallieerden een groot deel der Amerikaansche industrie tot hun beschikking hebben en, mede door de producten van hun eigen belangrijke industrie, hierdoor zoowel kwalitatief als kwantita tief in een gunstige positie verkeeren. Natuurlijk blijft de Luftwaffe een macht, waarmede men terdege rekening moet houden; oppermachtig en zóó gevaarlijk als men ons dikwijls heeft willen wijsmaken is zij echter zeer zeker niet. champaqnekruq c. r\ M M P t; «? ?nriKj *-» r;BriKiiNr;FKl ?*-> PAG. 7 DS GROENE No. 3282

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl