De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 24 augustus pagina 17

24 augustus 1940 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

RECLAMEFILM IN CIJFERS ER wordt in zoo'n bioscoop voor het daaldertje, dat U misschien voor Uw logeplaatsje betaalt, wat langs je neus gedraaid en wanneer je dan in een blad leest, dat n van die wonderschoonen, die je op het witte doek als in levende lijve hebt voorbij zien huppelen, een slap half millioentje in harde Amerikaansche dollars ver dient, dan vraag je je wel eens af hoe die wakkeren, die zich bioscoop exploitanten noemen, het veege lijf, dat er als regel niet al te verwaarloosd uitziet, weten te bergen. Maar kijk, in zoo'n bedrijf, zij het dan ook verborgen voor het niets ver moedend oog van den voor Greta Garbo in aanbidding zwijmelende daaldersklant, zitten allerhand kneepen. Wel heeft de bioscoopklant, na dat ons nationaal film journaal hem op de hoogte heeft gebracht van de wereldschokkende gebeurtenissen, die zich ook deze week weer te Tjiterkstradeel hebben afgespeeld, een filmpje aan zijn oog zien voorbij trekkken, waarin de nooit volprezen kwaliteiten van Bierco's Jeugd Elixer" of Knipoor's Knabbel Kaakjes" nogmaals in herin nering worden gebracht, doch wat daaraan wel vast zit voor Heer Bierco of de N.V. Knipoor en Co. gaat langs hem heen. En toch, zonder Bierco of Knipoor zou onze brave bioscoop-exploitant een bron van inkomsten missen, die lang niet te versmaden is en wanneer ik, als eenvoudig burgermannetje jaar lijks in den zak gestopt kreeg, wat Heer Bierco in het laadje van de bios copen binnen brengt, dan ware ik geen eenvoudig burgermannetje meer, doch een man van gewicht, zij het dan ook slechts voor den ontvanger van de Rijksinkomstenbelasting. Een reclamefilmpje !" hoor ik, iet wat kleineerend, mijn brave daalders bioscoopklant zeggen. Weet U, wat daaraan vast zit? Weet U, welke bedragen met deze vorm van reclame gemoeid zijn? Weet U, welke vindingrijke koppen, welke geperfectionneerde technici zich het leven vergallen om telkens maar weer nieuwe middelen te vinden, telkens maar weer nieuwe attractieve manieren uit te denken, om het artikel van den Heer Bierco of de nooit volprezen Knabbel Kaakjes onder de aandacht van een publiek te brengen, wier oogen als het ware aan dat witte doek zijn gekluisterd ? STEEDS scherper werden de eischen gesteld en de hulp van de meest geraffineerde kunstenaars als bij voor beeld George Pal werd ingeroepen om met ware kunstproductie de roem te zingen van de voortbrengselen van de Nederlandsche industrie. De gewone foto-technische film was, tenzij de idee, die aan de film ten grondslag lag overweldigend was, niet meer vol doende. Men wierp zich ook voor reclame op de teekenfilm in haar nieuwe geraffineerde vorm, op de poppenfilm, de marionettenfilm en de trucfilm. En ten slotte is men zoo ver gekomen, dat niets meer goed genoeg is en de teeken- of poppenfilm in kleu ren slechts het eenige is, dat nog ge nade kan vinden in het oog van onze huidige veeleischende wereld. Dit nu is, om het maar eens popu lair uit te drukken, geen apenkool. Er bestaat zelfs een voorbeeld van een onzer leidende industrieën, die voor een reclamefilmpje van ongeveer 8 minuten vertooningsduur de nobele som van 40.000 gulden neertelde. doch vanzelfsprekend is het niet noodig in zulke fantastische cijfers te ver vallen. In de gewone zwartwit tech niek, zelfs wanneer dit in taekenwerk van prima kwaliteit wordt uitgevoerd kan men voor ongeveer 5 tot 6000 gulden een uitstekende reclamefilm hebben. En wanneer het den ontwerper gelukt een pakkende idee te vinden als bij voorbeeld het geval was bij een fabrikant van Engelsche cigaretten, die door een toen ter tijd zeer bekend; Engelsche radioleeraar haar product in een filmles naar voren liet brengen, ja, dan kan het laatstgenoemde bedrag nog wel gehalveerd worden. Kon men nu verder de beurs geslo ten houde, dan ware het derhalve nog niet zoo erg, maar eigenlijk begint de pret eerst recht, wanneer het filmpje klaar is. Nu komt de wakkere bios coop-exploitant op het tapijt.... ,,'n Aardig filmpje," zegt hij, dat zal het zeker doen bij het publiek". En de brave industrieel zou, naar de buitenstaander denkt, glundertjes lachen. De brave industrieel lacht niet, hij weet beter ! Hij weet, dat de bios coopman slechts a raison van zooveel pegulanten per week zich bereid zal verklaren dit filmpje na het Tjitjerkstradeelsche nieuws te vertoonen. En kijk, dat is des mans goed recht. Nu zijn er in ons gezegende landje circa 200 bioscopen, die zich in een zoo behoorlijk bezoek kunnen verheugen, dat het den fabrikant loont zijn recla mefilm daar te vertoonen. En even goed als een dagblad met een oplage van 100.ooo exemplaren een hooger advertentie-tarief berekent dan een floddertje met 100 lezers, zoo ook loopen de tarieven voor de verschil lende bioscoop-theaters natuurlijk zeer uiteen. Maar iedereen die in de zaal zit, ziet en hoort deze raclame, terwijl van de 100.000 lezers van een blad natuurlijk slechts X'\, de advertentierubrieken met volle aandacht volgen. Nemen wij nu aan, dat een fabrikant een filmpje laat maken ter lengte van 3 minuten en het zou U verbaasd doen staan te zien, wat een terzake vakkun dig man in een zoo kort tijdsbestek kan samen brengen, dan zal hij om dit in de 200 daarvoor in aanmerking ko mende Nederlandsche bioscopen ge durende n week te vertoonen een bedrag van ongeveer ? 10.000,?moe ten uitleggen. WANSTALTIG !" hoor ik U uit roepen. Neen, brave daalders klant, in het geheel niet wanstaltig, want weet U, dat die 200 bioscopen ge durende het wekelijksche aantal voor stellingen, dat zij geven, niet minder dan i1 , millioen personen plaats bie den? Stuk voor stuk nieuwe oogen, stuk voor stuk nieuwe ooren, zoodat zelfs wanneer slechts de helft van de daalders- of de guldens- of de zes stuiverplaatsen bezet zijn, er toch nog altijd 750.000 menschen zijn, die op de meest prettige en meest attractieve wijze en op het gunstigst gekozen mo ment kennis hebben genomen van de onvolprezen kwaliteiten van Knipoor's Knabbel Kaakjes ! Boven: De regisseur doet de pose voor. Onder: Het resultaat. Crème de Liqueur blokjes. Heerlijke likeur-crème, in Droste's pittige choco lade gevat. Vijf verschil lende likeursmaken in vijf kleuren stanniool. Prijs 35 et. per ons. DROSTE BONBONS FA F. SINEMUS 20 Leidschestraat 11 AMSTERDAM C. GEKL. OVERHEMDEN NAAR MAAT VAN Fl. 8. AF PRIMA COUPE EN AFWERKING EIGEN ATELIER Handschrift-Analyse ± 2oongelinieerde regels in snel schrift m. handteekening. Opgave geboorte, nationaliteit, geslacht, beroep, te st. a. C. Adams, Aerdenhout. Strengste geheimh. Erv. uitgebr. on derzoek fl. 2.50. Giro 351908. W as De Groene juist uitverkocht toen LI er naar vroey, Een goede raad: Neem een Abonnement \ PAG. i? DE GROENE NO. 3296

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl